Je rok 2018 a pre D1 pri Ružomberku objednali aspoň projekt,

Moderátor: Moderátori

Je rok 2018 a pre D1 pri Ružomberku objednali aspoň projekt,

Odoslaťod mireceq » 08. Jún 2018 14:33

Je rok 2018 a pre D1 pri Ružomberku objednali aspoň projekt, stavba má byť hotová do 8 rokov
Dennik N, DANIELA KRAJANOVÁ, PIATOK 8. JÚNA 2018 14:32

Na Slovensku nie je diaľnica, s ktorou bolo toľko patálií ako na úseku Turany – Hubová. Celé to už stálo 40 miliónov eur, ale skôr ako o 8 rokov určite nebude.

V príprave najproblematickejšej časti D1 nastal aspoň malý pokrok. Pre úsek Turany – Hubová (13,5 km pri Ružomberku) diaľniční manažéri konečne doobjednali správne projekty. Ide o úsek, ktorý síce štát kreslí od 90-tych rokov, ale je posledný na D1 od Bratislavy do Košíc, ktorý sa doteraz vôbec ani nezačal stavať.

Napriek aktuálnemu pokroku je už teraz isté, že hoci zvyšok D1 možno bude o štyri roky hotový, pri Turanoch sa budú šoféri stretávať v lieviku aj o sedem rokov.

Aktuálna objednávka projekčných prác a dokumentov ušetrí v príprave diaľnice približne pol roka. Toľko by inak trvalo, ak by namiesto dodatku s projektantmi z Dopravoprojektu vypísali diaľniční manažéri nový tender.

Doplatia štyri milióny

Za prácu dohodnutú v novom dodatku zaplatí štát 4 milióny eur. Dopravoprojekt tak zinkasuje cez jednu zmluvu dokopy 13 miliónov eur. Za toľko sa už bežne na Slovensku postaví kilometer diaľnice v nenáročnom teréne.

Je tomu tak zrejme aj preto, lebo diaľniční manažéri boli v debate s projektantmi v slabej vyjednávacej pozícii. Projektantmi vedeli, že štátu hrozí ďalší sklz v už aj tak mimoriadne meškajúcej stavbe.

„Cieľom objednaných prieskumov je vylúčiť akékoľvek ohrozenie vodných zdrojov,“ opisuje hovorkyňa NDS-ky Michaela Michalová. Je to preto, že diaľnici zmenili trasu a bude viac ukrytá v tuneli. Pôvodne ju chceli stavať krížom cez chránenú prírodu Malej a Veľkej Fatry.

Pretrasovanie diaľnice ubralo v príprave cesty najviac času. Štát ju najprv prekresliť nechcel, neskôr počúvol argumenty ekológov o ochrane rysov či medveďov. Úlohu v tom zohral najmä tlak zo strany Európskej komisie, ktorá dala za pravdu ekológom.

Projektanti dostali aj zadanie previesť zmenenú diaľnicu územným a stavebným konaním a pripraviť podklady pre tender. Diaľničiari upozorňujú, že aj tu sa ešte všetko môže skomplikovať. Odvolania sa ukázali sa aj pri posudzovaní dopadov novej trasy diaľnice na prírodu.

Ešte väčšie komplikácie sa dajú čakať vtedy, keď bude štát zháňať na diaľnicu peniaze, už teraz špekuluje nad PPP verziou. Konečná cena za stavbu trinásťkilometrového úseku sa odhaduje na 880 miliónov eur.

Doteraz sa do príprav preinvestovalo 40 miliónov eur. Za toľko sa už na Slovensku bežne postaví kilometer diaľnice s tunelom.

Skôr ako o 8 rokov diaľnicu nečakajte

V NDS teraz tvrdia, že cestu odovzdajú šoférom na prelome rokov 2025 a 2026.

Keby chceli manažéri NDS dokončiť diaľnicu v lete 2026, INEKO im odporúča využiť „iný ako obvykle preferovaný postup prípravy a obstarania zhotoviteľa“. Radí skúsiť objednať spolu s prácami aj projekty pre stavbu, prípadne objednať v predstihu aspoň razenie tunelov, pretože trvá najdlhšie.

Téma je mimoriadne citlivá práve teraz, keď sa blížia komunálne voľby. Predovšetkým v Ružomberku ľudia strácajú trpezlivosť – v regióne chýbajú rovno dva úseky D1 (ten druhý od Hubovej po Ivachnovú rozostavali, ale práce stopli, keď sa na ňom zosunul svah).

Premiér Peter Pellegrini sľúbil, že Ružomberčanom pomôže, ale v realite stavbu diaľnice nevie významne urýchliť, neexistuje ani jednoduchá dočasná pomoc pre dopravou zahustený región.

Okrem ružomberského primátora Igora Čombora na riešenie tlačí aj miestny podnikateľ spriaznený so Smerom Milan Fiľo s jeho zámerom rozširovať papierne.

Zdroj: https://dennikn.sk/1144929/je-rok-2018- ... v/?ref=mpm
mireceq
diskutujúci
 
Príspevky: 188
Obrázky: 8
Založený: 30. Okt 2012 16:49

Naspäť na 2018

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 0 hostí.