Stránka 2 z 6

mosty a nadchody

OdoslaťOdoslané: 17. Feb 2005 14:21
od Andrej
Mal som na mysli nielen dialničné mosty, ale aj presypané tunely - slúžia zveri ako nadchod (keďže diaľnica tam ide v záreze a most tam nie je možný). Podobné tunely nájdete na Rakúskej diaľnici A4 a tiež budú aj v Česku na okruhu okolo Prahy (vizualizácie na www.okruhprahy.cz )

Re: mosty a nadchody

OdoslaťOdoslané: 17. Feb 2005 17:19
od Diaľničiar
Andrej napísal:Mal som na mysli nielen dialničné mosty, ale aj presypané tunely - slúžia zveri ako nadchod (keďže diaľnica tam ide v záreze a most tam nie je možný). Podobné tunely nájdete na Rakúskej diaľnici A4 a tiež budú aj v Česku na okruhu okolo Prahy (vizualizácie na www.okruhprahy.cz )


Ja som to pochopil, ale nebol by to feroslav, aby si z toho nespravil vtip. Jeleňovod, vivati, vyplieskanie (peňazí), ... presne jeho výrazy. Lebo on keď nevie niečo nazvať, tak to nazve svojím detským pohľadom. Vo všeobecnosti je obrovským problémom všade vo svete prechod zveri cez diaľnicu. Cez cestu to ešte až tak veľmi nevadí, nižšia rýchlosť, menšia premávka, užší úsek.

Napríklad pre žaby existujú špeciálne rúry, ktoré idú pod cestou (všetkých typov), ale tie rúry sú dlhé aj 1 km, lebo idú hlbšie do prírody z jednej aj druhej strany. A žaby sú natoľko inteligentné, že tie rúry aj používajú. A potom to už nie sú len žaby, ale aj akékoľvek mešie tvory. No to len tak pre zaujímavosť. Existuje to aj na slovenských cestách.

raziace stroje

OdoslaťOdoslané: 24. Feb 2005 14:12
od mmaros
Na Sitinach nepracuje ani jeden raziaci stroj. NRTM je razenie trhavinami bez strojov, su tam len vrtacie stroje, ktorymi sa vrtaju diery pre trhaviny, potom sa navrtana cast odstreli a hornina sa vytazi. Raziaci stroj je zariadenie, ktore buduje tunel pomocou dlat (tociace dlata rozrusuju celbu a buduje sa plny profil tunelu bez trhavin pohocou tvrdych kovov, ktore sa opotrebuvavaju.) Vyhody raziaceho stroja sa prejavia vtedy, ked sa tunel buduje v homogennych (nemeniacich) podmienkach a velkych dlzkach, kedy sa vacsou rychlostou da vybudovat tunel rychlejsie ako NRTM. Vtedy sa aj moze oplatit velka investicia do raziaceho stroja, ktory nie je univerzalny, ale vacsinou vyrobeny na dane podmienky (minimalne dlata)- cena 0.5-2miliardy korun. V nasich podmienkach bol stroj skusany na prieskumnej stolni Visnove (prenajaty, pouzity v smere od martina) a velmi sa neosvedcil. Jeho problem nastane, ked narazite na zonu diskontinuity (poruchovu), vtedy sa moze stat, ze stroj sa zavali, a z tempa 30 vyrazenych metrov za den sa stane polrocna prestavka v razeni. Slovenska geologia je velmi roznoroda, najst pohorie s homogennymi podmienkami je velmi tazke, takze u nas sa presadzuje skor NRTM, ktora je flexibilna, dokaze sa lahko vysporiadat so zmenami geologie. Inac myslim ze to tu bolo niekde uz vysvetlovane aky je rozdiel medzi TBM (raziaci stroj) a NRTM (klasicke trhavinove razenie).

