Ráž chce tento rok odštartovať tendre na dostavbu D1 aj kysu

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Moderátor: Moderátori

Ráž chce tento rok odštartovať tendre na dostavbu D1 aj kysu

Odoslaťod aquila » 09. Máj 2024 14:33

Daniela KrajanováDANIELA KRAJANOVÁ

1



15

15
00:00
08:22
1.00 ×
Tento text načítal neurálny hlas. Najlepšie sa počúva v aplikácii Denník N, aj s možnosťou stiahnutia na počúvanie offline. Našli ste chybu vo výslovnosti? Dajte nám vedieť.

Stavebné firmy budú súperiť o zákazky za 2,5 miliardy eur. Namiesto očakávaného útlmu výstavby diaľnic by to znamenalo stavebný boom.

Ponúkané ceny však budú závisieť aj od toho, ako kvalitne diaľničiari pripravia podklady tendrov.

Tento rok majú odštartovať tendre na dostavbu D1 medzi Bratislavou a Košicami aj diaľnice na Kysuciach, dokopy ide o približne 40 kilometrov diaľnic. Minister dopravy Jozef Ráž tak plánuje spustiť verejné obstarávanie na všetky kľúčové diaľnice na severe Slovenska za približne 2,5 miliardy eur.


[ Odoberajte e-mailové upozornenia na nové články o téme Diaľnice a cesty e-mailom. Aktivujte jedným kliknutím sem. ]
Ešte v máji chcú odštartovať súťaž o stavbu druhého profilu úseku D3 Čadca, Bukov – Oščadnica s tunelom Horelica (4 km).
V júli má nasledovať tender na úsek D3 od Kysuckého Nového Mesta po Oščadnicu (10,79 km).
Na leto avizuje Ráž aj súťaž o stavbu úseku D1 Turany – Hubová (13,5 km).
A v septembri sa má začať tender na úsek od Žiliny (Brodno) do Kysuckého Nového Mesta (11,2 km).
Úsek od Turian po Hubovú je poslednou časťou D1 medzi Bratislavou a Košicami, ktorá sa ešte nezačala stavať. Onedlho sa z nej stane posledný lievik na hlavnej ceste naprieč Slovenskom. Koncom roka 2025 totiž diaľničiari plánujú odovzdať šoférom ostatné rozostavané úseky D1.

Ide o známy úsek s tunelom Višňové (D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala) a o obchvat Ružomberka (D1 Hubová – Ivachnová). Tie by mali šoférom podľa starších odhadov ušetriť približne 20 minút. Keď budú hotové, v kolóne si môžu šoféri dlhšie postáť práve pri Turanoch.

Keď sa postaví aj úsek Turany – Hubová a na spojnici medzi metropolami už bude chýbať iba druhá rúra tunela Branisko, cesta z Bratislavy do Košíc by sa oproti dnešku skrátila zhruba o pol hodiny. Viac alebo menej podľa toho, či porovnávame jazdu v špičke alebo mimo nej.

Pri diaľnici na Kysuciach sú popri časovej úspore v popredí aj ďalšie aspekty. Po tejto trase denne jazdí až do 25-tisíc áut, z toho približne štvrtina sú ťažké nákladiaky. Miestni obyvatelia sa na hustú premávku pravidelne sťažujú, v minulosti za diaľnicu organizovali aj zhromaždenia.


Ads by FatChilli

Kedy ich chcú dostavať
Úsek Turany – Hubová by Ráž chcel dostavať skôr ako v roku 2030. „Pre mňa je oficiálny termín dostavby tohto posledného úseku v roku 2030 neprijateľný. Urobím všetko pre to, aby to bolo skôr, a to výrazne,“ povedal už vo februári pre Hospodárske noviny.

Minister by chcel ideálne na prelome rokov podpisovať kontrakty na dostavbu kysuckej diaľnice. Jej stavbu odhaduje na tri roky. „Všetky tri (tendre) majú možnosť byť ukončené s podpisom zmluvy do konca tohto roka,“ hovoril Ráž s tým, že sa to nedá zaručiť, keďže tendre prinášajú na Slovensku vždy veľa komplikácií.

