Madarsko - Hungary

všeobecná diskusia o diaľniciach a RK v EÚ (okrem SR a ČR)

Moderátor: Moderátori

Re: Madarsko - Hungary

Odoslaťod zvR7 » 20. Dec 2022 14:46

mierne korigujem svoj príspevok, odovzdaná iba časť previazania cesty č.82 od Gyoru na novú časť cesty č.8 cez novú MUK...zvyšok sa ešte buduje, odovzdanie na budúci rok
zvR7
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 321
Obrázky: 0
Založený: 05. Máj 2013 15:13

Re: Madarsko - Hungary

Odoslaťod badger-FB » 25. Dec 2022 11:07

NIF asi od nového roka končí, jeho aktivity nahradí ministerstvo výstavby.
https://nif.hu/2022/12/tajekoztatas-a-n ... telerol-3/
badger-FB
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 23
Založený: 27. Dec 2021 23:31

Re: Madarsko - Hungary

Odoslaťod zvR7 » 28. Dec 2022 23:40

Pokračovanie prípravy severného obchvatu BP - M0 severná časť (8 km, dva tunely - 2 km a 3,2 km plus napojenie budúcej M10), 2x2 úsek od cesty č.11 (od mosta cez Dunaj) po cestu č.10 (odbočka na Ostrihom)
Vybraný víťaz na projektovú prípravu a dokumentáciu, získanie potrebných povolení
https://magyarepitok.hu/utepites/2022/1 ... -projektje
zvR7
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 321
Obrázky: 0
Založený: 05. Máj 2013 15:13

Re: Madarsko - Hungary

Odoslaťod badger-FB » 29. Dec 2022 12:58

Maďarsko schválilo úpravu rozpočtu na rok 2023

Deficit rozpočtu sa zvýši z pôvodných 3,5 na 3,9%.
Režijný ochranný fond (pred cenami energií) sa zvýši z pôvodných 670 na 2610 miliárd HUF (z toho 1400 miliárd sa získa zo zvláštnych daní, zvyšok sa prehĺbi do deficitu)
- najviac rastie položka domácnosti z doterajších 600 na 1458 miliárd
- štátne inštitúcie vzrástli na 855
- podnikatelia dostanú zvyšok
Vláda zakladá rozpočet na raste HDP o 1,5%
Rozpočet 2023 zdvihne náklady na energie, ale nezdvihne v takej miere materiálové a kapitálové investície, ktoré sa budú musieť znížiť. Detailný harmonogram sa upravuje ministerstvom výstavby.
Dlh má klesnúť zo 74% na 70% HDP
Ak by bol rast HDP vyšší, tak vláda sľúbila peniaze neprejesť, ale dať na zníženie deficitu

Náklady na obsluhu dlhu, čisté úrokové náklady sa zvýšia o 310 miliárd.
Rezerva centrálnej banky sa zvýši o 418 miliárd na 977 miliárd.

Vláda očakáva nárast cien energií zo 7 na 17 miliárd eur a rozhodla sa 50% navýšenia prevziať na seba
Nie je to cielené dlhoročné opatrenie, pretože by ho nebolo možné ďalej účinne vykrývať zo špeciálnych daní

Vláda tento rozpočet upravila vyhláškovým zákonom, čiže obišla parlament. Pod dokument sa podpísal člen rozpočtovej rady, ale nepodpísal sa guvernér centrálnej banky, ktorý kritizuje viaceré parametre a označuje ich vo výsledku za zhoršenie stability verejných financií.

Zmena rozpočtu má byť do parlamentu predložená do konca januára.

https://www.portfolio.hu/gazdasag/20221 ... rol-587252
https://www.portfolio.hu/gazdasag/20221 ... rol-587506
badger-FB
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 23
Založený: 27. Dec 2021 23:31

Re: Madarsko - Hungary

Odoslaťod zvR7 » 09. Jan 2023 21:34

zvR7
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 321
Obrázky: 0
Založený: 05. Máj 2013 15:13

Re: Madarsko - Hungary

Odoslaťod badger-FB » 18. Jan 2023 21:02

Magyar Közút v roku 2022 dokončil modernizáciu a opravy 960 km štátnych ciest. (1/34) Nezačal všetky v tom roku, ale spolu dokončil. Nie priamo ale samozrejme stavebné firmy.
Ďalších 800 km regionálnych spojníc, cesty druhej triedy. Program maďarský vidiek. Tento program dostal na rok 2023 viac peňazí ako jeden z mála, o infláciu bol indexovaný.
V tomto roku sa od jari musí rozpočet uskromniť (roky 2023 a 2024 budú spolu tvoriť menej ako rok 2022 pre túto kapitolu), ale aj tak sa majú začať veľké rekonštrukcie na 130 km štátnych ciest, alebo sa už súťažne dokončili a začnú už stavebné práce. Presnejšie dostal program maďarského vidieka 42 miliárd forintov, v 2022 to bolo 27. Odpovedá to inflácii v cestnej výstavbe.

