Spása se nekonala

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Moderátor: Moderátori

Spása se nekonala

Odoslaťod Lenny » 18. Okt 2006 11:24

Spása se nekonala

Kdy už se slušné chování na silnici stane součástí bontonu?

Spása pro bezpečnost silničního provozu. Bič na řidiče. Tak byla charakterizována novela zákona o silničním provozu. Spasit nás mělo zejména zavedení bodového systému a zvýšení pravomoci policistů, bič to měl být na neukázněné, a hlavně agresivní řidiče. Mediální kampaň ministerstva dopravy zapůsobila: v prvních červencových týdnech řada vystrašených řidičů jezdila v obcích i mimo ně radši o 10 km/h pod stanovenými rychlostními limity, provoz se tedy poněkud zpomalil. Jenže ti, kterým byly zákony lhostejné vždy, se ve svých většinou silnými motory vybavených vozech proháněli dál bez ohledu na předpisy i na ostatní účastníky provozu.

Statistiky za první červencové týdny vykázaly výrazné snížení počtu nehod, k tomu však došlo jen díky nově nastaveným kritériím pro hlášení nehod policii. Hasiči a pojišťovny žádné snížení nezaznamenali.

Za zmínku stojí reakce politiků a státních úředníků na situaci na silnicích a dálnicích po 1. červenci. Premiér bez zaváhání navrhl amnestii (samozřejmě nerealizovatelnou); jedna skupina poslanců připravila návrh, aby se zvýšila horní hranice bodů, nebo zrušil bodový systém a aby se zvýšil rychlostní limit na dálnici na 160 km/h (proč ne hned na 200?); zatímco jiní poslanci by zákon ještě zpřísnili, příslušné ministerstvo (dopravy) dospělo k názoru, že jedna novela nestačí, první je potřeba hned, zatímco druhá až po čase.

Snížil se počet lidí při nehodách usmrcených. Tady se zřejmě projevilo i zmíněné zpomalení provozu, i když to určitě nebyla jediná příčina. Nehodovost je totiž závislá na mnoha aspektech a jakékoliv hodnocení kratšího období nemůže být objektivní a správné. To si neuvědomili ti, kteří první dva červencové týdny označovali jako vítězství nové právní úpravy.

Po víkendu na přelomu září a října, kdy během několika málo dní došlo k vysokému počtu nehod se smrtelnými následky, se totiž původní nadšení z okamžité účinnosti nového zákona u některých „odborníků“ rychle změnilo na skepsi až zděšení z toho, že „už to nefunguje“. Co mělo fungovat? Bodový systém, nebo hrozba sankce 10 tisíc korun a zákaz řízení na celý rok za pouhé zastavení na parkovišti pro invalidy? Ve skutečnosti došlo k nehodám, kde hlavní roli vesměs hrála nepřiměřená rychlost, což je nepřizpůsobení rychlosti daným okolnostem (většinou ani nemusí jít o překročení rychlostního limitu), a dále nevěnování dostatečné pozornosti řízení. Tedy porušení povinností, které stanovovaly dopravní předpisy už dávno před 1. červencem letošního roku.

Zmíněný nešťastný víkend lze objektivně zhodnotit konstatováním, že na to, co se stalo, neměla novela pravidel provozu (včetně bodového systému) ani její respektování či nerespektování žádný vliv, a že by k těmto nehodám pravděpodobně došlo, i kdyby dopravní policie pracovala sebelépe. Policie přesto okamžitě reagovala. Představitel dopravní policie navrhl situaci řešit nákupem techniky, vzápětí však přiznal, že na techniku nejsou peníze a že by vzhledem k současné legislativě technika stejně moc nepomohla, zatímco policejní prezident zaváhal, zda chybí 1000, nebo 2000 dopravních policistů, ale nakonec si věděl rady - oznámil sérii dalších Kryštofů. Zřejmě si nevšiml, že se o nich již delší dobu hovoří jako o velmi málo účinném způsobu boje s nehodovostí.

Jak situaci zlepšit? Především je třeba odstranit některé nedostatky v zákoně. Dále je nutné zajistit, aby se policisté zaměřili na sledování a postihování nebezpečných přestupků, tzn. takových, jejichž následkem je ohrožení životů a zdraví lidí, aby postupovali tvrdě a nekompromisně proti agresivitě, zejména proti agresivnímu chování řidičů, a vyhnuli se zbytečnému šikanování řidičů. Vláda a její představitelé, zejména ministr vnitra a ministr dopravy, by měli „vyčištěný“ zákon a jeho dodržování jednoznačně podporovat. Poslanci by si měli uvědomit, že zlehčováním či zpochybňováním zákona, který je vlastně jejich dílem, zlehčují a zpochybňují svou práci. Měli by své návrhy na eventuální změny zákona předkládat po zralé úvaze a po konzultaci s odborníky a vystříhat se populistických návrhů. Prioritou by se měla stát snaha vychovat řidiče - preventivním působením i účinným dozorem.

Poslanci by si měli uvědomit, že zlehčováním či zpochybňováním zákona, který je vlastně jejich dílem, zlehčují a zpochybňují svou práci

O autorovi| VÁCLAV ŠPIČKA, Autoklub České republiky

Autor: VÁCLAV ŠPIČKA

MF DNES 18.10.06
Lenny - Búrka Thór bude zurit na zemi
Lenny
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 85
Založený: 19. Júl 2005 22:09
Bydlisko: CZ - tam na druhém břehu Moravy

Naspäť na 2006

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 2 hostí.