Stránka 1 z 1

Ražba tunelů Dobrovského v Brně se možná až o rok opozdí

OdoslaťOdoslané: 15. Mar 2007 16:08
od Lenny
Ražba tunelů Dobrovského v Brně se možná až o rok opozdí

9.3.2007, Brno, Zdroj: ČTK

Tak dlouho by asi trvalo vyřídit nové stavební povolení, kdyby se změnila technologie ražby tunelů.


Stavba tunelů Dobrovského, budoucí součásti brněnského městského okruhu, se možná až o rok opozdí. Tak dlouho by asi trvalo vyřídit nové stavební povolení, kdyby se změnila technologie ražby tunelů, řekl ČTK ředitel brněnské správy Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jiří Rupp. Její změna možná bude důsledkem verdiktu pražského městského soudu, jenž vrátil stavební povolení ministerstvu dopravy k přepracování. Vyhověl odpůrcům stavby, kteří se obávali, že stavba poškodí jejich domy a životní prostředí. Ražba měla podle plánu začít v dubnu.

Ministerstvo pověřilo odborníky z Českého vysokého učení technického (ČVUT), aby vyřešili problémy se statikou domů. Jednou z možných variant je právě jiná technologie ražby tunelů.

V polovině dubna se v Brně sejde pracovní skupina tvořená zástupci města Brna, ŘSD, Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI), ministerstva dopravy a hlavních projektantů stavby, kterými jsou firmy OHL Brno a Metrostav. "To už bychom měli znát závěry studie ČVUT. Naším cílem bude najít takové řešení problémů se statikou okolních domů, které by umožnilo pokračovat ve stavbě podle současných plánů. V ideálním případě by se ražba zpozdila o tři měsíce, které zabere opakované schvalování stavební povolení," řekl ČTK primátor města Brna Roman Onderka.

Optimismus s pouze dvouměsíčním zpožděním sdílí společně s Onderkou také ředitel SFDI Pavel Švagr. "Věřím, že stavba bude ještě letos zahájena a podle plánů budou tunely hotové do konce roku 2010. Letos má SFDI na tunely v rozpočtu vyhrazeno 420 milionů korun," řekl ČTK Švagr.

O peníze ale Brno nepřijde ani v případě, že by se ražba tunelů odsunula na příští rok. Soud pozastavil stavební povolení jen na ražbu tunelů, dalších asi deset menších přidružených staveb se realizuje od poloviny minulého roku.

Podle Karla Štěpaníka, předsedy občanského sdružení Velký městský okruh (VMO) Brno, jemuž soud na počátku roku vyhověl se stížností proti stavebnímu povolení na ražbu tunelů, je pro geologické podmínky v Brně lepší použít namísto klasické ražby, obvykle používané pro stavbu alpských tunelů, ražbu mechanizovaným štítem.

"Podle odborných posudků, které máme k dispozici, lze v takovém případě dosáhnout jen nepatrného poklesu povrchu do 20 mm, který by budovy na povrchu prakticky neohrozil," řekl ČTK již dříve Štěpaník. Podle Ruppa je ale použití štítu vhodné spíše na dlouhé tunely metra, potřebuje totiž velký prostor na rozjezd. "V případě pár set metrů dlouhého tunelu je to neekonomické," dodal Rupp.

Náklady na ražbu dvou tunelů dlouhých 1,25 kilometru se odhadují na osm miliard korun, 400 milionů korun zaplatí brněnský magistrát, zbytek pak SFDI. Ministerstvo dopravy připravuje i další etapy okruhu, například stavbu mostu přes řeku Svitavu v lokalitě Tomkovo náměstí a ulice Rokytova, nebo budování tunelu pod brněnskou lokalitou Akátky. Brněnský velký městský okruh by mohl doplnit ještě další tunel. Jeho stavbu prosazují městské části Židenice a Vinohrady místo původního návrhu, který ve východní části města počítal s vedením okruhu ulicemi Rokytova a Žarošická.


http://www.stavebniklub.cz/?sekce=1&uro ... odkud=ENST