Iny projekt - Kto chce, nech napise - nikoho nenutim

sekcia venovaná financovaniu nielen diaľnic, ale aj ostatných projektov s hlavným zameraním na Public Private Partnership

Moderátor: Moderátori

Iny projekt - Kto chce, nech napise - nikoho nenutim

Odoslaťod Adaios » 18. Okt 2005 16:41

Este mam pre vas jednu zaujimavu ulohu. Ale realne asi len pre tych, ktori maju aspon zakladny prehlad o tom, ako sa u vas stavia, co kolko este bude priblizne stat atd.

Mate 3 ulohy spolu:

1. Predstavte si, ze SR by mala kazdy rok na vystavbu dialnicnej siete 20 mld. SKK.

2. Predstavte si, ze SR by mala kazdy rok na vystavbu dialnicnej siete 30 mld. SKK.

3. Predstavte si, ze SR by mala kazdy rok na vystavbu dialnicnej siete 50 mld. SKK.

Spolocne podmienky: Financie by boli min. 10 rokov tak ako aj ten prvy rok, navysene len o inflaciu a ostatne naklady. Nic viac - ziadne "keby som este mal" - nic viac nie je. Pri pozemkoch - idealny cas trvania procesu 3 roky.

Otazka: Ako by ste postupovali pri vystavbe vasej dialnicnej siete, slovenskej?

Co cakam: Aspon priblizny harmonogram prac kri kazdom jednom bode. Uvidim (aj vy) ako by ste postupovali.

Doplnenie: Je len na vas, ci chete ratat uvery NDS alebo PPP. Ale aj tam treba zohladnit potom splatky. Odhad je na vas. :wink:
Naposledy upravil Adaios dňa 08. Nov 2005 12:42, celkovo upravené 1 krát.
Adaios
Adaios
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 291
Založený: 05. Okt 2005 20:36

Odoslaťod Branco » 18. Okt 2005 16:47

Adoas, toto je super téma :!:
Branco
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 135
Založený: 06. Feb 2005 01:54

Odoslaťod Caesar » 18. Okt 2005 16:51

Pri PPP sa budeme držať tvojej rady v tomto príspevku. To keby vyšlo, tak je to super: http://www.dialnice.info/viewtopic.php?p=11482#11482
Caesar
Obrázok používateľa
Caesar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 43
Založený: 06. Máj 2005 14:03
Bydlisko:

Moja približná predstava - možno ju neskôr doplním.

Odoslaťod Caesar » 18. Okt 2005 17:12

1. variant 20 mld. SKK ročne:

Priorita D1, R1, D3, R4 južná vetva, ...

1. D1 - každý rok suma 8,5 mld. SKK.
2. R1 - prvých 6 rokov suma 3,5 mld. SKK. Potom presun peňazí na D1.
3. D3, R5 - každý rok 2,5 mld. SKK.

Úvery z NDS, 20 mld. SKK - 16 mld. SKK na D1. A 4 mld. SKK na R4 južná vetva. Splátky pre NDS by tvorili sumu 1,3 mld. SKK ročne.

PPP na všetky úseky medzi ZA a RK. Splátky by boli ročne 3,5 mld. SKK.

EU fondy (tie nespomínaš): R2 na obchvaty + ročná suma z balíka 1 mld. SKK. A ostatné fondy na D1. Spolufinancovanie EU fondov z úverov pre NDS.

Čo by ostalo by smerovalo na R3.

Výsledok: Z 20 mld. SKK by som sa dostal do - 0,3 mld. SKK.

Muselo by sa niekde škrtnúť. Už toto je veľmi málo. Neviem, kde by som potom ubral. A to ešte som nerátal peniaze na pozemky. Všetko by som asi riešil cez tie úvery NDS.

Za 10 rokov by sa na D1 prestavalo priamo z toho balíka v dnešných cenách 99 mld. SKK a PPP by riešilo oba úseky od ZA-RK. D1 by teda bola stavaná až po MI. R1 by bola postavená aj s obchvatami NR a BB.

Na R2 by boli obchvaty. R5 by bola dostavaná, D3 by bola rozostavaná. R4 južná vetva by bola postavená.

2. variant 30 mld. SKK ročne:

Priorita D1, R1, D3, R4 južná vetva, ...

