Madarsko - Hungary

všeobecná diskusia o diaľniciach a RK v EÚ (okrem SR a ČR)

Moderátor: Moderátori

Re: Madarsko - Hungary

Odoslaťod badger-FB » 22. Jún 2023 16:48

devil napísal:ludia zase rozhodnu aku vladu si zvolia, a nezda sa mi ze budu volit strany s nazorom ake prezentujes.
a pointa tohto výroku má byť aká? niečo ako badger nepíš nič alebo že Orbán je demokrat najvyššieho princípu, ktorý nemusel pomeniť zákony, aby vyhral? ľudia si určite zvolia aj u nás tak rozumne ako možné to bude, ver v to, že presne tak, ako si teda želáš ty, aby si mal pointu z toho čo si uviedol aspoň sám pre seba platnú :)
badger-FB
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 23
Založený: 27. Dec 2021 23:31

Re: Madarsko - Hungary

Odoslaťod badger-FB » 22. Jún 2023 17:33

zvR7 napísal:Začiatok výstavby nového úseku na M4 - Törökszentmiklós - Kisújszállás (dĺžka 34,29 km, doba na zhotovenie je 36 mesiacov, cena 133,9 miliárd Ft), zhotoviteľ Duna Aszfalt Projekt Zrt, financované zo štátneho rozpočtu.
Od roku 2017 kedy bol začiatok zahájenia výstavby M4 postavili z tejto diaľnice 118,7 km za 308 miliárd Ft zo štátneho rozpočtu, na zvyšných chýbajúcich 60 km prebieha projektová príprava.
https://magyarepitok.hu/utepites/2023/0 ... ak-epitese
Toto je dobre. Hlavne sa kráti doba, s platnou cenou, keďže tento úsek vysúťažili v 1. kvartáli 2022. Ale určite dobré, že sa bude stavať. :)
badger-FB
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 23
Založený: 27. Dec 2021 23:31

Re: Madarsko - Hungary

Odoslaťod devil » 23. Jún 2023 07:15

Otázny je ale prínos, okrem ďalšieho nafúknutia HDP a trocha peňazí pre krajinu. Lebo aký je prínos montovní aj automobiliek vidíme u nás. Nerozvíjajú sa služby a platy na smiech, lebo preto tie investície tohto druhu mieria do V4 a trochu na Pobaltie a Balkán.
dobre a co ine by malo byt namiesto toho ? nejaka vyssia pridana hodnota ? samozrejme to by bral kazdy aj s 3000 platom. len na to treba mat skolstvo aj know-how. a to mozno je v hlavnych mestach a inac sotva. je trosku skreslena predstava ze kazdy bude vyvojar a vedec.

a pointa tohto výroku má byť aká? niečo ako badger nepíš nič alebo že Orbán je demokrat najvyššieho princípu, ktorý nemusel pomeniť zákony, aby vyhral? ľudia si určite zvolia aj u nás tak rozumne ako možné to bude, ver v to, že presne tak, ako si teda želáš ty, aby si mal pointu z toho čo si uviedol aspoň sám pre seba platnú :)
ja neviem ake zakony zmenil, podstata vyroku je ze kvitujem pomoc ludom s energiami, ale chapem treba vsetko nechat bankam, retazcom, molu nech sa nabalia lebo ked sa nabalia tak potom zainvestuju a aj my sa budeme mat lepsie. to si chcel povedat ?
a kedze starostka v okoli dediny nevidela ziadne stavebne stroje pytala sa NDS co sa deje...
Obrázok používateľa
devil
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 138
Založený: 04. Feb 2005 07:32

Re: Madarsko - Hungary

Odoslaťod badger-FB » 29. Jún 2023 22:04

mas pravdu ze stabilizacia cien energii samo osebe neudrzi zivotny standart
čiže sa v tejto krajine len zboh zdarma vyhadzujú miliardy eur von oknom, lebo stačilo vynaložiť aj menej namiesto až tak drasticky osekaných výdavkov, čo vidia, že nie je najlepší ťah a ano, nemá to ten efekt, aký si sľubovali

toto je klasicka poucka ktoru aplikoval dzurinda s miklosom. lenze casy su ine, stale to funguje menej a menej
neustále sa obraciaš na Mikloša a Dzurindu, ale v skutočnosti aj dnešní analytici (napríklad J&T, teda nie SAV :D ) prezentujú jasne, že ak chce štát stále viac regulovať a rozdávať, tak musí viac zdaňovať, spoplatňovať a toho si ty zástanca takisto, len zdaňovať dodatočné zisky - oni sa potom ale umelo znížia, jednorazovo dosiahneš zisku, ale potom sa to len skracuje a skracuje a máš dorozdávané

treba nájsť rovnováhu a nehrotiť to, Maďarsko to vyhrotilo - lebo to aj odôvodnilo vyhrotenou rétorikou, že za úplne všetko môže každý len Maďarsko nie (od Bruselu cez Ukrajinu po Rusko). ale takýto svet nie je a to čo Maďarsko urobilo je, že zmaximalizovalo príjmy, znížilo investičné výdavky (aj pre pozastavené fondy) a zvýšilo dotačný mechanizmus, ale radikálne prenastavili podmienky čerpania, čiže v tom nie je spravodlivosť, ale len politika kto je za Orbána a kto proti, viď aj tie samosprávy

ty preferuješ mega dane a viac daní, ja preferujem naopak skôr znížiť dane ľuďom :wink: a robiť menej opatrení, a nech si človek rozmyslí čo podporí na základe toho, že bude mať viac, ale nech sa rozhodne on sám a nie že za neho rozhodne štát a štát selektívne určí kto bude vo výhode a kto nie

