PPP na D4 a R7 (bratislavsky dialnicny okruh)

sekcia venovaná financovaniu nielen diaľnic, ale aj ostatných projektov s hlavným zameraním na Public Private Partnership

Moderátor: Moderátori

Re: PPP na D4 a R7 (bratislavsky dialnicny okruh)

Odoslaťod Vlados » 12. Júl 2021 22:39

nie je ti trápne prestavať MÚK po 15 rokoch? ... máme stovky km ciest v havarijnom stave, úseky diaľníc po životnosti a stovky chýbajúcich km diaľnic.
Vlados
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 170
Založený: 20. Okt 2008 09:06
Bydlisko: BA, občasne LC

Re: PPP na D4 a R7 (bratislavsky dialnicny okruh)

Odoslaťod rado » 13. Júl 2021 08:48

Vlados napísal:nie je ti trápne prestavať MÚK po 15 rokoch? ... máme stovky km ciest v havarijnom stave, úseky diaľníc po životnosti a stovky chýbajúcich km diaľnic.

Rovnako máme v ZA kraji v havarijnom stave 57 z 313 km ciest II. triedy. Padajú nám tu mosty, a v obci Bziny trvalo 23 rokov sanovať jedno smiešne bralo, až kým na 3 mesiace neuzavrelo cestu do niekoľkých obcí.

Je nám tu na Orave tiež trápne počúvať tieto nekonečné výlevy. Nezmysly typu investícia do MÚK D1xD3 vidíme aj tu a radšej by sme za ne videli opravené rozpadajúce sa okresné cesty I. a II. triedy, na ktorých si roky ničíme podvozky. Áno sú to cesty inej kategórie. Ale tiež pri cestách v SR vidíme náhodné, nádherne zrekonštruované cesty I. alebo II. triedy a môžeme sa akurát tak nasierať, že ich majú lepšie než v ZA kraji. Diskusiu tieto žabomyšie vojny nikam neposúvajú. To že sa obstaráva neefektívne a na somariny platí pre celé Slovensko. Rovnako bordel v dopravnom značení. Delenie na my/oni, akokoľvek je ľudskej náture prirodzené od dedinskej úrovne medzi ulicami, cez národnú medzi okresmi a krajmi, až po globálnu, zatiaľ nikomu nepomohlo.
Obrázok používateľa
rado
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 7
Založený: 27. Feb 2008 20:25
Bydlisko: Dolný Kubín

Re: PPP na D4 a R7 (bratislavsky dialnicny okruh)

Odoslaťod pohodak » 13. Júl 2021 09:08

cesty II a III triedy su v sprave VUC ZA, treba sa stazovat tam
Everything that can be counted does not necessarily count; everything that counts cannot necessarily be counted.
pohodak
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 0
Založený: 20. Apr 2006 13:49
Bydlisko: PK

Re: PPP na D4 a R7 (bratislavsky dialnicny okruh)

Odoslaťod rado » 13. Júl 2021 09:25

Ja sa momentálne nikde sťažovať neplánujem, a rovnako sa tu rozpadajú aj cesty I. triedy. Príspevok bol iba narážkou na zbytočnosť regionálnych mikrovojen na tomto fóre. Roky som to ignoroval, ale po stovkách opakovaní to už začína byť rovnako únavné ako príspevky istej omrzliny, s nulovým prínosom. Preto sa sťažujem tu, lebo sa nesťažujem na stav ciest, ale na tie príspevky. :-) Zodpovedný moderátor nech moju reakciu kľudne presunie do koša - spolu s príspevkami o zlej Žiline.
Obrázok používateľa
rado
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 7
Založený: 27. Feb 2008 20:25
Bydlisko: Dolný Kubín

Re: PPP na D4 a R7 (bratislavsky dialnicny okruh)

Odoslaťod sendvo » 13. Júl 2021 10:01

ono by bolo fajn keby tu boli nejaki poriadni moderatori ale ked sa sam moderator angazuje v tychto zabomysich vojnach tak to je tazko..
https://freebitco.in/?r=41546130
Obrázok používateľa
sendvo
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 429
Obrázky: 53
Založený: 24. Jan 2010 11:04
Bydlisko: Wien (A) / original Zilina

Re: PPP na D4 a R7 (bratislavsky dialnicny okruh)

Odoslaťod aquila » 13. Júl 2021 11:28

OT: sak ja dlhodobo ponukam poziciu moderatora, len nikomu sa do toho moc nechce ;)
Obrázok používateľa
aquila
administrátor
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 545
Založený: 03. Feb 2005 18:08
Bydlisko: doma :)