Štát koncom 2022 pozastavil alebo dočasne zrušil všetky investície do ciest, ktoré stáli len na štátnom rozpočte. V roku 2022 krajina investovala do ciest 185 miliárd forintov na účely kompletných opráv. Aktuálne sa stále prepracováva harmonogram prác na rok 2023 a 2024. Podľa prerozdelenie fondov EU, s ktorými sa pôvodne nepočítalo, že sa stihnú v 2023 čerpať.

NIF ako doterajší mega správa bol k 1.1. zrušený. Jeho kompetencie prevzalo ministerstvo výstavby a investícií alebo presnejšie ministerstvo dopravy. Tieto ministerstvá sú 2v1.
Niektoré stavebné aktivity po NIF prevzal nový súkromný koncesionár MKIF. Ten prevzal aj časť portfólia z Magyar Közút (všetky štátne cesty). Magyar Közút sa stará o 33 tisíc kilometrov ciest a niektorých diaľnic. Všetky, o ktoré sa nestará MKIF a súkromní správcovia.

Program maďarského vidieka spočíva v tom, že to sú opravy v 1 až 2 vrstvách a zabezpečuje sa s nimi napojenie na sídla regiónov, alebo na najbližšie hlavné cestné uzly. Ale vo vlastných silách. Teda štát nakúpil nejakú techniku. A v tejto činnosti pokračuje aj v 2023. Iba pre predstavu sa v ex roku kúpilo 20 kamiónov (preprava stavebných materiálov), 2 cestné frézy + 2 finišére + potrebný počet valcov etc. tak, aby Maďarský verejný prevádzkovateľ mal 2 celé zostavy. :idea: Na úrovni nižších samosprávnych jednotiek pracuje vláda. Je to rýchlejšie, efektívnejšie a postačuje to. Obdoba našich cestárov na úrovni kraja, ktorý ale takúto techniku nevlastnia..

Veľa utrpel dopravný rozpočet. Takže sa bude zdražovať. Vláda nedá dopravným podnikom 20 miliárd forintov, z toho 12 berie železnici. Tým berie aj na prevádzke 7. Vláda vzala veľkým mestám, aby niečo pridala menším obciam. Všeobecne ale vzala samosprávam 15 miliárd forintov. Pritom samosprávy čakali aspoň o infláciu viac.

Vláda vykryje šeky domácnostiam, niečo pre verejné inštitúcie, máličko pre firmy. Vôbec ale nedofinancuje ostatné služby a už vôbec nie rodinné dávky. Tie sa medziročne teda prepadávajú práve pre reálne ceny.

Celé ministerstvo výstavby dostane 1300 miliárd forintov. Výstavba štátnych projektov sa musela odložiť aj mimo ciest: odklad športových areálov, univerzitný telocvičný komplex, divadlo atď. Odklad rozšírenia diaľnice Budapešť - Rakúsko v 1. úseku. Diaľnica M0 vypadla z priorít.

https://www.hellovidek.hu/gazdasag/2023 ... to-autosok
https://hvg.hu/gazdasag/20221230_koltse ... 023_atiras
badger-FB
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 23
Založený: 27. Dec 2021 23:31

Re: Madarsko - Hungary

Odoslaťod badger-FB » 18. Jan 2023 21:38

Samotné o sebe je hlavné mesto Maďarska, v ktorého metropole žije 1/4 krajiny. Budapešti vláda nedala čo dať mala, nepreplatila niektoré posledné práce v pomeroch v akých mala (mosty, cesty, MHD, školy) a ešte na rok 2023 výrazne znižuje ďalšie peniaze v súlade s programom, aby sa viac ušlo menším obciam v krajine, teda tento kľúč zasiahol aj 100 tisícové mestá.

