Madarsko - Hungary

všeobecná diskusia o diaľniciach a RK v EÚ (okrem SR a ČR)

Moderátor: Moderátori

Re: Madarsko - Hungary

Odoslaťod badger-FB » 28. Júl 2023 20:08

Chlapče ty máš asi nejaký problém, či komplex sa tomu hovorí. Viem, že si zvyknutý tvoriť závery za iných, aby si tak podložil vyfabulované vlastné hodnotenia, ale to je tak všetko.
Čiže ako som uviedol, ideológ ako vyšitý, stačilo prečítať.

Ja tu nepíšem o balaste, ale o meniacich sa zákonoch v stavebníctve, na ktoré sa pýtali aj iní a meniace sa zákony pre získanie VP sk. B, čo mimochodom potom pri štýle jazdy zasiahne aj Slovákov a iných, ktorí tadiaľto prechádzajú. Naproti tomu ty stále melieš o svojich daniach a blabla blabla.

Ešte raz a naposledy, prajem, aby sa mali Maďari lepšie aj so štátom, vďaka "orbánovskej politike". Len tomu neverím. Čomu veríš ty je na tebe. A nenúť mňa ani iných, aby sme s tebou bezvýhradne súhlasili. Časy nekonečných presúvaní pre teba nevhodných príspevkov sa skončili čo sa dalo pozorovať roky rokúce ešte pred registráciou, ktorá mi len uľahčila čo je kde nové, tak pán ex moderátor píše hlava nehlava po celom fóre, aby si umlátil klávesnicou svoju pravdu. Ako malé decko sa správaš. Dávno to na skoro nikoho neplatí, len ty si ešte nevystrčil hlavu spod debát do reálu.
Dlhy mimochodom neklesajú - je to len hra s % rastom HDP. Číselne neustále stúpajú. Preto keď sa to otrasie tá mantra menom HDP, tak štáty aj pre pár % pokles ekonomiky div že nejdú do krachu. :D Vieeeeš? :D
Sám si prečítaj jeden z tých mojich dnešných 4 článkov o tom, ako sa vlani zastavili vládne investície za 5500 miliárd forintov. A doteraz sa obnovili z 5%. A čo sa chystá, čo sa robí, a prečo. Lebo nejaké podpísanie zmluvy na výstavbu 30 kilometrov je len čerešnička na torte.
No nič, škoda sa tu s tebou o tom baviť, lebo ty vidíš len to svoje ako aj v iných témach fóra. ;) A nazývaš sa blahosklonne diskutérom, čo má rád podklady, takže kladieš stále ďalšie a ďalšie infantilné otázky, lebo sám si asi nenájdeš nič. Pekný večer.
badger-FB
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 23
Založený: 27. Dec 2021 23:31

Re: Madarsko - Hungary

Odoslaťod devil » 28. Júl 2023 21:15

nikto ta nenuti nic. ale...si evidentne niekde rozkazovat a komplexy mas sam, pretrcas sa kade-tade a ku vsetkemu vypisujes na xy stran, to je dost podstatny rozdiel. len si uvedom ze tuto tvoj majak nikoho nezaujima a to uz napisali aj iny....pre mna su to vacsinou nie clanky ale balast. .lol. tolko k tomu a teraz podme k veci a k faktom lebo s tym mas problemy

dlh sa normalne vyjadruje v pomere k hdp lebo ak sa zvysi hdp mali by sa zvysit aj prijmy statu. to tak proste je, nemusis s tym suhlasit a iste, je to hra s cislami ako cela ekonomika. a krajiny do krachu pre par percent hdp nepojdu len tak, to je zase dalsi tvoj nezmysel. kolko realnych krachov si videl v europe za posledne roky ? krach nechce nikto a najmenej ten co pozical. mozno sa dovtipis ze preco to tak je. OK ze sme v teme o madarsku ale pritom to iste sa riesi aj tu a podobne. ale ty sa sa z nejakeho -pre mna neznameho- dovodu potrebujes tvarit akoze tu zijeme v inom svete. velku cast "orbanovskej politiky" tu mame, uz len regulacia cien energii a prakticky tie iste problemy.

pises o 5500 mld. forintov a nepises ze to je aka cast investicii, aka cast verejnych vydavkov, len sa akoze tvaris ze to je koniec sveta. na a tymi 30 km si to zaklincoval u nas sa podpisalo 10 km pri Presove a zozostavanost za 2-3 roky padne na uplne dno. to co nie rozbehnute netreba zastavovat, a je to praktickejsie, vsakze :lol:
a kedze starostka v okoli dediny nevidela ziadne stavebne stroje pytala sa NDS co sa deje...
Obrázok používateľa
devil
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 137
Založený: 04. Feb 2005 07:32

Re: Madarsko - Hungary

Odoslaťod zvR7 » 01. Aug 2023 11:04

Nové foto z výstavby mosta na Dunaji (Kalocsa-Paks)
https://magyarepitok.hu/utepites/2023/0 ... oi-galeria
zvR7
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 323
Obrázky: 0
Založený: 05. Máj 2013 15:13

Re: Madarsko - Hungary

Odoslaťod zvR7 » 01. Aug 2023 14:05

Vláda rozhodla a dala za úlohu ministrovi výstavby pokračovať v príprave 24 projektov, ktoré sa týkajú cestnej infraštruktúry. Pokračovanie - s okamžitou platnosťou!
Plus vyhradila prostriedky
Citát z rozhodnutia vlády - "A közútfejlesztési beruházások kiemelt társadalmi, politikai, gazdaságfejlesztési jelentőségűek"
V preklade - Investície do rozvoja cestnej siete majú výrazný sociálny, politický a ekonomický rozvojový význam
https://magyarepitok.hu/utepites/2023/0 ... orulhetnek

zopár projektov:
Obchvaty miest a obcí...
Príprava zopár úsekov ciest 1. triedy na 2x2
M4 - okolie Karcagu
M44 - pokračovanie po hranice RO
M86 - pokračovanie po Körmend ( Zanat-Szombathely-Körmend)
M9 - pokračovanie úseku plus odbočka až po hranice zo Srbskom
Komárom - južný obchvat
zvR7
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 323
Obrázky: 0
Založený: 05. Máj 2013 15:13

