Spor o piliere nového mosta cez Dunaj pokračuje. Štátu sa pá

Moderátor: Moderátori

Spor o piliere nového mosta cez Dunaj pokračuje. Štátu sa pá

Odoslaťod mireceq » 11. Sep 2018 15:35

Spor o piliere nového mosta cez Dunaj pokračuje. Štátu sa páčia, vodáci sa ich obávajú, plánujú sa odvolať

Dennik N, Daniela Krajanová, UTOROK 11.9.2018 15:32

Obrázok

Piliere, s akými sa ráta pod mostom cez Dunaj, sú vraj v Rumunsku. Vodohospodári odporúčali stavať v štýle Apollo alebo Lafranconi.

Utorok ráno na bratislavskej hrádzi: Asociácia bratislavských vodáckych klubov vysvetľuje, prečo sa im nepozdáva plánovaný nový most cez Dunaj, ktorý je súčasťou rozostavaného bratislavského obchvatu.

Zatiaľ čo španielsky dodávateľ (Cintra) mosta hrdo ukazuje jeho vizualizácie, vodáci tvrdia, že je životunebezpečný. Kritizujú, ako Španieli prekreslili piliere budúceho mosta.

Podľa ich informácií bude mať namiesto dvoch štíhlych pilierov dva mohutné. „Každý v šírke 5-poschodového domu, v dĺžke polovice futbalového ihriska, čo je len začiatok problému,“ komentuje šéf asociácie Vladimír Mišík.

Hlavné nebezpečenstvo vidia vodáci pod hladinou. „Bude to vyzerať ako obrovský pavúk zakotvený pod vodou. Ako pavúk, ktorý má pod hladinou len nohy a na vrchu jednoliate telo. Pomedzi nohy sa budú valiť stovky kubíkov vody za sekundu,“ upozorňoval Mišík dávnejšie.

Obrázok

Debatu o tom, čo sa stane, ak sa v blízkosti zvláštnej konštrukcie prevrhne napríklad malá loď, neotvárajú vodáci prvýkrát.

Teraz však ministerstvo dopravy ako špeciálny stavebný úrad zamietlo ich výhrady. „Rozhodnutia boli 28. augusta zverejnené vyhláškou. Všetky lehoty odvolania upravuje správny poriadok,“ píše ministerstvo.

Mišík avizuje, že ešte môžu dať odvolanie. Preto vodáci opäť ukazujú, čo sa môže stať, ak sa človek ocitne vo vode pri pilieri: telo unáša prúd, človek má hladinu vody v úrovni úst. Ak narazí do spodnej hrany vrchnej časti piliera v okolí ramien, voda ho rýchlo vtiahne pod konštrukciu. Tam čaká ďalších 26 menších pilierov.

Pravdepodobnosť prevrátenia je vraj 5 percent

„Záchrana človeka z takejto konštrukcie nie je možná,“ komentuje Mišík. Týmto úsekom Dunaja podľa neho ročne prejde okolo 2-tisíc malých plavidiel.

„Pravdepodobnosť prevrátenia napríklad v dôsledku vĺn (z inej lode) je okolo 5 percent, čiže desiatky ľudí sa nedobrovoľne v tom úseku ocitnú vo vode a budú vystavené smrteľnému riziku pilierov,“ tvrdí Mišík.

V Dunaji sa už vo veľkom pracuje. Toky okolo prípravných konštrukcií cítia vodáci už teraz.

Vodácka asociácia zistila, že podobné piliere už stavali v Rumunsku, ale na pomalšom a menej agresívnom toku. Na rozdiel od bratislavskej verzie nie sú rumunské piliere v blízkosti husto obývanej časti, a ak tam sú rekreační kajakári, môžu piliere obísť bočným kanálom.

„Podobné druhy základov sú umiestnené na niekoľkých veľkých riekach sveta, a aj na diaľnično – železničnom moste Calafat- Vidin ponad rieku Dunaj, ktorý spája Rumunsko a Bulharsko,“ približuje ministerstvo v rozhodnutí o schválení zmien na stavbe obchvatu.