Na konci roka 2022 varovalo vedenie mesta, že druhý polrok 2023 nie je krytý. A že mesto si nemôže vziať ďalšie úvery, lebo už naráža na dlhové limity. Za vlaňajšok dlhuje za zrealizované práce 17 miliárd forintov. Zákonne to v Maďarsku nie je možné, takže hlavné mesto použilo iné zdroje v rozpočte, aby deficit vymazala, ale takzvane technicky je mesto so záporným zostatkom. Aké peniaze sa použili? Investičný úver z EIB, ktorý bol na účtoch mesta. To sa ale musí v prvej polovici roka vyvážiť. Vláda by mala schváliť nový vládny úver pre mesto, ale nejak sa k tomu Orbán nemá. Centrálna vláda upravila v decembri rozpočet a o skoro 450 miliárd zdvihla pôvodný deficit na tento rok. Sypať ďalšie peniaze a ďalšie úvery je problém aj preto, že zle sú na tom aj iné mestá.

Vláda dlhuje hlavnému mestu schválené energetické kompenzácie vo výške 14 miliárd. Z inej kapitoly mesta preto museli presunúť 10 milárd na MHD, inak by sa zastavila. Týchto 10 miliárd ale chýba v odpadovej politike. Tam hrozia smetiari veľkým štrajkom.. čo znamená navýšenie oproti doterajšej sume, ktorá nie je dôležitá, ale mesto nateraz nemá žiadne forinty a bude musieť vrátiť odtiaľ presunuté peniaze odniekiaľ inde naspäť aj tam. Pritom nie je vyriešená kapitola doprava na rok 2023. Budapešť potrebuje 150 miliárd ale vláda garantuje s využitím všetkého len 90, odkiaľ mesto vezme rozdielový čiastku nie je jasné.

Budapešť dostala sľub, že dostane záruku vlády na 32 miliardový investičný úver. Stále sa tak nestalo.

Hlavné mesto potrebuje prežiť 2 míľniky. Prvý je v marci, druhý v polovici roka. Ak sa nenaplnia príjmy v podobe 1. dane od podnikateľov v marci, tak sa prehĺbi problém po marci. Do marca je kritických prvých 75 dní v roku. Na druhú polovicu roka mesto nevie garantovať rozsah služieb, ak ich nechce zatvoriť alebo zrušiť. Mesto nechce zatvárať kúpele, plavárne, školy, prestať svietiť, starať sa o bezdomovcov, obmedziť MHD, pretože prvé aj posledné je cestovný ruch a z toho peniaze. Mesto nechce ani zdražovať, lebo to ešte zhorší situáciu.

Mesto nedostalo investičný úver ani v roku 2022 aj keď bol schválený, tak sa nezrealizoval. Jeho výsledkom je sekera na prelome rokov. Mesto stojí na svojich firmách a tie musia mať likviditu. Hrozba skutočne zaplatených daní, ceny energií a kompenzácie, nárast platov deprimuje celkový stav, v ktorom už dnes chýba 120 miliárd forintov. To je asi 300 mil. eur.

Budapešť zastavila viaceré veľké projekty, niektoré, ktoré sa mali začať tento rok, tak sa odkladajú na 2024 a ďalej. Ak mesto nedostane do polovice roka 120 miliárd forintov, tak bude čeliť technickému bankrotu. Tento výpadok je pritom len polovica skutočných problémov: príjmy sa v tomto roku odhadom znížia o 40-50 miliárd, výdavky minimálne o toľko viac. Chýbajúce financie za minulý rok a mesto je niekde na 270 miliardách. Čiže asi 700 mil. eur. S tým, že si nemôže už bez súhlasu vlády vziať nové adekvátne úvery, ani sa skoro nič nebude robiť a je neisté ako sa naozaj bude žiť. Za najväčší problém sa považuje fakt, že mesto už minulo polovicu investičného úveru, ktorý vláda nakoniec neschválila aj keď pôvodne ujednala. Dlhodobo sa pripravoval nákup respektíve výmena veľmi starých 380 autobusov. Tieto budú pokračovať v prevádzke aj naďalej. Majú vysokú kazivosť, občas sa neobjavia na trase. Ďalšie spoje sú tak neprimerane preplnené, čo je pre cestujúcu verejnosť zlé znamenie. Dopravný podnik hľadá alternatívu v podobe prenájmu 150 kusov namiesto nákupu. Celkovo v Budapešti nevyhovuje 500 autobusov.