v tvojom videní je vlastne kapitalizmus zbytočný a uvítaš návrat socializmu, lebo presne o tom točíš, no a ja mám presne opačný názor

aj čo sa týka hlavného (a ďalších) miest, je to istá výkladná skriňa, v ktorej žije 1/5 krajiny, takže ak uberiem mestu priamo, tak mesto zdvihne poplatky alebo obmedzí služby, či sa to Orbánovi páči či nie (dtto u nás Matovič - dôsledok. kosí sa menej a z trávy v parkoch máme lúky a viac alergikov), je to len bohapusté presúvanie medzi mešcami, nie je to žiadna spása a len to poškodzuje ďalej ekonomiku - a čo som chcel povedať je jednoduché, v kríze je to preto kríza, že každý zaplače, či čaká snáď bežný občan že nezaplače? tak Maďar sa môže presvedčiť každý jeden, o čom to tam je - čiže nastavená orbánovská politika zlyhala na celej čiare a preto z nej ustupuje, preto robí ústupky, aby obnovil prísun zdrojov :wink:

kto si čo zvolil a že si zvolíl, a argumentovať tým, je na úrovni nacistov, však nás zvolili tak buďte ticho, toto na mňa neskúšaj devil :wink: lebo Orbán zo seba robí kráľa, upravil si aj volebný zákon a doslova panuje všetkému a všetkým, od dosadenia vyvolených na posty v štátnych médiách a komisách po spriatetelených oligarchov, ktorým dáva zarobiť stále (aj samotné diaľničné MKIF je kamarát z biznisu)

proti jednorazovým extra daniam ja nie som, ale nerobil by som z toho stabilný odvod - nech Orbán urobí čo Macron, nech odkúpi tie firmy do národného vlastníctva a potom nech aj diktuje ceny a to bude účinnejšie, než tieto úbohé snahy o korekciu "zlyhávajúcich" trhov, lebo ok zlyhávajú, ale on nepomohol

Maďarská inflácia máj 23 - 21,5%
€ zóna 6% a aj my sme na ich polovici: https://ec.europa.eu/eurostat/documents ... 4fd1e85f54
ČR 15, PL 13

A inak, nemusíš mi klásť otázky. Na jednu stranu rád pokladáš otázky, ale v zásade máš vždy hneď jasno na prípadné odpovede. Príručky KSS by poslúžili dobre, tam sa ani nepíše o znárodnení, ale dokonca vyvlastnení, že to toho Macrona a spol. nenapadlo.

Veď uvidíme kroky Orbána na rozpočet v polovici 2024 a 2025. Lebo 2023 je holá katastrofa.
badger-FB
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 23
Založený: 27. Dec 2021 23:31

Re: Madarsko - Hungary

Odoslaťod devil » 30. Jún 2023 10:29

čiže sa v tejto krajine len zboh zdarma vyhadzujú miliardy eur von oknom, lebo stačilo vynaložiť aj menej namiesto až tak drasticky osekaných výdavkov, čo vidia, že nie je najlepší ťah a ano, nemá to ten efekt, aký si sľubovali
preco by nemal ? cielom je pomoc ludom tak ako pri PHM a to sa podarilo lebo ludia platia menej za energie. ty riesis ze stat ma menej vydavkov na investicie no ale to je tiez skor kapitalisticke. ... vsetko je spojena nadoba lebo aj to zvysuje inflaciu ked stat nalieva peniaze do investicii. cize inflacia tu je a este bude a stat aj tam aj tu sa rozhodol ze zmierni dopady inflacie a to aj napriek utlmu statnych investicii v inych oblastiach. a s tym suhlasi vacsina ludi. ked je vola ludi podla teba na urovni nacistov to si nehovor demokrat a inac toto na mna tiez neskusaj.

ty preferuješ mega dane a viac daní, ja preferujem naopak skôr znížiť dane ľuďom :wink: a robiť menej opatrení, a nech si človek rozmyslí čo podporí na základe toho, že bude mať viac, ale nech sa rozhodne on sám a nie že za neho rozhodne štát a štát selektívne určí kto bude vo výhode a kto nie

treba nájsť rovnováhu a nehrotiť to, Maďarsko to vyhrotilo - lebo to aj odôvodnilo vyhrotenou rétorikou, že za úplne všetko môže každý len Maďarsko nie (od Bruselu cez Ukrajinu po Rusko). ale takýto svet nie je a to čo Maďarsko urobilo je, že zmaximalizovalo príjmy, znížilo investičné výdavky (aj pre pozastavené fondy) a zvýšilo dotačný mechanizmus, ale radikálne prenastavili podmienky čerpania, čiže v tom nie je spravodlivosť, ale len politika kto je za Orbána a kto proti, viď aj tie samosprávy
ale to snad vies ze ked znizis dane ludom teda dan z prijmu fyzickych osob tak automaticky znizis prijem samospravam lebo tieto dane zrovnu idu samospravam :wink: takze mas tu dalsiu vec co si sam protirecis. inac dan maju pokial viem 9 percent pre podnikatelov, to si tiez prehliadol. prehliadas aj nerovnomernu ziskovost, banky zvysilo zisky, energeticke spolocnosti zvysili zisky. o energetickych spolocnostiach sa ani nemusime bavit....

https://www.finsider.sk/biznis/zisk-ban ... -rekordny/
https://www.trend.sk/biznis/rebricky-20 ... j-expanzie
https://www.startitup.sk/je-po-krize-sl ... pandemiou/

len na margo toho ako sa vsetko prepadlo. ak sa to realne stane tak znovu na to treba reagovat ale nie pausalizovanim ze vsetci platia rovnako a riesit odvetvie za odvetvim zvlast.

k tomu co pises ohladom toho ze nech sa sam rozhodne zaco plati je teoreticky OK, akurat v oblasti energii nemas na vyber. ake rozhodovanie ? nema sa v zime kurit a nema svietit, nema sa jazdit ? zase mi to pripomina dzurindu a miklosom a terajsich pohrobkov sdku co tocia o tzv. adresnej pomoci. cize pomoct mozno 10 percentam ludi a splachnut strednu triedu. presne tak ako sa to robilo okolo roku 2000.