1. D1 - každý rok suma 15 mld. SKK
2. R1 - prvých 5 rokov 4 mld. SKK, potom presun na R3
3. D3, R5 - každý rok 4 mld. SKK

Úvery z NDS, 30 mld. SKK - 18 mld. SKK na D1, 4 mld. SKK na R4 južná vetva. Ostatné peniaze k EU fondom. Splátky pre NDS by tvorili sumu 2,1 mld. SKK ročne.

PPP na všetky úseky medzi ZA a RK. Splátky by boli ročne 3,5 mld. SKK.

EU fondy (tie nespomínaš): R2 na obchvaty + ročná suma z balíka 2 mld. SKK. A ostatné fondy na D1. Spolufinancovanie EU fondov z úverov pre NDS a ostatné prebytky.

Čo by ostalo by išlo na R2, R3, R6.

Výsledok: Z 30 mld. SKK by som sa dostal do - 0,6 mld. SKK.

Muselo by sa niekde škrtnúť. Už je to lepšie, takže by som ubral z D1. Ale stále som ešte nerátal peniaze na pozemky. Všetko by som asi riešil cez tie úvery NDS, tam je rezerva tentokrát vyššia.

Za 10 rokov by sa na D1 prestavalo priamo z toho balíka v dnešných cenách 150 mld. SKK a PPP by riešilo oba úseky od ZA-RK. D1 by teda bola stavaná až po hranice s Ukrajinou bez problémov na plný profil, s privádzačmi pre rôzne mestá atď. R1 by bola postavená aj s obchvatami NR a BB.

Na R2 by boli obchvaty. R5 by bola dostavaná, D3 by bola dostavaná. R4 južná vetva by bola postavená. Rozostavaná by bola R3 a možno aj D4, R6.

3. variant 50 mld. SKK ročne:

Priorita D1, R1, D3, R4 južná vetva, R5, R3 severná vetva, všetky obchvaty na R2, ...

1. D1 - každý rok suma 15 mld. SKK
2. R1 - prvých 5 rokov suma 4 mld. SKK. Potom presun peňazí na R2 a R3 v pomere 50:50.
3. D3, R5 - každý rok suma 5 mld. SKK.

Úvery z NDS, 40 mld. SKK - 10 mld. SKK na D1, 4 mld. SKK na R4 južná vetva, 10 mld. SKK na R3 severná vetva. Ostatné peniaze k EU fondom. Splátky pre NDS by tvorili sumu 3 mld. SKK ročne.

PPP na všetky úseky medzi ZA a RK. Splátky by boli ročne 4 mld. SKK.

EU fondy (tie nespomínaš): R2 na obchvaty + ročná suma z balíka 10 mld. SKK. A ostatné fondy na D1, R3. Spolufinancovanie EU fondov z úverov pre NDS.

Čo by ostalo by smerovalo na R2, R3, R6.

Výsledok: Z 50 mld. SKK by som sa dostal určite na vyrovnaný rozpočet. Bez problémov by som financoval aj Správu a údržbu atď.

Zarátal som aj nákup a prípravu pozemkov. Peňazí je dosť. Zostali veľké rezervy v NDS, a.s. cez úvery a zostali by peniaze aj z toho, že som si zabezpečil dostatok peňazí na D1 atď. PPP by som splácal rýchlejším tempom.

Za 10 rokov by som teda hospodáril so sumou nie 500 mld. SKK, ale reálne navýšenú o úvery v hodnote 40 mld. SKK a PPP (to sa presne vyčísliť nedá, ale ide o 10-tky mld. SKK) a zníženú o splátky v celkovej hodnote za 10 rokov o 70 mld. SKK. Samozrejme PP by sa splácalo dlhšie a asi aj tie úvery. Ale základná diaľničná sieť by bola takmer dostavaná:

Komplet: D1, D3, R1, R5. Ďalej: severná vetva R3, južná vetva R4 (tá možno aj na plný profil).

Rozostavané na vysokom stupni by zostali R2 a R6. A ešte by bolo potrebné dostavať severnú vetvu R4 a strednú a južnú vetvu R3, ale tie by boli tiež rozostavané. 8)
Naposledy upravil Caesar dňa 18. Okt 2005 19:22, celkovo upravené 2 krát.
Caesar
Obrázok používateľa
Caesar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 43
Založený: 06. Máj 2005 14:03
Bydlisko:

Odoslaťod Branco » 18. Okt 2005 17:16

Skúsim začať:
Abstrahujem od úsekov BA-ZA, Važec-Mengusovce, Mengusovce-Jánovce (okrem 1.úseku) a Svinia-PO.