OdoslaťOdoslané: 25. Feb 2005 08:48
od devil
http://dialnice.info/viewtopic.php?t=231

Tento clanok ma zaujal, ale nie su tam spomenute pripady stavieb ktore su zrejme najproblemovejsie. Ide o Vazec-Mengusovce, Ladce-Sverepec, Skalite a pod, kde sa vystavba zacala niekedy cca 1997. Bol aj tam medzinarodny tender? Boli aj tam urcene terminy na dokoncenie? Ak aj ano, nie problem aj v tom ze peniaze idu ciste len zo statneho. Myslim tym ze ak by to aj mal byt uver npr. od EIB (cez stat) tak by si EIB mohla povedat ze tu mate peniaze ale musite ich vycerpat npr. za 3 roky (podla zmluvy) inak budu sankcie? Pytam sa preto lebo npr. pri Novej Bani sa makalo ale pri Budci stavali 3 km 4 roky, lebo tam nebol nik kto by stat prinutil uvolnovat peniaze. A tiez pri EIB a EU usekoch sa vsade pocita ze 2-3 roky to urobia, lebo tu je MDPT mala autorita aby zdrziavala ako pri domacich zdrojoch. Pista, je to tak :?:

To je snáď vtip z tvojej strany?

OdoslaťOdoslané: 25. Feb 2005 16:29
od Diaľničiar
devil napísal:http://dialnice.info/viewtopic.php?t=231

Tento clanok ma zaujal, ale nie su tam spomenute pripady stavieb ktore su zrejme najproblemovejsie. Ide o Vazec-Mengusovce, Ladce-Sverepec, Skalite a pod, kde sa vystavba zacala niekedy cca 1997. Bol aj tam medzinarodny tender? Boli aj tam urcene terminy na dokoncenie? Ak aj ano, nie problem aj v tom ze peniaze idu ciste len zo statneho. Myslim tym ze ak by to aj mal byt uver npr. od EIB (cez stat) tak by si EIB mohla povedat ze tu mate peniaze ale musite ich vycerpat npr. za 3 roky (podla zmluvy) inak budu sankcie? Pytam sa preto lebo npr. pri Novej Bani sa makalo ale pri Budci stavali 3 km 4 roky, lebo tam nebol nik kto by stat prinutil uvolnovat peniaze. A tiez pri EIB a EU usekoch sa vsade pocita ze 2-3 roky to urobia, lebo tu je MDPT mala autorita aby zdrziavala ako pri domacich zdrojoch. Pista, je to tak :?:


Ano, aj tieto úseky mali a majú všetky termíny dodania stavby, ale to by sa museli aj platiť peniaze načas, takže v praxi je to inak. Medzinárodné tendre tam špeciálne neboli, ale prihlásili sa aj vtedy firmy zo zahraničia. 8)

Považská Bystrica

OdoslaťOdoslané: 04. Apr 2005 21:23
od Robo
Tak sa zdá, že Považská Bystrica bude zasa problém:

http://dialnice.info/viewtopic.php?t=295

OdoslaťOdoslané: 14. Máj 2005 12:01
od Caesar
Toto je dosť všeobecná téma zaoberajúca sa rôznymi problémami. Ja by som sa k tomu vyjadril postupne.

Čo sa týka razenia tunelov, tak ano, trvá to istý čas a tak sa výstavba nedá urýchliť. V prípade, že sa výstavba tunela urýchli, tak sa neišlo podľa projektovej dokumentácie a časového harmonogramu, resp. tá nebola presná, nezohľadnila novú technológiu, ktorá sa zrejme použila pri výstavbe daného tunela. Okrem toho však bola na vine už geologická správa, ktorá bola vypracovaná na základe geologického prieskumu. Dnes je problematickým tunel Sitina. Razí sa síce rýchlejšie, no za cenu vyšších peňazí, pretože sa stalo presne to, čo som opísal niekoľko viet dozadu. A nastáva problém. Tunel je takmer hotový, aj skôr, no nebude otvorený skôr (keď tak len o niečo skôr), pretože sa nerátalo s tým, že stavba by sa mohla predražiť. Tunel Branisko sa dá zhrnúť tiež do týchto problémov s tým, že tento tunel sa výrazne predražil tým, že bol stavaný niekoľko rokov naviac, t.j. cenu zvýšila najmä inflácia a okrem toho tunel bol zrejme aj "tunelovaný". :o