Toto všetko vplýva na to, že Budapešť sa môže ocitnúť v technickom bankrote a prestane normálne fungovať. Upozorňuje na to finančná komisia, rada pre rozvoj mesta, centrálna banka varuje pred takýmto scenárom, pretože to by znamenalo poškodenie mena a okrem iného by to aktivovalo vynútenie splatnosti všetkých pohľadávok podľa legislatívy a zásadne znížilo dôveru v ostatné samosprávy. Je to odozva na to, že Orbán pripravuje ovládnutie mesta cez krízový manažment vlády.. ako záchranné núdzové lano, ktoré potom láskyplne poskytne. :roll:

https://nepszava.hu/3180704_budapest-fo ... dzse-hiany
https://nepszava.hu/3178983_csaknem-a-f ... -a-kormany

Orbán musí riešit aj iné regióny. 29 samospráv dostalo povolenie čerpať spolu 30 miliárd forintov. A 3 mestá 9,5 miliardy. Debrecín získal úver vo výške 10, Kecskemét za 8, Győr za 2,5 miliardy.
Budapešť je v útlme a práve tak aj ďalšie mestá, hlavne také, ktoré sú vedené opozíciou..
Niektoré výroky hraničia s bezpečnosťou. Výrok typu na čo svietiť predraženou energiou uprostred hlbokej noci vyslovene podporuje kriminalitu.
Šetrí sa mimochodom na aj na programoch prevencie a zložkách, ktoré sa venujú ochrane ľudí, ale to je zase mimo fóra.

Jedna z firiem v Budapešti je aj dodávateľ vody. Voda bude je hlavné heslo vo viacerých novinách, ale faktom je, že prevádzkovateľovi vody chýba 18 miliárd forintov (to je napríklad polovica programu maďarský vidiek na opravy ciest), generálny direktor odstúpil lebo že nemá zmysel takto viesť podnik. Ak sa nespraví náprava, tak spoločnosť jednoducho skrachuje. Mesto s ním navyše uzatvorilo zmluvu len na 1. kvartál. Tak ako s inými, lebo ani Budapešť jednoducho nevie na čom je. Parlament rieši možnosti, jedna z nich teda ako udržať systém zásobovania vodou, ak by sa nepodarilo situáciu finančne udržať bude len znárodnením tohto podniku. :idea: Hlavné mesto odmieta tento podnik odovzdať do rúk vlády zrovna ako aj ostatné samosprávy. Do vodární samosprávy investovali obrovské peniaze a problémy sú hlavne kvôli cenám elektrickej energie a ignorácie skutočných cien zo strany vlády, ktorá robí podľa toho výpočty a dáva obmedzené dotácie na chod.
badger-FB
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 23
Založený: 27. Dec 2021 23:31

Re: Madarsko - Hungary

Odoslaťod richie » 06. Feb 2023 11:45

nemate niekto info ako to vyzera s planovanym rozsirenim M1?
prip. severnym obchvatom BUD?
nemam poslednu dobu tolko casu aby som preliezal madarske zdroje (skyscraper a pod.) ani jazykovu znalost

aj ked podla poslednych prospevkov od badger-FB(vdaka za nich) to nevyzera velmi ruzovo ..
richie
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 304
Obrázky: 0
Založený: 17. Jún 2015 07:32

Maďarsko - Magyarország

Odoslaťod KN.SK » 06. Feb 2023 12:15

2019. augusztus 22-én kiadták az építési engedélyt az autópálya 45 km-es Biatorbágy - Tatabánya (16+224 - 61+100 km szelvények közötti) irányonként három sávos szakasz megvalósítására. A munkák kezdetét 2021-ben jelölték meg. 2022. július elején visszavonták a projektet az M0 és Bicske-Nyugat csomópont közötti 23 km-es útszakasz 2x3 sávra bővítésére/Dňa 22.08.2019 bolo vydané stavebné povolenie na rozšírenie úseku M1 Biatorbágy - Tatabánya (medzi 16,224 + 61,100 km; t. j. 45 km diaľnice) na tri jazdné pruhy v každom smere. Začiatok prác bol vytýčený na rok 2021. Začiatkom júla 2022 bol stiahnutý projekt rozšírenia 23 kilometrového úseku medzi M0 a križovatkou Bicske-Nyugat na 2x3 pruhy. 1860
Festina lente! Σπεῦδε βραδέως!
Sapienti sat.
Radšej budovať, než niečo ničiť.
Obrázok používateľa
KN.SK
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3839
Založený: 08. Máj 2014 11:56