Pri 20 mld. by som navrhoval nasledovné rozdelenie v prípade, keď by celá suma išla na diaľnice:

60 % na D1
20 % na D3/R5
10 % na R2 (Drietoma-Žiar)
5 % na R1 (ako prvý úsek Selenec-Beladice)
5 % na R6 (Púchov-Lysá pod Makytou)

D1 a D3/R5 by boli prioritou /ca. 16 mld. ročne, z toho 12 mld. na D1 a 4 mld. na D3/.

Adoas, viem, že to nie je kompletná úloha :wink: , približný harmonogram, ako aj ďalšie varianty rozvediem neskôr.
Branco
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 135
Založený: 06. Feb 2005 01:54

Odoslaťod Adaios » 18. Okt 2005 19:33

Caesar,

to je slusna predstava, ale nesplnil si podmienku v prvych dvoch bodoch.

Prekrocil si hranicu a pri tebe ocakavam, ze to nespravis. Povedal by som tak: Prepracovat. :lol:

Ale ako predbezny material je to slusne, ja si to ale nastudujem trosku lepsie.

A Caesar osobne si myslim, ze ked uz je suma 500 mld. SKK rocne, tak je lepsie nepouzit PPP a tak vela uverov spolu, lebo sam si napisal, ze az 70 mld. SKK by si dal spolu na splacanie a za to sa da postavit bez problemov D1 ZA-RK a este usetris peniazky svojich pravnukov pri splacani dlhov. Ale OK - tvoja predstava. :wink:

...

Branco,

treba mat jasnu predstavu o tom, co sa deje. Tato uloha teraz bola riesena a este sa riesi aj dalej, aby sa dalo odporucit, ze kolko je realna potrebna suma dialnice rocne pre SR. A nie len pre SR. Tvoju predstavu beriem tiez ako predbeznu. :wink:
Adaios
Adaios
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 291
Založený: 05. Okt 2005 20:36

Odoslaťod Caesar » 18. Okt 2005 20:37

Adoas napísal:Caesar,

to je slusna predstava, ale nesplnil si podmienku v prvych dvoch bodoch.

Prekrocil si hranicu a pri tebe ocakavam, ze to nespravis. Povedal by som tak: Prepracovat. :lol:

Ale ako predbezny material je to slusne, ja si to ale nastudujem trosku lepsie.

A Caesar osobne si myslim, ze ked uz je suma 500 mld. SKK rocne, tak je lepsie nepouzit PPP a tak vela uverov spolu, lebo sam si napisal, ze az 70 mld. SKK by si dal spolu na splacanie a za to sa da postavit bez problemov D1 ZA-RK a este usetris peniazky svojich pravnukov pri splacani dlhov. Ale OK - tvoja predstava. :wink:


Hm, ... :roll: Keby som ťa nepoznal, tak :evil:

Uznávam, že to je nedostatočné. Ja to prepracujem, doplním o rôzne varianty. A premyslím si aj PPP pri tom poslednom variante.

Úprimne: Neštuduj to, sú tam na 100% chyby. Daj mi na to čas, dobrá je to téma, to dávam za pravdu Brančovi. 8)
Caesar
Obrázok používateľa
Caesar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 43
Založený: 06. Máj 2005 14:03
Bydlisko:

Odoslaťod Čumil » 19. Okt 2005 06:39

nikde tam nevidim spomenutu R7. To je najnizsia priorita?
Čumil
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 806
Založený: 01. Okt 2005 15:41

Odoslaťod Adaios » 19. Okt 2005 08:41

Čumil napísal:nikde tam nevidim spomenutu R7. To je najnizsia priorita?


Kazdy moze mat svoju predstavu - navrhni svoju.

Ale ja nechavam cas - Caesar, Branco su jediny, ktori to robia zatial a obaja chce cas naviac. Maju ho mat. :wink:

Moj nazor na R7 - nie je to priorita, tam staci na celom useku postavit cestu DS-NZ a je to vyriesene. :wink:
Adaios
Adaios
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 291
Založený: 05. Okt 2005 20:36

Odoslaťod JG » 19. Okt 2005 11:03

Na dostavbu rozostavanych usekov treba cca 20 mld. Sk.