Maďarská inflácia máj 23 - 21,5%
€ zóna 6% a aj my sme na ich polovici: https://ec.europa.eu/eurostat/documents ... 4fd1e85f54
ČR 15, PL 13
OK lenze v tom je predpokladam vsetko. lenze vo vychodnej europe je vyssi podiel vydavkov na zakladne zivotne potreby. cize zafixovat energie je v nasich koncinach vacsia pomoc.

aj čo sa týka hlavného (a ďalších) miest, je to istá výkladná skriňa, v ktorej žije 1/5 krajiny, takže ak uberiem mestu priamo, tak mesto zdvihne poplatky alebo obmedzí služby, či sa to Orbánovi páči či nie (dtto u nás Matovič - dôsledok. kosí sa menej a z trávy v parkoch máme lúky a viac alergikov), je to len bohapusté presúvanie medzi mešcami, nie je to žiadna spása a len to poškodzuje ďalej ekonomiku - a čo som chcel povedať je jednoduché, v kríze je to preto kríza, že každý zaplače, či čaká snáď bežný občan že nezaplače? tak Maďar sa môže presvedčiť každý jeden, o čom to tam je - čiže nastavená orbánovská politika zlyhala na celej čiare a preto z nej ustupuje, preto robí ústupky, aby obnovil prísun zdrojov :wink:
ale na toto treba mat aj nejake cisla lebo to ze sa samosprava stazuje je vsade normalne a bezne. mame informaciu ze do metra sa nalialo 600 mil. eur. nosna elektricka v BA sa tendrovala za 75 mega nech to stoji 100 mega je to 6x menej. mesto by na to urcite nemalo, metro by sa zatvorilo a bolo by vybavene aj s vykladnou skrinou.

A inak, nemusíš mi klásť otázky. Na jednu stranu rád pokladáš otázky, ale v zásade máš vždy hneď jasno na prípadné odpovede. Príručky KSS by poslúžili dobre, tam sa ani nepíše o znárodnení, ale dokonca vyvlastnení, že to toho Macrona a spol. nenapadlo.
ale ano, tak sa to robi na forach. kludne napis odpovede, konkretnosti, cisla. dal si super link ked sme sa bavili o prijmoch z cestovneho ruchu tak som ta mal za scitaneho diskutera. ale ty tvrdis ze nejaka zmena volebneho zakona a ze chudence samospravy tak napis konkretne. overil som si juznu okruznu drahu co si spominal, takze samosprava sa aktivne podielala na tom aby projekt blokovala teda pridala sa k ochranarom. pritom ide o projekt na posilnenie kapacity zeleznicnej dopravy co je nosny pilier zelenej tranformacie. menej aut, viac ludi vo vlaku, mozno aj menej alergii....ked ich uz spominas... staci pohlad do mapy a vidime ze ide o par stromov popri trati kde sa ma pridat kolaj/kolaje. toto blokovat je podla mna nehoraznost. ako ked sa slavik odvola na eiu na nejaky obchvat mesta lebo chrani neviem co a v skutocnosti len vydiera.

proti jednorazovým extra daniam ja nie som, ale nerobil by som z toho stabilný odvod - nech Orbán urobí čo Macron, nech odkúpi tie firmy do národného vlastníctva a potom nech aj diktuje ceny a to bude účinnejšie, než tieto úbohé snahy o korekciu "zlyhávajúcich" trhov, lebo ok zlyhávajú, ale on nepomohol
aj to sa robi len si to nejak tiez prehliadol. a tiez som nevsimol zeby si kritizoval nalievanie penazi do lidla/kauflandu co je ukazkove krivenie trhu. lebo vsak trh nici nemecky majitel retazca na to aby likvidoval konkurenciu tak je to samozrejme v poriadku.
a kedze starostka v okoli dediny nevidela ziadne stavebne stroje pytala sa NDS co sa deje...
Obrázok používateľa
devil
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 138
Založený: 04. Feb 2005 07:32

Re: Madarsko - Hungary

Odoslaťod zvR7 » 11. Júl 2023 17:35

Nový prísnejší stavebný zákon v HU (zásadné zmeny), uvidíme ako to ovplyvní zatiaľ masívnu výstavbu cestnej infraštruktúry.
https://magyarepitok.hu/aktualis/2023/0 ... epitesszel

https://magyarepitok.hu/iparagi-hirek/2 ... uj-torveny
zvR7
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 333
Obrázky: 0
Založený: 05. Máj 2013 15:13

Re: Madarsko - Hungary

Odoslaťod JaNY » 12. Júl 2023 01:21

Zatial tomu masivne nerozumiem. Moze to niekto vysvetlit pre obcanov zijucich na Hornych Uhroch?
Obrázok používateľa
JaNY
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 37
Založený: 18. Jan 2010 02:41

