Branisko na niekoľko mesiacov zatvoria. Betónová cesta popra

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Moderátor: Moderátori

Branisko na niekoľko mesiacov zatvoria. Betónová cesta popra

Odoslaťod mirecko255 » 24. Jan 2023 06:42

Branisko na niekoľko mesiacov zatvoria. Betónová cesta popraskala a musí sa vyrúbať

- Najstarší diaľničný tunel na Slovensku čelí problémom aj 20 rokov po jeho sprejazdnení.
- V pozadí beží spor, ktorý sa má týkať zle urobenej vozovky.
- Veľké opravy sa v Branisku majú robiť pri výstavbe druhej rúry.
- Ešte skôr však rozšíria tunel Horelica pri Čadci.

Doteraz najdlhší diaľničný tunel na Slovensku bol dokončený pred 20 rokmi. Päťkilometrové Branisko v tom čase pomohlo problematickej doprave na východe krajiny, ktorá odvtedy nemusela využívať v zime ťažko zjazdný horský priechod.

Samotná stavba sa však musela ešte desaťročia potom pasovať s početnými kontroverziami, ktoré sa týkali najmä podozrení z tunelovania predraženej stavby.

Okrem toho sa však začali vynárať aj problémy so stavebnou časťou, ktorá bola školou pre slovenské firmy, keďže s podobnou stavbou, ešte k tomu s takýmito rozmermi, dovtedy nemali skúsenosti. Tieto nedostatky sa ťahajú s Braniskom dodnes. „Národná diaľničná spoločnosť vedie spor so zhotoviteľom diela. O prebiehajúcom konaní nebudeme poskytovať do jeho právoplatného skončenia bližšie informácie,“ povedala hovorkyňa Eva Žgravčáková.

Návrat k horskému priechodu
Veľká časť zhotoviteľských firiem, ktoré sa na diele podieľali, pritom už dnes neexistuje. Išlo o spoločnosti Vodohospodárska výstavba, Uranpres, Váhostav a Skanska. Podľa bývalého investičného riaditeľa diaľničnej spoločnosti Juraja Čermáka sa spor týka zle urobenej betónovej vozovky.

Tá údajne pukla, čo vytvorilo nežiadané nerovnosti. „Zhotoviteľ sa teraz s diaľničnou spoločnosťou dohadujú, čia je to chyba. Projekt sa totiž menil za ‚jazdy‘. Tvrdí, že to, že sa nešlo podľa pôvodného projektu, je chyba Národnej diaľničnej spoločnosti, keďže tá zmeny navrhla,“ povedal odborník. Naopak, diaľničiari oponujú, že vozovka bola urobená nekvalitne.
Diaľničiarov sa HN pýtali, aké opravy plánujú v budúcnosti v Branisku realizovať. Podľa nich je stavebno-technický stav tunela v súčasnosti dobrý a neohrozuje bezpečnosť. V najbližších rokoch budú prebiehať menšie opravné a rekonštrukčné práce, ktoré potrvajú maximálne niekoľko týždňov.

Veľká rekonštrukcia sa však plánuje súčasne s výstavbou druhej tunelovej rúry, keď bude už existujúca cesta zatvorená rádovo na mesiace. „Presný spôsob zabezpečenia obchádzky bude predmetom projektovej dokumentácie,“ uviedla hovorkyňa Národnej diaľničnej spoločnosti Eva Žgravčáková.

Konkrétny dátum zatiaľ nie je určený. Aký dlhý čas to bude, však nespresnila. Vodiči tak pravdepodobne na dlhšie obdobie budú opäť využívať horský priechod ako náhradnú trasu.

Tunelovanie Braniska
Náš prvý diaľničný tunel mal v čase výstavby problémy aj so zlou geológiou terénu. Známejšie však boli problémy s financovaním. Pre kontroverznú stavbu hrozilo, že budú padať hlavy aj vo vysokej politike. V roku 2004 poukázala Slovenská informačná služba na možné tunelovanie financií. Prostredníctvom nastrčenej firmy sa mali vystavovať fiktívne faktúry a navyšovať cenové ponuky. Konečná faktúra za dielo bola dvakrát taká vysoká než zmluvná cena a lehoty výstavby sa naťahovali tiež. Peniaze z predražených položiek mali údajne odchádzať na súkromné účty vo švajčiarskych bankách. Vyšetrovanie trvalo 14 rokov a v roku 2018 sa skončilo obžalovaním šiestich osôb. Za tunel štát zaplatil 7,5 miliardy korún, čo je v prepočte vyše 249 miliónov eur. Jeden kilometer diaľnice tak pri stavbe vyšiel v prepočte na 53 miliónov eur.


Konkrétny dátum zatiaľ nie je určený. Aký dlhý čas to bude, však nespresnila. Vodiči tak pravdepodobne na dlhšie obdobie budú opäť využívať horský priechod ako náhradnú trasu.

Bezpečnosť spôsobí zdržanie
Podľa Juraja Čermáka sa tento čierny scenár nedá obísť. Dôvodom má byť bezpečnosť. „Tunel v prevádzke musí byť odstavený. Druhý profil je v podstate rozširovaním únikovej rúry. Musí sa vybúrať ostenie (betónová stena – pozn. red.) a zväčšiť priemer profilu približne o tri metre. Keď bude odstavený, najjednoduchšie vykonajú aj rekonštrukciu súčasnej prevádzkovej rúry,“ povedal Čermák.

Po zmene by potom mohli mať ľudia k dispozícii únikovú rúru, do ktorej dostanú prístup aj záchranné zložky. „Keď budete búrať 20 až 30 centimetrov betónu a budú to rozširovať, tak tam bude padať aj z nadložia,“ dodal.

Podľa šéfa Zväzu stavebných podnikateľov Pavla Kováčika ide v prípade Braniska o prvú betónovú vozovku na Slovensku. „Trochu sa to všetci vtedy učili, preto jej kvalita nezodpovedá dnešným parametrom a požiadavkám. Popraskala inak, než sa predpokladalo,“ spresňuje Kováčik. Musí sa tak vybúrať, keďže jej vek dosiahne 30 rokov, čo zodpovedá zhruba jej životnosti, dodal.

Nie je prioritou
Kedy však k týmto prácam môže dôjsť? Výstavba druhej polovice tunela je potrebná aj pre narastajúci počet áut na štvorprúdovke neďaleko Prešova. Podľa najnovších čísel diaľničiarov prejde tunelom za 24 hodín viac ako 12,7 tisíca vozidiel. Na porovnanie, frekvencia dopravy je tam podobná ako neďaleko Bratislavy medzi mestami Pezinok a Modra.

Minister dopravy Andrej Doležal najprv avizoval, že sa s výstavbou novej rúry Braniska počíta najskôr v roku 2025. V harmonograme výstavby ciest a diaľnic, ktorý dotknutý rezort zverejnil pred rokom, sa pri Branisku počíta v najbližších rokoch len s projekčnými prácami a do roku 2033 tu o výstavbe nie je zmienka.

Podobné obmedzenia má očakávať ešte skôr, o štyri roky, aj ďalší jednorúrový tunel na Kysuciach Horelica. Ten je vyťaženejší ako Branisko. Denne tadiaľ prejde viac ako 15-tisíc áut, avšak meria iba 605 metrov.

https://hnonline.sk/finweb/ekonomika/96 ... sa-vyrubat
mirecko255
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 397
Založený: 02. Dec 2015 07:38

Naspäť na Monitoring tlače

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 3 hostí.