Dalej sa mi javi ako dolezite (okrem rozostavanych usekov):

D1 Sverepec - PB,zapad, PB,zapad - Vrtizer
D1 L.Lucka - Turany
D1 Mengusovce - Janovce, I.etapa
D1 Janovce - Jablonov (Levocu povazujem za horsi usek ako Svinia - PO)

D3 Svrcinovec - Skalite, 1/2 profil
D3 Brodno - KNM, 3,5 km plny profil

R1 Selenec - Tekovske Nemce
R1 Zarnovica - Sasovske Podhradie

R2 obchvaty - Trencin, Banovce, Novaky
R2 Zvolen - Detva

R3 Tvrdosin - Trstena, 1/2 profil

R4 KE - hranica s Madarskom

R7 DS-NZ, 1/2 profil

-zvazit moznost lepsieho prepojenia Povazia so Zahorim
-zvazit vystavbu Horna Stubna - Kremnica - Bartosova Lehotka, cca 20 km (ako prelozku I/65 alebo R3 1/2 profil)
-zvazit moznost prepojenia Prievidze a Turcianskych Teplic (Raztocno - Horna Stubna) cca 10 km
-zvazit vystavbu BA - DS

Rozdelenie financii zavisi od stavu pripravy stavieb, ale v priemere by to mohlo byt zhruba takto (pre 20 mld.Sk/rok):
BA a okolie do 50 km(vratane R7 DS-NZ ) - 3 mld.Sk/rok
zvysok D1 9 mld.Sk rok
D3,R5,R6 3 mld.Sk/rok
R1,R2,R3,R4 5 mld.Sk/rok
JG
diskutujúci
 
Príspevky: 164
Obrázky: 1
Založený: 10. Mar 2005 12:47

Odoslaťod Adaios » 19. Okt 2005 13:03

Pozorujem (ako pozorovatel :wink: ), ze kazdy tu ma (na celom fore) iny pristup k rieseniam:

1. Niekto opise sumy penazi na jednotlive dialnice, dalej rozpocita sumy aj do buducnosti, co sa zmeni atd.

2. Niekto opise ktore useky by postavil a nasledne odhadne sumu.

3. Niekto to spoji.

A teraz je treba si uvedomit, ze kvalitny projekt musi spojit vsetky tieto body do jedneho a pridat este niekolko dalsich k tomu.

Dakujem Vam zatial za tieto nazory a budem rad, ak budu dalsie alebo ak tie povodne budu este lepsie. Neocakavam od vas ziadnu prepracovanu studiu na 100 stran. :wink:
Adaios
Adaios
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 291
Založený: 05. Okt 2005 20:36

Odoslaťod Andrej » 19. Okt 2005 21:40

Tak, skúsim aj ja pridať môj názor na priority a financovanie diaľnic:

Vzhľadom na to, že nie som odborník, ceny za jednotlivé úseky udávam iba ako môj odhad :roll:

Variant 20 mld Sk/ročne - dohromady je k dispozícii za 10 rokov 200 mld Sk. (+PPP) :)
20 mld ročne sa vlastne plánuje dávať na D od r. 2007. Plán je spravený na MDPT, na 80% sa s ním stotožňujem - teda:
D1 - dokončenie rozostavaných úsekov - cca 30 mld Sk
Dostavanie D1 pomocou PPP, hlavne úseky ZA-RK, prípadne aj PP-Branisko. Som za variant 2013. - splácať sa začne až posledné 2-3 roky - po cca 3-5 mld ročne, takže tento rozpočet to nezaťaží.
D1 Fričovce - PO - cca 15 mld Sk. Po r. 2010 začať na 1/2 profil KE-MI - cca 10-20 mld Sk.
V r. 2010 - rozšírenie BA-TT na 3+3 pruhy - cca 10 mld Sk.
Na D3 okrem HP-ZA (5 mld) spraviť úsek Čadca - št.hranica PL do r. 2010-2012 - cca 15 mld Sk.
D4 - 2010-2015 - úsek Jarovce - Ivanka - teda most cez Dunaj (min.3+3 pruhy) - cca 10 mld Sk.
Dokončiť čo najskôr R1 aj s obchvatmi NR+BB - cca 25 mld Sk.
R2 - obchvaty na celej trase, neskôr na úsekoch s väčšou intenzitou aj súvislé úseky na plný profil - okolie ZV - 30 mld Sk
R3 - postupne začať stavať obchvaty na severnej vetve - cca 15 mld Sk + vypracovať rozsiahlu štúdiu ohľadom Donovál (mimochodom, tá, o ktorej písal dnes TobTob sa mi celkom pozdáva)
R4 - čo najskôr 1/2 profil KE-Milhosť - 5 mld Sk
R5 - otvárať spolu s D3 - 1 mld Sk
R6 - ak bude dohoda s ČR - po r. 2010 na 1/2 profil - cca 5mld Sk
R7 - čo najskôr DS-NZ, neskôr obchvaty Šamorína, Rovinky... - cca 10 mld Sk.
Ďalej spraviť analýzu, ktoré úseky by sa ešte oplatili stavať pomocou PPP (D4, D3...)
Spolu (okrem PPP) - 190 mld Sk, zvyšných 10 mld Sk bude na splácanie PPP posledné roky.

