Diaľnice potiahnu eurofondy

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Diaľnice potiahnu eurofondy

Odoslaťod devil » 01. Dec 2008 16:18

Minister dopravy Ľubomír Vážny môže vo svojom rezorte na budúci rok minúť 41,5 miliardy korún (1,38 mld. eur), čo je o 34 percent viac ako tento rok. Najviac peňazí, spolu so zdrojmi Národnej diaľničnej spoločnosti, až 21,2 miliardy (704 mil. eur) má ísť na výstavbu diaľnic. V porovnaní s aktuálnym rokom je to 40-percentný nárast. "Rozpočet je primeraný potrebám rezortu. Najväčšia časť z celkového objemu 41,5 miliardy korún je určená na cestnú infraštruktúru - približne 25,7 miliardy a na železničnú dopravu zhruba 13 miliárd,“ povedal hovorca rezortu Marián Jánošík.
Priorita diaľnice
Vláda od svojho nástupu označuje výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest za svoju prioritu v oblasti dopravy. K jej napĺňaniu však budúci rok pomôžu najmä eurofondy. "Nárast výdavkov kapitoly je spôsobený zvýšením objemu prostriedkov Európskej únie z druhého programovacieho obdobia v oblasti výstavby cestnej infraštruktúry a v oblasti modernizácie železničných koridorov,“ vysvetľuje Jánošík.
Práve v tom však vidí problém exminister dopravy Pavol Prokopovič, podľa ktorého rezort tieto peniaze nebude vedieť využiť. "Eurofondy zvyšujú rozpočet optimisticky, no ministerstvo dopravy ich podľa mňa nevyčerpá,“ hovorí. Štát podľa Prokopoviča svoje slovo o podpore výstavby diaľnic nedodržuje. Po odpočítaní eurofondov má do výstavby investovať zhruba toľko ako v uplynulých rokov. Exminister zdôrazňuje, že príjmy štátneho rozpočtu v porovnaní s týmito rokmi výrazne narástli.
Diaľničná spoločnosť bude budúci rok stavať napríklad na úsekoch rýchlostnej cesty R1 Žarnovica - Šášovské Podhradie a na diaľnici D1 cez Považskú Bystricu. V budúcom roku sa má výstavba diaľnic urýchliť. Okrem zvýšeného rozpočtu chce minister Vážny využiť aj projekty verejno-súkromného partnerstva, teda výstavbu za požičané peniaze. Detailný program budovania nových úsekov závisí od prvého z prebiehajúcich tendrov a má byť známy v priebehu týchto dní.
Na vykrytie strát
Z rozpočtu na železnice má ísť najviac peňazí na takzvané služby vo verejnom záujme, teda na krytie strát Železničnej spoločnosti, ďalej na investície do koľajových tratí a na modernizáciu železničných vozňov.

http://hnonline.sk/c3-31011400-k00000_d ... -eurofondy
Obrázok používateľa
devil
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 137
Založený: 04. Feb 2005 07:32

Naspäť na 2008

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 1 hosť.