Rážov plán načrtáva zrýchlenie oproti minulým plánom. Posledná aktualizácia harmonogramu výstavby diaľnic z leta minulého roka predpokladala, že posledný úsek D1 by sa mohol stavať medzi rokmi 2026 až 2032. A na D3 malo ísť najviac peňazí v rokoch 2026 až 2030:


Namiesto očakávaného útlmu sa preto vo výstavbe diaľnic očakáva rýchlejšie tempo.

Pôvodné termíny s najväčšou pravdepodobnosťou odrážali to, v akom štádiu prípravy jednotlivé úseky diaľnic sú. Ak sa totiž v minulosti nemohlo stavať, dôvodom neboli peniaze, ale slabá príprava projektov.

Úsek D1 Turany – Hubová napríklad roky stál na spore, či má trasa diaľnice viesť viac po povrchu v chránenej lokalite Malej a Veľkej Fatry alebo dlhším tunelom Korbeľka. Spory stále nie sú ukončené.

Kysucká diaľnica je zasa známa tým, že jej v minulosti prepadli platné povolenia – pre nečinnosť a zmeny v projektoch.

Priebeh Rážových tendrov teda ukáže, či je jeho tím schopný kvalitne pripraviť podklady do súťaže, dôsledne sa pritom vyrovnať s minulosťou, prilákať do súťaže čo najviac záujemcov a spravodlivo spomedzi nich vybrať víťaza.

Nekvalitná príprava je totiž častým dôvodom ďalšieho naťahovania súťaží, v minulosti na to upozorňoval Útvar hodnoty za peniaze ministerstva financií aj Úrad pre verejné obstarávanie.

Príkladov, keď sa tendre naťahovali či dokonca zlyhali pre slabú prípravu, je viac. Napríklad súťaž o stavbu úseku R2 s tunelom Soroška museli v minulosti zrušiť. Ukázalo sa, že nemal ani stavebné povolenie. Počas súťaže mali stavbári toľko nejasností, že diaľničiarom poslali 1052 žiadostí o vysvetlenie.

O tom, aké komplikácie sa môžu v tendroch vyskytnúť, svedčí aj štatistika, ako dlho trvali súťaže na úseky, ktoré sa dnes stavajú.


Cena za všetkých 40 kilometrov diaľnic sa odhaduje na asi 2,5 miliardy eur, z toho menšia časť sa má preinvestovať na Kysuciach. No štát aktuálne nemá peniaze na všetky avizované stavby.

Prakticky všetky klasické diaľničné eurofondy sú vyčlenené na D3 a ani na tú zrejme nebudú stačiť. Zatiaľ sa presne nevie, odkiaľ majú byť peniaze na úsek Turany - Hubová. Minister Ráž v relácii Braňo Závodský naživo spomínal napríklad európsky fond CEF.

Koľko to bude stáť a kde budú tunely

Cena za stavbu Čadca, Bukov – Oščadnica s tunelom Horelica v polovičnom profile sa odhaduje na takmer 200 mil. eur.

Pri úseku Kysucké Nové Mesto – Oščadnica sa náklady odhadujú na viac ako 400 mil. eur.

Najdrahšia na D3 má byť časť Žilina, Brodno – Kysucké Nové Mesto, ktorá má stáť zhruba pol miliardy eur, pretože takmer polovica diaľnice bude postavená na viaduktoch. Očakávajú sa však od nej najväčšie benefity, keďže sú tu najvyššie dopravné intenzity spomedzi úsekov D3.

Diaľnici na Kysuciach analytici z ÚHP vyčítali mimoriadne vysoké investičné náklady, ktoré podľa nich nemusia byť nevyhnutné. Najnovšie píšu, že podľa aktualizovanej štúdie pre úsek s tunelom Horelica odhadované investičné náklady projektu vzrástli z necelých 236 mil. eur na 430 mil. eur vrátane DPH. Samotná stavba tvorí približne 360 mil. eur s DPH, teda 300 mil. eur bez DPH.