Financovanie - najlepšie by bolo čo najviac peňazí vymačkať z EÚ :P - aspoň 10 mld Sk, zvyšok št.rozpočet + úvery + PPP, ktoré sa začne splácať vlastne až potom.


Variant 30 mld Sk/ročne - dohromady 300 mld Sk. :) :P
Vlastne podobný plán ako pri 20 mld ročne, peniaze by som navýšil na:
D1 - komplet plný profil až po MI - teda aj tunel Branisko, aj KE-MI - cca 40 mld Sk. Samozrejme tiež rátam s PPP.
D3 - niektoré úseky pred CA na plný profil - cca 15 mld Sk
D4 - začať čo najskôr
R2 - RC na plný profil v úseku TT-PD a ZV-KE, s výnimkou náročných úsekov a úsekov z nízkou intenzitou (Soroška...) oproti variantu 1 navýšenie o min. 50 mld Sk

Ostalo cca 5 mld Sk - tiež na splácanie PPP posledné 2-3 roky

Financovanie - čo najviac EÚ a št. rozpočet, úvery čo najmenej (reálne sa cez ne prestavia menej, pretože neskôr je viac splácania) + PPP


Variant 50 mld Sk/ročne - dohromady 500 mld Sk do r. 2015. :D :P :D
Takže tu už by som urobil zásadné zmeny.
D1 - zrušil by som PPP (ak na to má štát, načo to potom dávať súkromnému investorovi? :wink: )teda reálne štát musí v tomto období zafinancovať úseky v hodnote okolo 80 mld Sk :wink:
Dostavanie celej plnoprofilovej D1 aj spolu s BA-TT 4+4 pruhy (3+3 už v r. 2015 stačiť zrejme nebude) - cca 180 mld Sk.
D3 - plný profil, pred hranicou 1/2 - cca 35 mld Sk.
D4 - plný profil (3+3 alebo lepšie 4+4 pruhy) aj s tunelom popod Malé Karpaty - cca 40 mld Sk.
R1 - okrem dostavania aj vylepšenie parametrov - rozšírenie aspoň TT-NR... cca 25 mld Sk
R2 - plný profil TT-KE - cca 140 mld Sk - teda aj so Soroškou
R3 - okrem severnej vetvy (10 mld) začať strednú vetvu, aspoň novou cestou I.triedy, keď už nie rovno RC - v tomto prípade som za variant D, prip. F. - cesta I. triedy BB-RK cca 20 mld Sk, + obchvaty na južnej vetve
R4 - okrem plnoprofilovej južnej vetvy zopár obchvatov na severnej vetve - cca 15 mld Sk
R5+R6 - spolu cca 10 mld Sk
R7 po Levice, spočiatku v plnom profile - cca 30 mld Sk

Spolu 505 mld Sk, čiže trochu viac, ako má byť, samozrejme, mnohé ceny úsekov som dosť nadhodnotil alebo naopak podcenil, ale nakoniec to vyjde zhruba tých 500 mld Sk. V ďalšom období by sa nemuseli platiť žiadne splátky na PPP.

Financovanie - 50 mld Sk je pre SR dosť, keďže nemá veľký rozpočet - ale ak by sa spravil takýto rozsiahly infraštrukturálny projekt, ktovie, koľko by EÚ bola ochotná prispieť...
môj odhad - EÚ 10-15 mld Sk, št.rozpočet - cca 15-20 mld Sk, zvyšok úvery.

Samozrejme, tento balík sa týka len D+RC, regionálne cesty a cesty I. triedy som do toho nerátal, tam sa už musia spraviť ďalšie projekty, ktoré pohltia ďalšie peniaze...

