Župan Trnka o pláne výstavby ciest: Rozdiel medzi východom a

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Moderátor: Moderátori

Župan Trnka o pláne výstavby ciest: Rozdiel medzi východom a

Odoslaťod mirecko255 » 17. Máj 2021 07:36

Župan Trnka o pláne výstavby ciest: Rozdiel medzi východom a západom sa prehĺbi

Primátor Polaček je spokojný aj nespokojný.

KOŠICKÝ KRAJ. Nový harmonogram výstavby ciest, ktorý nedávno predstavilo ministerstvo dopravy, predsedu Košického samosprávneho kraja Rastislava Trnku (nezávislý) nepotešil.

Podľa neho má Košický kraj aktuálne najmenej kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest na Slovensku a tento rozdiel medzi východom a západom bude naďalej narastať.

Primátor mesta Košice Jaroslav Polaček (nezávislý) jasný harmonogram víta, no otázkou pre neho ostáva výška vyčlenených peňazí na stavbu nových úsekov.

Pre krajské mesto je podľa primátora strategickou investíciou celý úsek rýchlocesty Šaca – Košické Oľšany.

Súťaž na R2 pri Košiciach je pred ukončením
Harmonogram prináša po novom jasné poradie do prípravy a výstavby úsekov diaľnic a rýchlostných ciest.

Kritériami boli dopravné potreby, pomer nákladov a prínosov, spoločenské priority a zohľadňovala sa aj pripravenosť projektov.

Limitujúcim faktorom pre počet úsekov, ktoré sa začnú pripravovať a stavať počas najbližších rokov, sú vyčlenené peniaze.

Rezort dopravy musí hospodáriť s rozpočtom približne 800 miliónov eur ročne (0,8 percenta HDP).

Peniaze tak pôjdu najbližšie roky prevažne na rozostavané úseky a tie, ktoré sú krátko pred začatím výstavby.

Pre Košický kraj to znamená začatie výstavby rýchlostnej cesty R2 Košice – Šaca – Košické Oľšany, II. úsek, ktorý je pred ukončením verejnej súťaže.

Minister dopravy Andrej Doležal (Sme rodina) odhaduje, že zmluva so zhotoviteľom by mohla byť podpísaná koncom leta tohto roka.

Podľa harmonogramu sú peniaze vyčlenené i na cestu I/18 Nižný Hrabovec – Petrovce nad Laborcom, I. etapa, I/74 Petrovce nad Laborcom – Strážske.

Polaček: Najdôležitejší je juhovýchodný obchvat
Primátor Košíc za pozitívum považuje, že na rozdiel od minulosti sa nastavili jasné pravidlá.

Otázkou pre neho ostáva výška finančných prostriedkov, od čoho bude závisieť plnenie programu.

„Z pohľadu obyvateľov mesta je asi najdôležitejší juhovýchodný obchvat Košíc od Šace cez Hanisku, Krásnu až po Košické Oľšany,“ hovorí Polaček.

Podľa primátora sa o výstavbe hovorí už niekoľko rokov, no súťaž, ktorá bola vyhlásená ešte v roku 2018, stále nie je uzavretá pre odvolania neúspešného uchádzača.

„Predchádzajúci minister dopravy Árpád Ersék (Most-Híd - pozn. red.) rozdelil tento úsek aj kvôli zrýchleniu jeho výstavby na dve časti, no aj napriek tomu sa tam nič nedeje,“ hovorí Polaček.

Dodáva, že podľa jeho informácií z ministerstva by sa zmluva s víťaznou spoločnosťou mohla podpisovať v septembri 2021.

Strategická investícia
Primátor verí, že ešte tohto roku sa na úseku objavia stavebné mechanizmy.

„Bolo by to veľmi dobrou správou pre nás všetkých. Celý úsek rýchlocesty Šaca - Košické Oľšany je pre mesto Košice strategickou dopravnou investíciou, keďže nám s už vybudovaným úsekom D1 Bidovce – Budimír pomôže znížiť najmä množstvo tranzitnej dopravy v smere od Prešova, Michaloviec, Rožňavy alebo maďarských hraníc, obmedzením emisií zlepší kvalitu životného prostredia a život obyvateľov vo viacerých mestských častiach,“ vysvetľuje Polaček.

Rovnako predpokladá, že počas špičiek sa zmenšia kolóny na najviac vyťažených križovatkách, napríklad pri výjazde zo Sídliska Ťahanovce – Prešovská, Prešovská – Sečovská a pri moste VSS.