Re: Madarsko - Hungary

Odoslaťod zvR7 » 24. Júl 2023 13:18

Čo konkrétne? Google to celkom dobre prekladá
zvR7
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 333
Obrázky: 0
Založený: 05. Máj 2013 15:13

Re: Madarsko - Hungary

Odoslaťod zvR7 » 24. Júl 2023 13:31

Aktuálny priebeh výstavby na M49 (úsek od M3 po Ököritófülpös, 1. úsek HU-RO na Satu Mare (Szatmárnémeti) , 28,15 km)
https://magyarepitok.hu/utepites/2023/0 ... ut-epitese
zvR7
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 333
Obrázky: 0
Založený: 05. Máj 2013 15:13

Re: Madarsko - Hungary

Odoslaťod devil » 24. Júl 2023 13:40

toto je nova stavba, mna by zaujimal vplyv inflacie na ceny dialnice na rovine. aby sme vedeli porovnavat. kolko to stoji ?

inac je vidiet ze M3 zdaleka nie je len o prepojeni na UA, toto je uz druhy tah od M3 smerujuci na rumunsko.
a kedze starostka v okoli dediny nevidela ziadne stavebne stroje pytala sa NDS co sa deje...
Obrázok používateľa
devil
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 138
Založený: 04. Feb 2005 07:32

Re: Madarsko - Hungary

Odoslaťod zvR7 » 24. Júl 2023 13:42

Zopár foto aj s priebehu výstavby na M4 ( medzi Törökszentmiklós a Kisújszállás)
https://magyarepitok.hu/utepites/2023/0 ... se-galeria
zvR7
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 333
Obrázky: 0
Založený: 05. Máj 2013 15:13

Re: Madarsko - Hungary

Odoslaťod zvR7 » 24. Júl 2023 13:53

devil napísal:toto je nova stavba, mna by zaujimal vplyv inflacie na ceny dialnice na rovine. aby sme vedeli porovnavat. kolko to stoji ?

inac je vidiet ze M3 zdaleka nie je len o prepojeni na UA, toto je uz druhy tah od M3 smerujuci na rumunsko.


páči sa (toto bolo ešte súťažené za staré ceny, ale určite tam bude nejaký dodatok za zvýšené vstupy, zatiaľ som neobjavil info)
https://nif.hu/kozerdeku-adatok/2022/05 ... elvegzese/
zvR7
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 333
Obrázky: 0
Založený: 05. Máj 2013 15:13

Re: Madarsko - Hungary

Odoslaťod devil » 24. Júl 2023 13:57

vdaka. 365 mil/28km je 13 mil./km. nic tragicke.
a kedze starostka v okoli dediny nevidela ziadne stavebne stroje pytala sa NDS co sa deje...
Obrázok používateľa
devil
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 138
Založený: 04. Feb 2005 07:32

Re: Madarsko - Hungary

Odoslaťod zvR7 » 24. Júl 2023 14:46

aby nebola uhorková sezóna...
a niečo s chudobného regiónu Novohrad...obchvat Bátonyterenye (neďaleko mesta Salgótarján), križovanie ciest I/21 a I/23
https://magyarepitok.hu/utepites/2023/0 ... al-epitese

inak sa vylepšuje aj cesta č. 26 medzi SK/Putnok a Miškovec, robí sa obchvat Kazincbarcika/Sajószentpéter (10 km)
starší článok...už som dával minule
https://magyarepitok.hu/utepites/2022/1 ... atai-fotok
videjko z 24.3. 2023
https://www.youtube.com/watch?v=2OLnEbyqiAA
odovzdanie predpoklad 3/2024
zvR7
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 333
Obrázky: 0
Založený: 05. Máj 2013 15:13

Re: Madarsko - Hungary

Odoslaťod zvR7 » 24. Júl 2023 15:05

Nový most cez Dunaj pri meste Moháč - projekt je pripravený na výstavbu, prevedenie na 2x2 plus na jednej strane bude cyklocesta (EuroVelo)
Projekt má vraj zelenú od vlády na výstavbu...
https://magyarepitok.hu/utepites/2023/0 ... alositasra
zvR7
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 333
Obrázky: 0
Založený: 05. Máj 2013 15:13

Re: Madarsko - Hungary

Odoslaťod badger-FB » 28. Júl 2023 09:11

devil napísal:
ty riesis ze stat ma menej vydavkov na investicie no ale to je tiez skor kapitalisticke. ... vsetko je spojena nadoba lebo aj to zvysuje inflaciu ked stat nalieva peniaze do
je zbytočné pokračovat v ideologickej debate, ver teda že sa bude mať H lepšie aj s jeho občanmi
badger-FB
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 23
Založený: 27. Dec 2021 23:31