Re: PPP na D4 a R7 (bratislavsky dialnicny okruh)

Odoslaťod Vlados » 13. Júl 2021 11:37

už len ísť na jednu palubu s devilom :lol:
Vlados
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 170
Založený: 20. Okt 2008 09:06
Bydlisko: BA, občasne LC

Re: PPP na D4 a R7 (bratislavsky dialnicny okruh)

Odoslaťod Vlados » 24. Júl 2021 22:01

ak by vzájomne zamenili nájazdové rampy na Prístavný most, tak by nemusel vzniknúť kľukatý tobogán
Vlados
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 170
Založený: 20. Okt 2008 09:06
Bydlisko: BA, občasne LC

Re: PPP na D4 a R7 (bratislavsky dialnicny okruh)

Odoslaťod badger-FB » 19. Máj 2022 21:47

Neviem či to tu je, ale na podklade prípadovej štúdie k dávnemu PPP na D1, ktoré nevyšlo: viewtopic.php?p=248573#p248573 dávam pre zaujímavosť zachovaný odkaz na prípadovú štúdiu k tomuto PPP okolo Bratislavy: https://bankwatch.org/sites/default/fil ... ss-PPP.pdf . Neviem na koľko potom zmeny v projekte súvisiace so znížením nákladov sa premietli do efektívnejšej investície z pohľadu návratnosti, ale s uvedeným záverom oslovených bánk EIB na tento projekt prispela a tento PPP sa zrealizoval napriek mnohým manipuláciám.
Obrázok používateľa
badger-FB
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 254
Obrázky: 3
Založený: 27. Dec 2021 23:31

Re: PPP na D4 a R7 (bratislavsky dialnicny okruh)

Odoslaťod Lorenc » 25. Máj 2022 21:00

Teraz by som tu postavil tých machrov ktorí "prozreteľne" bojovali proti obchvatu D4 R7 a privátnemu kapitálu v tejto diaľnici.
Koľko by stál dnes?
Lorenc
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 35
Založený: 06. Máj 2005 09:43

Re: PPP na D4 a R7 (bratislavsky dialnicny okruh)

Odoslaťod badger-FB » 26. Máj 2022 16:18

Až 1/2 nákladov potrebných na výstavbu nepochádza z privátnych zdrojov koncesionára tých veľkých stavebných firiem, ale z EIB. To je len taká skromná drobnosť. Tou to začína čo sa týka tvojho príspevku.
Splátky, pokiaľ viem, sa indexujú o infláciu v položke údržba (?) Keby aj nie. A po ďalšie, cenové výkyvy ti asi nič nehovoria. Určite nebude nasledujúcich 30 rokov taká cena stavebných materiálov v pomere ku kúpyschopnosti/výkonu ekonomiky etc.
A ešte nezabudnime na navezený odpad na jeho častiach, čo sa len pozametalo pod koberec, aby nebol problém s úvermi. EIB to dávala preverovať, lebo ŽP a tieto zistenia fuh, čo tam hrozilo. Ale rýchlo sa zabúda. (!) Som vážne zvedavý na budúce zvlnenia a kto ich odstráni. (aby tu aj tento prevádzkovateľ ešte bol)
O 1,6x drahších pozemkoch (? cena za m2 je), ktoré veľkoryso zaplatil štát, čiže daňoví poplatníci previedli cez štát peniaze súkromným vlastníkom, novodobá nebankovka, ibaže legálna ale to boli aj tie nebankovky vo svojej podstate. (prichádza k preverovaniam a postupne sa budú "spoločnosti" a "osoby" riešiť čo sa už začalo po 2 rokoch prehrabovania sa ako to bolo).
A celé je to postavené bez tunela pod Karpatmi. Bez križovatky D1 s D4. Na tento detail sa akosi pozabudlo, takže Prístavný most naďalej trpí a skutočný tranzit Bratislavu najbližšie roky obchádzať nebude. Ale my už platíme.
Nehovoriac o tom, že pôvodné plány na 6 pruh v nejakej časti a pôvodný plán na samotné premostenie, vyzerajú inak, ale ani to nám nevadí.
A celé prepočty stojace na vode. To nám tiež nevadí, už keď nám nevadilo mýto a projekt PPP na R1.
Takže ty kľudne stavaj tých čo sú proti takýmto zlodejinám. Ja by som ich vyznamenal, aspoň by boli pohromade. Najviac asi aquila (lebo ten neustále aj vo vláknach naprieč fórum toto spomína a vie prečo) ... potom už len zase kto je proti severu tak tomu PPP na juhu nevadilo a nevadí. :D (presne podľa porekadla o susedovi a koze)
Ja som osobne rád, že sa začína čistiť aj v tomto prípade a sú a budú postavení pred spravodlivosť mnohí, čo tento projekt skrivili alebo sa na ňom nezákonne obohatili. A tie pozemky, parcely, nás ešte dovedú k mnohím rodinným príslušníkom mnohých ... vplyvnejších. Keď len každý 10. bude poriešený ...
Takže by lacnejší určite bol. Lebo už teraz je predražený. Úver je úver, zdroje koncesionára tiež. Ten má zisk, takže ho vložil v dobe, kedy boli už záporné hodnoty zhodnocovania vo svete od Ameriky po Európu a toto je takýto koncesionár. Treba začať myslieť. Zbytok (tá generálna rekonštrukcia a údržba) si na seba hravo zarobil cez garancie našich štátnych platieb po dobu 30 rokov. :roll:

