Malebné železničné trate zívajú prázdnotou

Moderátor: Moderátori

Malebné železničné trate zívajú prázdnotou

Odoslaťod EmBe » 29. Aug 2018 20:36

Malebné železničné trate zívajú prázdnotou

Hradište pod Vrátnom už pätnásť rokov márne čaká na to, aby sa do obce vrátil život v podobe vláčikov. Od roku 2003 obec dopláca na zásah politikov, ktorí nariadili zrušenie osobnej dopravy na železničnej trati z Jablonice do Brezovej pod Bradlom. Potenciál dedín v danom regióne, ktoré sa posledné roky zatiaľ márne snažia dopravu obnoviť, je obrovský. Ležia na hranici Záhoria a Myjavy, v malebných dolinách pod Malými Karpatmi, kadiaľ vedie turistická Cesta hrdinov SNP a na Bradle je Mohyla Milana Rastislava Štefánika.

Z Hradišťa idú do Bratislavy v nedeľu len dva autobusy za deň. Hostinec otvárajú až poobede a obnovujú tam mlyn. O silný impulz v podobe vlakov by miestne samosprávy mali záujem a prispeli by v rámci možností aj finančne. Trať by dopravu technicky stále zvládla, ale chýbajú financie od štátu na dotovanie prepravy. Napriek tomu, že politici deklarujú podobným projektom ústnu podporu, vláda dotuje dopravu vlakmi zadarmo pre dôchodcov a študentov, podporuje aj turizmus a štátna kasa sa v čase rastu zamestnanosti nadpriemerne dobre plní, na obnovu vlakov v regiónoch peniaze politici nevyčleňujú.

Na Slovensku chátra necelá dvadsiatka regionálnych tratí bez osobnej dopravy. Vlaky nepremávajú aj medzi Prievidzou a Nitrianskym Pravnom či Komárnom a Kolárovom. Obnovy cez víkendy sa vlani dočkala doprava na trati Záhorská Ves – Plavecké Podhradie.

Trať Devínske Jazero – Stupava bola zrušená v roku 2008. Dôvodom bolo dlhoročné neprevádzkovanie trate žiadnym pravidelným vlakom a vysokou ekonomickou náročnosťou na jej konzervovanie.
hovorkyňa ministerstva dopravy Karolína Ducká
Viac ako polovica z tratí, kde nepremáva osobná doprava, sa nachádza v blízkosti miest. Predseda SNS Andrej Danko v júni vo vysielaní RTVS poukázal na to, že za posledných 28 rokov nebola na Slovensku postavená ani jedna nová trať. SNS na otázky denníka Pravda na plány strany s obnovou tratí nereagovala. Za súčasnej vlády sa zatiaľ naplánovala obnova osobnej dopravy zo Zvolena do Šiah a nové koľaje majú pribudnúť v smere na Nitru.

„Obnovenie akejkoľvek pravidelnej železničnej dopravy musí byť deklarované patričným potenciálom pre mobilitu na danej trati, a to počas celého dňa a celoročne. Zároveň musí byť zabezpečená základná dopravná obslužnosť, t. j. nevyhnutné sú dodatočné investície technického a bezpečnostného charakteru. Ide napr. o stav železničných budov v okolí trate, kvalitu a bezpečnosť nástupíšť či rýchlostné parametre trate,“ informuje hovorkyňa ministerstva dopravy Karolína Ducká.

Na štyri železničné trate sa vlaky už nevrátia, pretože boli zrušené. Naposledy sa tak stalo v prípade trate medzi Lužiankami a Dražovcami. „Úsek trate Lužianky – Dražovce bol zrušený v roku 2015 z dôvodu významnej investície v tomto regióne a minimálneho využívania trate,“ informuje Ducká. Podľa jej slov po trati jazdili v priemere len tri vlaky za dva mesiace. Podľa ŽSR zrušenie trate súvisí s rozširovaním priemyselného parku Nitra Sever.

Pred sedemnástimi rokmi bola zrušená vlaková trať aj neďaleko Bratislavy. Koľajová trať už neexistuje medzi Šamorínom a Kvetoslavovom. Ide o jedno z dopravne najkomplikova­nejších území neďaleko Bratislavy. Žlté vlaky súkromného dopravcu RegioJet, ktoré jazdia medzi Komárnom a Bratislavou, sú preplnené. Obyvatelia Šamorína využívajú zástavku v Kvetoslavove. Malá kapacita parkoviska však neumožňuje všetkým nechať svoje autá mimo hlavného mesta a do práce sa dopraviť vlakom.

https://spravy.pravda.sk/ekonomika/clan ... razdnotou/
Obrázok používateľa
EmBe
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 2260
Založený: 24. Jan 2010 20:33
Bydlisko: ZA/ZV/ZM

Naspäť na 2018

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 3 hostí.