Re: Madarsko - Hungary

Odoslaťod svaco » 04. Aug 2023 23:17

Vcera som sa vratil z Chorvatska M7 - M0 - m3 - m30. M7 je v dost zlom stave, M30 na viacerych miestach opravuju takže 1 + 1. Chorvatske cesty boli v daleko lepsom stave. Najme pravy pruh bol na tom dost zle tak som sa snazil co najviac predbiehat aby som isiel co najdlhsie v lavom pruhu. Naposledy som po -m7 isiel 2 roky dozadu a mam pocit, ze vtedy to bolo o dost lepsie. Na M0 boli take narazove vlny kolon asi 3 takze trochu zdrzania kedze som isiel okolo BP okolo 16:00.
Obrázok používateľa
svaco
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 788
Obrázky: 14
Založený: 29. Jan 2008 11:16
Bydlisko: Presov

Re: Madarsko - Hungary

Odoslaťod jozin z bazin » 06. Aug 2023 22:28

Pridam aj ja cosi, aj ked trochu off-topic. Nebude sa to tykat dialnice, ale ekvivalentu nasej cesty prvej triedy.
Presiel som celu 86, teda od Slovinskych hranic az po Moson (a potom dalej do BA). Juzna cast (Redics-Szombathely) je na velkej casti luxusna cesta, dokonca som sa obcas pristihol, ze na tachometri som mal viac ako 100. Vobec to nebolo umyselne prekracovanie rychlosti, skor cesta samotna vzbudzovala k vyssej rychlosti. Aj ked musim priznat, ze v lesnatych usekoch som mal dost obavy a privital by som oplotenie.
Druha cast (Szombathely-Moson) ma naopak prekvapila pomerne dost rozbitym povrchom. Nebolo to na celej casti, ale odhadom takych 40% bolo naozaj dost nekvalitnych. Dokonca boli aj useky, kde som z ohladuplnosti voci autu isiel rychlostou iba plus-minus 70. Tato cast by urcite potrebovala rekonstrukciu. Aj ked tazko povedat, ci sa jej dozije v blizkej dobe, kedze v podstate hned vedla je nova M86 a asi nieje priorita mat vedla seba dve kvalitne cesty.
jozin z bazin
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 471
Obrázky: 30
Založený: 14. Dec 2009 14:57

Re: Madarsko - Hungary

Odoslaťod zvR7 » 11. Aug 2023 16:22

Zopár nových záberov z prebiehajúcej výstavby tunela na M85
https://magyarepitok.hu/utepites/2023/0 ... -jarataban
zvR7
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 323
Obrázky: 0
Založený: 05. Máj 2013 15:13

Re: Madarsko - Hungary

Odoslaťod badger-FB » 12. Aug 2023 22:20

jozin z bazin napísal:Pridam aj ja cosi, aj ked trochu off-topic. Nebude sa to tykat dialnice, ale ekvivalentu nasej cesty prvej triedy.
Presiel som celu 86, teda od Slovinskych hranic az po Moson (a potom dalej do BA). Juzna cast (Redics-Szombathely) je na velkej casti luxusna cesta, dokonca som sa obcas pristihol, ze na tachometri som mal viac ako 100. Vobec to nebolo umyselne prekracovanie rychlosti, skor cesta samotna vzbudzovala k vyssej rychlosti. Aj ked musim priznat, ze v lesnatych usekoch som mal dost obavy a privital by som oplotenie.
Druha cast (Szombathely-Moson) ma naopak prekvapila pomerne dost rozbitym povrchom. Nebolo to na celej casti, ale odhadom takych 40% bolo naozaj dost nekvalitnych. Dokonca boli aj useky, kde som z ohladuplnosti voci autu isiel rychlostou iba plus-minus 70. Tato cast by urcite potrebovala rekonstrukciu. Aj ked tazko povedat, ci sa jej dozije v blizkej dobe, kedze v podstate hned vedla je nova M86 a asi nieje priorita mat vedla seba dve kvalitne cesty.
Presne tak, stará 86 vs. nová M86 je ako píšeš, určite nie je pre nich priorita vrážať peniaze na starú 86tku. Rozpočet na tento rok nepustil, investície na opravy vozoviek štátnych jedničiek sú mierne nižšie než vlani a polovica z nich je v dezolátnom stave, oni tie výstupy poskytujú a sú verejne dostupné. Preto sa snažia stavať nové trasy, a tie dimenzovať na ťažký tranzit.

Správcom zbytku štátnych diaľnic a celej hlavnej cestnej siete je Magyar Közút: https://www.kozut.hu/ Až do reformy cestnej siete sa starali o 32 tisíc km, teraz 31 tisíc km. (koncesionár MKIF má 1200 km diaľnic) Ešte stále 40% tejto cestnej siete nemá potrebné zaťaženie na os, čiže výmena asfaltu nerobí nič, lebo nevyhovuje podložie. Výmena aj s podložím je zase finančne náročná. Ale v potrebných úsekoch aj starej 86tky to uskutočnili. Okrem asi 5 kilometrov je to hotové. Nie je to ako v minulosti, kedy to bol samý epitek, čiže výmole, nerovnosti a nedalo sa ísť ani 70, čo tam boli stále zníženia na 30 až 50, ale táto éra je preč a neplatí už dobrých desať rokov v tejto západnej línii Maďarska.

Pri Kormende sa ani neplatí, za pár kilometrov 4 pruhu v poli, na ostatné treba známku.

Pod tento podnik spadá aj program Maďarský vidiek, čo je vládou nakúpený cestný vlak (2 celé zostavy) a opravujú regio cesty: https://www.kozut.hu/magyar-falu-program/ . Z pozície štátu nadväzujú na prepoje regiónov na regionálne centrá. Pomáhajú tak župám a zlepšujú dopravný tok.

tu je výstupná štatistika stavu vozoviek

Obrázok

Čiže z polovice havarijných stavov vozoviek to stiahli do 2021 na štvrtinu a naopak z najlepších v štvrtine na skoro polovicu.