A ešte nakoniec dodávam, že ja osobne som za variant 30 mld Sk ročne, veď nech má štátny rozpočet aj na iné priority (veda, výskum...) :P
Andrej
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 608
Založený: 08. Feb 2005 16:57

Odoslaťod Andrej » 19. Okt 2005 21:46

Hm, a ešte som zabudol pri poslenom variante na komplexnú prestavbu Prístavného mosta :P - cca 10 mld Sk - tá bude nutná aj pri ostatných variantoch (20-30 mld Sk ročne), ale až po r. 2015.
Andrej
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 608
Založený: 08. Feb 2005 16:57

Odoslaťod Adaios » 19. Okt 2005 22:00

Andrej,

precital som si to a budem si to musiet este podrobnejsie nastudovat.

To je dost dobre a uprimne mas moje uznanie o 100% vyssie nez co tu predviedol Caesar.

A ten napad smile pri tych sumach ako sa to zvysuje, to je tiez dost dobre.

Mas realne ceny, mierne nadhodnotene, PPP zase podcenujes, ale to by sa vyrovnalo.

Super. :wink: ... ty si ma dnes potesil asi najviac zo vsetkych tem, co tu dnes su - tento prehlad ma donuti pozriet sa blizsie na vasu mapu.

A studia tob.toba je dobra, potom ze BB nic nema. :wink:
Adaios
Adaios
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 291
Založený: 05. Okt 2005 20:36

Odoslaťod Caesar » 20. Okt 2005 12:57

Andrej, tak toto si ma skutočne predbehol. :lol:

S tým by sa aj dalo súhlasiť. 8)
Caesar
Obrázok používateľa
Caesar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 43
Založený: 06. Máj 2005 14:03
Bydlisko:

Odoslaťod Andrej » 22. Okt 2005 22:02

Caesar napísal:Andrej, tak toto si ma skutočne predbehol. :lol:

S tým by sa aj dalo súhlasiť. 8)


No, väčšinu informácií o cenách úsekov mám práve od teba, Ceasar... len som mal chvíľku času, tak som sa trochu rozpísal :P
Andrej
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 608
Založený: 08. Feb 2005 16:57

Odoslaťod Caesar » 23. Okt 2005 14:12

Andrej napísal:No, väčšinu informácií o cenách úsekov mám práve od teba, Ceasar... len som mal chvíľku času, tak som sa trochu rozpísal :P


Z tejto témy, alebo z nejakej inej témy? Kde som ja napísal konkrétne sumy? 8)
Caesar
Obrázok používateľa
Caesar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 43
Založený: 06. Máj 2005 14:03
Bydlisko:

Odoslaťod Andrej » 23. Okt 2005 16:07

Caesar napísal:Z tejto témy, alebo z nejakej inej témy? Kde som ja napísal konkrétne sumy? 8)


Vo viacerých témach si písal, koľko peňazí treba na dokončenie jednotlivých D alebo RC. Nie konkrétne sumy, iba približné, zväčša tvoj odhad, predpokladám. Ale bolo to už dávnejšie a je to vlastne porozhadzované po celom fóre... Niekedy to snáď skúsim pohladať a poopraviť tie moje sumy :P
Andrej
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 608
Založený: 08. Feb 2005 16:57

Odoslaťod DrX » 28. Okt 2005 22:45

Ja detaily rôznych úsekov až tak veľmi nepoznám. Takže si dovolím odpoveď zjednodušiť. V zásade by sa podľa mňa nezávislo od množstva peňazí mal dobudovať základný cestný systém na prepojenie všetkých slovenských krajov a krajských miest medzi sebou, tj. dostavať D1 (BA-KE), R1 ((BA)TT-BB) a R2 (ZV-KE). Pri tom by sa malo postupovať úplne rovnocenne, podľa kľúča/rovnice, ktorý by uvažoval s následovnými faktormi a vážil ich v uvedenom poradí:

1. obchvaty obcí - tým sa rieši jednak plynulosť jazdy a jednak ekologické problémy (hlučnosť, smrad, nehody), ktoré autá do obcí prinášajú
2. riešenie/odstránenie prírodných prekážok (tunely na horských prechodoch, príp. vybudovanie tretích pruhov pre pomalé autá)
3. vyťaženosť cesty s prihliadnutím na náklady - 4 pruhy stavať len ak sa prekročí určitá vyťaženosť v pomere k nákladom na výstavbu (tj, pri porovnaní dvoch úsekov, ak je jeden 10x vyťaženejší než druhý, ale stojí 20x viac, tak začať tým druhým)
4. súvislosť spojenia
5. napojenie na zahraničie

Výsledok by asi bol asi taký, že čo sa týka rozmiestnenia nákladov, bol by to ten vládou v súčasnosti deklarovaný a nedodržiavaný pomer 60:25:15 (D1:R1:R2), zatiaľčo distribúcia výsledkov by bola výrazne iná:

pri 50mld/rok bol celý okruh D1/R1/R2 hotový za nejakých 8 rokov, zatiaľčo pri 30mld/rok by za to isté obdobie boli hotové obchvaty všetkých miest a štvorprúdovky na najvyťaženejších cestách v rovinách, a nejaké tunely/rozšírenia na horských priechodoch.

