Dálnice z Vizovic nebude dálnicí.

re-print článků souvisejících s problematikou dálnic, rychlostních komunikací a silnic

Moderátor: Moderátori

Dálnice z Vizovic nebude dálnicí.

Odoslaťod aquila » 17. Máj 2024 17:02

Podle ministerstva ale ostuda nehrozí
12. ledna 2024 8:57
Dálnice D49, jejíž úsek mezi Hulínem a Fryštákem silničáři právě staví, je od Vizovic směrem na Slovensko navržená jen jako silnice první třídy. Místo čtyř jízdních pruhů bude mít pouze dva, ve stoupáních tři.
U Fryštáku začala stavba dálnice D49. (prosinec 2021)
Práce na stavbě dálnice D49 (listopad 2022)
Zákres dálnice D49, úseky Lípa - Pozděchov, Pozděchov - Horní Lideč a Horní...
U Fryštáku začala stavba dálnice D49. (prosinec 2021)
U Fryštáku začala stavba dálnice D49. (prosinec 2021)
11 fotografií
Někteří kritici tvrdí, že kvůli této změně, s níž přišlo před osmi lety ministerstvo dopravy, stát nebude moci na investici získat evropské dotace, a způsobí si tak mezinárodní ostudu.

D49 je totiž součástí centrální evropské dálniční sítě TEN-T. „Tedy i trasa z Vizovic do Střelné musí být plnohodnotnou dálnicí, směrově rozdělenou se vším všudy,“ napsal například čtenář MF DNES Tomáš Rudle. „Pokud chce Česko vrátit do Unie velký balík peněz a uříznout si s dálnicemi další mezinárodní ostudu – prosím,“ uvedl dále.

Ministerstvo ale tvrdí, že to tak není. Podmínkou TEN-T podle něho jsou v případě dvoupruhových silnic mimoúrovňová křížení.


ADVERTISING


„Podmínkou pro zařazení do hlavní sítě transevropských spojení TEN-T není to, aby to byla dálnice, ale silnice musí mít určité parametry. Pokud je zařazena do TEN-T, má větší šanci být financována z evropských zdrojů,“ reagoval mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.

„V případě dvoupruhových cest zařazených do TEN-T musí být navrženy mimoúrovňové křižovatky, což nejsou klasické křižovatky, kde se přímo potkávají auta, ale je tam nadjezd nebo podjezd, takže se auta míjejí, odbočují a připojují se v různých výškových úrovních,“ doplnil.

hejtman a primátor spojili síly, na silnice do Zlína má přispět i stát

Podle něho je tak možné na D49 i jako silnici první třídy čerpat peníze z Operačního programu doprava a na přeshraniční úsek i z CEF (Nástroj pro propojení Evropy – doprava), neboť je součástí sítě TEN-T. Současně ale upozornil na to, že část z Hulína do Fryštáku je placená výhradně z národních zdrojů a tak by to mělo být také u dalších navazujících úseků.

zavřít ×
„Aby mohla být vůbec někdy vedena debata o jakémkoliv financování, musí stavba projít základními povolovacími procesy, tedy získat souhlasné stanovisko EIA (posuzování stavby na životní prostředí) a povolení záměru. Proces EIA se opětovně rozbíhá, takže další postup bude závislý na jeho výsledku,“ poznamenal Jemelka.

„Stavba prochází velmi složitým terénem, je velmi technicky náročná a drahá, obsahuje mosty, estakády, tunely. Má mimo jiné i své velmi silné odpůrce,“ upozornil.

Dálnice na Slovensko se za Vizovicemi promění v silnici přes lesnaté kopce

Silničáři letos na podzim veškeré podklady předali ministerstvu životního prostředí, které zahájilo zjišťovací řízení, z něhož vyplynou požadavky do řízení EIA. V něm se posoudí dopady stavby na životní prostředí. V roce 2013 jím cesta ještě jako dálnice neprošla, proto ji centrální komise ministerstva dopravy změnila jen na silnici první třídy bez středových svodidel.

„Několik let jsme pracovali na hlukových studiích, na monitoringu živočichů a rostlin, abychom měli detailní průzkum. Toto je po letech příprav první úřednický krok,“ uvedl před časem šéf zlínské pobočky Ředitelství silnic a dálnic ČR Karel Chudárek.

Zdroj: https://www.idnes.cz/zlin/zpravy/vizovi ... zpravy_hoo
Obrázok používateľa
aquila
administrátor
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 578
Založený: 03. Feb 2005 18:08
Bydlisko: doma :)

Naspäť na Monitoring tisku

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 11 hostí.