Orbán zostavil rozpočet pre 2022 a 2023 tak, že udržiava tento stav.

Ambícia je do 2030 mať 60% v najlepšom alebo dobrom stave. Problém nestoji tak, že už chýbalo len 10%, ale tak, že tie cesty, ktoré nevydržia ten tranzit, tak sú po 5 rokoch hodné zase opráv. Vláda preto až do polovice minulej dekády upustila od veľkých opráv vozoviek a začala stavať viac diaľničných kilometrov v nových trasách, lebo prestavba cesty so semaformi aj zaberala kopu času, čiže zdržaní. Takto sa na rovine natrasovala nová stavba a rýchlo bola hotová. Dávalo to prácu a rozvíjalo regióny. Len na to išlo podľa prepočtov 2,2% HDP a nie ako u nás 0,5%.

V južnej časti Maďarska je jedno úsekové meranie. Je tam o tom aj informácia a je tam aj zosnímanie. Pri 100 to nie je problém, niečo sa berie ako odchýlka. Pri prázdnej ceste a 120 to ale problém je, príde domov pokuta, mám odskúšané. Úsekové meranie chcú zaviesť aj na M85/M86 na dodržiavanie 110 s limitom do 120. Čiže kto tam valí 130, tak môže čakať. Lebo tam nie je tá spevnená odstavná časť a pri predbiehaní NAD a BUS je to nebezpečné ísť tam rýchlejšie. Podstatné pre Maďarsko podla vládnych údajov bolo, že pôvodné cesty naďalej slúžia obsluhe, traktorom, a nové trasy poskytujú možnosť ísť rýchlo a bezpečne. Nie sa ťahať v kolóne 70tkou.

Priorita rekonštrukcií vozoviek je na roky 2022 až 2030 najprv cesty, kde nie sú diaľničné kilometre a cesty, ktoré nemajú zaťaženie na os majú mať prednosť. Tam, kde sa neplánuje diaľnica, tak tam sa má pokračovať s prestavbami do podložia, tam kde sa plánuje diaľnica tak tam 5-10 centi vozovky. Ostatné cesty nemajú prioritu alebo že v závislosti od rozpočtových možností - čiže paralelné cesty k diaľniciam sa nebudú opravovať aj keď budú v zlom stave, pretože na to proste nemajú peniaze.

Osobná skúsenosť: najviac si to pýta rozšíriť M1 pri Budapešti.
badger-FB
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 23
Založený: 27. Dec 2021 23:31

Re: Madarsko - Hungary

Odoslaťod badger-FB » 14. Aug 2023 20:56

Maďarsko predpripravilo rozpočet 2024. Očakáva sa, že väčšina ekonom. ukazovateľov sa zásadne zlepší. Má sa znížiť deficit a výrazne vzrásť HDP (nad 4%). Priorita v rozpočte budú základné komunálne služby a obrana.

https://www.vg.hu/vilaggazdasag-magyar- ... ovul-a-gdp

Vláda 9 rokov po sebe vždy hlasovala o rozpočte na ďalší rok na jar, tentokrát dala na odporučenia centrálnej banky posunúť to na leto a tak aj urobila. S tým, že je pripravená pri nečakaných výkyvoch rozpočet otvoriť a upraviť. Ekonomicky by bylo ideálne schváliť rozpočet na jeseň, ale sociologicky by firmy a ľudia mali poznať plánované výdavky a dane polroka skôr.

Cieľ deficitu pre tento rok sa dodržiava. Informovalo o tom MF.

K 31.12.2024 sa plánuje dlh v úrovni 66,7% HDP. (medziročne -3%) Toto zníženie je zároveň ústavne povinné. Zmenu do ústavy zaviedol Orbán preto, aby udržal dôveru v Maďarsko.

Toto médium sa bude rozpočtu ďalej podrobne venovať. Niektoré konkrétne výdavky musia ministerstvá presne v dokumentoch sprístupniť. Napríklad plán výstavby ciest a škôl sa tak spravil až v decembri, aj keď bol základný obrys rozpočtu známy vlani na jar.


Tu uvedený reštart 24 cestných projektov: viewtopic.php?p=256574#p256574 má síce pridelený rozpočet, ale treba doplniť, že na roky 2024 až 2027. Celkovo 47,5 miliardy HUF. (125 mil. eur)

2024 - 12,5 miliardy HUF
2025 - 19,3
2026 - 9,9
2027 - 5,8

Pri kurze 380 HUF za 1 EUR to potom vychádza na 33 mil. eur na rok 2024.

To samotná "príprava", čiže ale "len" táto čiastka. Určite sa neobnoví masívna výstavba od roku 2024 tak ako to išlo predtým. O dosť dôležitejšie je, aby sa zlepšil celý rozpočet a udržalo v dobrej kondícii, čo už stojí. Prioritu v dotavbe majú dostať "spomalené živé projekty" - vo výstavbe, kde sa pridelilo menej peňazí. A nasledovať majú "životaschopné vysúťažené projekty, kde platí záruka ceny". :)

Priorita rozpočtu 2024 nie je výstavba za štátne zdroje. (financie sa dajú cez podporu k EU zdrojom a niečo urobí koncesionár MKIF)

Citácia z vládneho vyhlásenia, kde je priorita:

V čase vojny sa vytvára obranný rozpočet na ochranu bezpečnosti krajiny, rodín, pracovných miest, dôchodkov a škrtov v službách. V rozpočte na rok 2024 bude vyčlenených viac zdrojov na výdavky na obranu, čím sa posilní Fond národnej obrany. Obnoví sa systém podpory rodiny, zostanú zvýhodnenie rodinných daní a budú zaistené aj prostriedky Režijného ochranného fondu.