Re: Madarsko - Hungary

Odoslaťod badger-FB » 28. Júl 2023 09:31

JaNY napísal:Zatial tomu masivne nerozumiem. Moze to niekto vysvetlit pre obcanov zijucich na Hornych Uhroch?
Väčšia regulácia. Obmedzí sa kto čo bude môcť postaviť (na národne katalogizovaných dodávateľov a projektantov, s platbami licencií). Určia sa jednotkové ceny na celonárodnej a župnej úrovni a má sa dbať aby počas trvania projektu vydržali. Ďalej sa majú developerské projekty držať celkového urbanizmu, nie len nasekať ulice s domami, ale vyčleniť zdroje na škôlky, lekárske a kultúrne centrá, vrátane zelene a pamätať na odpovedajúcu infraštruktúru, aby sa nepreťažili súčasné cesty. A to isté sa týka technických sietí, nielen postaviť nejaké nové rúry, ale skapacitniť v rámci celých miest. Regulátor ďalej vymedzí či sa aj bude stavať všade, lebo je v Maďarsku vyše 700 tisíc voľných priestorov. A len sa stavajú stále nové. V ďalekejšej vízii sa Maďarsku nepáči, že sa v minulosti sprivatizovali alebo inak zrušili a odpredali celé zázemia na tvorbu stavebných materiálov a hmôt. Budú na tom chcieť mať podiely alebo ak sa táto cesta nedokáže zrealizovať (v postupnom prevedení), tak sa zákonne zabezpečí cez licenciu len "domáca sieť dodávateľov" tak, aby sa znížili zisky ktoré utekajú von. (sa zisky nasmerujú do správnej kapsy)

Je to nadstavba zlúčenia infraštruktúrnych podnikov naspäť pod ministerstvo výstavby a po novom ministerstvo výstavby resp. aj investícií prevezme na seba samotný design toho čo sa postaví, kde sa to postaví ako sa to postaví, za aké ceny sa to má postaviť a čo to má všetko obnášať k tomu, nejaká pridaná celospoločenská hodnota. Lebo v konečnom dôsledku sú to zas len verejné rozpočty, ktoré musia v plnej miere reagovať na nové ulice. Takže sa zdraží nová výstavba, čo má viesť k vhej rekonštrukcii, pomalšej zástavbe maďarského územia, ale aby tie územia boli využité.

Štát neobmedzí účasť zahraničia, lebo aj domáci bude musieť plniť podmienky v celom tomto procese. Takže ak ich splní zahraničná firma, tak "no problem".

Väčšie bremeno zodpovednosti než doteraz na seba prevezme projektant a architekt, stavebný úrad, dozorovací orgán. Ak nebudú mimoriadne podmienky, tak vláda a verejný priestor neakceptujú zdraženie, jednoducho ho nepreplatia, s týmto vedomím budú postupne zmluvy podpísané. V prípade bývania nebude stavba obývateľná za iné vyššie náklady. Na začiatku ale bude viacročná fáza zavádzania a aj to postupne.

Tak, aby po roku 2028 celý reťazec systémových zmien fungoval na 100% aj s novo vytvoreným sekciami na ministerstve a na župách. Cieľom nie je znížiť investície, ale zvýšiť pridanú hodnotu projektov. Tak ako sa podarilo presadiť domáce firmy, alebo zahraničné posilnili tie domáce - vo výstavbe infraštruktúry, tak takto sa to má presadiť do celého stavebníctva, zatiaľ s výnimkou zahraničných investícií - čiže ak si fabrika BMW v Debrecíne za 1 miliardy eur zmyslí, že si niečo zrealizuje podľa seba, tak nech sa páči - a zatiaľ sa to týka aj toho, že postaví niečo vo verejnom priestore - ulice s domami pre robotníkov, lekárske centrum, park ... lebo je to súčasť investície. Víziou bude stav, že sa aj takáto výstavba bude musieť zahrnúť pod podmienky Maďarska, ale tie v tomto prípade fungujú cez vládu, keďže je to veľká investícia. No na príklade sa dajú rozviesť menšie zahraničné investície. Že nebude možné len tak si povedať fajn dáme 5% na verejný priestor - dajú ho tam kde určia samosprávy a dajú ho tak ako určia nové pravidlá v stavebníctve. Čiže to obmedzuje aj miestne samosprávy.

p.s. nemyslím, že je to nejaká "brutálna zmena" - podobný princíp národných cien (a potom aj typológia stavieb) platí v Nórsku či Nemecku, úžasne to šetrí peniaze, keď sa nevymýšľajú "stále nové mosty s novými technologickými postupmi, čo má vždy iné ceny" - ako príklad pre pochopenie. To isté sa týka ulíc. No a to isté domov, materiálov aké sa použijú. Architekti a projektanti to budú mať jednoduchšie v tom, že si otvoria program s možnosťami výberu (aj s nacenením za ktoré ručí ministerstvo - podľa komisie na to určenej) a tým pádom si nebudú musieť vymýšľať sprostosti, ktoré predražia projekt.
badger-FB
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 23
Založený: 27. Dec 2021 23:31

Re: Madarsko - Hungary

Odoslaťod devil » 28. Júl 2023 13:53

ideologicka debata je to akurat z tvojej strany.
a kedze starostka v okoli dediny nevidela ziadne stavebne stroje pytala sa NDS co sa deje...
Obrázok používateľa
devil
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 138
Založený: 04. Feb 2005 07:32

Re: Madarsko - Hungary

Odoslaťod JaNY » 28. Júl 2023 14:26

Dik badger-FB za opsirne vysvetlenie.
Obrázok používateľa
JaNY
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 37
Založený: 18. Jan 2010 02:41

Re: Madarsko - Hungary

Odoslaťod badger-FB » 28. Júl 2023 15:02

devil napísal:ideologicka debata je to akurat z tvojej strany.
niečo ako trafená hus zagágala? :D
ak niekto trepe, že "to je tiež také kapitalistické" a že štátne investície treba rozpustiť do dávok, tak si čistý ideologický týpek, odsťahuj sa do Venezuely k Madurovi a spol.
alebo aj kto s tebou nesúhlasí je za debila, kto súhlasí tak je sčítalý diskutér, to si nechaj na politické mítingy s blahom :lol:
a ako ty nasekáš vysoké dane a ako ty rozdáš národu a ako je to celé najsamlepšie presne ako to robia oni tam, bože tak tak tam teda choď žiť keď je to tam také super