Re: Madarsko - Hungary

Odoslaťod badger-FB » 09. Feb 2023 20:29

Ako píše KN.SK úsek po Bicske, ktorý sa mal tento rok začať, tak sa nezačne, lebo to bol projekt z čisto národných zdrojov a tie dnes idú na energie.
Všetko, čo Maďarsko nezačalo stavať a stojí hlavne na národných zdrojoch, tak sa musí odložiť. Oni to zatiaľ prezentujú tak, že tento rok, ale neupresnil sa začiatok, takže sa nevie či 2024 bude rok oživenia.
Ale zase to, čo stavajú, tak to chcú dokončiť. Ale tiež som čítal, že tento rok sa odovzdá len niekoľko rozšírení ale vo forme že je v prevádzke pol profil a bude plný. A udrží sa reko ciest. Inak sa nemá odovzdať do užívania ani jeden kilometer diaľnic, lebo ešte aj znížili rozpočet stavieb v tomto roku a odovzdajú o kvartál až dva neskôr, takže až v 2024.

Tak keď nie je z čoho, tak nie je proste z čoho. Všetci sa majú úskromniť a pochopiť, že štát podporuje ceny energií, aby udržal infláciu, ktorá už tak je katastrofálna.
badger-FB
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 23
Založený: 27. Dec 2021 23:31

Re: Madarsko - Hungary

Odoslaťod badger-FB » 17. Feb 2023 20:04

Ako ušetriť

toto je dobrá vec: https://www.autopalyamatrica.hu/megyei- ... ya-matrica
bezplatný plánovač a kalkulačka

Pomôže to vybrať si trasu a zobrazí zoznam nálepiek potrebných na dosiahnutie cieľa. Na stránke si môžete pohodlne a bezpečne zakúpiť príslušnú elektronickú nálepku do pár minút. Nemusíte si kupovať celoročnú, lebo napríklad trasa BA-KE sa neoplatí.

Platené a bezplatné úseky ciest sa pre rok 2023 nezmenili. Hoci sa veľa stavia a plánuje zahájiť do výstavby, keď sa finančná situácia zlepší, zatiaľ sa dá jazdiť podľa minuloročného harmonogramu. Keby to niekoho zaujímalo tak ide o: 62/2021. (XII. 22.), na základe vyhlášky ITM sa stala splatnou od 1. januára 2022 a pokračuje teda ďalej.

- nový úsek M30 medzi Miškolcom a Tornyosnémeti
- úsek diaľnice M85 medzi Sopronom-východ a Sopronom-sever,

Nasledujúce úseky môžete využiť aj bez platnej diaľničnej známky:

- úseky medzi diaľnicou M0 číslo 1 a M5, ako aj úseky medzi diaľnicou M4 a M3 a mostom Megyeri,
- diaľnica M4 vedúca na medzinárodné letisko Ferenca Liszta Vecsés-Budapešť a úsek medzi Abony a Törökszentmiklós-nyugat,
- obchvat Miškolca na diaľnici M30,
- diaľnica M31,
- diaľnica M44,
- juhozápadný obchvat mesta Pécs na diaľnici M60,
- úsek diaľnice M76 medzi Balatonszentgyörgy a Keszthely-Fenépuszta,
- diaľnica M8,
- diaľnica M80,
- úsek diaľnice M9 medzi hlavnou cestou č.6 a hlavnou cestou č.51 a obchvatom Kaposvárt.

Od 1. januára 2023 sa cena diaľničných nálepiek zvyšovala nerovnomerne v súlade s infláciou, čo viedlo väčšinu motoristov k ročným (13-mesačným) riešeniam. Cena týždenných (10-dňových) a mesačných druhov vzrástla o 21 – 72 %, pričom cena ročných nálepiek vzrástla len o 5 % (v kategórii D1 je to 2 750 HUF a 4 450 HUF, v prípade poslednej z nich 5 720 HUF). Pre tých, ktorí počas roka pravidelne jazdia po spoplatnených úsekoch menej ako 8,5 župy, je nákup ročných župných práv na jazdu najekonomickejšou alternatívou, keďže cena národnej nálepky pre všetky úseky celej republiky v kategórii D1 je 49 190 HUF. Podľa januárových národných štatistík je už teraz vidieť výrazný nárast každoročného dopytu po diaľničných nálepkách.

