Stránka 1 z 1

Po novom železničnom moste v B. Bystrici už premávajú vlaky

OdoslaťOdoslané: 04. Okt 2006 15:56
od Milos
http://www.ta3.com/sk/reportaze/1843_po-novom-zeleznicnom-moste-v-banskej-bystrici-uz-premavaju-vlaky


Po novom železničnom moste v Banskej Bystrici už premávajú vlaky
04.10.2006, 12:36

Takmer 90 miliónov korún stála výstavba nového železničného mosta ponad rieku Hron v Banskej Bystrici, po ktorom už pár dní premávajú vlaky. Modro-zelenú 90 metrov dlhú dominantu mesta pod Urpínom so 17 metrov vysokým oblúkom nazvaným Langerov nosník vážiacu takmer 600 ton financovali zo štrukturálnych fondov EÚ.

Projektantom mosta, ktorý je súčasťou projektu elektrifikácie železničnej trate Banská Bystrica - Zvolen, bola firma Prodex Bratislava. Jeho výstavba trvala asi rok, avšak montážne práce sa začali v marci 2006. Podieľali sa na nich okrem Železníc SR (ŽSR) aj Hutné montáže Košice, Geomonta Harmanec a Technická ochrana a obnova železníc Žilina (TOOŽ)," uviedla vedúca oddelenia internej a externej komunikácie ŽSR Dana Filová. Výluka na trati Banská Bystrica - Zvolen kvôli stavbe nového mosta trvala 3 mesiace, presne od 3. júla do 29. septembra 2006.

"Most uviedli do prevádzky 29. septembra 2006. V súlade so stavebným zákonom je teda v takzvanom predčasnom užívaní so súhlasom Stavebného úradu, lebo v okolí trate ešte robia posledné úpravy. V priebehu tohto mesiaca vydajú kolaudačné rozhodnutie," spresnila Filová.

Príprava a výstavba nového mosta trvali rok a pol. Na jeho výrobe pracovala približne stovka robotníkov, na samotnej montáži ich bolo o 40 viac. Modro-zelenú farbu dostal od hlavného architekta mesta.

Niekoľkomesačné práce na banskobystrickom železnom kolose pripomínajúcom známy bratislavský Most Apollo realizovali vo viacerých etapách. Po zložení konštrukcie most presúvali o vyše 200 metrov, dvíhali na špeciálnych vozíkoch a napokon ho osadili na oboch stranách Hrona. Od pôvodného starého sa nový most líši počtom opôr. Nový ich má iba dve, na každej strane jednu. Počas záťažovej skúšky prešli po moste rušne rýchlosťou 50 kilometrov za hodinu. V rámci statickej skúšky sa naň postavilo 5 rušňov s váhou 1,5 tony a jeden žeriav. Teoreticky môžu po moste podľa odborníkov premávať vlaky rýchlosťou 120 kilometrov za hodinu.

/zdroj: TASR/