Rýchlostné cesty regiónom pomohli. Akurát nevieme, či sa aj

Moderátor: Moderátori

Rýchlostné cesty regiónom pomohli. Akurát nevieme, či sa aj

Odoslaťod plš » 05. Apr 2018 09:18

Rýchlostné cesty regiónom pomohli. Akurát nevieme, či sa aj oplatili

Diaľnice a rýchlostné cesty predstavujú pre veľké množstvo obyvateľov a politikov z regiónov Slovenska silné zaklínadlo. Mantru, ktorá má byť kľúčom k hospodárskemu rozvoju a blahobytu aj inde ako len na západe krajiny.

03.04.2018, 14:30 | Michal Lehuta | © 2018 News and Media Holding

Až donedávna bola diskusia o ich hospodárskych prínosoch pre regióny len pocitová. Odborníci vedeli odhadnúť ušetrený čas na doprave, pohonných hmotách či zníženie nehodovosti a opotrebovanosti áut. No štúdie, ktoré by hodnotili prínos ciest pre ekonomiku regiónov, neexistovali.
R2: verejne nepovedali, že sa neoplatí

To sa zmenilo. Prvou lastovičkou bola vlaňajšia štúdia Inštitútu finančnej politiky (IFP) pri ministerstve financií, ktorá vyčíslila pozitívny vplyv blízkosti diaľnice alebo rýchlostnej cesty na priľahlý región. Podľa nej oblasti do 30 minút cesty k súvislej diaľničnej sieti profitujú z nižšej miery nezamestnanosti ako v ostatných regiónoch: o 0,9 až 1,6 percentuálneho bodu.

K štúdii z vlaňajšieho júla sa tiež pridali informácie, že štvorprúdovka R2 do Košíc juhom krajiny sa preto stavať neoplatí – v žiadnom zverejnenom dokumente sa to však neobjavilo, pretože štúdia nákladovú stránku ciest s tou prínosovou neporovnávala. Aj keď tvrdila, že ich pozitívny efekt „je relatívne malý a bez zvýšenia kvality ľudského kapitálu problém hladových dolín efektívne nerieši“.

V analýze sa nachádzal iba jeden odsek, ktorý prínosy hypotetickej výstavby R2 od Zvolena po Rožňavu odhadol na úrovni 1 200 až 3 900 osôb trvalo zamestnaných navyše. Vysoká miera nezamestnanosti regiónu tak teoreticky nemusela byť predvlani 24 percent, ale niekde medzi 21 a 23 percentami.

Do médií sa dostali informácie o liste analytikov ministerstvu dopravy, že takéto zníženie počtu ľudí bez práce nie je dostatočným prínosom vzhľadom na vysoké stavebné náklady štvorprúdovky druhej najvhej kvality. A že viac by sa oplatilo rekonštruovať miestne cesty prvej triedy. „Rekonštrukcia viacerých ciest 1. triedy s dôrazom na odstraňovanie bodových závad (mosty, nehodové križovatky, napájacie pruhy) je výrazne výnosnejšia investícia,“ napísalo TRENDU ministerstvo financií.

To však spustilo protesty miestnych obyvateľov, napríklad v prípade horského priechodu Soroška v okrese Rožňava, kde je naplánovaný pomerne drahý tunel. Vtedajší premiér Robert Fico tiež verejnosti odkázal, že sa závermi analytikov riadiť nemusí. Pritom k projektu Hodnota za peniaze, teda prísnemu posudzovaniu efektivity veľkých investičných projektov, sa jeho vláda prihlásila v programovom vyhlásení.
Od „malých“ vplyvov k „paráde“

Pred niekoľkými dňami prišiel Inštitút finančnej politiky s analýzou prínosov rýchlostnej cesty R1 do Banskej Bystrice dokončenej koncom roka 2011. Tá nahradila výrazne preťaženú cestu prvej triedy medzi Nitrou a Pohroním, ktorej sa pre opakované ťažké nehody už hovorilo „cesta smrti“.
Dočítajte celý článok
https://www.etrend.sk/trend-archiv/rok- ... atili.html
plš
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Založený: 04. Sep 2011 22:26
Bydlisko: Košice

Naspäť na 2018

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 1 hosť.