Jany napísal:Dik badger-FB za opsirne vysvetlenie.
A je toho viac, lebo to sú 4 zákony teraz, 2 nabehli ešte vlani ako zanikol NIF a ďalšie a ako sa zrevidovalo o polovicu ministerstvo výstavby, lebo sa zrušili doslova celé vládne programy. Ten hlavný ktorý zostal je podpora vidieka - Maďari majú vlastné cestné vlaky a partie a svojpomocne rekonštruujú cesty. Tento program o infláciu zdvihli. Reko štátnych vozoviek nezrušili, ale ani neindexovali, ale aj preto, lebo nový koncesionár rekonštruuje maďarské diaľnice a bol by problém s kamenivom do asfaltu.
badger-FB
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 23
Založený: 27. Dec 2021 23:31

Re: Madarsko - Hungary

Odoslaťod badger-FB » 28. Júl 2023 15:27

Ono buď to bude o tom, že sa bude naďalej rozvíjať, ale za menšie štátne peniaze - aby sa tie mohli posúvať inde. Politiku vynechám, proste bude vláda podporovať niečo iné.
Preto Orbán rozhodol, že teda bude súkromný koncesionár. Vláda dá menej peňazí na priamu výstavbu, ale mýto presunie tomu koncesionárovi. A to celé dosť dlhú dobu. Ale vláda ušetrí miliardy eur prvú dekádu.
A celé stavebníctvo je o tom, že vláda nevynaloží toľko peňazí na školy, telocvične, nemocnice, kultúru a nie len vláda, ale aj samosprávy. Tým sa ušetria zdroje. A zaplatí to samozrejme na konci dňa občan. Vo vhej cene bývania, ale tak či tak občan platí aj štátny dlh. On to tak prezentuje pán Jánoš a ono to tak aj je.
A tretí bod sú stie stavebné materiály. Napríklad JE Paks bude predražená o miliardu - na ziskoch z cudziny a nemuselo to tak byť. Oni aj Maďari mali všeliaké závody, ale rakúske a nemecké im ich zavreli a vyvážajú tam svoje materiály, zostali tam len značky a obchody. To je dosť podstatné. Aj ten Paks - dodávky kontrahuje na roky Rohožník cementáreň teda tam. Postaviť si JE, ale ani ten betón si nevedia z väčšiny zabezpečiť. Tak nezačnú od cementárne, ale od toho, aby sa obnovila výroba jednoduchších materiálov. A budú predkladané výzvy a budú to môcť robiť aj maďarskí podnikatelia. Presne tak ako sa dokázalo pred 20 rokmi prestavať cestnú výstavbu, potom železničnú a aj cyklistickú. 80% materiálov a ľudí pochádza z Maďarska. Brusel stále reční o emisiách, tak nech to robia s čo najbližšími zdrojmi. Domácimi zdrojmi a tak sa podporia ekonomiky doma, keď ten reťazec bude zapojený od začiatku po koniec. A v tom majú pravdu.

No a preto museli zrušiť úrady, prekopať kompetencie, nastaviť nové zákony. Majú väčšinu, majú ideu a na toto je tá autoritárska vláda fajn. A každý nech sa na tom trhu prispôsobí. Čiže nezakážu nikomu nič, ale faktom je, že ak miestny podnikateľ rozbehne miestnu výrobu tak sa do zakázky prihlási o 5 rokov za menej než zahraničný - ale môže sa aj ten, no buď zapojí miestneho ;) alebo ukrojí z vlastného zisku. To chcú Maďari dosiahnuť, v konečnom dôsledku naplniť viac kasu alebo ju ušetriť. Za desať rokov to budú pekné peniaze pohromade.
Orbán tú prácu dáva - vláda vypisuje zakázky. Nemusia ten Colas a spol. ťahať inde - ale on chce, aby investovali u neho. A to sa presne stalo. Cestné materiály sú skoro sebstačné za tie roky. V prepojení na oligarchiu, o čom sa dá dočítať takisto, ale ak to nebude mať maďarský, tak to bude mať nemecký koncern.
A ono v tom Maďarsku tie strategické investície robí aj štát aj tam tí investori idú, lebo je to perspektívne. Lenže tie investície ktoré sú štátom podporené majú exkluzívne zmluvy, presne ako aj na Slovensku. BMW za tie 2 miliardy eur má "luxus" od vlády, presne ako aj VOLVO v Košiciach má luxus.

Čiže Maďari nastavili nové zákony, nové pravidlá, hlavné slovo má po novom ministerstvo a nie žiadny NIF. Len si treba povedať, že gro diaľnic je hotovo, gro dopravných tokov je presne spoznaných. Takže to môže už riadiť aj "len" ministerstvo a nie celý úrad. Zabralo im to 20 rokov. A postupne napríklad sa budú typizovať mosty. Bude jasné na taký nadjazd taký most, také piliere. Nebude na výber, bude jasný most. Tým pádom jasné zadanie na prefabrikáty, modulové komponenty. To ušetrí veľa peňazí. A aj logistika, na mieru sa ušijú vagóny a ložné priestory NAD. Potom obklady, budú konkrétne druhy. Rôzne sieťoviny, geomreže. Na všetko budú jednotkové ceny. A má sa zabezpečiť, že za cenu za ktorú sa obstaráva sa aj bude účtovať a nie že v behu rokov sa to o 20% zdvihne, ale sa vlastne fakturuje na novú stavbu ale predáva na starú a takto stále ten dodávateľ zarába :O A to sa deje aj u nás. Raz vyrobené bolo, raz predané bolo a je na tebe že to použiješ za rok a zmenila sa cena. Ale tebe sa cena nezmenila. Takže ani architekti a projektanti sa nemôžu vyhovárať a zase - nikto nenúti aby si kupoval licenciu, nemusí to robiť. Vláda si predstavuje aj to, že vie založiť štátne agentúry na tieto prípravné a projektové práce. A predá výsledok zhotoviteľovi. Je to alternatívny scenár. Ale to sa bavíme do tej rezidenčnej výstavby, ale takto podobne to fungovalo pri cestnej doteraz.
Nikto nebráni ale developerom postaviť aj apartmány kde nebude vopred daná presná suma, čiže pre bohatých nech sa páči. Ale to čo podporujú z fondov na bývanie a je jedno na akej úrovni, to sa bude robiť inak.