Problémy so zvieratami a diaľnicami sú tiež dosť zjavné. Diaľnice by mali mať ploty, pretože inak je tam riziko stretu áut so zvieratami. No zároveň je zrejme všetkým jasné, že diaľnica naruší pôvodnú oblasť, kde treba potom postaviť aj tzv. koridory pre zvieratá, t.j. aby aj zvieratá mohli prejsť cez diaľnicu. Vždy môžu prejsť len popod ňu. Pod mostom sa prejsť dá, treba samozrejme danú plochu upraviť, zalesniť a upraviť pre prechod zveri alebo sa rieši prechod zveri popod diaľnicu aj špeciálnymi rúrami, ktoré slúžia pre žaby či rôzne menšie živočíchy, napr. hlodavce. Oblasť ŽP a cestnej siete sa na Slovensku dosť dlho podceňovala, t.j. teraz nie je dostatok financií riešiť ihneď aj všetky staršie úseky. Najlepšie je na tom z hľadiska ochranných plotov, diaľnica D2, no aj tá by už potrebovala investíciu na opravu týchto plotov a okrem D2, aj novšie úseky D1.

Okrem toho by mali byť nové úseky vybavené aj "SOS telefónami", ktoré samozrejme fungujú a nie ako v minulosti na diaľnici D1 a D2 tieto telefóny nefungovali, lebo neboli zaplatené účty, ...

No a na záver, k novým úsekom diaľnic či rýchlostných komunikácií treba postaviť aj odpočívadlá spojené s ČSPH, kde budú pre motoristov k dispozícii rôzne služby, napr. aj motel. 8)

OdoslaťOdoslané: 14. Máj 2005 12:17
od Caesar
No a samozrejme, ak teda štát nemá dostatok finančných prostriedkov na výstavbu diaľničnej siete z rôznych dôvodov (nechce si brať úvery, ...), tak treba začať stavať diaľnice aj za pomoci súkromných investorov.

Treba rátať s tým, že štát síce krátkodobo ušetrí, resp. každý jeden rok ušetrí, pretože diaľnicu postaví za štát súkromný kapitál a štát bude splácať tomuto súkromnému investorovi túto výstavbu každý rok menšou sumou, než akú by vložil on sám do výstavby. Ale treba si uvedomiť, že štát bude túto diaľnicu splácať aj vtedy, keď už diaľnica bude stáť a celkovo štát túto diaľnicu preplatí min. o 100% naviac. Teda celkovo štát za diaľnicu zaplatí 200-250%. Príklad: Diaľnica bude stáť súkromného investora 100 mld. SKK. Štát mu zaplatí 200-250 mld. SKK, postupne počas 20 a viac rokov (výnimočne to môže byť aj kratšia doba, no to už pre štát pri tejto sume stráca význam). Čo je však dôležité povedať, štát by presne ten istý úsek diaľnice dokázal postaviť aj za 80 mld. SKK, pretože má lepšie podmienky pri financovaní stavby, napr. už len pri úrokových sadzbách. Súkromný investor sa však postará aj o údržbu diaľnice, prípadne ju celú 1-2 krát opraví, no určite zarobí, aj keby sa mala stavba neočakávane predražiť. O nastavení mýtneho systému a ďalších podmienok tu písať nebudem, pretože to nie je v tejto chvíli podstatné.

Záujem súkromných spoločností už tu bol, no nebol záujem štátu. Naopak aj štát mal záujem, ale zase sa jednalo o neperspektívne úseky z hľadiska návratnosti aj za pomoci mýta. Momentálne sa jednoznačne oplatí stavať úseky medzi ZA-RK, kde je obojstranný záujem. 8)

OdoslaťOdoslané: 29. Jún 2005 15:51
od Alexander Velky
Štát projektom PPP získa síce drahšiu diaľnicu, než keby si ju staval sám, ale na druhú stranu sem prídu investori, ľudia budú mať prácu, miestni podnikatelia tiež, vytvoria sa lepšie služby a v konečnom dôsledku ten štát bude mať väčšie príjmy z daní, vyplatí menej sociálnej podpory, ... :lol:

Re: Nové úseky

OdoslaťOdoslané: 08. Nov 2005 23:28
od Adaios
eucitizen napísal:Ako to je s novimi usekmi ktory budu stavat sukromne firmy?
Myslim tym stav pripravy, kde uz chyba len spustenie stavby a kde este nemaju ani schvalney projekt.


PPP by mohlo stavat na Slovensku dialnicu D1, medzi ZA a RK a mozno potom aj chybajuce useky medzi Janovcami a Presovom.

