Detvianskej diaľnici hrozí meškanie. Väčším problémom však m

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Moderátor: Moderátori

Detvianskej diaľnici hrozí meškanie. Väčším problémom však m

Odoslaťod mirecko255 » 13. Máj 2022 11:51

Detvianskej diaľnici hrozí meškanie. Väčším problémom však môže byť cena

- Rýchlostná cesta pod Poľanou môže mať problém s termínmi aj cenou.
- Tretina autostrády vedie po mostoch a estakádach, čo si vyžaduje veľa drahej ocele.
- Tá síce medzičasom mierne zlacnela, hore však išli nafta aj energie.
- Viac ekonomického a politického spravodajstva nájdete na HNonline.sk.

Štát nedávno informoval, že sa mu pri diaľniciach v okolí Ružomberka a Žiliny zrejme nepodarí dodržať avizované termíny. Šoféri si tak napríklad v najdlhšom tuneli na Slovensku, vo Višňovom, zajazdia najskôr na jeseň 2024. Pred rokom mali mať k dispozícii aj autostrádu R2 pri Lučenci. Jej otvorenie sa však taktiež posunulo a odovzdaná má byť až nadchádzajúci november.

Severne od lučeneckého úseku, smerom k Detve, je vo výstavbe ďalší úsek tej istej rýchlocesty. Okolo tohto segmentu bolo dosiaľ ticho. Po preložke inžinierskych sietí takmer za milión eur, ktoré sa týkali 22 objektov, však stavbári hlásia posun lehôt aj pri tejto ceste. Pôvodný termín je marec 2024.

HN preto zisťovali, s akým omeškaním majú motoristi počítať. Národná diaľničná spoločnosť síce zdržanie odmieta, no jej vlastný dokument to naznačuje.

Väčší problém: ceny

Na stavbe medzi obcou Kriváň a Mýtna pracujú stroje Doprastavu, Strabagu a Eurovie. Hovorkyňa Strabagu Edita Novotná tvrdí, že práce síce idú v súlade so zmluvou, no zdržanie nevylúčila. „Vzhľadom na komplexnosť stavebného diela a množstva faktorov, ktoré aktuálne vstupujú do procesu výstavby, nemôžeme, bohužiaľ, vplyv na lehoty dokončenia stavby úplne vylúčiť,“ povedala Novotná.

Diaľničiari hovoria, že stavba napreduje podľa harmonogramu a avizovaný sklz nepripúšťajú. „Na úseku R2 Kriváň – Mýtna sa aktuálne pracuje na geotechnickom monitoringu a realizujú sa prekládky inžinierskych sietí,“ uviedla hovorkyňa Národnej diaľničnej spoločnosti Eva Žgravčáková. Na zabetónovaných základoch sa podľa nej aktuálne realizujú už aj niektoré piliere. „Zmluvné ukončenie výstavby je marec 2024,“ pripomína.

Šéf Doprastavu Dušan Mráz síce priznáva, že nejaký sklz tu mohol nastať, no tvrdí, že ten sa ešte dá dobehnúť. Upozorňuje však, že oveľa väčším problémom sú stavebné materiály, ako aj vstupné náklady ako nafta či plyn, ktorý je dôležitý pri zohrievaní asfaltových zmesí. „Čím viac robíme, tým máme väčšie straty. Ešte chvíľu to takto pôjde a potom to môžeme zabaliť,“ povedal riaditeľ stavebnej firmy.

Projekt je komplikovaný aj preto, že takmer tretina z deväťkilometrovej trasy je vedená na mostoch či estakádach. Tieto konštrukcie si totiž vyžadujú množstvo ocele. Pri vlaňajších rekordných cenách tejto komodity počítal Doprastav s tým, že len pre oceľ sa stavba predraží o 30 miliónov eur. V súčasnosti sa však ceny do istej miery skorigovali, preto podľa aktuálnych cien Dušan Mráz hovorí už „len“ o zvýšení cenovky za úsek rýchlocesty do 20 miliónov eur.

