Diaľničný privádzač z Rajeckej doliny zrejme nikdy nepostavi

Moderátor: Moderátori

Diaľničný privádzač z Rajeckej doliny zrejme nikdy nepostavi

Odoslaťod EmBe » 06. Jún 2018 09:27

00
RAJECKÁ DOLINA. Pred niekoľkými týždňami spustili diaľničiari výstavbu privádzača, ktorý spojí diaľnicu D1 pri Lietavskej Lúčke so Žilinou. Projekt mešká a približne o rok posunul dostavbu celého úseku Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka.

Nie je to však jediná chyba krásy projektu privádzača. Len nedávno sa v tichosti rozhodlo, že z privádzača sa postaví len necelá polovica. Kým druhá etapa z Lietavskej Lúčky do Žiliny v kilometri 4,7 až 7,3 sa stavia, čo bude s predraženou prvou etapou, nikto presne nevie.

Prvá etapa privádzača, ktorá mala priviesť dopravu na diaľnicu z Rajeckej doliny od Slnečných skál a okolo Porúbky, tak skoro postavená nebude. Zrejme nikdy.
Leží v zásuvke
Národná diaľničná spoločnosť tvrdí, že od „rajeckej časti“ privádzača sa upustilo v roku 2015. Projekt rozdelila, aby mohla postaviť aspoň pripojenie Žiliny z Lietavskej Lúčky. Táto časť projektu bola v príprave ďalej a nebrzdil ju výkup pozemkov.

„V roku 2015 bol podpísaný dodatok o rozdelení dokumentácie pre ponuku na etapy s cieľom zabezpečiť realizáciu aspoň v úseku, ktorý mal v tom čase majetkoprávne vysporiadanie a je potrebný na vlastné pripojenie mesta Žilina na D1. O pokračovaní v príprave I. etapy privádzača sa rozhodne po zrealizovaní II. etapy,“ vysvetlila hovorkyňa Národnej diaľničnej spoločnosti Michaela Michalová.

Projekt rajeckej časti privádzača tak už tri roky leží v zásuvke. Odborníci sa nazdávajú, že od vtedy sa na prvej etape privádzača v ničom nepokračovalo.

Ako obchvat Prievidze
Ešte väčší problém, ako nevysporiadané pozemky, je mimoriadne vysoká cena, s ktorou projekt rátal. Celý pôvodne viac ako sedemkilometrový privádzač mal podľa odhadov stáť 130 miliónov eur. Dnes vieme, že druhá etapa z Lietavskej Lúčky do Žiliny sa vysúťažila len za 14 miliónov. „Tak vysoká absurdná odhadovaná cena asi štyri a pol kilometrov dlhého úseku dvojprúdovej cesty určite nie je spôsobená nevysporiadanými pozemkami. Pravdepodobne bude treba prehodnotiť navrhované riešenie a vymyslieť jednoduchší, teda lacnejší variant,“ tvrdí poslanec parlamentu Ján Marosz.

Aj analytik inštitútu INEKO Ján Kovalčík upozorňuje, že pri rozpracovaní projektu sa nehľadelo na konečnú sumu a tá skončila v astronomických výškach. „V projektovej príprave nedochádzalo k stráženiu nákladov. Vytvárala sa ilúzia, že stavba je takmer pripravená, ale urobilo sa riešenie, ktoré sa nikdy nedá zaplatiť. Tento krátky úsek, teda časť privádzača, ktorý je obchvatom Porúbky, bol naprojektovaný s vyššími nákladmi, ako má stáť celý obchvat päťdesiattisícového mesta Prievidza,“ poukázal na absurdné investičné náklady Kovalčík.

Aj on apeluje na ministerstvo dopravy a NDS, aby hľadali podstatne menej finančne náročné riešenie. Projekt sa podľa neho úplne zastavil a ešte pred rokmi diaľničiari zastavili výkup pozemkov.

Iba pozastavili
NDS namieta, že projekt nezastavila, len pozastavila do času, kým zabezpečí finančné prostriedky. „V prípade rozhodnutia o pokračovaní v príprave je reálny predpoklad začatia výstavby máj 2022 za predpokladu zabezpečenia finančných prostriedkov. Doba výstavby je tri roky.“

Poslanec Ján Marosz sa prihovára za dokončenie rozumného variantu prvej etapy diaľničného privádzača. „Kompetentní by si rozhodne nemali nad týmto problémom zatvárať oči a tento ďalší odložený problematický projekt by bolo treba urýchlene prepracovať a pripravovať na realizáciu.“

Čítajte viac: https://myzilina.sme.sk/c/20843357/dial ... z5HdE2pT8O
Obrázok používateľa
EmBe
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 2257
Založený: 24. Jan 2010 20:33
Bydlisko: ZA/ZV/ZM

Naspäť na 2018

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 1 hosť.