Vláda verne svojmu sľubu dôchodcom zachováva hodnotu dôchodkov aj v čase vojny, zaisťuje zvýšenie dôchodkov prispôsobené inflácii a garantuje výplatu 13. mesačného dôchodku, ktorý bol už plne obnovený a zvýšený.


https://kormany.hu/hirek/az-orszaggyule ... tsegvetest

- priorita naďalej obrana 2% HDP
- daňové zvýhodnenie rodín
- ochrana 1 mil. pracovných miest
- garancia pre dôchodcov
- udržať zníženie deficitu a dlhu

Najväčšia položka rozpočtu v 2024 bude práve tá na dôchodky a spol.: 6540 miliárd HUF (proti tomu je obrana s 1310, ochrana nákladov (energie) s 1340 v úzadí).

Budapešť ako mesto a sídlo 1/5 Maďarov podá na maďarskú vládu žalobu za neprimerané zdanenie mesta. Mesto sformovalo okrem toho balík "pre základní prežitie". Vláda mu totiž vezme taký podiel daní, ktoré inak stačia na 82 dní fungovania mesta. Starosta vyzval Orbána keď už nie na podporu mesta, tak aby postupoval zákonne ako pri ostatných samosprávach. Proti týmto balíkom a zákonom nehlasovali proti ani zástupcovia Fidezsu, niektorí podporili, niektorí sa zdržali.

Mesto zároveň schválilo ukončenie financovania vlády v meste. Je to veľmi široký budget. Budapešť prisľúbila iba to, že výkon prenesenej štátnej agendy nepostihne 27 tisíc úradníkov na mzdách. Všetky ostatné položky do Vianoc vypína. Orbán predefinoval postupne niektoré postupy a zákony proti mestu tak, že stúpli dane a systém financovania z 5 na 75 miliárd HUF na hlavné mesto. V dobách inflácie bez navýšenia a uhradenia rozvojových aktivít, ktoré sa už robili. Napríklad aj slávny reťazový most - ktorý vláda mešká so splatením, napriek zmluvných vzťahov, kto uhradí koľko.

Samospráva varovala, že ak do konca roka nepríde k zmenám, tak mesto bude prinútené radikálne zdvihnúť miestne poplatky, v opačnom prípade vyhlási bankrot a ešte len príde k obmedzeniu základných služieb. Doteraz samospráva stále drží približne rovnaké ceny, zvýšila platy (napríklad odvoz odpadu a dopravcom) a neprepúšťa, any nezníšila komfort občanom.

Vláda okľukou škrtla peniaze na sociálnu správu, železnice etc. v geografickej pôsobnosti hl. mesta.

Je to otvorený politický boj od začiatku napnutých rozpočtov centrálnej vlády, kde sa vláda rozhodla viac vziať hlavnému a pár veľkým mestám, aby pridala malým mestám a samosprávam. Nemá to trvať donekonečna, má sa jednať o solidárnosť. :?:

O spornej novej daňovej politike bude teda rozhodovať správny súd.
badger-FB
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 23
Založený: 27. Dec 2021 23:31

Re: Madarsko - Hungary

Odoslaťod badger-FB » 21. Aug 2023 20:57

Cena maďarskej diaľničnej známky na rok 2024 bude vychádzať z augustových cien tohto roku. Za súčasného stavu by to mohlo znamenať nárast o 15 % V dôsledku toho by národná diaľničná známka pre osobné automobily mohla budúci rok stáť viac ako 56 000 HUF (146,56 EUR). Ministerstvo už skôr uviedlo, že „cena všetkých nálepiek bude jednotne navýšená o index spotrebiteľských cien za august 2023 a index spotrebiteľských cien za august 2022, ako ich zverejnil Ústredný štatistický úrad“. Vlani tomu tak ale nebolo, píše infostart.hu. V roku 2023 nebola zmena v súlade s infláciou, ale vo väčšine prípadov išla hore len o 5 %.

https://dailynewshungary.com/brace-your ... e_vignette
badger-FB
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 23
Založený: 27. Dec 2021 23:31

Re: Madarsko - Hungary

Odoslaťod jozin z bazin » 22. Aug 2023 08:32

V roku 2023 nebola zmena v súlade s infláciou, ale vo väčšine prípadov išla hore len o 5 %.


nemam prehlad o cenach vo vsetkych moznych kategoriach, ale pre osobne auta bola historia cien takato (10 denna, mesacna, rocna znamka)
Kód: Vybrať všetko
2020 : 3 500 / 4 780 / 42 980
2021 : 3 640 / 4 970 / 44 660
2022 : 3 820 / 5 210 / 46 850
2023 : 5 500 / 8 900 / 49 190

cize narast +5% bol iba pre rocnu znamku, ale pre 10 dnovu to bolo +44%, pre mesacnu dokonca +70%
jozin z bazin
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 471
Obrázky: 30
Založený: 14. Dec 2009 14:57

Re: Madarsko - Hungary

Odoslaťod badger-FB » 03. Sep 2023 17:55

Asi 4 príspevky dozadu som písal o stavu vozoviek, za ktoré zodpovedá vláda. Tá prevzala väčšinu siete v rámci reformy, respektíve sa stará o 31 tisíc km ciest a diaľnic. Donedávna to bolo vyše 32 tisíc, ale vyše tisíc sa odovzdalo novému koncesionárovi v rámci diaľnic teda MKIF.

Takže v roku 2022 dokončili rekonštrukcie na 523 km a začali sa práce na 493 km, ktoré sa majú v prevažnej miere dokončiť tento rok.
https://www.kozut.hu/2022/08/12/az-alla ... akemberek/

Čiže Maďarsko sa z centrálnej pozície stará o ďaleko viac kilometrov, než napríklad Slovensko, kde sa štát stará priamo len o 4 tisíc km verejnej cestnej siete. Pri štandardnej životnosti vozovky (17r.) by museli ročne vymeniť 1800 km. V prípade Maďarska zďaleka nie sú ale cesty s takým podkladom, kedy by vydržali v dobrom stave tak dlho, takže životnosť sa skracuje. Tomu odpovedá preto ten prehľadný graf, kde sa ale dá konštatovať, že podiel dobrých ciest sa zvýšil za 6 rokov zo 16% na 50% a vyslovene havarijné stavy sa znížili zo 49% na 23%.

