České dráhy poslali naštvaný list slovenským železniciam: má

Moderátor: Moderátori

České dráhy poslali naštvaný list slovenským železniciam: má

Odoslaťod aquila » 28. Mar 2023 09:13

České dráhy poslali naštvaný list slovenským železniciam: máte tristný stav koľajníc, kazia sa nám vlaky

Vladimír ŠnídlVLADIMÍR ŠNÍDL


Českým dráham došla trpezlivosť po tom, ako 1. marca vykoľajila v Žilina súprava Pendolino. Podľa českých železničiarov bola príčinou chyba na výhybke. Foto - TASR
Českým dráham došla trpezlivosť po tom, ako 1. marca vykoľajila v Žilina súprava Pendolino. Podľa českých železničiarov bola príčinou chyba na výhybke. Foto – TASR
Manažérom Českých dráh došla trpezlivosť po tom, ako sa začiatkom marca vykoľajila v Žiline súprava Pendolino. Slovenské ministerstvo dopravy ich výhrady uznáva.

Vedenie Českých dráh poslalo neobvykle ostrú sťažnosť Železniciam Slovenskej republiky (ŽSR), ktoré zodpovedajú za stav železničných tratí na Slovensku.

Denník N má k dispozícii list, ktorý manažéri českého štátneho dopravcu poslali riaditeľovi ŽSR Miloslavovi Havrilovi.

Poukazujú v ňom na stav koľají a výhybiek, po ktorých jazdia medzinárodné vlaky. Tento stav označili „v mnohých prípadoch za tristný“. Slovenskú štátnu firmu vyzvali, aby ho napravila, v opačnom prípade môžu žiadať odškodné za zvýšené náklady na opravy svojich súprav.

„Za predpokladu, že nebude pristúpené k náprave v prijateľnom časovom horizonte, budeme nútení zvýšené náklady na údržbu vozidiel a finančné náklady spojené so vznikom mimoriadnych udalostí nárokovať po ŽSR,“ píše sa v liste, ktorý podpísal Jiří Ješeta, námestník generálneho riaditeľa Českých dráh (ČD).

Ministerstvo výhrady uznáva
[ Odporúčanie editorov Minúty po minúte: Aktivujte si zasielanie Ranných 5 minút každé ráno o 7:00 na e-mail. Odber si aktivujte jedným kliknutím. ]
List má dátum 15. marca 2023, „na vedomie“ bol poslaný aj českému ministrovi dopravy Martinovi Kupkovi.

O jeho existencii informoval cez víkend ako prvý český server Zdopravy.cz. Denníku N potvrdili v pondelok jeho autenticitu hovorca ČD Petr Štáhlavský aj slovenské ministerstvo dopravy, ktoré vedie nominant Sme rodina Andrej Doležal.


„Uvedomujeme si, aký je stav železničnej infraštruktúry na Slovensku a v zásade sa stotožňujeme s viacerými výhradami Českých dráh. Ministri dopravy o tejto téme aj vzájomne diskutujú,“ napísalo slovenské ministerstvo.

Aj ŽSR si podľa svojho vyjadrenia uvedomujú, v akom stave sú slovenské trate. Za príčinu označili dlhodobo chýbajúce peniaze na opravy.

Železnice českému dopravcovi na list zatiaľ neodpísali, odpoveď však podľa hovorkyne pripravujú.

„Vykonávame analýzu nedostatkov, na ktoré bolo poukázané v liste od ČD. Pripravujeme návrh opatrení, o ktorom budeme následne informovať v odpovedi,“ dodala hovorkyňa ŽSR Ria Feik Achbergerová.

Nediplomatický slovník
Ješeta v úvode listu napísal, že si dovoľuje „vyjadriť značné znepokojenie nad zlým stavom infraštruktúry Železníc Slovenskej republiky“.

Ďalej vymenoval niekoľko hlavných problémov, ako je „zlá geometria koľaje“, čím sa môže myslieť napríklad narušenie predpísaného rozchodu koľajníc či odchýlky od predpísaného prevýšenia.

Slovenské železnice upozorňuje aj na podmáčané podložia. K tomuto problému dochádza vtedy, keď vinou zanedbanej údržby prestane odtekať voda, čo spôsobí, že sa trať začne prehýbať.

„Tieto obmedzenia majú za následok množstvo pomalých jázd. Okrem prenášania meškaní, a teda aj narúšaní vlakovej dopravy na území Českej republiky, nám to spôsobuje aj zvýšené náklady na údržbu vozidiel, ktoré jazdia po infraštruktúre ŽSR,“ píše ďalej Ješeta.

Ďalším dôsledkom je podľa Českých dráh rýchlejšie opotrebovanie súprav a tiež poruchy na trakčných motoroch a citlivej elektronike.

„To výrazne skracuje životnosť vozidiel a v neposlednom rade generuje vyššiu potrebu záložných vozidiel,“ sťažujú sa českí manažéri.

Úplne rovnaký problém z toho vyplýva aj pre štátnu Železničnú spoločnosť Slovensko (ZSSK) a ďalších dopravcov, ktorí využívajú tieto trate.

Kritických miest nie je málo
Redaktor serveru Zdopravy.cz Jan Sůra hovorí, že posielanie listu s takými nediplomatickými formuláciami je pre České dráhy veľmi neobvyklé. „Myslím si, že zvolili takúto cestu, aby sa s týmto problémom už konečne začalo niečo robiť,“ dodáva.