Okrem toho su uvahy na dobudovanie D3, dalej R3 a velmi "horucim kandidatom" je D4 + ... = obchvat okolo BA. :wink:

OdoslaťOdoslané: 21. Feb 2006 15:11
od devil
Plany na tento rok:

http://www.dialnice.info/viewtopic.php?t=2913

Ako je to s realnostou tychto slubov :?: Neuvadza sa tam odovzdanie D2 Lamac - S. Grunty :!: :?: Je mozne sprejazdnit D3 Hrič. Podhradie-Žilina Strážov aspon ako 1/2 profil do konca roka :?: Je vsetko pripravene na R3 Trstená (pozemky, SP) :?: [/quote]

OdoslaťOdoslané: 21. Feb 2006 15:24
od Lenny
devil napísal:Plany na tento rok:

http://www.dialnice.info/viewtopic.php?t=2913

Ako je to s realnostou tychto slubov :?: Neuvadza sa tam odovzdanie D2 Lamac - S. Grunty :!: :?: Je mozne sprejazdnit D3 Hrič. Podhradie-Žilina Strážov aspon ako 1/2 profil do konca roka :?: Je vsetko pripravene na R3 Trstená (pozemky, SP) :?:


Znaš je, to jsou novináři :wink: .
Zprovoznit D3 Hrič. Podhradie-Žilina je teoreticky možné, ale moc realně bych to neviděl.

OdoslaťOdoslané: 21. Feb 2006 15:36
od Adaios
D2 v BA je plan otvorit v r. 2007. :wink:

OdoslaťOdoslané: 21. Feb 2006 16:41
od devil

OdoslaťOdoslané: 21. Feb 2006 16:50
od devil
Tie plany na tento rok vyzeraju byt realne, az na... tu Trstenu - doteraz bol termin zacatia stanoveny na 2007, na ten usek D3 - tam mnoho ludi spochybnuje termin 2006 napriek evidentnej snahe ho spojazdnit...a ten usek D2 v BA sa vraj ma otvarat v predstihu koncom 2006 a dokoncit 2007.

OdoslaťOdoslané: 21. Feb 2006 17:40
od JG
devil napísal:http://www.rokovanie.sk/appl/material.nsf/0/D04A3DCF3D471F30C1256F8E004B3309/$FILE/Zdroj.html


Z toho planu tento rok do prevadzky uvedene nebudu:
D1 Sverepec – Považská Bystrica západ
D1 Považská Bystrica – Vrtižer (pol.profil)
R2 Figa – obchvat
privádzač Žilina juh I. etapa
privádzač Žilina , Strážov


Pochybujem, ze to tento rok bude v prevadzke D3 Hričovské Podhradie – Žilina ,Strážov a tym nasledne nebude ani D1 Bytča– Hričovské Podhradie. Da sa to stihnut, ale take tempo pri vystavbe dialnic este na Slovensku nebolo.

Ostatne uvedene useky je sanca uviest do prevadzky tento rok. Teda zhruba 27 km na R1 a R2 (aj dostavba ZC obchvat), z toho plny profil 5 km.

OdoslaťOdoslané: 21. Feb 2006 20:07
od Andrej
JG napísal:
Pochybujem, ze to tento rok bude v prevadzke D3 Hričovské Podhradie – Žilina ,Strážov a tym nasledne nebude ani D1 Bytča– Hričovské Podhradie. Da sa to stihnut, ale take tempo pri vystavbe dialnic este na Slovensku nebolo.


A nedala by sa na D3 spojazdnit iba cast - od HP po krizenie s hlavnou cestou? Teda estakada pred ZA by este nemusela byt hotova a dialnica by sa mohla docasne napojit na cestu, kedze pojde hned popri nej :wink:

OdoslaťOdoslané: 21. Feb 2006 20:09
od Lenny
Andrej napísal:A nedala by sa na D3 spojazdnit iba cast - od HP po krizenie s hlavnou cestou? Teda estakada pred ZA by este nemusela byt hotova a dialnica by sa mohla docasne napojit na cestu, kedze pojde hned popri nej :wink:


Na co? Musel by jsi mít projekt na provizorní napojení, zároveň by jsi na to musel mít vyřízený potřebný papíry. A po dostavbě celého úseku by se provizorní napojení muselo zbourat. Je to zbytečné

