COLAS v srdci Európy

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Moderátor: Moderátori

COLAS v srdci Európy

Odoslaťod Branco » 16. Nov 2006 20:33

COLAS v srdci Európy

Ide o jasný fakt: Čo by znamenala integrácia východoeurópskych krajín do Európskej únie bez diaľnic? Budúca diaľničná sieť Slovenska závisí od jej včlenenia do európskeho dopravného systému. Jej nosnou časťou bude diaľnica D1 po trase Bratislava – Žilina – Poprad – Košice – až poštátnu hranicu s Ukrajinou.
Doteraz je v prevádzke 315 km diaľničnej siete a do roku 2010 zostáva dostavať 285 km, a to hlavne na diaľnici D1. Po dobudovaní sa diaľnica D1 stane súčasťou európskej cesty E 50 spájajúcej Francúzsko, Česko, Slovensko, Ukrajinu a Rumunsko. D1 spojí európsky východ so západom a sever s juhom. S tým súvisí aj silný rozvoj automobilového priemyslu na Slovensku, práve v jej blízkosti.
Na všetkom spomínanom dianí sa zúčastňujú aj dcéry COLASU na Slovensku. Inžinierske stavby, a. s. ho reprezentujú od roku 2004, spoločnosť CESTY NITRA, a. s. sa stala členom skupiny ešte v roku 2000. Príbeh odvekýchkrižovatiek obchodných ciest uprostred Európy teda pokračuje.

SYMFÓNIA NA DIAĽNICI

„Vytvorili sme symfóniu dokonalej inžinierskej architektúry, pretože naše dielo ladí s povodím rieky Váh a okolitými vrchmi a pohoriami,“ hrdo vraví Ing. Jozef KOLÁRIK zo závodu O9 Inžinierskych stavieb, ktorý robil úsekového stavbyvedúceho na diaľnici D1 Ladce – Sverepec. Diaľnici, ktorá by mala spojiť dve najväčšie slovenské mestá Bratislavu a Košice. Na desaťkilometrovom úseku vyrástlo v náročnom hornatom teréne 39 mostov a medzi nimi unikát stredoeurópskeho stavebníctva – most Pružinka, nazvaný podľa mena riečky, ponad ktorú sa klenie. Vyše 900 m dlhý most pozostáva z dvoch mostných konštrukcií – každý pre jeden dopravný smer – pričom oba mosty tvoria len jeden dilatačný celok. Je to najdlhší železobetónový dilatačný celok na Slovensku a pravdepodobne aj jeden z najdlhších v Európe. Pružinku prihlásili Inžinierske stavby v tomto roku do celonárodnej súťaže Stavba roka 2006. Do diaľničného úseku Ladce – Sverepec investovala Národná diaľničná spoločnosť vyše 54 miliónov EUR. Úsek s mostom Pružinka je v prevádzke od decembra 2005. Srdce Európy je zas o niečo viac spojené s ďalšími jej časťami.

KEĎ SA SKUPINA DOPĹŇA

Inžinierske stavby práve v tomto roku majú 55. výročie svojho vzniku. Na etapovitej výstavbe diaľničnej siete na Slovensku sa podieľajú viac ako 25 rokov. Mosty a cesty tvoria v súčasnosti asi 70 percent výrobnej náplne. Ďalšou časťou výrobného programu sú stavby priemyselné, pozemné a stavby vodohospodárskeho charakteru. Širšie portfólium činnostíz minulosti sa osvedčilo a zachovávajú si ho aj teraz. Druhý člen skupiny COLAS na Slovensku, spoločnosť CESTY NITRA so sídlom v Nitre na opačnom konci krajiny, sa viac ako polstoročie venuje cestným dielam. Obe spoločnosti sa vhodne dopĺňajú a navzájom kooperujú.

POD NAJMENŠÍMI VEĽHORAMI SVETA

Slovenskom sa vinie hustá, no zastaralá cestná sieť. Kapacitne už dávno nepostačuje, je treba ju odľahčiť diaľnicami. Tie sa však na Slovensku už vyše 30 rokov stavajú po kúskoch, ako mozaika. Investor - Národná diaľničná spoločnosť - pre nedostatok financií prioritne rieši najviac zaťažené úseky. S modernou cestou pod Vysokými Tatrami - ako Slováci zvyknú hovoriť najmenším veľhorám sveta - sa začalo ešte v roku 1998. No až od tejto jari sa stavebné práce s finančným prispením Európskej únie urýchlia. Takmer 25-kilometrový úsek D1 Mengusovce – Jánovce zo 74 % financuje Kohézny fond EÚ a z 24 % Slovenská republika spolu
s Európskou investičnou bankou.

„Konečne sa odkloní tranzitná doprava od Vysokých Tatier a zlepší sa životné prostredie pre obyvateľov mnohých miest a obcí,“ hovoria odborníci z Ministerstva dopravy, pôst a telekomunikácií SR. Výstavbu prvej časti tohto úseku v dĺžke 8 km získali Inžinierske stavby. Prvý raz pracujú v konzorciu so švajčiarskou spoločnosťou Marti Contractors, ktorá vystavia kilometrový tunel pod horským masívom. „Stavebné práce stanovené na 1096 dní sú pre nás veľkou výzvou. Urobíme všetko preto, aby sme niektoré objekty dokončili aj skôr,“ hovorí generálny riaditeľ Inžinierskych stavieb Ing. Jaroslav JARÁBEK. Viac na východ v tomto istom období začínajú Inžinierske stavby s výstavbou ďalšieho diaľničného úseku D1 Svinia – Prešov. Úsek má sedem kilometrov a tvorí ho 84 rôznych objektov.

