Diaľnicu na Orave môžu stavať Taliani z Kazachstanu...

Moderátor: Moderátori

Diaľnicu na Orave môžu stavať Taliani z Kazachstanu...

Odoslaťod duro_z_dediny » 28. Sep 2018 11:03

Diaľnicu na Orave môžu stavať Taliani z Kazachstanu, opäť sú najlacnejší

Z plánovanej 50-kilometrovej diaľnice na Orave doteraz postavili 14 kilometrov. Posledný pribudol pred desiatimi rokmi, teraz je na rade obchvat Tvrdošína.

Odkedy v obci Nižná na Orave prerábajú most, miestni ho už vidia detailne aj zboku, nie iba zhora. Z dočasného náhradného premostenia lepšie vidno, v akom zlom stave bol most, po ktorom bežne chodili.

„Železo je skorodované, nosníky sa rozpadávali,“ približuje starosta Nižnej Jaroslav Rosina s tým, že bez obáv po ňom ľudia chodili najmä pešo.

V Nižnej to dopadlo lepšie ako v neďalekom Podbieli. Tamojší most totiž do opravy nevydržal a zrútil sa, teraz už majú v obci nový.

Podobných dopravných problémov je na Orave viac a dobre ilustrujú, prečo má predstava o 50-kilometrovej diaľnici pre tunajších obyvateľov mimoriadny význam. Už roky im politici sľubujú autostrádu, no doteraz z nej postavili 14 kilometrov.

O to väčšia správa je, že ďalšiu novú diaľnicu začnú stavať tu. Bude to obchvat Tvrdošína, má mať 4,4 kilometra a na rozdiel od klasickej štvorprúdovky bude polovičný (s jedným pásom pre každý smer).

Najlacnejší sú Taliani


Najlacnejšie ponúkajú diaľnicu postaviť stavbári okolo talianskej firmy Todini. Na našom trhu je nováčikom, vlastní ju kazašská spoločnosť Integra Construcion.

V tendri na postavenie diaľnice na Orave núka svoje služby za 59,4 milióna eur bez DPH, čo je menej, než ponúklo sedem ďalších konkurentov.

V konzorciu s materskou firmou má blízko k víťazstvu aj v inom, oveľa väčšom tendri, na modernizáciu železnice za vyše 200 miliónov eur.

Prienik exotickej konkurencie môže pre slovenský stavebný trh znamenať veľkú zmenu. Podľa toho, ako sa osvedčí, môže vyvolať otázky o doterajších cenách slovenských diaľnic a železníc alebo pochybnosti o zahraničných skúsenostiach.

Exotické referencie


Pravdepodobnosť, že NDS zmluvu s Talianmi s kazašskou matkou podpíše, je relatívne vysoká. Sú vo finále a tam postupujú iba tí, ktorých považuje NDS za dostatočne kvalifikovaných.

S exotickejšími stavbármi, ktorí predkladajú referencie z ďalekého zahraničia, mala NDS v minulosti problém. To bol zrejme aj prípad taliansko-kazašskej firmy.

„Do tendra príde niekto napríklad z Kazachstanu, ponúkne najnižšiu cenu a my nie sme schopní ho vyradiť. (…) Považujeme za problém neoveriteľné referencie možno neexistujúcich stavieb,“ komentoval v rozhovore exotické referencie záujemcov v tendroch investičný riaditeľ NDS Jiří Hájek.

Taliansko-kazašských stavbárov v hre o diaľnicu na Orave napriek tomu nechali. Nie je vraj taká náročná ako iné stavby. Na ilustráciu – diaľničiari práve hľadajú stavbárov na prvú etapu severného obchvatu Prešova (s tunelom) a vo výhľade majú niekoľko kilometrov autostrád na juhu vrátane tunela Soroška na južnom Slovensku.

„Spomínaný úsek R3 Tvrdošín – Nižná je projekt, v rámci ktorého nie je realizovaný tunel. Ide o technicky jednoduchší projekt. Uvedené reflektovali aj podmienky účasti, ktorých splnenie bolo menej náročné v porovnaní s technicky zložitejšími zákazkami. Potvrdzujeme však skutočnosť, že referenčné projekty napríklad z Kazachstanu, Afriky, Číny predlžujú proces verejného obstarávania a zvyšujú náročnosť samotného vyhodnocovacieho procesu,“ komentovala Národná diaľničná.