Alebo to bude o tom, že sa bude menej stavať, ale pre blaho národa. Keď ich všetci len okrádajú, oni to podporovať nebudú. Väčšinou ale Orbán presadil čo chcel - rozvoj územia. Len chce ten kapitál držať doma, toto nastavil inak v 90tich aj Vlado Mečiar. Čiže to nie je žiadno novátorstvo, že aby sa kapitál udržal doma ...
badger-FB
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 23
Založený: 27. Dec 2021 23:31

Re: Madarsko - Hungary

Odoslaťod badger-FB » 28. Júl 2023 15:57

V máji inak Maďari dosiahli najnižší deficit za posledných 7 rokov, len 53 miliárd HUF.
Aj keď v tomto mesiaci vyčerpali už 81% deficitu na celý tento rok, ale väčšina príjmov ešte len príde.
Nateraz je deficit 2760 miliárd HUF k tomuto mesiacu.
Vláda nastavila na tento rok 15% infláciu, zatiaľ sa vyvíja k 18%.

Za jún je inflácia 20%.
Ale na potraviny je už medzimesačná deflácia -1%. Je to dané podľa centrálnej banky tým, že sa prudko znížila spotreba a vždy po takom prepade príde k deflácii.
Medziročne 29% inflácia na potraviny ...

HUF chce centrálna banka držať v pásme 350 až 385 za 1 euro, momentálne je 385. Naozaj to v tomto roku ale od februára aj drží.

Maďarskému rozpočtu pomôže prílev 600 miliárd HUF v 4. kvartále, z fondov EU na projekty do 2027.

Vláda, ekonómovia aj národná banka predpokladajú, že ak sa na jeseň prudko nezmenia ceny energií, tak sa udrží na uzde deficit aj rozpočty - bude ale dôležité čo urobí vláda v ďalšom roku. Príjmy sú vytiahnuté do výšin, pre vysokú infláciu sa znovu budú musieť výrazne valorizovať dávky a dôchodky a ak sa neznížia oproti tomuto roku energie, tak vláda bude musieť niekde ubrať - buď z energií alebo menej valorizovať mzdy. Na investíciách už nemôže výrazne zobrať - naopak musí spolufinancovať fondy. Od fondov si sľubuje rast.

No a práve pre tieto faktory chce Orbán dosiahnuť, že celý reťazec vládnych investícii má byť v nejakom % zastúpený už v Maďarsku. Dávame na byty - stavajte z nášho. Dávame na Paks? Stavajme to viac z nášho. Kukurica Bonduelle? Tak aspoň aj obaly z nášho. etc.

Čiže sa vláda už musí venovať rozpočtu 2024 - bude ešte ťažší, než rok 2023. Orbán napríklad pre rok 2023 definoval schodok 3,9% a pre ďalší 2,5%. Aby sa naplnilo 2,5%, tak sa bude musieť sprísniť vo výdavkoch. A výdavky v prvom kvartále medziročne stúpli o 12% - pre uvedené energetické kompenzácie.

Je tak viac ako isté, že plánované zvoľnenie vysokých daní pre vybrané skupiny firiem - sa zvoľnia len veľmi pomaly. Obsluha dlhu trápi vládu viac, než inflácia ... FITCH potvrdil rating v polovici roka na BBB s negatívnym výhľadom. (predvolebné energetické výdavky, sektorové vysoké dane, vysoká inflácia v EU) Ekonomika má v tomto roku stagnovať, predtým bola technicky v recesii, rast sa má naštartovať od polovice 2024.
badger-FB
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 23
Založený: 27. Dec 2021 23:31

Re: Madarsko - Hungary

Odoslaťod badger-FB » 28. Júl 2023 16:04

a ešte jeden článok z polky tohto mesiaca na margo toho čo som aj napísal: https://www.vg.hu/vilaggazdasag-magyar- ... yen-rendet

nadpis hovorí za všetko, Orbán poveril Jánoša Lázára, aby prebudoval min. výstavby a investícií do novej kultúry - po tej, ktorú nastavil klement zednár

pred vojnou H dávalo 1200 miliárd forintov ročne, teraz 200
pozastavili sa vlani práce za 5500 - ten zoznam som kopíroval za cesty sem viewtopic.php?p=255805#p255805 , kde cesty tvorili 1/3

ako doporučuje iný užívateľ, google to solídne prekladá, tak obsahom tohto je 6 zákonov

aj tá príprava sa prenechá na iných a "vláda si vyberie"
bude to prehľadné pre každého, čo si vyberie a prečo

investície sa medziročne znížili o 29%, pokles nových zakáziek až o 35%
doteraz stavebníctvo medziročne rástlo až o 15%, tento rok ak klesne o 10% tak to bude dobrý výsledok
medziročne zo stavebníctva odišlo 30 000 zamestnancov - ak bude pokles o viac, tak odíde ešte 30 tisíc
v kríze 08-13 odišlo z krajiny 35 tisíc kvalifikovaných stavbárov a inžinierov do zahraničia
badger-FB
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 23
Založený: 27. Dec 2021 23:31