Výdavky, ktoré vláda zabezpečila pre rok 2022 sú približne rovnaké ako v roku 2021, ale nižšie ako bol priemer rokov 15-21 a bohužiaľ teda prišlo k ďalšiemu poklesu. Najviac, asi 800 kilometrov sa darilo práve v tej druhej polovici minulej dekády. Bol rok, kedy sa podarilo vymeniť 1000 km ciest.

______________________________________________________________________________________________________

V roku 2019, čiže kedy boli najvyššie investície do ciest, vyšla hodnotiaca správa, že tempo sa bude musieť zdvihnúť, ak sa majú naplniť ciele pre rok 2030. Tieto ciele boli definované v územnom rozvoji v rokoch 2014-2016.

Zo ešte vtedajších 32 070 km verejnej cestnej siete, z čoho približne 1500 km boli diaľnice a rýchlostné cesty , 7 tisíc km hlavných ciest 1. a 2. rádu, potom 18 tisíc km spojovacích regio ciest, 4500 km príjazdových ciest (ktoré sa často v zime neudržiavajú), ale o toto všetko sa stará štát prostredníctvom Magyar Közút. Štát sa stará aj o "prejazdové úseky cez obce". Na týchto 32 tisícoch km ciest a diaľnic sa odohráva 75% dopravných výkonov, ale tvoria len 27% celej cestnej siete, ktorá je dlhá skoro 180 000 km a patrí samosprávam všetkých stupňov.

Vláda sa snaží stavať diaľnice, aby odľahčila hlavné cesty a aby posilnila ekonomický rozvoj. Od roku 2005 do roku 2019 sa postavilo 560 km hlavných diaľnic a 700 km ciest a rýchlociest. Tých 700 km je zavádzajúci údaj, pretože v rokoch 2013-2014 sa dĺžka spojovacích ciest znížila o približne rovnakú dĺžku, o akú narástli hlavné cesty v počte 7 tisíc km. Čiže len zmenili ich význam, ale aj pozmenili parameter a nahodili novú vozovku.

Urad Magyar Közút zaviedol v roku 2013 nové oddelenie pre diagnostiku a hodnotenie stavu vozoviek. Dovtedy neexistoval ucelený plán. Každý rok sa posudzuje tak ako aj na Slovensku stav vozoviek: koľaje, nerovnosti, únosnosť. Kategórií je 5. Napriek tomu nemá úrad do dnešných dní dosť kapacít na to, aby odsledoval stav na celej sieti - dnes už 31 tisíc km. Ale tento rozsah je v jednotkách %.

Z hľadiska nerovností je na tom zle ešte stále 49% maďarských ciest z počtu 31 tisíc km.
Z hľadiska vyjazdených koľají nastala zásadná zmena: kedy je na tom zle asi 1/4 ciest.
V roku 2018 dokázal úrad obnoviť 1000 km úsekov ciest, pričom sa zameral na hlavné cestné osi. A cez program maďarského vidieka vláda smeruje pozornosť na úseky v rukách samospráv, ale tak, aby sa napájali na hotové vládne cesty. Tak sa zo zdemolovaných regio ciest stávajú kvalitné cesty s dobrou vozovkou v napojení na dobrú štátnu cestnú sieť. Maďarsko na tento účel zakúpilo 2. cestný vlak, súprava vozidiel, ktorá opravuje cestu na mieste.

Rekonštrukcie ciest potrebujú aj peniaze. Kým v roku 2016 išlo na vozovky 60 miliárd HUF, tak v 2019 to bolo už 90 mld. forintov. Do roku 2024 bol predpoklad výstavby ďalších 1000 km diaľnic, rýchlociest a hlavných ciest, čím sa mala zastaviť degradácia zostávajúcich ciest, ktoré stále nemajú lepšiu alternatívu. Tento proces bol momentálne narušený. Cieľová čiastka určená na vozovky bola plánovaná na 230 miliárd forintov, ale aj na program maďarského vidieka, aj na dotácie pre župy (v napojení priem. parkov etc.) a aj na dotácie pre mestá, rovnako tak na ešte vtedy všetky štátne diaľnice a výmeny ich vozoviek. Toto navýšenie sa logicky nekoná - ale koncesionár MKIF už veľké asfaltérske práce začal. Samosprávy naopak musia šetriť.

Rovnako tak, boli investície do vozoviek znížené pre rok 2022 s pokračovaním do 2023 o 50%. To len ako doplnenie, že vláda tvrdí, že tento program udržiava - neudržiava cesty v takom stave, aby sa udržal ten dobrý rozsah. Vláda musela šetriť aj tu presne tak ako všade inde, iba je dobré to, že sa nestala 0 km na tieto roky a minister výstavby a dopravy tvrdil, že pár ročné zníženie výdavkov na cesty nezmení dobré tempo, ktoré sa podarilo dosiahnuť za 8 uplynulých rokov.

Rozpočet 2024 má síce svoje obrysy, ale tak ako sa čakalo, tak aj je. Základné výdavky má ministerstvo výstavby približne jasné, ale zoznam prác nie. Preto sa nedá povedať ešte stále ktorý program dostane koľko peňazí.

V júli je informácia, že Magyar Kozút dostane pre rok 2024 okamžite 10,5 miliárd forintov navyše: https://totalcar.hu/magazin/hirek/2023/ ... yar-kozut/ . To je pre predstavu "len" 27 mil. eur. Určená je ale presne na program vozoviek, resp. estetický vzhľad ciest a zlepšenie bezpečnosti pri jazde. To podstatné, na čo sa tu upriamuje pozornosť ale je, že sa neznížia tie peniaze, nie to, že nedosiahnu pôvodné úrovne. Celý cestný úrad má rozpočet v prepočte asi 550 mil. eur. (len naša SSC má kontrakty na 200 mil. čo rok)

Medzi rokmi 2010 až 2019 Maďarsko zrenovovalo 6000 km úsekov ciest a utratilo na to 755 miliárd HUF. Pri vtedajšom kurze to vychádza na asi 400 tisíc eur za 1 km. Často to ale neboli "len" koberce, ale sa išlo do podložia. Kde sa menila skladba a hrúbka podkladových vrstiev, cesty sa rozširovali a spevňovali. Samotná vozovka bola často čerešnička na torte.

