Diaľnica sa blíži k Žiline

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Moderátor: Moderátori

Diaľnica sa blíži k Žiline

Odoslaťod sezbrzni » 19. Dec 2006 09:14

Časť diaľnice z Bratislavy do Žiliny sľubovanú pre Kiu otvoria 12. januára. Rozhodol o tom v pondelok minister dopravy Ľubomír Vážny. Z chýbajúcich 33 kilometrov sprejazdnia necelých 18, väčšina z cesty však bude mať len dva pruhy.

Slovensko tak splní sľub automobilke asi na 60 percent s viac ako mesačným oneskorením. Vláda Mikuláša Dzurindu sľúbila Kii diaľnicu do konca novembra.

Hrozba postihov od automobilky zostáva reálna. Preto minister dopravy posledné štyri dni zvažoval rozhodnutie, či neotvorí diaľnicu už pred Vianocami. Stavbári z Doprastavu pracujúci v mimoriadne rýchlom tempe presviedčali ministra, že šoférov už možno pustiť na diaľnicu.

"Diaľnica je pripravená a bezpečná," povedal pre Pravdu Rudolf Kimmerling z Doprastavu, šéf jedného z úsekov. Odborníci z ministerstva a Národnej diaľničnej spoločnosti však mali výhrady. "Nebolo by to bezpečné, ešte nie je vo vyhovujúcom stave," uviedol hovorca diaľničnej spoločnosti Marcel Jánošík.

Podľa ministra Vážneho "sa ešte vyskytli stavebné nedostatky a kolaudačné konanie sa muselo prerušiť". Diaľnica do Žiliny bude prerušená meškajúcim úsekom za Považskou Bystricou, dokončiť treba aj dvaapolkilometrový privádzač zo Žiliny.

Časť diaľnice pred Žilinou sa spustí v januári

V poli päť kilometrov za Považskou Bystricou sa dvíha začiatok alebo presnejšie prerušené pokračovanie diaľnice z Bratislavy do Žiliny. Pred viac ako dvoma rokmi rozbehol týmto smerom výstavbu diaľnic príchod automobilky Kia. Sľub znel jasne, do konca novembra 2006 sa bude jazdiť po diaľnici z Bratislavy do Žiliny. Odvážny sľub, pretože z chýbajúcich piatich úsekov sa vtedy dokončoval jeden jediný. Mesiace sa debatovalo, či sa zostávajúce štyri kúsky diaľnice stihnú postaviť. Ministri vlády Mikuláša Dzurindu o termínoch nepochybovali. Skutočnosť pri stavaní diaľnic je však zložitejšia. Dnes je isté, že tri úseky sú rozostavané. A necelé dva z nich budú môcť vodiči využívať o mesiac. Ide však o diaľnicu v polovičnom profile, to znamená v dvoch, nie v štyroch pruhoch.

Najdlhší úsek je takmer hotový

Z Vrtižeru do Hričovského Podhradia je to po diaľnici 13 kilometrov. Je to najdlhší z chýbajúcich a sľubovaných úsekov diaľnice D1. Podľa šéfa projektu z Doprastavu Rudolfa Kimmerlinga ide síce o náročný úsek s 18 mostami, ale zrýchlené tempo necítili.

"Pracoval som aj na iných úsekoch diaľnice D1, ktoré sa odovzdávali za Mečiara pred voľbami. Tempo naozaj nebolo o nič rýchlejšie," hovorí Kimmerling. Stavbári pracovali na predĺžené zmeny. Najhoršie podľa neho bolo neskoré roztopenie snehu, ktorý vydržal až do polovice apríla.

"Dokončenie stavby je vždy stresujúce. Niektoré činnosti môžete robiť len postupne, po natiahnutí vrchnej vrstvy - osadiť značky, upraviť svahy," hovorí Kimmerling pritom, ako míňame niekoľkých robotníkov osadzujúcich značenie. "Všade sa uvádza, že ide o dvojpruh. Takmer na polovičke úseku však bude hotový štvorpruh. Reálne máme minutých 92 percent peňazí, doriešiť ďalšie dva pásy znamená len málo roboty na povrchu," vysvetľuje šéf projektu.

Bližšie k Žiline pribúdajú ťažkosti

Čím bližšie k Žiline, tým sa problémy s prípravou aj výstavbou stupňujú. Ďalšiemu úseku diaľnice, ktorý na mapách vedie z Hričovského Podhradia po Žilinu Strážov a patrí už k diaľnici D3, šéfuje Marián Mydlo. Stavbár, čo v Doprastave už odovzdával niekoľko zložitých diaľničných stavieb. Skôr, ako začne hovoriť o tom, čo všetko zastihlo stavbu, si povzdychne:

"Dokončovanie diaľnic v novembri a decembri, ako sa stalo v poslednom čase zvykom, je dosť riskantné. Práve v tom čase sa nedá klásť asfalt, robiť izolácie a iné záverečné práce. Paradoxne väčšina stavieb sa spúšťa práve na konci roka," dodáva Mydlo.

