Kapalina do ostřikovačů je drahá, stojí jako víno

re-print článků souvisejících s problematikou dálnic, rychlostních komunikací a silnic

Moderátor: Moderátori

Kapalina do ostřikovačů je drahá, stojí jako víno

Odoslaťod mcmillan » 05. Feb 2010 23:48

Kapalina do ostřikovačů je drahá, stojí jako víno

5. února 2010 10:44
Umývat si čelní sklo od soli a bláta dobrým jihomoravským vínem by asi nikoho nenapadlo. Jenže finančně by to vyšlo úplně stejně. Ceny těch nejméně odolných nemrznoucích směsí do ostřikovačů u čerpacích stanic začínají na pětačtyřiceti korunách. Tolik stojí litr sudového vína ve vinotéce.

Proč jsou přípravky do ostřikovačů tak drahé, když se z použitého lihu neplatí daň? Řidiči se bez ní na cestách neobejdou. A pro čerpadláře představují královský byznys. Když u nich vezme řidič plnou nádrž, vydělají na tom zhruba stejně, jako když si koupí pětilitrový kanystr s kapalinou.

Kdyby si na benzinu účtovali stejnou marži jako na nemrznoucí směsi, stály by pohonné hmoty kolem šedesáti korun za litr. Například litrovou láhev kapaliny do -20 stupňů lze koupit v obchodech s autodíly od šestadvaceti korun. Kolem třiceti korun stojí i v obchodních řetězcích. Na čerpacích stanicích Shell zaplatí řidič rovnou padesátikorunu.

Stoprocentní marži mají benzinkáři i na větších baleních. Pětilitrový kanystr kapaliny se dá běžně koupit kolem 115 korun, na benzince stojí 230. "Denně se prodá kolem sta litrů, většinou v menších objemech," odhadla obsluha čerpací stanice Shell v brněnských Bohunicích.

Levné neznamená nekvalitní

Přestože všechny značkové čerpací stanice prodávají nemrznoucí směs za podobné částky, jejich vedení tvrdí, že ceny neurčuje. "Dáváme provozovatelům seznam doporučených dodavatelů, cenu si ale určují sami," říká mluvčí Benziny Lenka Svobodová.

Volnou ruku dává svým nájemcům i Shell. Ten nabízí kromě kapaliny Sheron i vlastní značku Smart. Zatímco v supermarketech je privátní značka levnější, u Shellu je to naopak. Výměnou za vyšší cenu přičte zákazníkovi prémiové body ve věrnostním programu.

Kdekoliv mimo benzinku je přitom kapalina o desítky procent levnější. A prodává se jí obrovské množství ve velkých baleních. Například v řetězci Tesco denně prodají dva tisíce pětilitrových kanystrů s kapalinou. Mluvčí dalšího řetězce Albert Libor Kytýr pak potvrzuje, že řidiči se koukají především na cenu. "Největší zájem zákazníků je o kapalinu naší vlastní značky. Tvoří tři ze čtyř zakoupených litrů kapaliny," řekl.

Teoreticky není důvod se levné kapaliny bát. Několik testů v uplynulých letech potvrdilo, že bez ohledu na cenu směsi při deklarované hraniční teplotě netuhnou, navíc levné privátní značky řetězců beztak obsahují značkovou kapalinu.

"Někteří výrobci tam ale přidávají vyšší alkoholy, které se obvykle při výrobě destilátů vylévají," popisuje Luboš Drha z vizovické firmy DF Partner, která vyrábí kapalinu Sheron. Směs s "odpadním" lihem podle něj nepříjemně zapáchá.

Autoři:
Jiří Smetana
MF DNES

http://ekonomika.idnes.cz/kapalina-do-o ... nomika_spi
Obrázok používateľa
mcmillan
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 638
Obrázky: 150
Založený: 29. Aug 2006 13:37
Bydlisko: CR

Naspäť na Monitoring tisku

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 7 hostí.

cron