Až 1/2 nákladov potrebných na výstavbu nepochádza z privátnych zdrojov koncesionára tých veľkých stavebných firiem, ale z EIB. To je len taká skromná drobnosť. Tou to začína čo sa týka tvojho príspevku.
Splátky, pokiaľ viem, sa indexujú o infláciu v položke údržba (?) Keby aj nie. A po ďalšie, cenové výkyvy ti asi nič nehovoria. Určite nebude nasledujúcich 30 rokov taká cena stavebných materiálov v pomere ku kúpyschopnosti/výkonu ekonomiky etc.
A ešte nezabudnime na
navezený odpad na jeho častiach, čo sa len pozametalo pod koberec, aby nebol problém s úvermi. EIB to dávala preverovať, lebo ŽP a tieto zistenia fuh, čo tam hrozilo. Ale rýchlo sa zabúda. (!) Som vážne zvedavý na budúce zvlnenia a kto ich odstráni. (aby tu aj tento prevádzkovateľ ešte bol)
O 1,6x
drahších pozemkoch (? cena za m2 je),
ktoré veľkoryso zaplatil štát, čiže daňoví poplatníci previedli cez štát peniaze súkromným vlastníkom, novodobá nebankovka, ibaže legálna ale to boli aj tie nebankovky vo svojej podstate. (prichádza k preverovaniam a postupne sa budú "spoločnosti" a "osoby" riešiť čo sa už začalo po 2 rokoch prehrabovania sa ako to bolo).
A celé je to postavené bez tunela pod Karpatmi.
Bez križovatky D1 s D4. Na tento detail sa akosi pozabudlo, takže Prístavný most naďalej trpí a skutočný tranzit Bratislavu najbližšie roky obchádzať nebude. Ale my už platíme.
Nehovoriac o tom, že
pôvodné plány na 6 pruh v nejakej časti a pôvodný plán na samotné premostenie, vyzerajú inak, ale ani to nám nevadí.
A celé
prepočty stojace na vode. To nám tiež nevadí, už keď nám nevadilo mýto a projekt PPP na R1.
Takže ty kľudne stavaj tých čo sú proti takýmto zlodejinám. Ja by som ich vyznamenal, aspoň by boli pohromade. Najviac asi aquila (lebo ten neustále aj vo vláknach naprieč fórum toto spomína a vie prečo) ... potom už len zase kto je proti severu tak tomu PPP na juhu nevadilo a nevadí.

(presne podľa porekadla o susedovi a koze)
Ja som osobne rád, že sa začína čistiť aj v tomto prípade a sú a budú postavení pred spravodlivosť mnohí, čo tento projekt skrivili alebo sa na ňom nezákonne obohatili. A tie pozemky, parcely, nás ešte dovedú k mnohím rodinným príslušníkom mnohých ... vplyvnejších. Keď len každý 10. bude poriešený ...
Takže by lacnejší určite bol. Lebo už teraz je predražený. Úver je úver, zdroje koncesionára tiež. Ten má zisk, takže ho vložil v dobe, kedy boli už záporné hodnoty zhodnocovania vo svete od Ameriky po Európu a toto je takýto koncesionár. Treba začať myslieť. Zbytok (tá generálna rekonštrukcia a údržba) si na seba hravo zarobil cez garancie našich štátnych platieb po dobu 30 rokov.
Nemám nič proti PPP, ale nie za týchto nastavení, že sa odflákne príprava, prepočty, len aby to vyšlo na oko fajn. Aby to boli ochotné tie veľké európske banky financovať, ale takto všetko platí štát. Aj ten úver, ktorý ale keby si vzal štát, tak je pre neho lacnejší. (!) A keby D4R7 mali platiť užívatelia a štát by to mal spolufinancovať, aby potom nemusel platiť desiatky rokov nevýhodné splátky, tak by to bolo ekonomickejšie. Transparentnejšie a čistejšie. Ale to by už nebolo "zaujímavé". Lebo takéto ako u nás PPP je málokde, z toho čo čítam, tak Portugalsko, Španielsko, Taliansko stoja na inom modeli. Chorvátsko tiež stojí na inom modeli. Nemecko takisto, tam štát dopláca, ak nie je potrebné % intenzít a platí im to tranzit na mýte (globálne za celú ich sieť). Slovensko platí za motoristov, lebo to by bola iná pieseň platiť denne 10 ečiek za prejazd keď len za tú R7. Alebo že by bola potrebná krabička na R1 a len by pípal kredit dole. Takto dá štát 125 mil ročne a R1 je "zadarmo", iba za 50.
V opačnom prípade by sme mohli takto postaviť všetky diaľnice, no nie? Ale to by sme ročne platili miliardu eur. 30 rokov ... to ju môžeme rovno hádzať do výstavby, ale to už nie.

Kde by sme na to zobrali? My takto ročne platíme cca 186 mil za 110 km R1, D4R7. To znamená, že za 10 rokov by sme to mali postavené, ale my to budeme ešte 2x preplácať. To je horšie, než hypo na dom.
https://www.mfsr.sk/sk/financie/ppp-pro ... tnerstiev/A ešte to tu niektorí budú obhajovať ... určite to má perfektnú údržbu. Keď je platba za dostupnosť. Ale na iných diaľniciach takú perfektnú údržbu ako štát už zaplatiť nevieme.