Na úseku pred Žilinou sa problémy akoby sústredili. "Začalo sa to tým, že projekty neboli posúdené na seizmicitu. Na Slovensku sú len dva regióny s rizikom zemetrasenia, jeden je práve pri Hričove. Diaľnica sa znova prepočítavala a prekresľovala," vysvetľuje Mydlo. Odborníka, ktorý dokáže posúdiť diaľnicu aj pre prípad zemetrasenia, našiel Doprastav až vo Viedni.

Stavba sa oficiálne začala v októbri 2004, stavenisko však stavbári Doprastavu dostali odovzdané až v máji. Neskôr pracovné tempo zastavil najťažší most - zaťal sa vlastník malého šrotoviska tesne v blízkosti jedného z hlavných pilierov mosta Dlho trvalo kým sa dohodol s diaľničnou spoločnosťou na náhrade majetkovej ujmy. "Len čo sa to vyriešilo, postavili sme sedemstometrový most za neuveriteľných deväť mesiacov. To bolo šialené tempo, hrozili nám každý deň s vysokými pokutami od Kie," vysvetľuje Mydlo. Nakoniec Mydlo s asi dvesto robotníkmi vyriešili aj technické problémy prekládky špeciálnych potrubí pre tajné rezervy štátu.

Napriek tomu sa však necelých päť kilometrov, čo sú približne tri štvrtiny úseku, nepodarilo skolaudovať. Minister dopravy váhal tri dni a v pondelok popoludní povedal: "Diaľnicu otvoríme až začiatkom januára."

Čo treba na splnenie celého sľubu Kii?

Najmä dokončiť úsek diaľnice pred Žilinou v celej dĺžke, teda až po Žilinu Strážov. Termín je o rok. "Dá sa to stihnúť v plnom tempe, ak sa neobjavia prekážky. Ide však o stavanie v neuveriteľných podmienkach," zdôrazňuje Mydlo

Diaľnica bude doslova zahryznutá v kopci s veľkým spádom. Hričovská priehrada, železničná trať a pôvodná cesta sa tlačia v šírke niekoľko metrov tesne pod svahom, kde stovky robotníkov spevňujú svah. "A to je ešte pod cestou centrálny kanalizačný zberač do čističky v Hričove, ktorý musíme premiestniť," povzdychne si Mydlo.

Aby sa nezosunula diaľnica, tak sa cez špeciálne rebrá do hĺbky 30 metrov upevňujú kotvy s napnutými lanami, aby celý svah držal nepohnute roky. "Tvrdnutie betónu v rebrách a kotvách trvá 30 dní a my budeme mať spolu až 11 stupňov vo svahu. To nie je možné nijako inak urýchliť v čase," vysvetlil Mydlo a jedným dychom dodal: "Nerád o tom vôbec hovorím, aby som niečo neprivolal, ale za celý čas došlo k jedinej nehode, keď kameň trafil auto. Inak nič. Čo je úplné prekvapenie, pretože úplne odstavenú dopravu sme tu mali len na tri víkendy."

Pracuje sa aj na diaľničnom prevádzači Žilina Strážov. "Na celom úseku s dĺžkou 2,5 kilometra pracujeme, a to s tým, že je to niekoľko centimetrov od cesty zo Žiliny, kde prejdú denne tisíce áut. Nepracujeme len tam, kde nie je dohoda s majiteľmi pozemkov," doplnil šéf stavby Ján Smolík zo spoločnosti Skanska. Pravda je však taká, že nedoriešených miest, kde by sa malo pre privádzač búrať, je niekoľko. Domy, dvory a záhrady v husto osídlenej časti na predmestí Žiliny. To budú pre diaľničnú spoločnosť ešte ťažké chvíle pri vyjednávaní s majiteľmi pozemkov

Na spojnici Bratislava - Žilina zostane však minimálne tri roky lievik pri Považskej Bystrici. Tam sa totiž stavať ešte nezačalo.

http://www.tvojepeniaze.sk/dialnica-sa- ... pludia_p01
sezbrzni
sezbrzni
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 1
Založený: 23. Feb 2006 18:54
Bydlisko: BA, KE

Naspäť na 2006

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 8 hostí.