Chvália sa tunelom, ale chýba im 151 stavebných povolení

Moderátor: Moderátori

Chvália sa tunelom, ale chýba im 151 stavebných povolení

Odoslaťod duro_z_dediny » 21. Sep 2018 18:06

20.09.2018, 15:27 | Ján Kováč | © 2018 News and Media Holding

Názor | Slávnostné prerazenie najdlhšieho tunela na Slovensku – Višňové – vyvolalo veľký informačný zmätok. Predseda Predstavenstva stavebnej firmy Dúha Martin Holub na svojom facebookovom profile vyzdvihol prácu svojich ľudí, najmä rýchlosť razenia. „Tunel Višňové je v histórii Slovenska najrýchlejšie vyrazeným tunelom.“ O pár dní na tom istom mieste minister dopravy Árpád Érsek dospel k názoru že „niečo tu smrdí“, že stavebné práce napredujú pomaly a viaceré objekty ani nie sú naprojektované.

Šoféri v zápche pod Strečnom opäť nevedeli, čo si majú o tom všetkom myslieť. Zopakujme si preto základné fakty a dôvody, prečo úsek D1 okolo Žiliny stále nie je hotový.

Zveriť najdlhší tunel Višňové konzorciu slovenskej Dúhy a talianskej Salini Impregilo bolo od začiatku veľkým rizikom. Dúha nemala skúsenosti so zákazkami takéhoto rozsahu a Taliani boli zase na našom trhu nováčikmi. Dúhu z tohto dôvodu zvykli predtým z veľkých tendrov vylučovať. Tentokrát to Národná diaľničná spoločnosť (NDS) riskla a zmluvu s nimi podpísala.

Aby to nedopadlo zle, na rizikového dodávateľa bolo treba dohliadať viac, ako je bežné pri overených firmách. V prípade tejto zákazky to platilo dvojnásobne, lebo úlohou zhotoviteľa nebola len výstavba, ale aj projektovanie. NDS však nemala vysúťažený stavebný dozor a navyše bola po voľbách v roku 2016 výrazne oslabená.

V prvých mesiacoch od podpisu zmluvy sa dodávateľ s projektovaním veľmi neponáhľal. Sústredil sa na razenie tunela, keďže ide o najnáročnejšiu časť stavby. Potom sa však ukázalo, že ani projektovanie a výstavba povrchovej časti diaľnice nebude jednoduchá. Bolo ju treba zásadne prerobiť.

Na strane NDS bolo treba rozhodnúť o viacerých zmenách, komunikovať so zhotoviteľom a schvaľovať ich. Diaľničná spoločnosť vtedy nemala externý stavebný dozor, takže ho nahrádzala internými kapacitami. Interný dozor technické zmeny schvaľoval, no externý dozor, ktorý na stavbu nastúpil neskôr, nechcel už schválené zmeny uznať. Z pomalého projektovania a schvaľovania zmien v dokumentácii sa tak postupne stával hlavný problém.

Vypadávalo viac horniny

Kým ten sa týkal úsekov mimo tunela, ďalšie ťažkosti nastali aj pod zemou. Tunelárom pri razení vypadávalo viac horniny – takzvané nadvýlomy. Jej odvoz zvýšil náklady, rovnako ako aj ostenie, teda betónovanie vnútorných stien tunela.

Zhotoviteľ chce, aby mu NDS preplatila náklady navyše a odpustila aj šesťmiliónovú pokutu za omeškanie. Tvrdí, že geológia v tuneli je náročnejšia ako bola v prieskumnej štôlni. V odvetví sú však aj ľudia, podľa ktorých si za nadvýlomy môžu stavbári sami. Podľa nich zvolili inú ako navrhnutú technológiu, a tá sa vraj do podmienok Višňového nehodí. Aj v zmluve sa píše, že ak sa technické riešenie dodávateľa odchýli od pôvodného riešenia NDS, stavebná firma znáša geologické a ďalšie riziká.

V každom prípade, osemmesačný časový sklz pri takejto veľkej stavbe nie je nič výnimočné. Z pohľadu štátu bude teraz dôležité, aby si ustrážil náklady navyše. Nie je vylúčené, že geológia je pre zhotoviteľa len výhovorkou. NDS má k dispozícii externý dozor, ktorý by to mal posúdiť a spravodlivo rozhodnúť o pokute za omeškanie aj o preplatení nákladov navyše.

Veľký problém na povrchu

Majiteľ Dúhy Miroslav Remeta pred vyše rokom upozornil TREND, že pri plnení termínov nebude zohrávať kľúčovú úlohu tunel, ale povrchová diaľnica a jej pomalé projektovanie a schvaľovanie. Teraz to Á. Érsek potvrdil. Na väčšine objektov podľa neho nie sú platné stavebné povolenia. Má ich len 75 z 226 objektov.

Keďže od podpisu zmluvy prešli štyri roky, zrejme tu naozaj „niečo smrdí“. Len treba presnejšie pomenovať odkiaľ tento smrad prichádza. Boli to aj politické zmeny, ktoré paralyzovali procesy rozhodovania v NDS. Po voľbách v roku 2016 sa viackrát menilo jej vedenie a spolu s ním odišli z firmy desiatky ľudí. Najskôr sa k moci nad zákazkami dostali nominanti Siete, potom sa časť Siete včlenila do Mostu-Híd.

Vplyv na zákazky NDS si teraz delí ekonomické pozadie týchto dvoch strán. Bola to táto vládna koalícia, ktorá vniesla do NDS chaos. Ak by bola spoločnosť profesionálne riadenou firmou a nie korytom pre politikov, ktorí sa práve dostanú k moci, na Višňovom by takýto chaos nenastal. A je možné, že pri stave, v akom NDS je, by na tom rovnako zle bol aj väčší a skúsenejší stavebný dodávateľ.

Je správne, keď je investor tvrdý na generálneho dodávateľa, keď dbá na dodržiavanie termínov a rozpočtu. Aj mediálny tlak, ktorý teraz vyvíja minister Á. Érsek, môže byť prospešný. Lenže keď štyri roky od podpisu zmluvy nie sú vydané stavebné povolenia, je jasné, že zlyhal aj investor.

Kritika dodávateľa je z jeho strany len pokusom o zbavenie sa zodpovednosti. Vo vzduchu po celý čas visí aj hrozba, že taliansko-slovenské združenie práce nezvládne a zo stavby odíde. Vzhľadom na problémy na diele, napäté vzťahy s investorom a viaceré problémy Remetovej Dúhy je zázrak, že vôbec prerazili tunel a že sa na stavbe ešte stále trápia.

Zdroj:Trend, portál http://www.etrend.sk
https://www.etrend.sk/ekonomika/je-zazr ... razil.html
Obrázok používateľa
duro_z_dediny
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 207
Založený: 18. Jún 2009 10:46

Naspäť na 2018

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 3 hostí.