Náklady na úsek Turany – Hubová odhaduje minister Ráž na 1,2 až 1,5 miliardy eur. Objavili sa dokonca údaje o cene za dostavbu tohto posledného úseku D1 blížiace sa k 1,7 miliardy. Táto suma vychádza z najnovšej štúdie realizovateľnosti a obsahuje už aj rezervu približne 10 percent plus všetky doterajšie investície, napríklad do výkupu pozemkov či projektovania. Väčšina z investície pôjde na stavbu dvoch tunelov. Medzi dlhším tunelom Korbeľka a kratším Havranom navyše povedie most ponad Váh.

Kde sú ešte riziká
Rizikom pre finálnu cenu môže byť aj veľký objem súťaží naraz. Ak je vysoký dopyt, logicky môže rásť aj ponúkaná cena za realizáciu a takisto motivácia firiem rozdeliť si zákazky medzi sebou tichou dohodou.

Priveľa súťaží v rovnakom čase môže byť výzva aj pre projektové a stavebné kapacity, ako povedal v rozhovore ešte pred voľbami Rastislav Farkaš, expert Útvaru hodnoty za peniaze na dopravu.

V tom čase bol najlepšie pripravený úsek od Brodna po Kysucké Nové Mesto. „Na zvyšných úsekoch sa práce začnú zrejme až neskôr, čo môže byť v kontexte stavebných kapacít lepšie. Asi nie je možné začať naraz stavať celú D3 za 1,5 miliardy eur. Na naše pomery by išlo o pomerne veľké sústo a veľkú výzvu pre kapacity stavebného sektora aj projektového manažmentu. Znamenalo by to, že by sme naraz stavali D3 za 1,5 miliardy aj rovnako drahý úsek D1 Turany – Hubová. Na Slovensku sme pritom zvyknutí ročne do diaľnic investovať podstatne menej,“ vysvetľoval Farkaš.

Prečítajte si
Na opravy ciest potrebujeme miliardu, inak nás čaká zatváranie mostov a obchádzky dlhé desiatky kilometrov, hovorí expert na dopravu
Ďalšie riziko môže byť v tom, ak by štát príliš napínal termíny na výstavbu. Riziko pokút za omeškanie si potom môžu stavbári zarátať do cien alebo ich to môže celkom odradiť. Príkladom je napríklad stavba novej martinskej nemocnice, do ktorej sa pre šibeničné termíny a vysoké pokuty na prvý pokus nikto neprihlásil.

Ráž sa pri ambicióznych termínoch zrejme opiera aj o legislatívne zmeny. Účinné sú už niektoré zmeny v stavebnej legislatíve a parlamentom prešiel aj nový zákon o strategických investíciách, ktorý však vetovala prezidentka pre zásahy do vlastníckych práv.

V parlamente je zároveň novela zákona o verejnom obstarávaní, ktorá môže tendre zrýchliť, no aj na úkor ich férovosti. Navrhuje sa v nej napríklad, aby námietku proti podmienkam tendra mohli podať firmy len do 10 dní od ich zverejnenia, čo je mimoriadne krátko na kvalitnú analýzu.

Ak sa novému tímu na ministerstve dopravy podarí súťaže efektívne zrýchliť bez negatívneho vplyvu na ich transparentnosť či ceny, počas výstavby šoféri musia počítať s komplikáciami v doprave. Ani samotná výstavba nemusí ísť podľa plánu. Známym príkladom je stavba obchvatu Ružomberka, ktorý diaľničiari objednali koncom roka 2013 s tým, že má byť dokončený v lete 2017, no hotový nie je doteraz, keďže sa musel pretrasovať pre zosuvy pôdy.

https://e.dennikn.sk/3981441/raz-chce-t ... t?ref=mwat
Obrázok používateľa
aquila
administrátor
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 578
Založený: 03. Feb 2005 18:08
Bydlisko: doma :)

Naspäť na Monitoring tlače

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 9 hostí.