OdoslaťOdoslané: 21. Feb 2006 20:19
od Andrej
Lenny napísal:Na co? Musel by jsi mít projekt na provizorní napojení, zároveň by jsi na to musel mít vyřízený potřebný papíry. A po dostavbě celého úseku by se provizorní napojení muselo zbourat. Je to zbytečné


Lenze ten usek, kadial povedie D3 je tesne popri hlavnej ceste cca od 3.km, cize napojenie by malo max. 20-30 m :wink:

http://www.highways.sk/highways/img/HP- ... azov12.jpg

A ak by sa kvoli tomu nemal vyuzivat cely usek Bytca-po toto napojenie (ak nie rovno Vrtizer-Bytca-toto napojenie) tak by to bola asi skoda :wink:

OdoslaťOdoslané: 21. Feb 2006 20:27
od aquila
myslim si, ze aj tak by to bolo zbytocne. zrovna na tomto useku je docela kvalitna a siroka cesta prvej triedy (aj ked dost zaplnena), dokonca tato cesta od bytce kompletne obchadza vsetky dediny, cize myslim, ze nie je to az taka katastrofa, ked sa pockaj aj pol roka/rok a otvori sa cely usek naraz... podla moznosti zarovne s prevadzkovanim privadzaca zilina strazov

OdoslaťOdoslané: 21. Feb 2006 20:35
od Adaios
Lenny napísal:
Andrej napísal:A nedala by sa na D3 spojazdnit iba cast - od HP po krizenie s hlavnou cestou? Teda estakada pred ZA by este nemusela byt hotova a dialnica by sa mohla docasne napojit na cestu, kedze pojde hned popri nej :wink:


Na co? Musel by jsi mít projekt na provizorní napojení, zároveň by jsi na to musel mít vyřízený potřebný papíry. A po dostavbě celého úseku by se provizorní napojení muselo zbourat. Je to zbytečné


Lenny - provizorne napojenie v SR problemom nie je. :wink:

OdoslaťOdoslané: 21. Feb 2006 20:56
od Lenny
Přidal jsem mapku křižovatky Hričovské Podhradie
http://www.dialnice.info/album_page.php?pic_id=911

A mapku úseku D3 Hričovské Podhradie - Žilina Strážov
http://www.dialnice.info/album_page.php?pic_id=912

OdoslaťOdoslané: 22. Feb 2006 09:09
od JG
Andrej napísal:A nedala by sa na D3 spojazdnit iba cast - od HP po krizenie s hlavnou cestou? Teda estakada pred ZA by este nemusela byt hotova a dialnica by sa mohla docasne napojit na cestu, kedze pojde hned popri nej :wink:


Na to treba postavit estakadu medzi Dolnym a Hornym Hricovom ponad zeleznicu a cestu I/18.

aquila napísal:myslim si, ze aj tak by to bolo zbytocne. zrovna na tomto useku je docela kvalitna a siroka cesta prvej triedy (aj ked dost zaplnena), dokonca tato cesta od bytce kompletne obchadza vsetky dediny, cize myslim, ze nie je to az taka katastrofa, ked sa pockaj aj pol roka/rok a otvori sa cely usek naraz... podla moznosti zarovne s prevadzkovanim privadzaca zilina strazov


Cesta I/18 medzi Bytcou a Zilinou prechadza cez Dolny Hricov v dlzke priblizne 2 km.

Zabrali priblizne polovicu jazdneho pruhu na I/18 pri vodnej nadrzi Hricov, ale vobec nedoplnili vodorovne dopravne znacenie, takze tam dochadza ku koliznym stavom, hlavne ked kamion zabera pri jazde cca 1,5 m protismerneho pruhu.

OdoslaťOdoslané: 22. Feb 2006 10:56
od Lenny
Provizorní napojení není kde. Po estakádu přes železniční trať a I/18 je Dolný Hričov a železniční trať. A od estakády až po MÚK ZA vede D3 ve svahu, resp. po estakádách.

OdoslaťOdoslané: 22. Feb 2006 14:30
od aquila
JG napísal:Cesta I/18 medzi Bytcou a Zilinou prechadza cez Dolny Hricov v dlzke priblizne 2 km.


mozno na mape a od znacky, ale v realite cesta uplne obchadza dedinu, navyse ku starej ceste je tam velmi prehladna dobre urobena krizovatka do dediny.