Výstavba tunela Višňové výrazne mešká. Dôvody sú neznáme

Moderátor: Moderátori

Výstavba tunela Višňové výrazne mešká. Dôvody sú neznáme

Odoslaťod juancarlos » 19. Sep 2018 10:07

Národná diaľničná spoločnosť si chce uplatniť nárok na miliónové sankcie.
ŽILINA. Minulý týždeň stavbári definitívne prerazili tunel Višňové. Nadšenie však v utorok 18. septembra vystriedal triezvy pohľad na situáciu, ktorý veľa dôvodov na oslavu neprináša.
Minister dopravy Árpád Érsek prišiel skontrolovať, ako stavba postupuje a po rozhovoroch so stavbármi neskrýval rozčarovanie.

„V prvom rade som sa poďakoval, že tunel prerazili v termíne, na ktorom sme sa naposledy dohodli. Ale skákať od radosti nemôžem. Stavba strašne mešká a ako som dnes počúval objektívne príčiny, neviem si predstaviť, koľko meškania sa ešte môže nahromadiť,“ povedal na úvod minister.

História diaľničného tunela siaha až do roku 1998, do čias vlády Vladimíra Mečiara.

Počas dvadsiatich rokov stavania najdlhej tunelovej stavby na Slovensku sa vystriedalo desať ministrov dopravy, ani jeden sa však nedočkal jeho uvedenia do prevádzky. Podľa slov toho aktuálneho k nej ešte stále ostáva ďaleko.

„Tento stavebný objekt má 226 objektov. Právoplatné stavebné povolenia sú vydané na 75 objektov. V tomto momente sa pracuje na dvadsiatich. Prečo sa nestavia na všetkých 75 objektoch, ktoré majú vydané stavebné povolenia?“ pýta sa Érsek.

Odpovede sa od zhotoviteľov, ktorými sú slovenská firma Dúha a talianska spoločnosť Salini Impregilo, nedočkal: „Pýtal som sa, kedy ukončia túto stavbu alebo aspoň križovatku, aby sa mohla používať. Nevedeli mi na to dať odpoveď. Podľa mňa nie sú stroje, ľudia. Vyzval som ich, nech idú pred novinárov a povedia svoj názor. Nejako sa k tomu nemali. Niečo tu smrdí. Je mi jedno, čo to je, len nech stavba pokračuje ďalej.“

S výstavbou tunela sa začalo v lete 2014, ukončenie bolo naplánované na rok 2019. Dnes už je takmer isté, že k nemu dôjde minimálne o rok neskôr.

Opäť sa stretnú

Ako jeden z dôvodov výrazného meškania pripustil minister aj medializované informácie, že spoločnosti Dúha a Salini si v rámci slovensko-talianskeho konzorcia nerozumejú tak, ako by mali.

Národnú diaľničná spoločnosť (NDS) ako zadávateľa objednávky spoločne s ministrom a spomínanými firmami čaká čoskoro ďalšie stretnutie.

„Do mesiaca sa so zástupcami Dúhy, Salini a NDS a nezávislým stavebným dozorom stretneme. Musíme nájsť riešenie. Musia s ním však prísť oni. Trikrát som sa ich dnes pýtal, s čím im môžem pomôcť. Nepovedali nič,“ prezradil Érsek.

Jednou z možností NDS, ako zatlačiť na plnenie termínov, je uplatnenie sankcií, ktoré jej vyplývajú zo zmluvy o diele.

„Momentálne čakáme na definitívne rozhodnutie stavebného dozoru ohľadom nesplnenia míľnika číslo dva na prerazenie tunela. Máme dôvodnú obavu, že nebude splnený ani míľnik číslo tri. Do konca roka má byť položená vozovka v tuneli. Podľa aktuálneho priebehu prác ani to nebude splnené.

NDS si v rámci zmluvy túto sankciu uplatnila,“ priblížil Ján Ďurišin, generálny riaditeľ NDS.

Akoby mali inú zmluvu

Podľa Jiřího Hájeka, investičného riaditeľa NDS spočíva hlavný problém v rozličnom interpretovaní zmluvy oboch strán: „Všetko, o čom oni tvrdia, že je zo strany stavebného dozoru alebo zadávateľa brzdením, je v zásade tlak na dodržiavanie zmluvy. To je základný rozdiel. Definitívne sme pochopili, že čítame pravdepodobne inú zmluvu. Spoločne s ministrom sme sa rozhodli pristúpiť na medzinárodnú komisiu na riešenie týchto sporov.“

V praxi to znamená, že sa určí skupina nezávislých odborníkov. Jedného vyberie zadávateľ, druhého zhotoviteľ, na treťom sa musia zhodnúť.

Títo odborníci by si následne mali preštudovať podklady a rozhodnúť o tom, čo je podľa zmluvy právoplatným rozhodnutím a stanoviť ďalší postup.

„Samozrejme, my si myslíme, že máme na sto percent pravdu. Vo väčšine prípadov nám dáva za pravdu aj nezávislý stavebný dozor,“ dodáva Hájek. Skupina odborníkov by mohla rozhodnúť aj o spomínaných sankciách.

Momentálne NDS žiada o šesť miliónov kvôli nesplnenému míľniku číslo dva, ďalších šesť je v hre do konca roka. Ak im tieto financie stavebný dozor prisúdi, ale druhá strana nebude súhlasiť, slovo dostane skupina odborníkov.

„Viete, aká je posledná možnosť. Vypovedať zmluvu. Ale to si v tejto chvíli nedovolím povedať, potvrdzovať ani vyvracať. Prístup zhotoviteľa je veľmi neštandardný, ani na jednej stavbe nemáme takéto problémy,“ uzavrel Ďurišin.

https://myzilina.sme.sk/c/20917287/vyst ... ml?ref=trz
juancarlos
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 733
Založený: 04. Mar 2015 21:08
Bydlisko: BA, CA, SB

Naspäť na 2018

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 2 hostí.

cron