Z listu vyplýva, že českým manažérom došla trpezlivosť po mimoriadnej udalosti z 1. marca. V Žiline sa vtedy vykoľajil český rýchlovlak Pendolino smerujúci z Prahy do Košíc, pričom ČD označili za príčinu chybu na výhybke.

„Vrcholom zlého stavu infraštruktúry bolo vykoľajenie elektrickej jednotky na spoji SC 241 Košičan na výhybke v železničnej stanici Žilina, keď došlo k prasknutiu koľajnice pod ľahkou elektrickou jednotkou, ktorá išla nízkou rýchlosťou,“ píše Ješeta.

České dráhy po tomto incidente požiadali vlastných rušňovodičov, aby im zmapovali stav slovenských tratí, po ktorých jazdia.

Výsledok?

Za najhorší označili úsek medzi Bratislavou a Štúrovom a potom trať Čadca – Žilina – Košice.

V liste vymenovali konkrétne stanice a úseky, kde sú podľa nich zanedbané koľaje alebo výhybky. Napríklad o Štrbe, Malej Lodine alebo trati medzi Markušovcami a Spišskou Novou Vsou píšu, že tu vlaky musia jazdiť len rýchlosťou 30 kilometrov za hodinu.

„Z uvedeného zoznamu kritických miest je zrejmé, že ich, bohužiaľ, nie je málo. V kontexte vyššie uvedeného vás žiadame o čo najrýchlejšie zabezpečenie nápravy a o oznámenie harmonogramu opravných prác, ktoré povedú k odstráneniu chýb na infraštruktúre, po ktorej jazdia vozidlá ČD,“ dodali ďalej manažéri.


Vykoľajené Pendolino pri Žiline.
Pendolino museli odstaviť na viac než tri týždne
Hovorca českého dopravcu pre Denník N nechcel konkretizovať, aké kompenzácie by mohli od slovenskej strany žiadať. České dráhy musia najprv spočítať, aký rozsah poškodenia či opotrebovania ich súprav je možné pričítať slovenským tratiam.

Len súprava Pendolino po vykoľajení v Žiline musela byť podľa Šťáhlavského odstavená na viac než tri týždne. Mechanici jej museli vymeniť podvozok na čelnom voze a ďalšie dielce.

České dráhy v liste nestanovili žiadny termín, dokedy by sa mali problémy odstrániť. Denník N sa spýtal, či v krajnom prípade hrozí variant, že by na Slovensko prestali posielať svoje súpravy. Podľa hovorcu by sa takému kroku „rozhodne chceli vyhnúť“.

„Pevne veríme, že na slovenskej infraštruktúre dôjde k zásadným zmenám a úvahy o zmene vozidla nakoniec vôbec neprídu na program dňa,“ dodal Šťáhlavský.

Dobre známy problém môže byť ešte vážnejší
O zúfalom stave slovenských tratí sa vie roky. Napríklad Útvar hodnoty za peniaze (ÚHP) ministerstva financií v roku 2019 upozorňoval, že železničiari na mnohých úsekoch robia maximálne tie najnutnejšie opravy.

„Chýba výmena prvkov, ktoré sú po životnosti, ako sú koľajnice, podvaly, výhybky či stĺpy elektrického vedenia,“ komentovali to vtedy analytici ÚHP.

Najnovší list od Českých dráh naznačuje, že situácia môže byť ešte horšia.

ŽSR opakujú, že všetko je otázka peňazí. Len na tento rok by podľa hovorkyne potrebovali 33 miliónov eur navyše, a to iba na opravy – teda nie na modernizáciu, ktorá by zlepšila aj kvalitu prevádzky.

Celkový dlh, ktorý má Slovensko na odloženej údržbe tratí, odhadla hovorkyňa na stovky miliónov.

„Bez zdrojov sa bude súčasný stav železničnej infraštruktúry naďalej zhoršovať. Dúfame, že pri tvorbe rozpočtu na ďalšie roky budú zohľadnené naše požiadavky a následne v ďalších rokoch budeme schopní realizovať potrebné úkony,“ dodáva Feik Achbergerová.

Pre prípad vzniku nehôd, ako bolo vykoľajenie českého Pendolina, majú ŽSR podľa hovorkyne uzatvorené poistenie, ktoré by malo kryť potenciálne škody.

Celkový stav slovenských koľajníc sa však podľa nej nezlepší, pokiaľ tejto téme nebudú venovať náležitú pozornosť aj politici, ktorí rozhodujú o štátnom rozpočte.

„Pri tvorbe rozpočtu budeme prostredníctvom ministerstva dopravy opätovne žiadať potrebné zdroje, ktoré sú potrebné na zabezpečenie plynulej a bezpečnej prevádzky,“ dodali ŽSR.

Vedenie slovenského ministerstva dopravy napísalo, že sa s touto požiadavkou stotožňuje.

„Naďalej budeme pri tvorbe rozpočtu a pri jeho revíziách apelovať na to, aby sme dostali na opravy a rekonštrukcie viac peňazí, ako dostávame dnes,“ uviedli hovorcovia.

https://e.dennikn.sk/3301809/ceske-drah ... /?ref=mwat
Obrázok používateľa
aquila
administrátor
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 577
Založený: 03. Feb 2005 18:08
Bydlisko: doma :)

Naspäť na 2023

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 0 hostí.