Zmražené desítky miliard na investice. Stát odloží stavbu D.

re-print článků souvisejících s problematikou dálnic, rychlostních komunikací a silnic

Moderátor: Moderátori

Zmražené desítky miliard na investice. Stát odloží stavbu D.

Odoslaťod bodrik » 27. Mar 2016 12:07

Zmražené desítky miliard na investice. Stát odloží stavbu nových dálnic

26. března 5:00 299

Nejčernější možný scénář pro stavby nových silnic a dálnic začíná být skutečností. Kvůli problémům se studiemi vlivu na životní prostředí nebude možné desítky miliard korun investovat letos, ale až příští rok. Mimo jiné se nezačne stavět 88 kilometrů nových dálnic, s nimiž se počítalo.


Kladívka na poklepání základních kamenů staveb nových silnic mohou na ministerstvu dopravy letos nechat ve skladu. Nebudou totiž kvůli posudkům vlivu na životní prostředí potřeba.

Takový vývoj předpokládá materiál, který poslalo tento týden ministerstvo do meziresortního připomínkového řízení. Jednání s Evropskou komisí o výjimce totiž neskončila úspěšně - ústupky navrhované Bruselem situaci neřešily. Materiál sice nestanoví konkrétně časový úsek, po který nebude možné rozjíždět nové stavby, navrhovaný postup však nedává jinou šanci než začít stavět až následující rok.

Nejvíce bude muset měnit své plány Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Místo budování nové infrastruktury se zaměří na opravy silnic a ze šuplíku bude vytahovat méně důležité projekty, které mají povolení.

STAVBY DÁLNIC JSOU OHROŽENY. NEMAJÍ POSUDKY DOPADU NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ

Nezačne mimo jiné stavět devět důležitých dálnic, s nimiž stát počítal. Patří k nim další část dálnice D11 z Prahy do Hradce Králové nebo D6 na Karlovy Vary.

Důvodem zastavení staveb jsou takzvané studie vlivu na životní prostředí (EIA). V Česku totiž existují desítky dopravních projektů, u nichž tento materiál vznikl ještě před vstupem do Evropské unie. Nový zákon přitom neumožňuje, aby se takové studie uznaly pro vydání stavebního povolení.

Jde o důsledek velmi pomalé přípravy nových silnic v Česku. Problém se týká staveb, které se vyprojektovaly už před více než deseti lety, ale nepodařilo se například včas vykoupit pozemky nebo získat územní rozhodnutí. Problém se starou EIA má více dopravních staveb, ty ale často nejsou tak rozpracované.

Osm měsíců jednání

Ministerstvo dopravy se pokoušelo vyjednat výjimku s Evropskou komisí déle než osm měsíců. Nakonec se však odhodlalo k ráznému kroku: všechny stavby projdou novým posouzením EIA. „Souběžně s dalším pokračováním jednání s Evropskou komisí se přistoupí ke krokům, které zamezí dalšímu prodlení v přípravě klíčových staveb,“ uvádí ministerstvo v­ materiálu.

„Musíme být připraveni na variantu, že ani jednání na nejvyšší úrovni, která stále pokračují, nepovedou k dohodě s Evropskou komisí,“ vysvětluje mluvčí ministerstva Tomáš Neřold.

NEJVĚTŠÍ ZAKÁZKA NA DÁLNICE ZA OSM LET. STAVĚT SE BUDE 26 KILOMETRŮ D35

Ministerský plán počítá s tím, že se nová stanoviska EIA začnou vypracovávat okamžitě. Ředitelství silnic a dálnic je už začíná zadávat pro jednotlivé stavby v malých soutěžích do hodnoty dvou milionů korun.

„Pokud půjde vše dobře, první stanoviska by mohla být v září a do konce roku i povolení,“ prohlašuje náměstek ministra dopravy Tomáš Čoček. Hodně také bude záležet na přístupu ministerstva životního prostředí, které stanoviska schvaluje.

Desítky milionů navíc

Pokud stavby naberou zpoždění jen rok, nemělo by to zásadně ohrozit čerpání evropských peněz. Při delším zpoždění má ministerstvo dopravy alternativní plán: přesunout ještě více peněz na nákup nových vlaků, kde dosud rozpočet dosahuje 20 miliard korun.

Dá se očekávat, že u některých staveb se povolování protáhne, protože proti nim vystupují ekologičtí aktivisté. ŘSD už poslalo do věstníku veřejných zakázek oznámení o soutěžích, které chystá letos ještě vypsat a na něž ještě nemá povolení.

Není ale jisté, zda se nakonec bude soutěžit. Na jednu stranu může ŘSD ušetřit kvůli přetahované firem z obav z nedostatku práce, na druhou stranu se může povolování protáhnout na několik let a silničáři pak budou mít zasmluvněné stavby, které nejsou jisté.

Ministerstvo dopravy v materiálu připouští, že může dojít k marně vynaloženým nákladům. To kdyby z­ nové studie EIA vzešla povinnost plánovanou stavbu technicky upravit. „Je ospravedlnitelné, že v rámci snahy o minimalizaci časového zdržení před zprovozněním budou tyto finanční náklady v řádu desítek milionů korun vynakládány,“ obhajuje úřad svůj postup. Speciální stavební úřad a povolovací orgán EIA na ministerstvu životního prostředí navíc kvůli očekávanému návalu práce bude muset přijmout další zaměstnance.

Největší problémy s EIA mají stavby nových silnic a dálnic. Na železnici se problém týká jen čtvrtého koridoru a chystaného zrychlení tratě u Českých Budějovic.

Jan Sůra


http://ekonomika.idnes.cz/studie-vlivu- ... nomika_rts
Obrázok používateľa
bodrik
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 708
Obrázky: 1
Založený: 12. Aug 2005 00:30

Naspäť na Monitoring tisku

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 10 hostí.