Nemám nič proti PPP, ale nie za týchto nastavení, že sa odflákne príprava, prepočty, len aby to vyšlo na oko fajn. Aby to boli ochotné tie veľké európske banky financovať, ale takto všetko platí štát. Aj ten úver, ktorý ale keby si vzal štát, tak je pre neho lacnejší. (!) A keby D4R7 mali platiť užívatelia a štát by to mal spolufinancovať, aby potom nemusel platiť desiatky rokov nevýhodné splátky, tak by to bolo ekonomickejšie. Transparentnejšie a čistejšie. Ale to by už nebolo "zaujímavé". Lebo takéto ako u nás PPP je málokde, z toho čo čítam, tak Portugalsko, Španielsko, Taliansko stoja na inom modeli. Chorvátsko tiež stojí na inom modeli. Nemecko takisto, tam štát dopláca, ak nie je potrebné % intenzít a platí im to tranzit na mýte (globálne za celú ich sieť). Slovensko platí za motoristov, lebo to by bola iná pieseň platiť denne 10 ečiek za prejazd keď len za tú R7. Alebo že by bola potrebná krabička na R1 a len by pípal kredit dole. Takto dá štát 125 mil ročne a R1 je "zadarmo", iba za 50. :D

V opačnom prípade by sme mohli takto postaviť všetky diaľnice, no nie? Ale to by sme ročne platili miliardu eur. 30 rokov ... to ju môžeme rovno hádzať do výstavby, ale to už nie. :D Kde by sme na to zobrali? My takto ročne platíme cca 186 mil za 110 km R1, D4R7. To znamená, že za 10 rokov by sme to mali postavené, ale my to budeme ešte 2x preplácať. To je horšie, než hypo na dom.
https://www.mfsr.sk/sk/financie/ppp-pro ... tnerstiev/

A ešte to tu niektorí budú obhajovať ... určite to má perfektnú údržbu. Keď je platba za dostupnosť. Ale na iných diaľniciach takú perfektnú údržbu ako štát už zaplatiť nevieme. :!: Tu zaplatíme hravo. :roll: My si to zaplatíme, aby to bolo dostupné čo najviac a my sme čo najviac zaplatili. Samozrejme, že potom sa zabezpečí dosť techniky a všetkého, ale my si za to platíme, takže čo by nie. Ale ešte raz, zvládame to len na 110 km, z tých ja neviem 800. :oops:

MFSR vydáva vplyv záväzkov, ak odpočítame to starnutie, tak tieto diaľnice sa tam priam vynímajú:
gallery/image_page.php?album_id=54&image_id=48031

Aby som sa držal len D4R7, tak do roku 2050 v prípade PPP - obchvat Bratislavy - D4/R7. PPP - výstavba obchvatu Bratislavy D4 a rýchlostnej cesty R7 je kvantifikovaná na základe
odhadu platieb štátu za dostupnosť počas celej trvania koncesie do roku 2050. Aktuálny príspevok k implicitným záväzkom predstavuje 1,3 % HDP.

V tomto roku za týchto necelých 60 km platíme 56 mil. eur. Tak už len 28 rokov? Aj keby stála nafta 2,5 eura liter, aj keď nebude nikto jazdiť alebo bude o dosť áut jazdiť menej, aj tak budeme platiť. :!: Vek SK áut patrí medzi najvyššie v EU. Takže tu moc na pohonné látky nezostáva ... Ale štát bude platiť aj keď tadiaľ prejde 0 áut. My sme bohatý štát, že?

