Veľký prehľad o obchvate Bratislavy: Pribúdajú tisíce áut.

Moderátor: Moderátori

Veľký prehľad o obchvate Bratislavy: Pribúdajú tisíce áut.

Odoslaťod aquila » 01. Dec 2022 10:12

01.12.2022, 00:00
Tomáš Garai
TOMÁŠ GARAI
Šoféri pri hlavnom meste menia svoje návyky. Čoraz viac si ako alternatívu vyberajú diaľnicu D4 a rýchlostnú cestu R7.
Celá dopravná stavba je stále využitá nerovnomerne. Kým na niektorých jej častiach prejde za deň len sedemtisíc áut, na iných je to už takmer 50-tisíc.
Dôvodom je najmä chýbajúca možnosť priameho prepojenia s diaľnicou D1.
Viac ekonomického a politického spravodajstva nájdete na HNonline.sk.
Nultý obchvat Bratislavy vznikal po kúskoch. Posledný diel diaľničnej megastavby s dĺžkou 60 kilometrov pribudol pred rokom v novembri. Vďaka šoférskym návykom a sčasti aj dozvukom covidu bolo využitie novej autostrády v prvých mesiacoch slabé. Najviac však hustotu dopravy znižuje chýbajúca križovatka diaľnic D1 a D4. Za predpokladmi zaostávali najmä úseky v tejto oblasti.

image
Pre Bratislavu sa začnú tri roky dopravných obmedzení. Poliaci podpísali zmluvu na križovatku D1/D4

Prvý rok prevádzky však priniesol výrazné zmeny. Najviac áut pribudlo na D4 medzi Jarovcami a Petržalkou. Úsek dnes využíva dvakrát toľko šoférov než pred rokom. V absolútnych číslach je to dnes takmer 18-tisíc áut oproti vlaňajším deviatim tisíckam.

Naopak, najmenší medziročný rozdiel je na najjužnejšej časti R7 pri Holiciach.Tu je nárast dopravy ani nie polovičný. HN prinášajú prehľad, ako sa doprava v okolí Bratislavy na novom obchvate zmenila za uplynulý rok.

Obrázok
Intenzita dopravy na obchvate D4R7. GRAFIKA: HN/Vladimír Filipko

Nultý obchvat sa zobúdza
Časť obchvatu metropoly, ktorá mala za úlohu odbremeniť vyťažené bratislavské mosty, stále nedosahuje očakávanú intenzitu pre chýbajúce prepojenie s hlavnou tepnou – diaľnicou D1.

S využitím to však už nie je také márne ako pred rokom. Zatiaľ čo najväčší nárast zaznamenal úsek Jarovce – Petržalka, ktorý poskočil dvojnásobne, celkovo najviac vodičov na D4 jazdí po Lužnom moste. Teda medzi Petržalkou a križovatkou Bratislava Juh – takmer 24-tisíc áut denne.

Štvorprúdovky by pritom podľa noriem mali denne zvládnuť 72-tisíc áut. Je to však len teória. Odporúčaná intenzita je na úrovni približne 46-tisíc áut za 24 hodín.

Výrazne však poskočila napríklad aj časť pri absentujúcej križovatke dvoch diaľnic D1 a D4. Kým ešte vlani tu denne prešlo sotva štyritisíc áut, dnes sú počty takmer dvojnásobné a cestu tu brázdi 7,3 tisíca vozidiel za deň. Oproti predpokladaným 45 tisíckam je to však stále len na úrovni asi 16 percent.

Veľké zmeny do troch rokov
Na úseku, kde sa počítalo pôvodne s najväčším dopravným frmolom, tak v súčasnosti jazdí najmenší počet áut. Celkovo je v rebríčku využiteľnosti najnižšie práve v budúcnosti na D1 nadväzujúci úsek medzi Račou a Vajnormi.