Cieľ bol pre roky 2016 až 2024 obnoviť 6000 km úsekov ciest, ale tento stav sa nemôže naplniť. Vláda plánovala dosiahnuť v roku 2030 70-80% dobrý stav na základnej sieti. Nie je to možné splniť pre vlnu kríz, ktorým Maďarsko čelí.

V stavebníctve určil minister priority JE Paks, obnoviť stavbu a prípravu kľúčových diaľnic, kde kľúčom je najvyššie % hodnotenia ekonomický prínos vo vzťahu k nákladom a udržať % doterajšieho stavu cestnej siete. Už sa nehovorí nič o navýšení tohto podielu, zatiaľ to platí pre roky 2024 a 2025.
badger-FB
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 23
Založený: 27. Dec 2021 23:31

Re: Madarsko - Hungary

Odoslaťod badger-FB » 03. Sep 2023 18:24

Z posledného uvedeného som osobne zvedavý, či bude dosť % pri hodnotiacej komisii na rozšírenie 2x3 M1 pri Budapešti a aj drahý úsek od Budapešti na sever po naše hranice (za miliardu). Zatiaľ to tak nepôsobí.. ešte aj pri M1 síce vedia o nevyhovujúcej bezp. situácii, kvôli preťaženosti, ale stále sa pozerá na to, že niekde nie je žiadny kilometer.

Komplikáciou je aj JE Paks, ostatne kapacity tam viaže aj náš Rohožník. Maďari majú problém so stavebnými materiálmi, a čo viac, radi by ich celkovo preferovali ako svoje - na svojom území vyrobené - minimálne na svoje - národne financované projekty. Taká je predstava, ako som tu aj rozpísal už, formou licencovania. Čím menej bude mať podiel domácich materiálov, tým vyšší poplatok. Vláda si o.i. sľubuje aj oživenie tohoto hospodárstva. V stavebníctve prišlo k útlmu produkcie aj pre kurzové straty poslednú dekádu, kedy sa sem radšej materiál dovezie. O to sa im to zdá teraz logicky drahšie (ešte aj o ďalší prepad meny). Paks potom sťahuje disponobilné zdroje na cesty.

V cestách sa delia dve základné klasifikácie prác. Prvá sú technické vlastnosti, druhá estetické. Tá prvá kategória sú práve aj tie práce s podložím, tá druhá je čisto o koberci. Tam, kde sa vie, že nebude alternatíva v podobe diaľnice ani za desať rokov, tam sa vymení len koberec. Tam, kde už diaľnica je, tam je snaha urobiť definitívnejšiu prestavbu na doživotie. Táto logika ale bola zmrazená rokom 2022. Pri technickej vlastnosti sa dáva asi 530 tisíc eur za 1 km, pri estetickej len asi 120 tisíc. Pri injekcii vo výške 27 mil. eur na ďalší rok to znamená 225 km vozoviek k dobru. Preto treba vedieť čítať medzi riadkami. Malo by ísť o najviac poškodené úseky - kde sú značné nerovnosti a deformácie vplyvom slabej únosnosti. Pri vyhodnotení všetkých parametrov to je ale 3200 km, čiže uvedený rozsah 225 nie je ani každý 10. kilometer.

Vláda chce ešte zaviesť kritérium "ťahu na 100 km", že by sa v určených trasách medzi mestami opravilo tzv. "minimum". Ak je na trase 100 km v zlom stave 20, tak sa opravia 3 km.
Ak bude na trase 100 km v zlom stave 10, stále sa majú opraviť 3 km.
Má sa tak z polovice dosiahnuť stav, že zo zlých 3200 km sa rovnomerne zlepší cestovanie v regiónoch medzi hlavnými sídlami mimo diaľnic.
A ešte stále zostane dosť veľký rozsah na výmenu ďalších vozoviek ... do úvah pripadá aj model, že si môže každá župa určiť napríklad 8 km, ktoré chce nechať opraviť. Bolo by teda na samospráve, aby opravila čo najviac chce - napríklad na podklade autobusových prepravcov.

O tom všetkom sa tu živo diskutuje, je toho ďaleko viac, čím naši južní susedia žijú.

Nedá mi nespomenúť aj uvažovaná fáza doplnenia reformy cestnej siete - chceli by vyradiť prejazdové úseky ciest sídlami, kde už existujú obchvaty. A nech sa o tieto starajú príslušné stupne samospráv. Zatiaľ to nezískalo podrobnejšie kontúry.
badger-FB
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 23
Založený: 27. Dec 2021 23:31

Re: Madarsko - Hungary

Odoslaťod badger-FB » 03. Sep 2023 19:20

jozin z bazin napísal:
V roku 2023 nebola zmena v súlade s infláciou, ale vo väčšine prípadov išla hore len o 5 %.


nemam prehlad o cenach vo vsetkych moznych kategoriach, ale pre osobne auta bola historia cien takato (10 denna, mesacna, rocna znamka)
Kód: Vybrať všetko
2020 : 3 500 / 4 780 / 42 980
2021 : 3 640 / 4 970 / 44 660
2022 : 3 820 / 5 210 / 46 850
2023 : 5 500 / 8 900 / 49 190

cize narast +5% bol iba pre rocnu znamku, ale pre 10 dnovu to bolo +44%, pre mesacnu dokonca +70%
že ten prepočet na iné, než ročné známky vychádza inak, som nepozeral vôbec, dá sa nájsť aj skorší zdroj, než anglický: https://totalcar.hu/magazin/kozelet/202 ... -dragulas/ , ktorý takisto vychádza z predloženého rozpočtu na 2024 a mechanizmus inflácie a cenotvorby, v tomto článku objasňujú aj porušenie cenotvorby pre tento rok, takže je neistý výsledok na 2024

ale zaujímavé je, že už sa počíta s tým, že mýto medziročne stúpne z tranzitu o 100 miliárd forintov, no tiež to nie je úplne zhodnotené