KOŠICE SI VYDÝCHLI

Takmer 250 tisíc obyvateľov Košíc si v minulom roku čiastočne vydýchlo. Ťažká tranzitná doprava už nejazdí priamo cez mesto. V októbri 2005 začal totiž fungovať zmodernizovaný dopravný uzol - mimoúrovňová križovatka Prešovská – Sečovská, ktorý je súčasťou diaľničného systému a rieši križovanie ciest medzinárodného významu. Náročná rekonštrukcia uzla prebieha od roku 2001 a hotové sú zatiaľ jeho dve tretiny. Druhú etapu výstavby zabezpečili Inžinierske stavby. „V každej etape výstavby sme museli zachovávať priechodnosť pre motorové vozidlá vo viacerých smeroch. Stále sme pracovali v zastavanej časti mesta,“ ozrejmuje náročnosť projektu bývalý hlavný stavbyvedúci Miroslav ČORBA. Po úplnom ukončení tohto dopravného uzla sa doprava v meste podstatne zjednoduší. Podieľať sa na tom od jari 2007 budú aj Inžinierske stavby.

GIGANTICKÁ HALA DALA ZABRAŤ

V Košiciach vybudovali Inžinierske stavby ako hlavný stavebný dodávateľ aj gigantickú halu budúcej pozinkovacej linky oceliarenskej spoločnosti U. S. Steel Košice. Ide o najvýznamnejšiu investíciu americkej korporácie
U. S. Steel Corporation v tomto roku. Stavba bude po úplnom dokončení treťou najväčšou halou tohto typu na svete. Tristo ľudí dvadsaťštyri hodín denne pracovalo non stop - aj keď bol mráz mínus 25 stupňov. To bol viacmesačný obrázok na tejto stavbe, ktorá je v súčasnosti už pred dokončením. „Hala dlhá 360 metrov a vysoká 64 metrov znamená pre náš podnik vynikajúcu referenciu. Dala nám zabrať, rovnako aj mnohé obslužné priestory, ktoré k nej patria. Museli sme napríklad kvôli agresívnej spodnej vode navrhnúť špeciálnu receptúru betónu“, hovorí hlavný stavbyvedúci Alojz KONÍČEK. Od februára 2007 začnú oceliari v tejto hale vyrábať prvý pozinkovaný plech pre rozširujúci sa automobilový priemysel. Nový výrobný závod na Slovensku buduje francúzska automobilka PSA Peugeot Citröen v hodnote 700 miliónov EUR a kapacite 300 tisíc automobilov ročne. Asi 200 kilometrov severnejšie, pri Žiline, sa chystá na ostrú prevádzku ďalšia automobilka - KIA Motors a Hyundai Mobis. Aj na týchto stavbách sa spoločnosti skupiny COLAS na Slovensku aktívne podieľali.

BOOM ZAHRANIČNÝCH INVESTÍCIÍ

Na oboch skúšobných dráhach novučkej automobilky PSA Peugeot Citröen v Trnave premával čierny prízrak – jeden z Francúzmi starostlivo utajovaných modelov, zabalený do nepriehľadného čierneho igelitu. Na nových tratiach o rozmeroch 1600 X 700 metrov testujú všetky nové modely. Aj tu nájdete výsledky práce COLAS-u Slovensko. Skúšobné dráhy, parkoviská - diela za približne 8 miliónov EUR sú z dielne spoločnosti CESTY NITRA. „Bol som sa pozrieť na testovacie dráhy vo francúzskom meste Rennes, kde vyrábajú najluxusnejšie modely áut a porovnával som. Postavili sme skvelé trate,“ vyjadruje spokojnosť Ing. Jaroslav LENGHART, vedúci trnavskej prevádzky spoločnosti CESTY NITRA. Stavby všetkých spomínaných automobiliek odštartovali strojmi a pracovníkmi COLAS-u Slovensko. Zemnými prácami v rozsahu asi 5 miliónov kubíkov zeminy. Hotoví boli podľa plánu, v decembri 2005. Boom v zahraničných investíciách na Slovensku však oživuje výstavbu aj
na ďalších miestach krajiny. Okrem priemyselných podnikov stavia slovenský COLAS nákupné a oddychové centrá, administratívne objekty. Nedávno v historickej budove centra Košíc otvorili nové sídlo Ústavného súdu SR – aj tento objekt zrekonštruovali Inžinierske stavby, člen skupiny
COLAS.

VÝZNAMNÁ POMOC EUROFONDOV

Za významnej podpory fondov EÚ sa na Slovensku rozbiehajú nové projekty, a to najmä z vodohospodárskej oblasti. Nové kanalizácie, novostavby a rekonštrukcie čistiarní odpadových vôd, zásobovanie vidieka pitnou vodou, aj protipovodňové opatrenia. V súčasnosti odborníci z Inžinierskych stavieb budujú štyri takéto stavby, prevažne na východe Slovenska. Je to veľmi perspektívna oblasť, ktorá v najbližších rokoch ponúkne množstvo ďalších príležitostí. A regionálne rozdiely medzi východom a západom krajiny, ktorými je Slovensko dlhodobo poznačené, by sa mali aj takýmito projektmi aspoň čiastočne eliminovať.

Katarína ČÁNIOVÁ
Foto: Peter KOŠÍK

http://www.inzinierske-stavby.sk/MOSTY/Stavby%20Colasu_10_2006.pdf
Branco
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 135
Založený: 06. Feb 2005 01:54

Naspäť na 2006

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 1 hosť.