Babiš snil o dálnici jako počítačové hře. Ve vytyčeném časov

re-print článků souvisejících s problematikou dálnic, rychlostních komunikací a silnic

Moderátor: Moderátori

Babiš snil o dálnici jako počítačové hře. Ve vytyčeném časov

Odoslaťod bzzi » 03. Sep 2021 10:20

Babiš snil o dálnici jako počítačové hře. Ve vytyčeném časovém limitu ale nestihl ani rekonstrukci D1

https://denikn.cz/696952/babis-snil-o-dalnici-jako-pocitacove-hre-ve-vytycenem-casovem-limitu-ale-nestihl-ani-rekonstrukci-d1/
Michal Tomeš

Deník N před blížícími se volbami analyzuje, nakolik se dosud šéfovi hnutí ANO podařilo splnit vize a nápady z minulé předvolební knihy. Ty se týkaly i dálnic a lodní dopravy.

„Myšlenka dálnice z Prahy do Drážďan pochází už z roku 1938 a otevřeli jsme ji pod názvem D8 až loni v prosinci. Stavba trvala tři dekády. Na něco takového už čas nemáme. Podívejme se, kolik nám toho schází,“ píše v knize O čem sním, když náhodou spím Andrej Babiš. Dále prezentuje úseky dálnic, které jsou pro Česko klíčové. „V roce 2035 už dávno musí naše dálniční síť vypadat tak, jak ukazuje mapka,“ dodává.

Rok 2035 je stále platným termínem, pro který úřady počítají s dokončením české dálniční sítě, tedy dostavbou rozpracovaných úseků a napojením dálnic na zahraniční města. Konkrétní termíny pro dostavbu jednotlivých úseků Babiš neuvádí. Dodává nicméně, že rekonstrukce dálnice D1 by měla být hotová do roku 2020. To se nakonec nestalo a ministerský předseda slibuje finální dokončení prací krátce před volbami.

Chytré dálnice

Předseda vlády v knize snil o chytrých dálnicích. „Dálnici roku 2035 si pochopitelně nemůžeme představovat jako dnešní ‚dé jedničku‘. Moderní dálnice se budou podobat počítačovým hrám. Budou komunikovat s řidičem a předvídat. Doporučovat tu správnou rychlost, spočítají, kde podle stavu nádrže natankovat a za kolik, upozorní na kolony nebo námrazu za nejbližším horizontem, vyberou aktuálně nejvhodnější místa k odbočení do cílové destinace.“

Dálnice, které umí komunikovat s řidiči, jsou v současnosti vzdáleným projektem, který má k plošnému fungování daleko i v nejrozvinutějších zemích. Nejblíže je vysněnému systému Andreje Babiše systém C-ITS, který se v Česku testuje v rámci programu C-Roads. Ten vznikl v roce 2017 a podílejí se na něm také další evropské země. Cílem systému je, aby řidiče upozorňoval na možná nebezpečí a mimořádné situace na silnici. Nutností je ale technologické vybavení nejen kolem silnic, ale také v automobilech. Dílčí projekty mají být hotové v následujících měsících. Některé funkce, které Babiš v knize zmiňuje, jsou však již běžnou výbavou moderních aut nebo mobilních aplikací (například varování před kolonou).

Vodní sen

Babiš nesnil jen o pozemních komunikacích. „Aby byla páteřní dopravní infrastruktura kompletní, připojí se vodní cesty, pro rekreační plavbu i pro nákladní dopravu,“ zmiňuje Babiš v knize, podle kterého je zásadní splavnění Vltavy, Labe a Odry.

Velkým propagátorem lodní dopravy je současný prezident Miloš Zeman, který prosazuje vytvoření takzvaného kanálu Dunaj–Odra–Labe. Ačkoliv splavnění řek pro nákladní dopravu nepatří mezi hlavní priority ministerstva dopravy a vlády jako takové, postupují úřady směrem k vytvoření kanálu. Nejdále jsou přípravy splavnění Odry k polským hranicím, letos na jaře ale vláda schválila také dohodu o splavnění Labe mezi Pardubicemi a hranicemi. Projekty se nicméně nelíbí ochráncům přírody ani samosprávám. Proti výstavbě kanálu se staví ostravský magistrát nebo pardubický hejtman Martin Netolický.
bzzi
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 443
Obrázky: 23
Založený: 13. Máj 2010 16:35

Naspäť na Monitoring tisku

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 2 hostí.