Doprave dajú najviac

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Moderátor: Moderátori

Doprave dajú najviac

Odoslaťod sezbrzni » 11. Dec 2006 10:26

Najviac peňazí by mala v rokoch 2007 až 2013 dostať z eurofondov doprava. Podľa vládou schváleného Národného strategického referenčného rámca sa na tento účel počíta s 3,2 miliardy eur.

Najviac peňazí by mala v rokoch 2007 až 2013 dostať z eurofondov doprava. Podľa vládou schváleného Národného strategického referenčného rámca sa na tento účel počíta s 3,2 miliardy eur, čo je v prepočte 113,5 miliardy korún. Vládnu predstavu o využití eurofondov bude ešte pripomienkovať Európska komisia. "Čiastka zodpovedá potrebám Slovenska," povedal minister dopravy Ľubomír Vážny.
Na cesty 61 miliárd
Najviac má ísť na výstavbu 134 kilometrov ciest, a to vyše 1,7 miliardy eur, v prepočte takmer 61 miliárd korún. Národná diaľničná spoločnosť má počas siedmich rokov z europeňazí istých 34 miliárd korún na výstavbu diaľnic, ďalších 27 miliárd z Európskeho fondu regionálneho rozvoja si rozdelí so Slovenskou správou ciest. Tieto peniaze pomôžu diaľničiarom postaviť najmä rýchlostné cesty a správe ciest zase cesty prvej triedy.
Presné rozdelenie europeňazí ešte nie je známe. "Financie sa rozdelia na základe konkrétnych stavieb, múdrejší budeme koncom roka," povedal hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti Marcel Jánošík. Podľa neho je dostatok europeňazí, problémom stavby diaľnic je však ich príprava.
V budúcom roku sa príjem z diaľničných nálepiek odhaduje na 2,2 miliardy, štátny rozpočet prispeje diaľničnej spoločnosti 7,6 miliardy korún. Štátna akciovka má požičaných 16,8 miliardy korún, takže úvery už čerpať nemôže. Severná diaľnica z Bratislavy do Košíc bude podľa Vážneho hotová až v roku 2014, na čo bude treba schváliť nový stavebný zákon.
Slovenská správa ciest predpokladá v budúcom roku čerpanie eurofondov vo výške 589 miliónov korún. Použité budú na privádzač do Košíc, cestu zo Žiliny do Strážova a obchvaty Trnavy, Galanty a Prievidze.
Viac cestujúcich
Na modernizáciu 187 kilometrov železničných tratí má počas siedmich rokov smerovať 1,26 miliardy eur, čo je 44,5 miliardy korún. "Vrátane spolufinancovania zo štátneho rozpočtu 7,8 miliardy korún, peniaze využijeme na rozvoj dopravnej cesty," povedala hovorkyňa Železníc SR Martina Pavliková.
Ide najmä o zrýchlenie trate medzi Piešťanmi a Žilinou na rýchlosť 160 km/h. Na rozvoj kombinovanej dopravy dostanú ŽSR z europeňazí 3,6 miliardy korún, z čoho sa plánujú vybudovať štyri logistické centrá.
Na osobnú železničnú dopravu dostane Železničná spoločnosť Slovensko 3,1 miliardy korún. "Na nový nákup vozňov vyhlásime v januári výberové konanie. Pôjde o poschodové vozne pre prímestskú dopravu a súpravy pre medziregionálnu dopravu," povedal hovorca ZSSK Miloš Čikovský. Do roku 2013 má z europeňazí pribudnúť 50 vozňov, cieľom spoločnosti je zvýšiť počet cestujúcich o 15 percent.

Letisko a autobusy bez europeňazí
Štátne letisko z europeňazí nedostane nič, hoci investície potrebuje a nič neuvidí ani verejná autobusové doprava. "Viacero organizácií prevádzkujúcich mestskú dopravu sú súkromné spoločnosti a nemohli by poberať pomoc. Zadefinovali by sme tak nesprávny stav, že niektorým by sme pomohli a niektorým nie," vysvetlil Vážny. Letisko si pomôže vyše dvojmiliardovým úverom.

Operačný program doprava na roky 2007 až 2013
Kohézny fond Financovavanie z eurofondov (v mil. eur) Miera kofinancovania EÚ (v %)
Železničná infraštruktúra 1255 85
Cestná infraštruktúra 972 85
Infraštruktúra kombinovanej prepravy 103 85
Európsky fond regionálneho rozvoja
Cestná infraštruktúra 741 85
Železničná verejná osobná doprava 89 50
Technická pomoc 48 85
Spolu 3207
Zdroj: Ministerstvo dopravy SR

http://www.hnonline.sk/c4-10142100-1994 ... ju-najviac
sezbrzni
sezbrzni
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 1
Založený: 23. Feb 2006 18:54
Bydlisko: BA, KE

Naspäť na 2006

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 1 hosť.