Napojenie na zahraničie by som potom riešil podľa podobného kľúča, ale s oveľa nižšou prioritou (resp. z medzinárodných prostriedkov na cezhraničnú spoluprácu).

Zavedením takýchto alebo podobných objektívnych kritérií by sa eliminovalo veľa emócií (lokálpatriotizmu,nacionalizmu), politikárčenia a nedôvery voči celému systému, ktoré tu aktuálne sú.
DrX
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 11
Založený: 08. Feb 2005 19:45
Bydlisko: KE

Odoslaťod Adaios » 08. Nov 2005 17:41

DrX,

budem reagovat na tvoj prispevok.

Na ostatnych nebudem - lebo realne len Andrej a Caesar dali nejaku svoju koncepciu dialnicnej siete. To moze spravit len niekto kto ma prehlad o usekoch, o dialniciach, o vyvoji a teda aj o cenach. V pripade Andreja - ten sa zjavne za historiu fora naucil velmi vela. ... Preto tato tema je na 1. pohlad velmi dobra, ale nie kazdy si trufne napisat sem svoju koncepciu - to je samozrejme normalne.

DrX napísal:V zásade by sa podľa mňa nezávislo od množstva peňazí mal dobudovať základný cestný systém na prepojenie všetkých slovenských krajov a krajských miest medzi sebou, tj. dostavať D1 (BA-KE), R1 ((BA)TT-BB) a R2 (ZV-KE).


Ano, v tomto by som suhlasil aj ja. Aj ked zabudas na D3 - to je ovela vacsia priorita ako R2. Ale OK - mas svoj nazor.

Pri tom by sa malo postupovať úplne rovnocenne ...


Ano, malo by sa stavat aj na zapade aj na vychode SR, ale z hladiska ceny sa musi stavat viac na horskych usekoch - tam, kde je zlozity teren, tak tam treba dat viac penazi. Aj ked to stoji 2x viac penazi, ale aby to bolo spravodlive z hladiska otvorenych km, tak sa to inak neda.

1. obchvaty obcí ...


Toto nie je cielom rozvoja dialnicnej siete - stavat cestne obchvaty. To spada do niecoho ineho, nie do dialnicnej siete.

riešenie/odstránenie prírodných prekážok ...


Ano, tu suhlasim - ale zase to musi robit hlavne tam, kde sa planuje stavat dialnica a nez by sa to malo robit na normalnych cestach, tak je to o 1000% lepsie stavat novu cestu - novu dialnicu. Radsej dialnicu nez niekde opravovat a vylepsovat cestu.

SR nema zakladnu dialnicnu siet - to je priorita. Az by mala SR rocne 100 mld. SKK na cestnu siet - tak potom si moze dovolit davat rocne 1:1 na cesty a dialnice.

vyťaženosť cesty s prihliadnutím na náklady - 4 pruhy stavať len ak sa prekročí určitá vyťaženosť v pomere k nákladom na výstavbu


S tym suhlasim. A aj sa tak stavia.

súvislosť spojenia, napojenie na zahraničie


Suvislost napojenia je pri dialniciach na 1.-2. mieste. Je zbytocne stavat dialnicu niekde, kde nie je napojenie 50 km z jednej ani druhej strany. Teraz myslim D1, D3, R1.

A napojenie na zahranicie je velmi podstatne - je uplne zbytocne, ak bude mat SR domacu dialnicnu siet - co z toho, ked vas vsetky krajiny obostavaju dialnicami a nikto nebude cez vas jazdit? Da sa to, vy ste sice v strede Europy, ale ste maly stat.

... 60:25:15 (D1:R1:R2), ...


Tento vzorec nie je dobry. Treba davat na D1 70%. A ak nie, tak treba zvysit vydavky. Ale akekolvek zvysenie vydavkov do sumy 30 mld. SKK znamena viac ako 60% na D1. Realita.