Re: Madarsko - Hungary

Odoslaťod badger-FB » 28. Júl 2023 16:16

a posledný - minister výstavby ďalej povedal, že 60% nehôd si robia vodiči sami pre zlé rozhodnutia, nie pre zlé cesty ako také
príde k revízii získania oprávnenia skupiny "B"
a aj kto spôsobí nehodu - bude preskúmané či by si nemal zopakovať kurz
prípadne vydaný zákaz jazdenia

už sa na tom pracuje s MV, zabiješ na ceste - zavraždíš (formulácie sa skúmajú právne)
https://www.vg.hu/vilaggazdasag-magyar- ... gszerzeset

ani zostávajúcich 40% nie je o zlých cestách - z 30% je to o vysokej rýchlosti

Maďarsko teda v blízkej dobe predstaví komplexnú zmenu pre získanie oprávnenia skupiny B, od testov cez praktickú jazdu po psychologické testy a reakcie na ceste. Od vydania si bude môcť doterajší vodič dorobiť aktualizáciu, tak bude mať nižší postih v prípade bežného priestupku, lebo aktívne pristúpi k precvičeniu.

A píšem to preto, lebo to iniciuje Lázár, minister výstavby. Nie minister vnútra! Lázár je de facto duo minister. :) V originále to bolo ministerstvo výstavby a investícii, ktoré viedol. Ale zlúčilo sa to aj s ministerstvom dopravy a investícii, takže dnes to je výstavba a doprava a spadá pod neho najvyššie investičné portfólio - preto je to on s Orbánom, kto rozhoduje aj o poslednej telocvični v regióne, či sa postaví alebo sa nepostaví. :wink:
Odoláva všetkým škandálom pre prečerpané peniaze na zahraničných cestách aj majetky jeho rodiny (teda nevlastní priamo on).

Digitalizácia stavebníctva (prehľadné ceny etc.) a viac domácej produkcie materiálov, sú jeho reformy, ktoré prináša. Je to po vzore toho, čo navrhoval v agrárnej sfére, založiť štátne predajne na ovocie, alkohol etc. Protežuje vidiek, preto zostal zachovaný každý jeden vidiecky program v jeho portfóliu, ale samosprávam berie väčšie kompetencie pre investície - aby mali samosprávy rovnaký východzí bod. (no aj tak rozhodne vláda, lebo paket investičných projektov na 10 rokov dopredu, každoročne to má byť aktualizované tento zásobník - nebude nikdy možné uspokojiť naplno a vždy to bude o vládnej priazni :wink: či nepriazni)
badger-FB
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 23
Založený: 27. Dec 2021 23:31

Re: Madarsko - Hungary

Odoslaťod devil » 28. Júl 2023 17:51

niečo ako trafená hus zagágala? :D
ak niekto trepe, že "to je tiež také kapitalistické" a že štátne investície treba rozpustiť do dávok, tak si čistý ideologický týpek, odsťahuj sa do Venezuely k Madurovi a spol.
alebo aj kto s tebou nesúhlasí je za debila, kto súhlasí tak je sčítalý diskutér, to si nechaj na politické mítingy s blahom :lol:
a ako ty nasekáš vysoké dane a ako ty rozdáš národu a ako je to celé najsamlepšie presne ako to robia oni tam, bože tak tak tam teda choď žiť keď je to tam také super
aj u nas je to tak takze sa nemusim nikam stahovat. ceny plynu, elektriny, podpora rodin. aspon zatial. kludne sa odstahuj tam kde to takto nie je. :lol:

sam si protirecis a zakryvas to balastom...ides znizovat dane ale chces pridavat samospravam. potom obhajujes aj velke firmy ktore sa maju neviem ako zle az kym sa zisti ze slovnaft, zeleziarne, chemia, cementarne atd.. mali vlani velke zisky, lebo sice stupli naklady ale isli hore aj ceny ich produktov, vsakze. ale ty im ich nechas ale popritom chces masivne statne investicie. lenze nezabudaj ze najvacsi platcovia do rozpoctu su ludia cez dhp a spotrebne dane, na tychto daniach stat tiez zarobil a to tak ze dokonca aj statny dlh pekne klesol. potom dotovanie energii a pridavanie v socialnej oblasti vratane dochodkov nie je nic ine ako kompenzacia. mozeme nalievat miliardy do betonu na ukor ludi len co ak sa zacnu zosypavat uvery a vyrazne klesne kupyschopnost (?) zacnu krachovat male firmy ktore nemaju az take rezervy (ktore beztak najviac pocitili koronakrizu), stupne nzm. atd.. dostat sa z toho bude narocnejsie nez takto.

evidentne citas iste jednostranne media a uveril si vsetkemu co tam pisu, len oni sotva kedy nieco riadili okrem svojej kancelarie.
a kedze starostka v okoli dediny nevidela ziadne stavebne stroje pytala sa NDS co sa deje...
Obrázok používateľa
devil
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 138
Založený: 04. Feb 2005 07:32

PredchádzajúcaĎalšia

Naspäť na Diaľnice a RK v EÚ

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 17 hostí.