A ešte mám jeden článok, zo 7.8., kde sa píše o zastavení prípravy rýchlocesty z z Pécse do Barcse. Čiže M6 k hraniciam HR áno, ale M60 musí počkať. Boli pozastavené prípravy aj akvizície pozemkov.
https://www.penzcentrum.hu/auto/2023080 ... nt-1139859

A ešte jedna informácia, a síce, niektoré cesty a mosty môžu byť spoplatnené od roku 2024: https://www.penzcentrum.hu/auto/2023090 ... tt-1140786 (to je z 1.9.) Ministerstvo výstavby k tomu uviedlo, že kto bude mať župnú známku, tak s tým zaplatí. Ale o to ide :!: Počet užívateľov spoplatnenia by sa mal zvýšiť. Zasiahnuť to má aj M0 a mosty v Budapešti. Celkovo sa plánuje postupne zaviesť spoplatnenia na všetkých M-kách. Ako prvé prichádzajú do úvahy okrem M0 aj:

M44 z križovatky Lakitelek/Tiszakécske do Békéscsaby,
úsek M30 medzi Miskolcem sever a Miskolc juh (doteraz to bol jediný bezplatný úsek tam)
medzi mimoúrovňovou križovatkou M6 Bátaszék a M6-M60,
M4 z Jászberény do North Abony a z East Abony do West Szolnok,
a M76 z Balatonszentgyörgy do Keszthely-Fenépuszta

Motoristi si budú musieť lepšie študovať od 1.1.2024, čo je a nie je zadarmo a byť pripravený na hľadanie alternatívnych trás. Má sa aj zvýšiť kontrola nového spoplatnenia.
badger-FB
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 23
Založený: 27. Dec 2021 23:31

Re: Madarsko - Hungary

Odoslaťod zvR7 » 05. Sep 2023 16:10

Vyhlásenie súťaže na posledný úsek M49 po Rumunské hranice (Ököritófülpös - Csenger 17,6 km)
https://magyarepitok.hu/utepites/2023/0 ... ut-epitese
zvR7
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 323
Obrázky: 0
Založený: 05. Máj 2013 15:13

Re: Madarsko - Hungary

Odoslaťod zvR7 » 05. Sep 2023 16:15

Nové videjko z M6 - "pokládka kobercov"
https://magyarepitok.hu/utepites/2023/0 ... o-szakasza
zvR7
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 323
Obrázky: 0
Založený: 05. Máj 2013 15:13

Re: Madarsko - Hungary

Odoslaťod devil » 07. Sep 2023 09:37

A ešte mám jeden článok, zo 7.8., kde sa píše o zastavení prípravy rýchlocesty z z Pécse do Barcse. Čiže M6 k hraniciam HR áno, ale M60 musí počkať. Boli pozastavené prípravy aj akvizície pozemkov.
take nieco by u nas nemohlo ist ani do vaznejsej pripravy, max. zosilnenie telesa ak treba a vymena povrchu. ziadna hlavna trasa, cesta aj ked nema komplet obchvaty prakticky vsade po okrajoch miest. typicky pripad RC do kazdej doliny.
a kedze starostka v okoli dediny nevidela ziadne stavebne stroje pytala sa NDS co sa deje...
Obrázok používateľa
devil
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 137
Založený: 04. Feb 2005 07:32

Re: Madarsko - Hungary

Odoslaťod zvR7 » 10. Sep 2023 22:01

Vypísané VO na výstavbu nového mosta pri Mohácsi (2x2 + cyklocesta) a súvisiacej cestnej infraštruktúry v celkovej dĺžke 28 km, všetko v parametroch na budúce rozšírenie na 2x2, bude to dôležitá spojnica južného regiónu a ich centier Pécs-Szeged-ín (devil - to je trocha aj odpoveď na plánovanie a pokračovanie M60 po HR hranice, podobne sa plánuje aj pokračovanie rýchlospojky od Segedína na Békéš Čabu a Debrecín (tz. vylepšenie jestvujúcej cestnej siete na parametre 2x2, to vyhlásil nedávno v článku minister pre výstavbu), cieľom je v budúcnosti napojiť južný región na Záhreb (a predpokladám na prístavy Triest a Rijeka)
https://magyarepitok.hu/utepites/2023/0 ... id-epitese
zvR7
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 323
Obrázky: 0
Založený: 05. Máj 2013 15:13

Re: Madarsko - Hungary

Odoslaťod badger-FB » 23. Sep 2023 20:52

Fotky z kladenia vozovky na M6 medzi Bóly a Ivándárdou, na 20 kilometroch. Finálne vrstvy asfaltu tam sú, dokončujú sa aj na križovatkách. A nasledovať budú portály, potom značenie a nakoniec aj ploty.

https://magyarepitok.hu/utepites/2023/0 ... wJkUiwE0BE
badger-FB
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 23
Založený: 27. Dec 2021 23:31

Re: Madarsko - Hungary

Odoslaťod badger-FB » 30. Sep 2023 22:41

Maďarská diaľničná nálepka 2024, už som to raz písal, ale to bol cenový odhad na podklade letnej inflácie, podľa ktorej sa nastavila aj cenotvorba 2023.

Ministerstvo výstavby to potvrdilo a aj centrum pre spoplatnenie. Čiže zdražovanie o 16,4%
https://www.autopalyamatrica.hu/hirek/j ... trica-2024
https://www.penzcentrum.hu/auto/2023092 ... en-1141754

čiže tu na tomto webe: https://toll-charge.hu/en

cenník:
https://toll-charge.hu/en/news/e-vignet ... nuary-2024
badger-FB
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 23
Založený: 27. Dec 2021 23:31

Re: Madarsko - Hungary

Odoslaťod badger-FB » 04. Okt 2023 15:38

spoplatnenie diaľnic 2024 (pokračovanie)
.
aj to som už písal, ale len krátky zoznam, ale tu je dlhší

Podľa plánov ministerstva výstavby a dopravy sa od roku 2024 viaceré úseky ciest, ktoré boli doteraz zadarmo, stanú spoplatnenými,

- teda sekcie M0, ktoré sú v súčasnosti stále voľne použiteľné,
- M44 z križovatky Lakitelek/Tiszakécske do Békešskej Čaby,
- úsek M30 medzi Miskolcom sever a Miskolc juh (doteraz to bol jediný nespoplatnený úsek tam)
- medzi križovatkou M6 Bátaszék a križovatkou M6-M60,
- M4 z Jászberény do North Abony a z East Abony do West Szolnok,
a M76 z Balatonszentgyörgy do Keszthely-Fenépuszta.

