Kľúčový úsek D1 na Liptove môže postúpiť. Diaľničiari obdrža

Moderátor: Moderátori

Kľúčový úsek D1 na Liptove môže postúpiť. Diaľničiari obdrža

Odoslaťod Ister » 02. Mar 2021 12:43

Ružomberskej diaľnici musia dať zelenú diaľničiari. Na stole majú dátum aj cenu výstavby

Kľúčový úsek D1 na Liptove môže postúpiť. Diaľničiari obdržali dôležitý dokument
Zdroj: TASR/Oliver Ondráš
Nedávno rozvírili prach pri stavbe obchvatu Ružomberka vyjadrenia ministra dopravy Andreja Doležala. Ten stavebnému združeniu Váhostavu a českého OHLŽS hrozil scenárom z Višňového. Problém vidí vo výraznom zdržaní pri preceňovaní jednotlivých komponentov stavby.

„Mám reálne obavy, či to budú schopní dokončiť načas a vôbec či to budú schopní dokončiť. Zaangažoval som do toho aj právnych poradcov a advokátov. V hre je možno aj to najkrajnejšie riešenie,“ povedal minister.

​Útlm pracovného ruchu

Český vedúci združenia vtedy odkázal, že je z vyhlásení prekvapený, keďže podľa dohody s rezortom a diaľničiarmi mali nový harmonogram, ktorý obsiahne nové ceny ako aj lehotu výstavby odovzdať do konca februára. Združenie tak aj urobilo a nateraz by sa štúdiom kľúčového materiálu mala zaobarať diaľničná spoločnosť ako aj poľský dozorujúci stavby.

V HNtelevízii si pozrite archívny rozhovor s ministrom dopravy Andrejom Doležalom o aktuálnom stave výstavby diaľnic na Slovensku:


​"Harmonogram aj precenenie musí schváliť stavebný dozor a následne investor, teda Národná diaľničná spoločnosť. Do momentu ich akceptácie naďalej platí zmluvný termín pre sprejazdnenie úseku, a to koniec roka 2022," tvrdí hovorkyňa diaľničnej spoločnosti Eva Žgravčáková. Diaľničiari aj ministerstvo boli zatiaľ na bližšie informácie skúpi, s tým, že by im to mojhlo znevýhodnmiť pozíciu pri rokovaniach.

Zhotovitelia tiež odmietajú situáciu komentovať, odvolávajú sa pritom na dohodu o mlčanlivosti. Doležal však spomínal, že by pristúpil na predĺženie zmluvného termínu na rok 2023. Rok 2024, ktorý mal na rokovaniach tiež odznieť, považoval za neprípustný.

Práve takáto dohoda znevýhodňuje podľa šéfa Zväzu stavebných inžinierov Slovenska Pavla Kováčika v podobných situáciách stavebné firmy. "Môže nastať situácia ako na Višňovom, že investor verejne rozpráva možno aj nie úplné pravdy a zhotoviteľ sa nemôže verejne brániť, lebo mu to zmluva zakazuje," povedal Kováčik, ktorý si myslí, že vypovedanie zmluvy je úplne krajný scenár.

Pracovný ruch v okolí diaľničného úseku D1 Hubová – Ivachnová zažíva podľa tamojších obyvateľov útlm. Odborníci tvrdia, že za prešľapovanie môže stále chýbajúce stavebné povolenie na zmenené úseky. Konečná suma diela je stále neznáma. Pôvodne mala diaľnica stáť 227 miliónov eur, následne sa dodatkom v roku 2017 zvýšila akceptovaná hodnota o 60 miliónov. Dodatok sa pridal kvôli zmene diela, ktorú zapríčinil zosuv pri budúcom portáli tunela Čebrať, ktorý je súčasťou 15-kilometrového úseku. Ten museli následne projektanti predĺžiť na 3,6 kilometra a pretrasovať ho.

Stroje stoja

Razenie problematického tunela sa v poslednom čase spomalilo zo štyroch metrov denne na polovičné tempo. Podľa diaľničiarov však práce prebiehajú podľa harmonogramu. „Aktuálne sa realizujú najmä práce v tuneli Čebrať. V južnej tunelovej rúre je vyrazených 3 098 metrov a 3 017 m v severnej tunelovej rúre v smere od východného portálu. Razenie prebieha bez väčších problémov v bežnom režime 24 hodín denne,“ povedala hovorkyňa Národnej diaľničnej spoločnosti Eva Žgravčáková.

Na ostatných častiach stavby prebiehajú práce na budovaní kanalizácie, stabilitných opatrení, násypov a realizácia príslušenstva mostov. Plán diaľničiarov je naďalej sprejazdnenie úseku do konca roka 2022. Spomalenie prác je podľa analytika Kovalčíka logické, keďže tunel preraziť bez stavebného povolenia nemôžu. Ten sa kvôli stále chýbajúcim povoleniam razí v rámci baníckeho zákona ako prieskumná štôlňa len s primárnym ostením.

Radca primátora Ružomberku Tomáš Mišovič tvrdí, že sa rokovania za posledné obdobie výrazne pohli dopredu. "Pravda však je, že medzi najťažšie a najemotívnejšie rokovania patria tie o peniazoch," hovorí Mišovič, ktorý tlaku ministra na druhej strane rozumie.

"Rozhodnutie ministra viac mikromanažovať túto stavbu vítam a som presvedčený, že to pomôže odstrániť nezhody. Ak by tieto okolnosti mali ohroziť termín dostavby, tak budeme veľmi nápomocný tomu, aby sa situácia okamžite riešila," dodal.

https://slovensko.hnonline.sk/2308828-k ... y-dokument
Ister
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 287
Obrázky: 13
Založený: 10. Feb 2008 11:32

Naspäť na 2021

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 1 hosť.