D1 - Platí pre vozidlo schopné prepravy až 7 osôb a jeho príves; resp pre motocykle.

zakúpenie:
Známka D1 na 10 dní: https://www.autopalyamatrica.hu/matrica/D1/10napos
Známka D1 na mesiac: https://www.autopalyamatrica.hu/matrica/D1/1havi
Známka D1 na rok: https://www.autopalyamatrica.hu/matrica/D1/eves
Župná známka D1: https://www.autopalyamatrica.hu/matrica/D1/megyei
badger-FB
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 23
Založený: 27. Dec 2021 23:31

Re: Madarsko - Hungary

Odoslaťod badger-FB » 17. Feb 2023 20:20

pokúsil som sa prebehnúť weby k tomu čo sa bude stavať, rozširovať, rekonštruovať, je to sťažené, lebo jedno je konceionár, jedno je štát, zrušil sa NIF, zmenili sa nejaké práva ministerstiev, niektoré odkazy sú nefunkčné, moja obmedzená maďarčina :oops: , ešte som narazil na dodatok, v ktorom ešte niečo štát spraví ale prevedie to na koncesionára, kvôli ekonomickej situácii, aby ten model vydržal, ale platí, že rok 2023 je chudobný na výstavbu po rokoch expanzie (ako keby to u nás bolo lepšie :twisted: )

Po niekoľkých rokoch a stovkách kilometrov cestných úsekov sa domáca sieť rýchlostných ciest tento rok nerozšíri, prebiehajúce investície budú ukončené v rokoch 2024 a 2025. Bude však veľa rekonštrukcií, ktoré už nebude vykonávať Magyar Közút, ale Magyar Concessziós Infrastructure Fejlsztó Zrt.

Obdobie veľkých diaľničných a diaľničných stavieb sa v Maďarsku skončilo, vyplýva z údajov dostupných na webovej stránke zaniknutej spoločnosti National Infrastructure Development Co., Ltd., v tomto roku prvýkrát po mnohých rokoch domáca sieť rýchlostných ciest sa nebude rozširovať. Zatiaľ čo štát nemôže kvôli zmrazeniu investícií spustiť nové projekty, odovzdanie prebiehajúcich investícií sa bez výnimky očakáva v rokoch 2024 a 2025:

- plánované dokončenie 20-kilometrového diaľničného úseku M6–Boly–Ivándárda v januári 2024 (ide o najväčšiu šancu, že bude dokončený ešte tento rok, premávka na ňom však môže začať až neskôr),
- Odovzdanie posledného, ​​záverečného úseku diaľnice M44 spájajúcej Békešskú Čabu medzi Szentkirály a M5 si bude musieť podľa prísľubov počkať do začiatku roka 2025.
- 4-kilometrový úsek rýchlostnej cesty M85 medzi hranicou Šopron a križovatkou Fertőrákos by mohol byť dokončený na jeseň 2024,
- Nájazd do Kaposváru bude dokončený po odovzdaní stále chýbajúceho 10-kilometrového obchvatu Látrány vo februári 2024, takže aj toto sa posunie na budúci rok.

Do roku 2025 si vláda dala za cieľ napojiť všetky mestá so župnými právami na sieť rýchlostných ciest. Až v posledných rokoch sa spojili Kaposvár, Békešská Čaba, Szolnok, Eger, Szombathely, Šopron či Salgótarján. Zalaegerszeg a Esztergom však také šťastie nemali, NIF na jeseň 2021 zrušilo verejné obstarávanie na stavbu M76 a v prípade M100 už bol vyhlásený víťazný zhotoviteľ, no práce sa nemohli začať z dôvodu zastavenia investície.

Tento rok budú hrať hlavnú úlohu rekonštrukcie diaľnic

Magyar Koncessziós Infrastruktura Fejlsztő Zrt., ktorá k prvému septembru minulého roka prevzala prevádzku 1237-kilometrového úseku rýchlostnej cesty, začína tento rok práce s rekonštrukciou: podľa prísľubov zrovná so zemou 300-400 kilometrov M1, diaľnice M3 a M7. No nielen rekonštrukčné práce, ale aj rozšírenia sa plánujú na najbližších 35 rokov. MKIF na našu otázku minulý rok odpovedal, že by chcel začať s rozšírením úseku diaľnice M1 medzi Bicske a Tatabánya dvakrát na tri jazdné pruhy, čo by sa mohlo uskutočniť v roku 2023. Po Bicske to mal robiť štát, ale nateraz nemôže začať.

