V najväčšom tendri z éry tretej Ficovej vlády vybrali železn

Moderátor: Moderátori

V najväčšom tendri z éry tretej Ficovej vlády vybrali železn

Odoslaťod mireceq » 13. Sep 2018 13:30

V najväčšom tendri z éry tretej Ficovej vlády vybrali železničiari Kazachov, konkurentov podliezli o 60 miliónov

Dennik N, Daniela Krajanová, ŠTVRTOK 13.9.2018 14:01

Kazašská firma Integra Construction ponúkla najrýchlejšiu železničnú trať na Slovensku o 60 miliónov eur lacnejšie, než partia s Váhostavom.

Železniční manažéri sú už len kúsok od podpisu kontraktu na najväčšiu dopravnú zákazku z éry tretej vlády Roberta Fica s firmou Integra Construction. Má skúsenosti hlavne z domovského Kazachstanu, u nás by mala prebudovať prvú železničnú trať tak, aby po nej mohli vlaky jazdiť aj 200-kilometrovou rýchlosťou.

Plánované práce pri Bratislave sú unikát aj z iných dôvodov. Nič také veľké ako prerábka trate od Devínskej Novej Vsi na české hranice totiž tretia Ficova vláda v doprave neorganizovala.

Kazaši núkajú prerábku za 217 miliónov eur.

Veľkosťou túto zákazku presahuje spomedzi živých vládnych kontraktov len niekoľko zmlúv. Tri z nich – stavba najdlhšieho diaľničného tunela na Slovensku (Višňové) a obchvaty Bratislavy a Prešova sa kompletne tendrovali ešte za minulej vlády.

Železničiari podľa oficiálneho dokumentu kazašskú ponuku prijali. Ak sa nikto neodvolá a Kazaší prinesú posledné dokumenty, budú môcť podpísať kontrakt.

Konkurenti zatiaľ dianie nekomentujú. „Konzorcium si riadne počká na definitívne rozhodnutie obstarávateľa, teda Železníc SR,“ odpísali z Váhostavu.

Strabag píše, že o tom, či výsledok napadnú, sa v konzorciu, ktorého sú členom, práve rozhodujú. „Ide o interný proces, bližšie sa preto v tejto chvíli nebudeme vyjadrovať,“ povedala hovorkyňa Strabagu Edita Novotná.

TSS Grade vec zatiaľ tiež nekomentuje. „Do tohto piatku sa nebudeme vyjadrovať k našim krokom,“ odpísal šéf firmy Dušan Chovanec.

V piatok zrejme vyprší aj lehota na opravný prostriedok.

Záujemcovia predložili nasledovné ponuky (bez DPH):
  • Integra Construction – Todini: 216 767 699 eur
  • ICM S.P.A (Taliansko) – Váhostav: 274 985 419 eur bez
  • Strabag – Swietelsky – Eurovia: : 353 484 139 eur
  • TSS Grade – Doprastav – PORR: 375 281 871 eur
  • Subterra a.s.: 392 411 079 eur

Boli najlacnejší

Ak Kazaši zákazku získajú, bol by to mimoriadny precedens už len preto, že ponúkli prestavať železnicu pri Devínskej Novej Vsi o takmer 60 miliónov eur lacnejšie než druhý v poradí – talianska ICM v partii s Váhostavom.

Tradiční hráči typu TSS Grade či Strabag v tendri prekonali aj maximálny odhad železničiarov: 305 miliónov eur. Preto podobne ako partia s Váhostavom dostali od železníc takýto mail: „Napriek nespornej kvalite Vašej ponuky musíme konštatovať, že ponuka iného uchádzača je pre nás výhodnejšia“.

Ak Kazaši zákazku urobia bez väčších problémov a dodatkov v trojročnom limite, bude to znamenať, že tradiční stavbári sú buď menej efektívni, majú slabšie kontakty, neodhadli trh, horšie manažujú, alebo sú náchylnejší spoliehať sa na kartelové dohody.

Druhá možnosť je, že Kazaši neodhadli cenu alebo ju umelo podliezli.

Jedno aj druhé sa už na Slovensku stalo. Pozitívnym príkladom bola Skanska, keď za dvojtretinové ceny postavila bez väčších problémov diaľnicu pri Košiciach (Košice – Milhosť). Naopak partia okolo talianskej Salini – Impregilo a Dúhy podnikateľa Miroslava Remetu má problémy na stavbe tunela Višňové (zákazku získali so štvrtou najnižšou cenou).

Aj španielski stavitelia bratislavského obchvatu sa ukazujú problematickí. Tí však diaľnicu naceňovali dva roky predtým, než ju začali reálne stavať a ceny sa medzitým významne zmenili.

Kľúčová referencia

Ak budú Kazaši úspešní, bude to silný signál pre celý trh. Verejní obstarávatelia ich nebudú môcť prehliadať, ani argumentovať nedôverou voči neznámemu dodávateľovi zo zahraničia.

Kazaši sa pritom angažujú aj v ďalších vládnych zákazkách. Podľa informácií Denníka N sú najlacnejší napríklad v hre o prerábku trate pri Poprade. Trať od Popradu po Lučivnú ponúkli prerobiť na 160 km/hod za 90,9 milióna eur (bez DPH). To je iba o 5 miliónov eur pod odhadom ŽSR a o milión eur menej, než pýta druhý v poradí (konzorcium Swietelsky, Strabag, Eurovia a Eltra).

Podobne ako pri zákazke na práce pri Devínskej Novej Vsi aj na prerábku pri Poprade budú musieť Kazaši priniesť železničiarom špeciálny certifikát systémového integrátora C4. Ide o bezpečnostný certifikát, aký majú na Slovensku okrem Bonulu Miroslava Bödöra ešte dve spoločnosti.

Nie je pritom jasné, kto sú majitelia kazašskej firmy. V tendroch vystupuje najčastejšie so svojou dcérskou firmou z Talianska (Todini). Integra Construction sa pôvodne volala Zhol Zhondeushi a v minulosti ju vlastnili kazašské štátne železnice. Teraz sú jej hlavným klientom.

Železničiari sa kazašsko-talianske konzorcium zo súťaže o modernizáciu trate pri Devínskej Novej Vsi najprv pokúšali vyhodiť. Do hry ich vrátil Úrad pre verejné obstarávanie.

Zdroj: https://dennikn.sk/1224807/v-najvacsom- ... /?ref=list
mireceq
diskutujúci
 
Príspevky: 188
Obrázky: 8
Založený: 30. Okt 2012 16:49

Naspäť na 2018

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 0 hostí.