Najlacnejší súťažiaci ešte nemajú celkom vyhraté, diaľničiari môžu spochybniť ich cenu. Oproti pôvodným odhadom NDS sú Taliani o 20 percent lacnejší. Od druhej najlacnejšej ponuky sa však vzdialili iba o milión, a to v tomto tendri súťažilo až osem hráčov, čo je na našom trhu menej obvyklé.

Po roku a pol sú manažéri Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) vo finále s výberom stavbárov.

Ponuky na obchvat Tvrdošína
  • Todini, Cesty, Cedis: 59 398 252,4 eur
  • Hochtief, Alpine, Hydroekol: 62 050 731,3 eur
  • Swietelsky, Ava-stav: 65 797 452,9 eur
  • Metrostav: 67 731 814,7 eur
  • Váhostav, ICM S.P.A. (Taliansko): 68 971 893,6 eur
  • Strabag, Doprastav, Eurovia: 69 230 035,5 eur
  • Hastra, Cesty Nitra, Inžinierske stavby: 69 871 807,7 eur
  • Skanska: 72 381 000 eur
pozn.: všetky ceny sú bez DPH


Na radnici v Tvrdošíne sa kvality zahraničných stavbárov mierne obávajú. Ako dôvod spomínajú 20-percentný odskok najnižšej ponuky od pôvodných odhadov.

V Nižnej starosta najlacnejšieho v súťaži nehodnotí. Obáva sa však, čo narobí ďalší kus oravskej diaľnice v jeho obci. Úsek sa bude totiž končiť tesne pred Nižnou a autá z neho budú ďalej schádzať do Nižnej. Cesta cez Oravu sa s ďalšou hotovou časťou zasa stane o čosi lákavejšia.

Vedľa stavajú konkurenčnú diaľnicu


Starosta Rosina upozorňuje, že Orave mohli už skôr pomôcť menej náročné a efektívnejšie riešenia. Obce potrebujú odkloniť tranzitnú dopravu zo svojho územia a na to je ideálna takzvaná preložka, inak povedané obchvat v parametroch cesty prvej triedy.

Ešte efektívnejšie vyzerá takéto riešenie pri pohľade na výrazne rozostavanejšiu konkurenčnú D3. Tá je o zhruba 80 kilometrov západnejšie a je historicky plánovaná na potreby tranzitujúcich kamiónov do Česka alebo Poľska.

Cestu pri Tvrdošíne stavajú z veľkej časti preto, že je na to najlepšie pripravená. Procesy od začiatku prípravy stavby po jej odovzdanie trvajú u nás v priemere 14,2 roka, píše na webe Národná diaľničná

„Koridor R3 na Orave sa však nejaví ako najvyššia priorita. Výstavba úsekov diaľnic a rýchlostných ciest by mala vychádzať z posúdenia priority jednotlivých koridorov, nie podľa pripravenosti samostatných úsekov,“ upozorňovali vo svojom hodnotení úseku na Orave analytici z Útvaru hodnota za peniaze.

Diaľničiarom analytici vyčítajú aj to, že sa nepozreli na efektívnejšie a rýchlejšie alternatívy, ako pomôcť regiónu.

Alternatívy, ktoré by mohli zvýšiť hodnotu za peniaze v podobe návratnosti projektu, neboli v štúdii posúdené. Ide najmä o výstavbu cesty v parametroch cesty I. triedy a v spolupráci so správcom
komunikácie aj napojenie cesty II/520 z Námestova na navrhovaný obchvat,“ píše sa v hodnotení analytikov.

Okresných miest, ktorými prechádza cesta prvej triedy a nemajú obchvat, je pritom viac. Tvrdošín medzi nimi nepatrí medzi dopravne najvyťaženejšie, ide tu o 13200 vozidiel denne. Podobným prípadom je Komárno, v ktorom jazdí denne 20-tisíc vozidiel.

Daniela Krajanova https://dennikn.sk/autor/daniela-krajanova/
Zdroj: Denník N, portál http://dennikn.sk
https://dennikn.sk/1230433/dialnicu-na- ... /?ref=list
Obrázok používateľa
duro_z_dediny
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 207
Založený: 18. Jún 2009 10:46

Naspäť na 2018

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 2 hostí.