Stavbári sú nervózni. Diaľnice sa nepripravujú napriek jasný

Moderátor: Moderátori

Stavbári sú nervózni. Diaľnice sa nepripravujú napriek jasný

Odoslaťod Mardo » 19. Okt 2021 06:35

https://finweb.hnonline.sk/ekonomika/11 ... -prioritam

Priority vo výstavbe diaľnic a ciest sú známe už viac než rok. Príprava projektov pre nové kilometre autostrád však od nástupu novej garnitúry stojí na mieste. Pritom práve táto časť je z procesu prípravy časovo najnáročnejšia a trvá aj niekoľko rokov. Za nového vedenia rezortu sa nezačala súťažiť žiadna nová projektová príprava. Presnejšie jedna, a to na úsek R3 medzi Martinom a Rakovom. Tú síce začali tendrovať už za tohto vedenia diaľničnej spoločnosti, následne však súťaž zrušili.

Podľa diaľničiarov je za stagnáciou prípravy nedostatok peňazí. „V rámci projekčnej prípravy postupuje Národná diaľničná spoločnosť v kontexte zabezpečeného finančného krytia a v zmysle usmernení a pokynov ministerstva dopravy,“ povedala hovorkyňa Eva Žgravčáková a dodala, že priorite sa tešia projekty, kde už bola uzatvorená zmluva o dielo, a tie, ktoré sú už vo vyššom stupni príprav, prípadne vo výstavbe.

Stavebníci sú nervózni
Podľa odborníkov však takýto druh prípravy nemusí postačovať a o niekoľko rokov sa môže zanedbávanie nových dokumentácií diaľničiarom vypomstiť. Situáciu sleduje aj Zväz stavebných podnikateľov. Prezident organizácie Pavol Kováčik tvrdí, že v sektore v dôsledku tejto situácie panuje nervozita. „Zdôvodnenie, ktoré nám poskytlo ministerstvo, sa nám nezdá úplne odborné. Podľa nich tým, že bol predstavený harmonogram prípravy ciest, v podstate nemá zmysel projektovať do zásuvky. Celá projektová príprava pritom trvá niekoľko rokov,“ povedal Kováčik a dodal, že ak dnes projekty nepripravujú vôbec, stavbári nebudú mať o tri až päť rokov čo stavať, pretože nebudú stavebné povolenia.

Podľa analytika INEKO Jána Kovalčíka malo význam, že sa s prípravou projektov čakalo na výsledky prioritizácie. Ani on však nechápe, prečo sa veci v tomto smere už rok nehýbu ďalej. „Mali už makať na tom, aby sa robila projektová príprava dôležitých úsekov a aby sme o pár rokov stavali naozaj len to, čo je prioritné,“ povedal Kovalčík. Uvítal by aspoň projektovanie úsekov v prvej tretine alebo polovici známeho zoznamu. Z rýchlociest je vysoko v priečkach umiestnená napríklad R4 severne od Prešova, ktorej časti stále čakajú na prípravu vyšších stupňov dokumentácie. Podľa Kovalčíka môže byť problém aj nový druh financovania rezortov, takzvaný zerobased budgeting, rozpočet teda začínajú každý rok s nulou.

„Ministerstvo nemá financovanie na voľné disponovanie tak, ako malo predtým. Neznamená to však, že keď si prostriedky vyžiadajú a povedia, že chcú niečo obstarávať a je to vysoko v prioritách, tak tie peniaze nedostanú obratom,“ dodal Kovalčík s tým, že za neochotou súťažiť projekty vidí aj úradníkov, ktorí sú na rezorte už od čias ministrovania Jána Počiatka. „Pre záujmy tejto skupiny ľudí je veľmi nekomfortné, že zrazu tie obrovské sumy v rozpočte nemajú na voľné disponovanie, a že ich niekto stráži, aby alokovali na priority,“ dodal analytik.

Nedávno minister Andrej Doležal potvrdil, že sa mu v ďalšom roku podarilo dohodnúť s ministerstvom financií na vhej „štartovacej sume“. V roku 2022 by tak rezort dopravy mal mať na investície k dispozícii sto miliónov eur.

Absurdistan s eurofondmi
Nedostatok peňazí na projekty je podľa oboch odborníkov zlým argumentom aj preto, že sa ne dajú čerpať eurofondy. Navyše tvoria len malú časť koláča investícií v celkovej príprave, teda asi dve až tri percentá. „Dokonca v prioritnej osi šesť, určenej najmä pre rýchlostné cesty, sú ešte peniaze vo výške asi 300 miliónov,“ dodal Kováčik.

Práve z tohto balíčka eurofondov pri ich poslednej aktualizácii z minulého týždňa vypadlo niekoľko projektov R2. Konkrétne Križovatka s D1, úsek Trenčianska Turná – Svinná či Kriváň – Lovinobaňa. Ich súhrnná cena bola takmer desať miliónov eur. Práce na projektoch sú už hotové zo štátneho a ich spiatočná refundácia z Bruselu už možná nebude. „Nemôžu dostať financovanie ex post, keďže kľúčové časti projektu dobehli. Mohli by spätne refundovať z toho, čo v minulosti vynaložili. Dostali by voľný disponibilný cash, z čoho by mohli financovať ďalšiu projektovú prípravu, a to už konečne podľa priorít. Ani toto neurobili a teraz to idú potichu vyradiť zo zásobníkov projektov. Takýto absurdistan tu máme,“ dodal Kovalčík

Aktuálne prebieha príprava dokumentácií pri niekoľkých diaľničných projektoch, ktoré vysúťažilo a vo väčšine podpísalo ešte ministerstvo za Árpáda Érseka. Ide napríklad o úseky R2, ktoré boli prioritou hlavne tohto exministra, ktorý zastával funkciu vo farbách Mosta-Híd. Projekty sa však robia napríklad aj na úseky D3 na Kysuciach či na R3 na Orave, na ktoré podpísalo zmluvu už aktuálne vedenie diaľničiarov.

To, či harmonogram v budúcnosti nepripustí aj ďalšie úseky, sa rozhodne onedlho, keďže ten by sa mal aktualizovať aj s rozpočtom. „Momentálne sa spracovávajú aktualizované dáta. Aktualizovaná verzia bude dostupná na webe rezortu dopravy, budeme vás o tom proaktívne informovať,“ povedal hovorca rezortu Ivan Rudolf. Podľa predsedu Slovenskej komory stavebných inžinierov Vladimíra Benka nám chýba dlhodobá stratégia, ktorú by prijali aj vlády. „Slovensku dlhodobo chýba Strategický plán rozvoja dopravy Slovenska, ktorý by mal byť prijatý silou ústavného zákona. Inak sa znovu budú meniť priority podľa práve obsadeného postu ministerstva dopravy príslušnou politickou stranou,“ povedal Benko.
Mardo
nováčik
 
Príspevky: 2
Založený: 09. Feb 2021 20:32

Naspäť na 2021

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 1 hosť.