Tu zaplatíme hravo.

My si to zaplatíme, aby to bolo dostupné čo najviac a my sme čo najviac zaplatili. Samozrejme, že potom sa zabezpečí dosť techniky a všetkého, ale my si za to platíme, takže čo by nie. Ale ešte raz, zvládame to len na 110 km, z tých ja neviem 800.
MFSR vydáva vplyv záväzkov, ak odpočítame to starnutie, tak tieto diaľnice sa tam priam vynímajú:
gallery/image_page.php?album_id=54&image_id=48031Aby som sa držal len D4R7, tak do roku 2050 v prípade PPP - obchvat Bratislavy - D4/R7. PPP - výstavba obchvatu Bratislavy D4 a rýchlostnej cesty R7 je kvantifikovaná na základe
odhadu platieb štátu za dostupnosť počas celej trvania koncesie do roku 2050. Aktuálny príspevok k implicitným záväzkom predstavuje 1,3 % HDP.
V tomto roku za týchto necelých 60 km platíme 56 mil. eur. Tak už len 28 rokov? Aj keby stála nafta 2,5 eura liter, aj keď nebude nikto jazdiť alebo bude o dosť áut jazdiť menej, aj tak budeme platiť.

Vek SK áut patrí medzi najvyššie v EU. Takže tu moc na pohonné látky nezostáva ... Ale štát bude platiť aj keď tadiaľ prejde 0 áut.
My sme bohatý štát, že? Na celú cestnú dopravu dáme my všetci tento rok zo štátneho rozpočtu (teda bez iných fondov, lebo ani fondy nejdú na splátky za PPP) len 332,6 mil eur.
-
z toho na R1 ide 129 a na D4R7 ide 56, takže bez týchto PPP dávame z toho rozpočtu zrazu len 147,6 mil eur, teda len 44%. Teda na splátky za tento štátny luxus dávame 56%.Na celú údržbu a opravy ciest I. triedy vynaložíme 90 mil. eur s vypätím všetkých síl.
Ak bude aj akákoľvek kríza, tak nebudeme opravovať asfalty (ako rodina nebudeme jesť)

lebo splátky pre PPP platiť musíme za všetkých okolností, aj keď nebudeme jesť. Takže 200 z 300 mil. ide na PPP a zbytok dá štát na nevyhnutné opravy, ktoré nejde robiť cez fondy a na tých staviame budúcnosť, ale medzičasom EU zmenila priority na železnice. Neviem či sa

alebo

... ešte by sme možno mohli spraviť nejaké PPP na železnice.
https://www.mfsr.sk/files/archiv/7/Zako ... k_2022.pdfBohužiaľ, ale takto to je. A tie kolóny aj tak v tom hlavnom meste sú a aj budú. A za 10 rokov budú aj pri tej dnešnej R7, lebo developeri nečakajú. Ešte žiadna nová cesta nevyriešila dopravu naveky. Práve naopak je to magnet ďalšieho rozvoja.
A to túto D4R7 stavali ľudia z Balkánu. (Rumuni etc), pretože SK firmy mali problém sa za tú vysúťaženú cenu a potom dohodnutú dohodnúť s tými víťazmi. Veď sú tu aj kvantá preverovaní IP a porušení - záznamy k ČP, stačilo čítať obyčajné noviny, keď už teda by som aj nechcel byť profesný. To znamená, krátenie daní, odvodov vo vlastnej ekonomike. Radšej úrady nevideli - niektoré. Na plnú hubu doprava nevidela, iba ŽP a financie videli. Lebo doprava len kecala, že jedná, že sa snaží o nápravu a blabla. Ako aj so všetkým. Tam sa moc Slovákov veru nezamestnalo a problémy s preplatením faktúr boli rozsiahle, na rozdiel od zopár prípadov na R1 (lebo jeden brat niečo neplnil).
Keby sa na tom takto okato aspoň nekradlo a nepodvádzalo. Ale to by sa potom ako PPP nepostavilo, lebo bežne kradnúť vie každý s prepáčením povedané (Hydro- to začalo v Branisku). A je to len niečo vyše 10 rokov nazad a spravodlivosť po nich došla. Aj keď bol tunel dlhé roky otvorený, ale dodnes je nekvalitný, za draho sa opravuje etc.
Takže ďakujem, ja o takéto PPP nestojím. (ani pri nemocnici ani pri väznici ani pri ...) Lebo čím viac takýchto PPP bude, tým menej zostáva skutočných štátnych peňazí na úplne všetko. Keby to bol taký úžasný nástroj a presne tento náš model, tak ho má celá Európa. V skutočnosti ho má len taká krajina ako sme my. A splatíme ich, inak by sme zbankrotovali. Tak sa aspoň budeme tváriť aké je to prínosné a pekné, lebo by sme vyzerali ako debilný štát. Ale to aj sme, to si totiž každý ten názor urobí kto sem vkročí autom a prejde 300 km.