„Prinesie to aj zvýšenie plynulosti a odľahčenie dopravy v meste na Prešovskej ulici, Sečovskej, Južnom nábreží, na križovatke Červený rak, v Barci, Šebastovciach a čiastočne aj na ceste do U. S. Steelu a Šaci. Zároveň z pohľadu tranzitnej dopravy dobudovanie celého juhovýchodného obchvatu mesta zlepší aj dopravné napojenie na letisko, resp. priemyselný a logistický park v jeho blízkosti a U. S. Steel.“

Ukazuje na ďalší potrebný úsek
Podľa Polačeka je potrebné začať aj s výstavbou ďalšieho úseku medzi Šacou a Haniskou/Šebastovcami, kde v súčasnosti prebieha majetkovoprávne vysporiadanie.

Zároveň však dúfa, že s výstavbou sa začne ešte skôr, ako je naplánované, keďže to má pomôcť aj cyklistom.

Vzniknúť tak má priestor pre cyklocestu medzi Moldavskou cestou a U. S. Steelom.

„Košice si zaslúžia mať kvalitnú dopravnú infraštruktúru, ktorej budovanie a modernizácia, žiaľ, nebola pre predchádzajúce vlády prioritou. Z doterajších rozhovorov k tejto téme s predstaviteľmi súčasnej vlády, ako aj s novým vedením Národnej diaľničnej spoločnosti, mám dobrý pocit,“ dodáva Polaček.

Trnka: Sme sklamaní
Nový harmonogram však nepotešil župana Trnku.

„Sme sklamaní, že najviac kilometrov diaľnic opäť pribudne v Bratislavskom kraji, ktorý prispieva do národného HDP až 30 percentami, pričom v porovnaní s Košickým krajom je rozlohou aj počtom obyvateľov menší,“ hovorí Trnka.

Podľa neho kvalitné cesty majú priamy vplyv na rozvoj územia a viac investícií a poukazuje na to, že v Košickom kraji je len 37 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest.

„Je to najmenej spomedzi všetkých krajov. V ostatných krajoch sa dĺžka diaľnic a rýchlostných ciest pohybuje od 90 do 130 kilometrov. V súčasnosti na území Košického kraja neprebieha výstavba žiadneho úseku diaľnice, ani rýchlostnej cesty, preto tento rozdiel v počte kilometrov diaľnic a ciest medzi východom a západom naďalej bude narastať,“ vysvetľuje Trnka.

Podľa župana sa regionálne rozdiely prehĺbia
Schválený dokument podľa župana nezaručuje znižovanie regionálnych rozdielov, ale, naopak, prehlbuje ich.

Kritizuje aj určenie poradia, ktoré bolo dané pripravenosťou jednotlivých úsekov a CBA analýzou.

„V Košickom kraji máme problém s váhami týchto kritérií, keďže váha kritéria „zníženie nezamestnanosti“ je len 10 percent. Váha kritéria „spoločenská priorita“ je až 90 percent. Z toho vyplýva, že vždy sa budú vo väčšom počte stavať diaľnice a rýchlostné cesty v krajoch a regiónoch, ktoré sú hospodársky a ekonomicky silnejšie (s vyššou zamestnanosťou), avšak takýto prístup ide proti najmenej rozvinutým krajom, najmä na východe Slovenska, osobitne na území Košického kraja,“ vysvetľuje Trnka.

Košický kraj navrhoval doplniť do harmonogramu viacero úsekov rýchlostných ciest a diaľnice v rámci pripomienkového konania.

Ministerstvo dopravy podľa Trnku zaradilo do harmonogramu prakticky len jeden úsek (preložka cesty I/18 Nižný Hrabovec – Petrovce), ktorý sa kraja dotýka len okrajovo.

„Uvedomujeme si, že niektoré úseky, napríklad diaľnica D1 na Zemplín, v úsekoch Bidovce – Dargov – Pozdišovce – Michalovce – Sobrance – štátna hranica Slovenská republika/Ukrajina si vyžadujú ešte dôkladnú prípravu, a preto prioritou Košického samosprávneho kraja je jej rozhýbanie a urýchlenie. V harmonograme nám preto chýba zaradenie viacerých úsekov rýchlostnej cesty na území Košického kraja,“ dodáva Trnka.

https://kosice.korzar.sme.sk/c/22660506 ... ehlbi.html
mirecko255
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 310
Založený: 02. Dec 2015 07:38

Naspäť na Monitoring tlače

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 4 hostí.