Německý recept na levnější dálnice: rozdělovat tendry a poro

re-print článků souvisejících s problematikou dálnic, rychlostních komunikací a silnic

Moderátor: Moderátori

Německý recept na levnější dálnice: rozdělovat tendry a poro

Odoslaťod aquila » 07. Nov 2013 10:06

7. listopadu 2013 9:52
Kilometr dálnice v Česku stojí v průměru o 27 procent více než v Německu, zjistil Nejvyšší kontrolní úřad. Podle společné zprávy NKÚ a německého účetního dvora (BRH) za to může především nemožnost menších a středně velkých firem zúčastnit se soutěží na dálniční stavby.
Stavba dálnice. Ilustrační foto

Stavba dálnice. Ilustrační foto | foto: Luděk Peřina, MAFRA

"V Německu je velká snaha rozdělovat zakázky rozumně na co nejmenší části, aby se k práci dostaly i menší a střední firmy," řekl Andreas Trahm, vrchní ředitel kontrolní sekce BRH. Podle něj je například běžné, že stavba nové budovy se nesoutěží jako celek, ale zvlášť se soutěží jednotlivé práce. "Přináší to úspory ve výši deseti až dvaceti procent," dodal.

Společná zpráva popisuje stav v roce 2011 před novelizací zákona o veřejných zakázkách, který situaci v Česku výrazně zlepšil. V roce 2011 například v Německu osmdesát procent stavebních zakázek bylo v otevřeném řízení, v Česku jen šedesát procent. Užší řízení přitom obvykle přináší o zhruba deset procent vyšší cenu. Od té doby v Česku počet užších řízení, nejčastěji losovaček, výrazně klesl. Podle prezidenta NKÚ Miloslava Kaly však například kvalifikační kritéria často vynulují soutěžní prostor. "Požadavky v soutěžích jsou často přemrštěné," řekl Kala.
Hodnotit cenu nestačí, musí se hlídat i navazující práce

Velký rozdílem je i přístup německých zadavatelů k vícepracím. Už při hodnocení nabídek porovnávají i jednotlivé rozpočtové ceny a žádají vysvětlení, pokud je nějaká část rozpočtu nesmyslně vysoká. "Je důležité neporovnávat jen celkovou cenu, ale i dílčí ceny," dodal Rahm. V Česku se dosud hodnotí jen podle celkové ceny, porovnání jednotlivých částí rozpočtu je běžné jen u soukromých investorů.

V Česku je přitom fenomén víceprací nejoblíbenějším zdrojem dodatečných zisků: stačí od projektanta vědět, že v zadávací dokumentaci je například nedostatečný objem zemních prací a ty si nacenit v nabídkovém rozpočtu dráž, než je obvyklé. "Základem je mít dobrou databázi cen na jednotlivé stavební práce," dodal Rahm. V Česku už vznikly cenové normativy pro stavby dálnic i železnic, podle NKÚ ale nejsou dosud účinným nástrojem.

Podle Kaly lze ušetřit stále ještě deset až dvacet procent nákladů na dopravní stavby. Stavební firmy přitom dlouhodobě tvrdí, že staví s nulovou i zápornou marží. Studie má dát návod českým úřadům a institucím, jak u nás stavět levněji. "Jsou to vše drahé chyby, které platíme my všichni," dodal Kala.

Zdroj: http://ekonomika.idnes.cz/stavba-dalnic ... nomika_spi
Obrázok používateľa
aquila
administrátor
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 577
Založený: 03. Feb 2005 18:08
Bydlisko: doma :)

Naspäť na Monitoring tisku

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 3 hostí.