Skládka v Jaroveckom ramene? O prípad sa zaujíma aj polícia

Moderátor: Moderátori

Skládka v Jaroveckom ramene? O prípad sa zaujíma aj polícia

Odoslaťod rado » 04. Júl 2018 07:49

Pri výstavbe obchvatu na Jaroveckom ramene zrejme použili namiesto štrku aj stavebný odpad, teraz ho zakrývajú hlinou. O prípad sa zaujíma aj polícia. Existuje podozrenie, že podobný „zlepšovák“ stavbári použili aj v iných úsekoch stavby.

4.7.2018 0:00, Tibor Habo, Monika Radošovská
ZDROJ: https://www.aktuality.sk/clanok/603835/ ... j-policia/

Ak by ste sa k výstavbe na ramene vybrali pešo, asi by vás pri vstupe otočili pracovníci stavby. Dostať sa k tomuto miestu člnom je oveľa praktickejšie. Skúsili sme to a naskytol sa nám prekvapivý pohľad.

Z násypu ramena trčali tehly, suť a káble, na prvý pohľad stavebný odpad. Všetko v bezprostrednej blízkosti chráneného územia európskeho významu Natura 2000.

Na Jarovecké rameno chodí dlhé roky aj Miroslav Dragun z Inštitútu pre rozvoj Bratislavského kraja. Na to, čo videl pri stavbe obchvatu v tejto lokalite, sa už nemohol pozerať a zverejnil to na facebooku.

Len čo stavbári začali na násyp voziť materiál, na hladine ramena sa objavili odpadky a neporiadok. Podľa Draguna je to dôsledok použitia nevhodného materiálu pri prehradzovaní ramena.

„Zhruba v marci tohto roka som dostal informácie, že na stavbu diaľnice cez Jarovecké rameno sa naváža stavebný odpad. Celá situácia mi príde bizarná. Podľa fotografií a videí je jasné, že sa tam vozí stavebný odpad a nie kameninová drť ako je uvedené v stavebnom povolení. Kompetentné úrady okrem polície nekonajú,” povedal pre Aktuality.sk Dragun.

Pre podozrenie z neoprávneného nakladania s odpadmi v tejto oblasti už polícia začala trestné stíhanie. Vyšetrovací spis obsahuje štyri podnety občanov na znečistenie Jaroveckého ramena.

„Vzhľadom na závažnosť tohto prípadu a prebiehajúce vyšetrovacie úkony nie je v súčasnosti možné poskytnúť bližšie informácie,” uviedla Veronika Slamková z Krajského riaditeľstva polície v Bratislave.

Navozený odpad zakryli hlinou

Keď sme situáciu monitorovali my, situácia už nebola taká hrozná ako na Dragunovych záberoch. Stále však bolo vidieť, že v násype je stavebný odpad a hlina.

Väčšinu odpadu z hladiny už podľa miestnych odplavila rieka. Tvrdia, že to čo je súčasťou násypu ramena, je meateriál z kopčianskej skládky, ktorý sa stavbári zámerne snažia zakryť práve navozenou hlinou.

Len o niekoľko metrov ďalej, na hlavnom toku Dunaja, nám miestni ukazujú iný postup stavby. Ťažká stavebná technika pracuje s čistým štrkom. Nikde nie je vidieť tehly, kusy betónu ani roxory. Vysvetľujú si to tak, že na hlavnom toku Dunaja by si nikto nedovolil spraviť to, čo sa deje na ramene.

Prečo uhynul bobor?

Dragun upozornil aj na možný úhyn rýb a bobra v lokalite. Nemôže však potvrdiť, že za to môže výstavba obchvatu.

„Priame dôkazy nemáme, ale podľa miestnych obyvateľov tam neuhynul žiaden bobor minimálne za posledných tridsať rokov. Teraz náhodne, keď sa vozí na stavbu odpad v Jaroveckom ramene, tak je úhyn rýb a bobra. Je to veľmi veľa náhod na jednom mieste.”

Rastislav Rybár zo Slovenského rybárskeho zväzu v Bratislave povedal, že na tomto mieste sa síce našlo niekoľko uhynutých kaprov, ale ich smrť nesúvisela s výstavbou obchvatu.

Od brehu ramena smerom k Dunaju je v smere výstavby vidieť kus vysekaného lesa, kadiaľ povedie nová cesta.

„Problémom je, že došlo k výrubu lesa cez Chránené vtáčie územie Dunajské luhy. Viedlo to k tomu, že jeden z mála hniezdiacich orliakov v tomto území opustil hniezdisko,“ vysvetľuje Jozef Rizdoň zo Slovenskej ornitologickej spoločnosti.

Pripúšťa, že obcvat stavjú podľa variantu, ktorý má najmenšie možné negatívne dopady na prírodu. Na druhej strane ale netvrdí, že takéto dopady nemá vôbec. Postup, ktorý videli pri prehradení ramena, je podľa neho otázny.

Neodpovedajú na otázky

S otázkami ohľadom spôsobu výstavby sme sa obrátili aj na kompetentné inšititúcie. Inšpekcia životného prostredia vo svojom stanovisku uviedla, že už začala s kontrolou miest, odkiaľ sa vozí materiál na stavbu diaľnice pri Jarovskom ramene. Zatiaľ však nie je ukončená.

Stavbu obchvatu zabezpečuje ako koncesionár konzorcium Zero Bypass Limited, zhotoviteľom je spoločnosť D4R7 Construction. Tá vo svojom registri environmentálnych požiadaviek pri výstavbe uvádza aj zabezpečenie vodných tokov a pôdy pred kontamináciou.

Spoločnosť neodpovedala, či vozenie stavebného odpadu do ramena Dunaja považuje za bežnú prax, nereagovala na žiadne naše otázky.

Ministerstvo dopravy sa odvoláva na fakt, že koncesionár je viazaný technickými a environmentálnymi zákonmi a normami. Kontrolu nad dodržiavaním zákonov, noriem a predpisov potvrdzuje v prípade D4/R7 okrem príslušných orgánov aj nezávislý dozor.

Dosah na životné prostredie hlásia aj v iných lokalitách výstavby

O praktikách stavebnej spoločnosti D4R7 nám pred časom rozprávali aj obyvatelia bratislavskej mestskej časti Malé pálenisko. Stavbu obchvatu mali len niekoľko metrov od svojich domov. Okrem stavebného ruchu ich trápi aj to, ako sa pri stavbe nakladá s odpadmi.

Podľa slov miestnych za obeť padlo neďaleké jazierko, v ktorom pred stavbou žili ryby. Dnes to už neplatí a zdá sa, že ho zasypú. Okrem toho si myslia, že pracovníci miešajú stavebný odpad s bioodpadom.

Ministerstvo životného prostredia vtedy uviedlo, že jeho inšpektorát v Bratislave urobil v apríli na základe prijatého podnetu miestnu obhliadku lokality medzi ulicami Komárňanská, Lúčna a Slovnaftská. „V súčasnosti kontrola stále prebieha.”

Polícia preveruje aj ďalšie podozrenia z neoprávneného nakladania s odpadmi, ku ktorému mohlo dôjsť v iných častiach stavby obchvatu.

„V tomto prípade sa podľa doterajších informácií má miesto skutku nachádzať v Podunajských Biskupiciach a Ivanke pri Dunaji,” napísala Slamková z polície.

O ďalšom postupe rozhodnú po získaní potrebných podkladov.
Obrázok používateľa
rado
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 7
Založený: 27. Feb 2008 20:25
Bydlisko: Dolný Kubín

Naspäť na 2018

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 2 hostí.