Nehovoriac o iných stavbách, na ktorých spoločnosť figuruje. Na všetkých ostatných počíta Doprastav v tomto roku s rastom cien o 18 miliónov eur. Okrem materiálov táto suma zahŕňa aj energie či pohonné látky. Aj Strabag taktiež potvrdzuje, že nárast cien pri Detve, ako aj pri iných projektoch ich dobieha a diaľničiarom už predložili svoje požiadavky. Podobné problémy so stavebníkmi už štát rieši vo viacerých lokalitách. Konkrétnu formu, ako sa s tým vyrovnať, by mal zadefinovať čoskoro.

Náplasť na padajúce preferencie

Pred ostatnými parlamentnými voľbami v roku 2020 boli na tom preferencie vtedy koaličnej strany Most-Híd, ktorá mala pod palcom rezort dopravy, biedne. Tesne pred termínom volieb sa však ministerstvo rozhodlo pre rázny krok – úradujúci minister dopravy Árpád Érsek vyhlásil za účasti svojho straníckeho šéfa Bélu Bugára tender na rýchlocestu R2 medzi Kriváňom a Mýtnou.

V tom čase síce boli na stole aj plány pre jednoduchšie a lacnejšie riešenie úseku, ktoré navrhovali skrátenie estakád, nakoniec sa išlo podľa starých plánov. K podpisu zmluvy došlo iba dva týždne pred voľbami, a tak dostala súčasná vláda do vienka deväťkilometrovú štvorprúdovku za úctyhodných 232 miliónov eur, ktorú eurofondy navyše nepreplatia. Jeden kilometer úseku tak vychádza na 26 miliónov eur a pri aktuálnych okolnostiach môže byť účet ešte mastnejší. Na porovnanie, jeden kilometer úseku R2 pri Rožňave aj s tunelom Soroška, ktorého súťaž súčasný minister dopravy Andrej Doležal zrušil minulé leto, mal vyjsť na 17 miliónov eur. A napríklad kilometer bratislavského obchvatu vychádza na 14 miliónov eur.

Neďaleký a nadväzujúci segment pri Lučenci je aktuálne blízko dokončenia. Diaľničiari avizujú, že hotových je už 75 percent stavby. Z 11 mostov je takmer dokončených deväť. „Dorobiť treba ešte asfaltové vrstvy na mostoch a rýchlostnej ceste, montáž zvodidiel, trvalé dopravné značenie a osadenie protihlukových stien,“ povedala hovorkyňa Národnej diaľničnej s tým, že upravený zmluvný termín zostáva aj naďalej november tohto roka.

Vykúpené pozemky

Osud ďalších úsekov R2 na juhu spečatili cestné priority, v ktorých sa umiestnili až pod 50. priečkou. Potenciálne využitie niektorých úsekov v okolí Rimavskej Soboty nie je naplnené ani do polovice. Denne tu totiž prejde zhruba sedemtisíc vozidiel.

Na porovnanie, ide o podobný počet ako na ceste prvej triedy medzi Malackami a Veľkými Levármi. Napriek tomu sa procesy prípravy za minulej vlády rozbehli naplno a väčšina pozemkov pod budúcou autostrádou je už vykúpená. Pred rokom bolo na úseku R2 Bátka – Figa usporiadaných 95 percent a na úseku Zacharovce – Bátka 82 percent pozemkov.

Parcely sa začali na povel bývalej hlavy rezortu Árpáda Érseka vykupovať už od leta 2018, teda ešte pred zakontrahovaním dokumentácie. Podľa analytika Jána Kovalčíka z inštitútu INEKO išlo o netradičný postup, ktorý svedčil o mimoriadnom záujme vtedajšieho ministra tieto stavby posunúť k realizácii čo najbližšie.

Nemalú úlohu v tom mohol zohrať aj fakt, že v prípade regiónu išlo o baštu strany, kde boli ich volebné výsledky v roku 2010 na úrovni nad 20 percent. Systém, ako sa oceňujú pozemky pod diaľnicami na Slovensku, je pritom štedrý a ich vlastníci tu zarobili nadštandardne. Navyše ak sa tu v budúcnosti potvrdí iné lacnejšie riešenie, môže nastať disproporcia medzi vykúpenými a reálne potrebnými pozemkami.

https://hnonline.sk/finweb/ekonomika/96 ... e-byt-cena
mirecko255
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 383
Založený: 02. Dec 2015 07:38

Naspäť na Monitoring tlače

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 4 hostí.