Pán minister ešte povedal, že čistý príjem mýta bol do 4.9. vo výške 78,4 miliardy forintov. (pochádzal z elektronických nálepiek Národnej mýtnej služby - teda štátu). Tieto peniaze nejdú na účet koncesionárskej spoločnosti MKIF spravujúcej spoplatnené koncesné cesty, ale do štátnej pokladnice. Štát potom prevádza peniaze MKIF podľa dohodnutého kľúča.

V rovnakom období roku 2022 (teda od januára do septembra) to bola suma 60 miliárd forintov, teda nárast o 30,5 percenta.

No a v roku 2024 sa predpokladá ešte väčší nárast. Ekonomika sa má viac oživiť, mýtne sa zdvihne a rozšíri o ďalšie úseky. Vláda potrebuje podľa ministra získať viac zdrojov, aby mohla aj viac spolufinancovať prichádzajúce europrojekty. Čím viac sa vyberie napriamo, tým menej bude vláda dávať podiel zo štátu a tento podiel môže ponechať v regiónoch na iných investíciách. Je to vysvetlenie, ktoré má upokojiť nespokojných primátorov - k tým spoplatneným diaľniciam, ale aj k zníženiu peňazí pre samosprávy.

A ešte pár info, Maďarsko zvýši tohtoročný deficit na 5,2% HDP. Človek máva krátku pamäť, tak pripomeniem, že tento rok mal byť deficit 3,9% a ďalší potom 2,5%.
Vlani to bolo 6,2% HDP.

Minister financií Mihály Varga spresnil, že na rok 2024 sa plánuje deficit 2,9%. Vláda požaduje o.i. od EÚ aj asi 1,5 miliardy eur alebo 1% HDP na špeciálny účet za zvýšené náklady na ochranu hraníc. Rozpočet je napnutý, pretože sa snaží reagovať na zložité globálne vzťahy, udržanie penzií a prerozdelenie energetických nákladov medzi sektory, zdvihnutie výdavkov na obranu na 2% HDP. Cieľ deficitu 2023 vo výške 5,2% by sa už nemal zmeniť. Inflácia by mala byť ďalší rok 6%.

Minister financií takisto upozornil, že vláda by mohla zvážiť uvalenie novej dane na banky, ktoré dosiahli rekordné zisky vďaka vysokým úrokovým sadzbám, ale takisto aj pozastaviť nové investície alebo predĺžiť zmrazenie investícií aj na ďalší rok alebo zmraziť výdavky na ministerstvách naprieč vládu, ak to bude potrebné na obmedzenie rozpočtového deficitu. Pretože vláda nemôže každý rok zatínať deficity nad 5%, pretože o.i. udržiava vysokú infláciu, nevýhodný menový kurz a spôsobuje problém udržania rozpočtových výdavkov po roku 2028. Takisto upozorňuje na riziko príchodu Europeňazí - bude ich treba spolufinancovať. To znamená, že niektorá sektorová pomoc sa bude musieť znížiť alebo sa budú musieť zmraziť výdavky na úroveň tohto roku a spolufinancovanie vznikne z rastu ekonomiky. Ťažké roky pre Maďarsko sa neskončili, aj keď sa situácia zlepšuje.
badger-FB
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 23
Založený: 27. Dec 2021 23:31

Re: Madarsko - Hungary

Odoslaťod ondrej100 » 13. Okt 2023 21:51

Týka sa to síce všetkých ciest, ale najviac nás to asi ovplyvní na diaľnici v maďarsku -

https://tvnoviny.sk/zahranicne/clanok/8 ... 1697215104

Takže tempomat, GPS s meraním rýchlosti a radšej 129?
ondrej100
diskutujúci
 
Príspevky: 76
Založený: 14. Okt 2015 21:10

Re: Madarsko - Hungary

Odoslaťod badger-FB » 15. Okt 2023 19:06

Od včera je v prevádzke 36 kilometrov na ceste 83, v úseku Győr - Pápa (na juh od G.)

galéria fotiek: https://magyarepitok.hu/utepites/2023/1 ... rt-papaval
badger-FB
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 23
Založený: 27. Dec 2021 23:31

Re: Madarsko - Hungary

Odoslaťod IDV » 17. Okt 2023 15:21

ondrej100 napísal:Týka sa to síce všetkých ciest, ale najviac nás to asi ovplyvní na diaľnici v maďarsku -

https://tvnoviny.sk/zahranicne/clanok/8 ... 1697215104

Takže tempomat, GPS s meraním rýchlosti a radšej 129?


No tacho 130 je GPS tak 125-127.. vidiet to uz len na Waze napr. Tak vzdy meraju GPS pokial viem, nie tacho, kedze kazde auto ma kusok inu odchylku. Toto +1 nad a uz pokuta vraveli dopravaci (mobilny/staticky?), cize ked ide tacho 135 tak to moze byt GPS okolo 130-131...

https://hungarytoday.hu/penalty-ticket- ... the-limit/

Tu uvadzaju 80e minimalna pokuta a max 800e. Za +1kmh 80e mi pride extremne
IDV
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 542
Založený: 09. Sep 2021 21:16

Re: Madarsko - Hungary

Odoslaťod ondrej100 » 18. Okt 2023 06:22

Ved ja som nenapisal ze na tempomate si nastavim 129 ale ze podla GPS pojdem 129. Teda asi to bude rozdiel ked doteraz som chodil 134 podla GPS a niektori co tu pisali tak aj viac chodili dlhe roky bez pokuty
ondrej100
diskutujúci
 
Príspevky: 76
Založený: 14. Okt 2015 21:10

PredchádzajúcaĎalšia

Naspäť na Diaľnice a RK v EÚ

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 37 hostí.