Fico zaplatí za chyby dzurindovcov

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Moderátor: Moderátori

Fico zaplatí za chyby dzurindovcov

Odoslaťod sezbrzni » 14. Dec 2006 09:30

Súčasná vláda Roberta Fica zrejme zaplatí rakúskemu investorovi v Slovenských aerolíniách približne 171¤miliónov korún zo štátnej kasy, teda z peňazí všetkých daňových poplatníkov.

Musí tak urobiť, pretože inak "hrozí, že Slovensko v medzinárodnom spore príde o 250 až 600 miliónov korún," uviedol minister dopravy Ľubomír Vážny. Vláda však rozhodnutie o týždeň odložila, premiér Robert Fico si vyžiadal viac podkladov.

Austrian Airlines vstúpili do Slovenských aerolínií v septembri 2004 a zachránili firmu niekoľko minút pred krachom. Vtedajší manažéri, nominanti SDKÚ a minister dopravy Pavol Prokopovič (SDKÚ) však verejnosť zavádzali o skutočnej finančnej situácii a skutočných dlhoch podniku.

Rakúšania hrozia pádom aerolínií

Súčasná vláda Roberta Fica zrejme zaplatí rakúskemu investorovi v Slovenských aerolíniách za dlžoby podniku z obdobia pred príchodom investora. Ide o dlhy a nezaplatené faktúry z čias, keď Slovenské aerolínie vlastnil štát a šéfovali im manažéri určení Dzurindovou SDKÚ a ministrom Pavlom Prokopovičom (tiež SDKÚ).

"Ak sa tak nestane do týždňa, podnik ide do konca roka do konkurzu," spresnil minister dopravy Ľubomír Vážny. Minister presadzuje, aby sa investorovi zaplatilo. "Ide o chyby môjho predchodcu, ale situáciu musíme riešiť. Mimosúdna dohoda o zaplatení 171 miliónov je lepšie riešenie ako prípadný spor s investorom a jeho dôsledky," doplnil minister Vážny. Podľa neho totiž tento rok Slovenské aerolínie konečne vyskočia zo straty a od budúceho roka by mohli zarábať a tým produkovať príjmy pre štát.

Vláda sa musí rozhodnúť do týždňa, či sa mimosúdne dohodne s Austrian Airlines. Inak sa investor stiahne zo Slovenských aerolínií. "Zatiaľ nebudeme komentovať, ešte prebiehajú rokovania. Ide o riešenie záväzkov z obdobia pred vstupom Austrian do Slovenských aerolínií," uviedla Lívia Boehm, hovorkyňa Austrian Airlines.

Odmietnutie mimosúdneho vyrovnania a prípadný spor s investorom by boli podľa odborníkov pre Slovensko drahším riešením. Podľa zmluvy Austrian Airlines žiadať od slovenskej vlády spätné odkúpenie 62 percent akcií, ktoré vlastní, ako aj ďalšie svoje investície. Austrian Airlines 115 miliónov korún priamo do imania firmy a prevzal ťarchu dvestomiliónového bankového úveru. Rovnako nesie na pleciach stratu z roku 2004 vyše 100 miliónov korún a z minulého roka vyše 235 miliónov korún. Ak by slovenská vláda odmietala záväzky zo zmluvy, Austrian je odhodlaný podať podnet na medzinárodný súd o ochrane investícií.

Austrian Airlines vstúpili do Slovenských aerolínií v septembri 2004, keď zachránili firmu niekoľko minút pred krachom. Takéto riešenie inicioval minister dopravy Pavol Prokopovič, lebo sa obával zodpovednosti za krach dopravcu.

"Dohoda bola, že Austrian je ochotný do firmy investovať rovnakú sumu, ako by ho stálo založenie novej pobočky na Slovensku so všetkými povoleniami," spresnil Branislav Kvasnica z ministerstva dopravy. To bolo asi 200 miliónov korún.

Podľa informácií Pravdy vtedajší manažment firmy nominovaný SDKÚ tvrdil, že dlhy nie sú vyššie ako 200 miliónov. Zmluva hovorila o tom, že investor preberá firmu aj s dlhmi. Po dvoch týždňoch si však rakúsky investor vyžiadal doplnok do zmluvy - ak sa dodatočne objavia nejaké skryté staré dlhy a faktúry nad 200 miliónov korún, tak ich dorieši štát.

Neskoršie rakúsky investor urobil audit a zistil, že dlhy sú 371 miliónov korún.
",Aj ministerstvo dopravy a slovenská strana si dala robiť znalecký posudok, podľa ktorého reálne dlhy prevyšovali dohodnutých 200 miliónov asi o 124 miliónov," doplnil Kvasnica.

Rakúšania však odmietajú ustúpiť zo sumy 171 miliónov v rámci mimosúdnej dohody. Ak peniaze dostanú, Slovenské aerolínie budú ďalej fungovať a lietať minimálne ako doteraz na dvoch linkách do Bruselu a do Moskvy. Ak nie, začnú žiadať svoje vyplatenie.

História Slovenských aerolínií

1995 - Mečiarova vláda deblokovala časť dlhu Ruskej federácie (16 miliónov dolárov) formou troch lietadiel, ktoré budú lietať pre novovytvorené Slovenské aerolínie, kde súkromní akcionári mali 66 percent a štát 34 percent

2002 - štát vložil ruské lietadla do majetku aerolínií a tým sa stal väčšinovým 89,5-percentným akcionárom

2003 - tri ruské lietadlá boli predané za približne 300 mil. Sk, nikdy nebolo zverejnené, na čo išli peniaze

2004 - v júli vláda rozhodla aerolínie privatizovať

2004 - v októbri stála firma pred krachom, zachránili ju Austrian Airines - zaručili sa za úver a vložili do firmy 115 miliónov korún, čím získali 62-percentný podiel vo firme

2006 - firma je znova pred krachom, Austrian žiadajú v rámci mimosúdneho vyrovnania 171 miliónov korún, ktoré sa objavili ako dodatočné záväzky firmy z obdobia pred ich vstupom, inak firmu nechajú padnúť a budú žiadať náhrady

http://www.tvojepeniaze.sk/fico-zaplati ... spravy_p01
sezbrzni
sezbrzni
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 1
Založený: 23. Feb 2006 18:54
Bydlisko: BA, KE

Naspäť na 2006

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 4 hostí.