Na celú cestnú dopravu dáme my všetci tento rok zo štátneho rozpočtu (teda bez iných fondov, lebo ani fondy nejdú na splátky za PPP) len 332,6 mil eur. :idea:
- z toho na R1 ide 129 a na D4R7 ide 56, takže bez týchto PPP dávame z toho rozpočtu zrazu len 147,6 mil eur, teda len 44%. Teda na splátky za tento štátny luxus dávame 56%.
Na celú údržbu a opravy ciest I. triedy vynaložíme 90 mil. eur s vypätím všetkých síl.
Ak bude aj akákoľvek kríza, tak nebudeme opravovať asfalty (ako rodina nebudeme jesť) :arrow: lebo splátky pre PPP platiť musíme za všetkých okolností, aj keď nebudeme jesť. Takže 200 z 300 mil. ide na PPP a zbytok dá štát na nevyhnutné opravy, ktoré nejde robiť cez fondy a na tých staviame budúcnosť, ale medzičasom EU zmenila priority na železnice. Neviem či sa :lol: alebo :o ... ešte by sme možno mohli spraviť nejaké PPP na železnice. :twisted:
https://www.mfsr.sk/files/archiv/7/Zako ... k_2022.pdf

Bohužiaľ, ale takto to je. A tie kolóny aj tak v tom hlavnom meste sú a aj budú. A za 10 rokov budú aj pri tej dnešnej R7, lebo developeri nečakajú. Ešte žiadna nová cesta nevyriešila dopravu naveky. Práve naopak je to magnet ďalšieho rozvoja. :wink:

A to túto D4R7 stavali ľudia z Balkánu. (Rumuni etc), pretože SK firmy mali problém sa za tú vysúťaženú cenu a potom dohodnutú dohodnúť s tými víťazmi. Veď sú tu aj kvantá preverovaní IP a porušení - záznamy k ČP, stačilo čítať obyčajné noviny, keď už teda by som aj nechcel byť profesný. To znamená, krátenie daní, odvodov vo vlastnej ekonomike. Radšej úrady nevideli - niektoré. Na plnú hubu doprava nevidela, iba ŽP a financie videli. Lebo doprava len kecala, že jedná, že sa snaží o nápravu a blabla. Ako aj so všetkým. Tam sa moc Slovákov veru nezamestnalo a problémy s preplatením faktúr boli rozsiahle, na rozdiel od zopár prípadov na R1 (lebo jeden brat niečo neplnil).

Keby sa na tom takto okato aspoň nekradlo a nepodvádzalo. Ale to by sa potom ako PPP nepostavilo, lebo bežne kradnúť vie každý s prepáčením povedané (Hydro- to začalo v Branisku). A je to len niečo vyše 10 rokov nazad a spravodlivosť po nich došla. Aj keď bol tunel dlhé roky otvorený, ale dodnes je nekvalitný, za draho sa opravuje etc.

Takže ďakujem, ja o takéto PPP nestojím. (ani pri nemocnici ani pri väznici ani pri ...) Lebo čím viac takýchto PPP bude, tým menej zostáva skutočných štátnych peňazí na úplne všetko. Keby to bol taký úžasný nástroj a presne tento náš model, tak ho má celá Európa. V skutočnosti ho má len taká krajina ako sme my. A splatíme ich, inak by sme zbankrotovali. Tak sa aspoň budeme tváriť aké je to prínosné a pekné, lebo by sme vyzerali ako debilný štát. Ale to aj sme, to si totiž každý ten názor urobí kto sem vkročí autom a prejde 300 km. :oops:
Obrázok používateľa
badger-FB
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 254
Obrázky: 3
Založený: 27. Dec 2021 23:31

Re: PPP na D4 a R7 (bratislavsky dialnicny okruh)

Odoslaťod KN.SK » 27. Máj 2022 08:05

badger-FB napísal:MFSR vydáva vplyv záväzkov, ak odpočítame to starnutie, tak tieto diaľnice sa tam priam vynímajú:
gallery/image_page.php?album_id=54&image_id=48031 :oops:
48031 Takto uvedené "hodnoty %" majú trošku inú výslednú sumu: -365,0 %. :lol: Jedna desatinka percenta (1 promile) z veľkej hodnoty nemusí byť nezanedbateľná hodnota/suma. "Babka k babce, (ne)budú kapce. :wink: 1774
Festina lente! Σπεῦδε βραδέως!
Sapienti sat.
Radšej budovať, než niečo ničiť.
Obrázok používateľa
KN.SK
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3816
Založený: 08. Máj 2014 11:56

Re: PPP na D4 a R7 (bratislavsky dialnicny okruh)

Odoslaťod Vlados » 26. Aug 2022 21:41

Vlados
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 170
Založený: 20. Okt 2008 09:06
Bydlisko: BA, občasne LC

Predchádzajúca

Naspäť na Public Private Partnership (PPP) + financovanie projektov

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 5 hostí.