Zmena v šoférskych návykoch by však mohla nastať už v roku 2024, keď by mal čerstvo zakontrahovaný poľský staviteľ Budimex spustiť prvé dve vetvy križovatky D1/D4. Vodiči sa už v uvedenom roku dostanú od Jaroviec na Trnavu a od Trnavy na Raču. Konečná forma obchvatu má byť vodičom sprístupnená na prelome rokov 2025 a 2026.

D4 so svojou čerstvou históriou má aj napriek slabému vyťaženiu na konte zatiaľ osem dopravných nehôd. Najviac z nich sa odohralo v okolí križovatky s cestou prvej triedy pri Rovinke.

image
Šéf Doprastavu pre HN: Ak firma nemá na stavbe profitovať, tak na nej nemá čo robiť. Načo je taká zákazka?

Najviac áut je pri Slovnafte
V prípade rýchlostnej cesty R7 ide zatiaľ o najväčšiu „succes story“ celého projektu. Pôvodná cesta prvej triedy od Šamorína nával dopravy z južných satelitov už nezvládala. Prvé úseky na tejto trase sa odovzdávali ešte v lete 2020.

Ten, ktorý však zo Žitného ostrova ústi priamo do mesta – na Bajkalskú ulicu – sprejazdnili až medzi poslednými. Autostráda tu Bratislavou prechádza v trojpruhu a napája sa na zložitú križovatku Prievoz. Práve tu sú intenzity v rámci diela D4R7 zatiaľ najvyššie. Denne tu prejde takmer 50-tisíc áut. Ich počet sa oproti údajom spred roka tiež šplhá na dvojnásobok.

Na porovnanie v tuneli Sitina na D2 je denná porcia premávky približne 57-tisíc vozidiel. Podobné využitie má podľa posledného sčítania dopravy z roku 2015 aj trojpruhová D1 pri Senci.

image
Koniec „diaľnice duchov“. Obchvat Bratislavy ožil, vznikol už aj lievik so 45-tisíc autami denne

Využitie R7, ktorá od hlavného mesta pokračuje k Dunajskej Strede, je však ďalej rozložená nerovnomerne. Pri Šamoríne prejde už len niečo vyše 16-tisíc a južnejšie ani nie 11-tisíc áut denne.

Čo sa týka bezpečnosti, rýchlocesta má na konte od otvorenia deväť dopravných nehôd. Najviac práve pri najrušnejšom vjazde do mesta, neďaleko križovatky Prievoz.


Ako sa otváral obchvat hlavného mesta
Infogram
Triblavina ako alternatíva

Ak sa dnes chcete dostať z D1 na D4, najkratšiu možnosť ponúka nedávno sprejazdnená križovatka Triblavina. Zjazd na cestu prvej triedy, pre mnohých známu ako stará Senecká, ktorá do mesta prichádza pri obchodnom dome Metro, otvorila bratislavská župa pred rokom. Teraz v septembri dali do prevádzky aj severnú vetvu smerom na Chorvátsky Grob.

Priemerná intenzita na diaľničnom vjazde a výjazde sa v októbri, teda v čase otvorenia zjazdu na Chorvátsky Grob, pohybovala na úrovni päťtisíc áut denne. V novembri stúpol počet na osemtisíc áut za deň.

Tieto čísla však môžu narásť po tom, čo sa začne stavať križovatka D1 a D4. Šoféri tu totiž kvôli obmedzeniam budú pravdepodobne hľadať aj iné trasy do mesta. Hlavná dopravná tepna D1, ktorá do Bratislavy vchádza z východu, mala v októbri v úseku medzi Bernolákovom a Zlatými pieskami denné intenzity na úrovni 70-tisíc áut. V októbri to bolo už 72-tisíc.

https://hnonline.sk/finweb/ekonomika/96 ... ne-najviac
Obrázok používateľa
aquila
administrátor
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 577
Založený: 03. Feb 2005 18:08
Bydlisko: doma :)

Naspäť na 2022

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 0 hostí.