...lokálpatriotizmu,nacionalizmu...


Omyl, to nezmizne nikdy. :wink:
Adaios
Adaios
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 291
Založený: 05. Okt 2005 20:36

Odoslaťod Dialniciar » 20. Dec 2006 12:07

Keby som to naozaj mal garantované + inflácia, tak je to super, lebo by som vedel, na čom som. :P

20 mld. SKK ročne po dobu 10 rokov :arrow:

To je 200 mld. SKK:

D1 - PPP na ZA-RK a 1/2 profil medzi PP a PO, v hodnote 90 mld. SKK (obchvat Prešova vrátane), splátky cca. 15 mld. SKK
D1 - KE-MI, plný profil, po UA na 1/2 profil, 50 mld. SKK
D2 - už je prakticky dostavané
D3 - 1/2 profil súvisle, 15 mld. SKK
D4 - na parameter 3+3, len najsúrnejšie úseky, 20 mld. SKK
R1 - dostavba, 25 mld. SKK vrátane vyvolanej investície obchvat BB a zlepšenie napojenia LV
R2 - výstavba obchvatov, 20 mld. SKK, 1/2 profil
R3 - severná vetva, výstavba obchvatov, 10 mld. SKK, 1/2 profil
R3 - južná vetva, obchvaty, 3 mld. SKK, 1/2 profil
R4 - severná vetva, výstavba obchvatov, 3 mld. SKK, 1/2 profil
R4 - južná vetva, 5 mld. SKK
R5 - komplet, 1,5 mld. SKK
R6 - nič
R7 - BA-DS výstavba novej RC R7, 10 mld. SKK
R7 - DS-NZ výstavba 1/2 profilu RC a vyvolaná investícia, paralelne cesta II. triedy, 12,5 mld. SKK
Najnutnejšie opravy - 10 mld. SKK.

30 mld. SKK ročne po dobu 10 rokov :arrow:

To je 300 mld. SKK, zostáva platná prvá verzia, len ju doplním:

D1 - súvisle a na plný profil celá D1 ako aj rozšírenie D1 BA-TT na 3+3 pruhy a vyvolaná investícia oprava SC-Sereď, náklady na viac 42,5 mld. SKK
D4 - výstavba celej D4 na 3+3 jazdné pruhy + vyvolané investície nové obchvaty v okolí, náklady na viac 20 mld. SKK
R3 - stredná vetva, 10 mld. SKK, na 1/2 profil
R4 - severná vetva, súvislé úseky ešte za 5 mld. SKK, na 1/2 profil
R6 - preinvestovať 5 mld. SKK
R7 - pokračovať na 1/2 profil od NZ v smere na LV, 10 mld. SKK
Rozšíriť počet opráv ešte o 7,5 mld. SKK.

50 mld. SKK ročne po dobu 10 rokov :arrow:

To je spolu 500 mld. SKK:

D1 - PPP na ZA-RK a plný profil medzi PP a PO, v hodnote 110 mld. SKK (obchvat Prešova vrátane), splátky cca. 15 mld. SKK
D1 - rozšírenie D1 BA-TT na 3+3 pruhy a vyvolaná investícia oprava SC-Sereď, 17 mld. SKK
D1 - KE-MI-UA, 60 mld. SKK
D3 - 1/2 profil, dostavba obchvatu CA, 25 mld. SKK
D4 - komplet na 3+3 pruhy, 40 mld. SKK
R1 - dostavba, 25 mld. SKK ako prvý variant
R2 - výstavba súvislých úsekov na 1/2 profil, 120 mld. SKK
R3 - výstavba súvislých úsekov na 1/2 profil, 70 mld. SKK
R4 - komplet južná vetva a 1/2 profil severnej vetvy, 35 mld. SKK
R5 - komplet, 1,5 mld. SKK
R6 - prestavať 2 mld. SKK, 1/2 profil
R7 - prestavať podľa modelu č. 2 spolu 50 mld. SKK
Opravy za 39,5 mld. SKK (komplexná oprava D2)

Poznámky:

- úseky nepopisujem dávam len orientačné mestá z časových dôvodov, teda napr. PO-Svinia sa stavia, takže by nebolo PPP až po PO
- kde nie je uvedené inak, tak je to na plný profil
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16


Naspäť na Public Private Partnership (PPP) + financovanie projektov

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 5 hostí.