Podľa vodákov neobstojí ani argument, že stavitelia modelovali potenciálne riziká špecifickej konštrukcie. Ľudských pasažierov v Dunaji totiž znázornili ako gule s priemerom 2,5 metra. Jediné, čo by mali s ľudskou postavou spoločné, je hustota, vyplýva z Mišíkových slov.

Na začiatok októbra preto chystajú vodáci odbornú debatu na tému pilierov. Účasť vraj prisľúbil zhotoviteľ aj ďalšie expertné organizácie.

Vodáci tvrdia, že majú v rukách aj modelovanie od inej než staviteľskej firmy, ktoré dopadlo horšie než španielske modely. Detaily však nehovoria.

Vodohospodári odporúčali za vzor Apollo a Lafranconi

Sčasti dáva vodákom za pravdu Slovenský vodohospodársky podnik. Jeho experti by uprednostnili, keby boli piliere nového mosta podľa vzoru Apollo alebo Lafranconi.

„Vzhľadom na šírku opory a tým vznikajúce prúdenie nie je takáto konštrukcia pre daný úsek Dunaja ideálna. V tomto mieste sa lomí pozdĺžny sklon a mení sa charakter prúdenia z bystrinného na riečne,“ povedal v auguste hovorca podniku Pavel Machava.

Dunaj v tomto mieste prúdi rýchlosťou 2040 kubických metrov za sekundu.

Na druhej strane, vodáci nemajú pri pilieroch čo robiť. „V blízkosti pilierov budú turbulencie, a preto nie je vhodné sa k nim približovať. Lode, ani malé, by nemali mať problém, plavcom ani rekreačným bezmotorovým plavidlám neodporúčam priblíženie menšie, ako je šírka zhlavia opory piliera,“ povedal Machava.

Vodáci opakujú, že riziko platí pre prípad havárie, že sa napríklad čln prevrhne, a tak sa dostane do blízkosti pilierov.

Španieli si za konštrukciou stoja

Španielsky koncesionár je presvedčený, že jeho konštrukcie mosta sú bezpečné.

„Požiadavka na plavebný gabarit bola v plnom rozsahu splnená a kladne prerokovaná so správcom vodného toku a s dopravným úradom. Podkladom pri vydaní kladných stanovísk bolo spracovanie doplňujúcich podkladov ako hydraulická štúdia – matematický model a fyzikálny model prúdenia vody v profile mosta cez rieku Dunaj. Spracované štúdie podstatne presiahli požiadavky dotknutých orgánov a inštitúcií na bežné hydraulické modelovanie obdobných mostných pilierov na podobných projektoch,“ píše staviteľ obchvatu.

Dopravný úrad sa pred mesiacom vyjadril, že za posledný rok eviduje jedinú plavebnú udalosť, a to „keď sa tlačný remorkér pri protiprúdnej plavbe za vysokého vodostavu pre poruchu jedného motora dotkol piliera mosta Lafranconi“. Tieto dáta nezahŕňajú udalosti týkajúce sa menších bezmotorových plavidiel.

Ministerstvu dopravy sa staviteľove štúdie pozdávajú. Dodáva, že v piatok vyzval nezávislý dozor, aby preveril, či je stavba obchvatu v súlade s platnými povoleniami. To však skôr súvisí s ďalšími početnými zmenami, ktoré do projektov vniesli španielski stavitelia, a nie pilierov.

Tieto zmeny sa nepozdávajú Občianskemu združeniu Triblavina. Ide napríklad o nahradenie mostného telesa mohutným 400-metrovým násypom. Navyše podľa združenia nemá staviteľ na viaceré zmeny právoplatné stavebné povolenia.

„Zaslali sme podnet na Európsku komisiu aj Európsku investičnú banku, ktorá stavbu financuje,“ povedala Michaela Seifertová z OZ Triblavina.

„Na základe zistení nezávislého dozoru budeme vedieť zaujať stanovisko k prebiehajúcim prácam a ich súladu s aktuálne platnými povoleniami,“ odpísali z tlačového odboru ministerstva.

Zdroj: https://dennikn.sk/1227987/spor-o-pilie ... sa-odvolat
mireceq
diskutujúci
 
Príspevky: 188
Obrázky: 8
Založený: 30. Okt 2012 16:49

Naspäť na 2018

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 2 hostí.