Vážny schválil súkromné diaľnice

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Moderátor: Moderátori

Vážny schválil súkromné diaľnice

Odoslaťod devil » 21. Dec 2006 11:40

Časť hlavnej slovenskej diaľnice D1, ktorá má spojiť Bratislavu cez Považie až s Košicami, budú stavať a následne prevádzkovať súkromní investori, a nie štát. Zatiaľ nie je isté, aký veľký úsek získajú.

"Do 20. januára spresníme, na akom úseku počítame s projektmi označovanými ako Public-Private Partnership (PPP), teda stavaním diaľnic cez súkromného investora," povedal po rokovaní vlády minister dopravy Ľubomír Vážny. Jeho vyhlásenia sa považujú za prelom, pretože doteraz vláda Roberta Fica nepovedala, či počíta aj so súkromnými diaľnicami.

"Spresníme, na koľkých kilometroch sa počíta s PPP projektmi pri diaľniciach a kde sú riziká. Ide nám najmä o úsek medzi Žilinou a Martinom, kde je náročný terén," spresnil Vážny.

Vláda Roberta Fica sa uchyľuje k riešeniu, ktoré navrhoval predchádzajúci kabinet Mikuláša Dzurindu. Na najťažší úsek diaľnice chcela pritiahnuť súkromného investora, ktorý cestu zaplatí, postaví a potom sa bude o ňu starať až do splatenia nákladov štátom.

"Súčasne sme požiadali poradcu pre mýto - firmu Mott Mc Donald, aby prehodnotila podľa mňa nadhodnotenú odmenu za vlastné služby," doplnil Vážny.

Do stavania diaľnic a rýchlostných ciest má na budúci rok smerovať 21 miliárd korún. Peniaze postačia na otvorenie 39 kilometrov nových diaľnic. Pritom 18 kilometrov z toho je žilinská diaľnica, sľúbená Kii. Je to však len časť sľubu automobilovému investorovi.

V roku 2007 sa má dokončiť:

diaľnica úsek dĺžka (km)
D1 Vrtižer - Hričovské Podhradie 12,9
D1 Važec - Mengusovce 12,3
D2 Lamačská cesta - Staré grunty 3,7
D3 Hričovské Podhradie - Žilina, Strážov 7,5
D3 Svrčinovec - Skalité, stôlňa 2,6



"Začať by sme mali takmer 60 kilometrov diaľnice na nových úsekoch. Sústredíme sa najmä na Považskú Bystricu, posledný chýbajúci úsek na žilinskej diaľnici. Podobne na náročný projekt rýchlostnej cesty R1 medzi Nitrou a Zvolenom," uviedol Juraj Čermák, investičný šéf Národnej diaľničnej spoločnosti.

Stavbári by sa mali pustiť v lete a na jeseň aj do problémového úseku zo Žarnovice do Šášovského Podhradia na rýchlostnej ceste do Zvolena popri Žiari na Hronom. Tento takmer 20-kilometrový úsek mali už stavať, ale spory s občianskym združením o trase skončili pred súdom a viedli k zopakovaniu niekoľkoročnej prípravy stavby.


V roku 2007 sa má začať:

diaľnica úsek dĺžka (km)
D1 Sverepec - Vrtižer (I.+II. úsek, preložky) 9,7
D1 Mengusovce - Jánovce, podchod 0,8
D1 Matejovce - Jánovce 12,8
R1 Žarnovica - Šášovské Podhradie (I.+II. etapa) 19,1
R3 Trstená, obchvat 8,6
R3 Horná Štubňa, obchvat 4,3
R4 Svidník preložka 4,6

Národná diaľničná spoločnosť na budúci rok spustí aj súťaž na zavedenie elektronického mýta na slovenské diaľnice. Predpokladaný termín je máj, dokedy sa pripraví súťažná dokumentácia.

"Veríme, že do konca roka 2007 budeme poznať systém na výber mýta aj firmu, ktorá ho postaví. V priebehu roka 2008 sa systém postaví a otestuje tak, aby autá nad 12 ton platili od januára 2009 mýto elektronicky podľa toho, koľko prejazdia," uviedol Marcel Jánošík, hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti.

Pravda - Jana Morháčová

http://www.tvojepeniaze.sk/vazny-schval ... spravy_p17
Obrázok používateľa
devil
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 135
Založený: 04. Feb 2005 07:32

Naspäť na 2006

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 2 hostí.

cron