MAPA plánovaných prác: https://cdn.vg.hu/2022/11/rcQeNDvuVr3xK ... cwZWM1.jpg

Mapa z leta 2022 ukazuje, že úsek M3 medzi Gyöngyös a M0 (64,5 kilometra) sa môže do roku 2030 rozšíriť na 2 x 3 jazdné pruhy. Rozšírenie jazdných pruhov sa môže uskutočniť do roku 2028 aj na úseku M0-Balatonvilágos (74,4 kilometra) na M7. Na M1 sa v rokoch 2027 a 2030 plánuje rozšírenie liniek Bicske a Győr.

MKIF pripravuje aj ďalšie expanzie na rýchlostných cestách. To sa môže uskutočniť na M1 až po štátnu hranicu do roku 2031. Budú tiež obnovené, ako napríklad na M4, M44, M35, M7 alebo M86.

Nový koncesionár ovláda väčšinu diaľnic. Polovicu siete zrekonštruuje, 1/5 rozšíri a 272 km nových postaví. Štát mu za to platí podstatnú časť vybraného mýta.

Prvého septembra prevzal Magyar Koncessziós Infrastruktura Fejlsztő Zrt. (MKIF) prevádzku a údržbu 1 237 kilometrov existujúcich rýchlostných ciest od Magyar Közút Nonprofit Zrt. Spoločnosť podľa prísľubov počas nasledujúcich 11 rokov zrekonštruuje 538 kilometrov existujúcej cesty. Okrem toho postaví 272 kilometrov nových diaľnic a rozšíri existujúcu sieť o 273 kilometrov nových jazdných pruhov.

Čo sa pripravuje do výstavby týmto koncesionárom:

- výstavba M81 zameraná na odľahčenie M0 v dĺžke 102 kilometrov od Komáromu, dotýkajúcej sa Székesfehérváru po Sárbogár.
- trasa, už známa ako M8, povedie zo Sárbogárdu, dotýkajúc sa diaľnice M6, cez Dunaj do severnej časti Kecskemétu s dĺžkou 76 kilometrov.
- Podľa plánov bude dokončený 31-kilometrový úsek M3 medzi Vásárosnamény a Beregdaróc, čím sa M3 dostane aj na štátnu hranicu.
- Postaví sa aj 61-kilometrový úsek M4 z Kisújszállás do Berettyóújfalu, čím sa stane po celej dĺžke M4.

M81 by mohla byť dokončená v roku 2033, M8 v rokoch 2031-2032 a severný cíp M3 v roku 2030. M4 môže dosiahnuť svoju plnú dĺžku v rokoch 2029-2030.

Na základe nepriaznivej situácie sa spravil ešte dodatok. Štát spraví investície na 160 km a prevedie ich pod nového koncesionára. Teda čo štát chcel, to aj spraví, ale starať sa o to nebude. Nový koncesionár sa má o diaľnice starať 35 rokov. Nikde nie je napísané, že sa mu to podarí. Štát má v rukách výber mýta a keď sa rozhodne ho dať zadarmo, tak môže, ale musí nájsť platby za kilometre.

A čo teda môže štát vo svojej aktivite robiť? (tých asi 160 km)

- úsek M0-Bicske, ktorý môže byť dokončený do roku 2027 na M1 s 2 x 3 pruhmi, ak by sa začalo v 2024, ak nie tak sa to posúva
- rozšírenie M6 k štátnej hranici do roku 2024,
- úsek Szentkirály–Lakitelek (39 kilometrov) na M44 na roky 2024 a 2026,
- na M4, úsek Törökszentmiklós–Kisújszállás (36 kilometrov) do roku 2026,
- na M49, úsek Mátészalka–Csenger (45 kilometrov) do roku 2029,
- 36-kilometrový úsek medzi Vásárosnamény a Záhony na M34 sa očakáva do roku 2027.
badger-FB
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 23
Založený: 27. Dec 2021 23:31

Re: Madarsko - Hungary

Odoslaťod zvR7 » 10. Mar 2023 21:08

Aktuálne videjko z výstavby mosta na Dunaji pri Paks-Kalocsa
https://magyarepitok.hu/utepites/2023/0 ... nkalatokat
zvR7
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 321
Obrázky: 0
Založený: 05. Máj 2013 15:13

Re: Madarsko - Hungary

Odoslaťod badger-FB » 12. Mar 2023 20:27

Čo spôsobila vláda tým, že zrušila veľké zakázky a ako to ohrozuje stav po 2024, kedy chce vo väčšom začať stavať. Maďarské stavebníctvo v období 2016 až 2022 impozantne rástlo. Vo veľkom štát zadával verejné stavby, ale dopyt bol aj po bývaní. V sektore pracuje o 30 tisíc viac ľudí, než pred pandémiou. Toto všetko už v roku 2023 nebude platiť.

Štát znížil rozmer verejných zakáziek, o tom som písal ale v článku sa to spomína takisto. Majú doraziť zmrazené eurofondy vo výške 1,5 miliardy eur, ale neprejaví sa to v tomto roku.
Samotný rok 2022 sa výkonom v stavebníctve dostal na 1/4 hodnotu predchádzajúcich rokov a posledný kvartál sa prepadol.
Do Maďarska sa skoro všetky stavebné materiály dovážajú. A zdraželi v rozpätí 40 až 160%. Celkové ceny výrobcov v Maďarsku sa zdvihli o 26%.

EU fondy meškajú dva roky. A znižuje sa záujem o nové bývanie, pretože je menej dostupné. Toto môže začať reťazec začarovaného kruhu. Stavebné firmy očakávajú vzostup renovácií. Už teraz je viac zakáziek na energetické úpravy bývania v plášťoch budov.

V článku sa píše, že vláda odsunula na tento rok verejné objednávky plánované na tento rok na rok 2024 a ďalej (podľa vývoja) vo výške 2100 miliárd forintov. Je to príliš veľká suma, ktorú nemôžu nahradiť ani tie spomínané eu fondy, ktoré aj keby prišli, tak len stlmia prepad celého sektoru. Dopravné stavby sa na tom podieľajú väčšou polovicou.

Stavebníctvo to poznačí do ďalších rokov, lebo zaznamenalo odliv mozgov aj menej kvalifikovanej pracovnej sily. Dôvod je prozaický: firmy nemajú z čoho kopírovať nárast, ktorý je v iných sektoroch, kde tiež nepokrýva infláciu, ale kde je vyšší. Stavebníctvo je v začiatku 2023 na 74% úrovni toho kde je strojárstvo. Priemerná mzda v stavebníctve rástla najpomalšie za posledné dva roky, len o 16%. Do ďalších rokov, ako 2024+ to bude znamenať problémy s možným zapojením sa do nových zakáziek. Problémy sú už teraz s projekčnými kanceláriami, ktoré sa obhliadajú po práci v zahraničí a nebudú mať voľné kapacity na doma. Všade, kde sa takto neškrtalo na kapitálových výdavkoch do infraštruktúry totiž nabiehajú veľké balíky peňazí a problémom sú chýbajúce projekty.

Ďalší nový jav, ktorý už Maďarsko vymazalo sú stúpajúce dlhy v sektore. Tento problém je viditeľný od druhej polovice 2022. Vláda vtedy prijala úpravu v legislatíve, aby zabránila väčším problémom, ale napriek tomu je už 10% faktúr nepreplatených do platnej lehoty. Problémy sú v celom reťazci firiem, dodávateľov ale aj odstupujúcich kupujúcich v bytovej výstavbe. 3% predkladaných faktúr už firmy riešia cez nové úvery, čo konštatuje banková asociácia. V sektore teda chýbajú zdroje - od vlády, od samospráv, ale aj od ľudí a už aj medzi firmami.

Stavebné združenie odhadlo tohtoročný prepad v sektore o 10 až 15%. V prípade, že nenabehnú nové fondy, tak o viac.

Vláda cez ministra výstavby apelovala na rozumné nakladanie so ziskom. Ten bol v rokoch 2016 až 2019 na 15%, ale roztopil sa cez pandémiu v 2020 a firmy nemali v roku 2022 rezervy. Dnes sa zisk pohybuje v úrovni 8%, čiže polovica oproti najlepším časom v ziskovosti a pre tento rok existuje obava, či vôbec nejaký zisk firmy mať budú.

Väčšina firiem v Maďarskú sú mikropodniky a malé podniky. Skoro žiadna z nich nemá žiadne finančné rezervy. Nemôžu si dovoliť už ani predĺžiť program uplatnenia praxe pre študentov. Aj tu sa očakával zásah z vlády, ale minister Jánoš to prenechal na samosprávy.

Veľké firmy aktivovali už takzvané úverové linky. Snažia sa tým preklenúť zlé časy a napumpovať do vnútorného trhu viac peňazí, aby sa odvrátil nedostatok dodávateľov, čo by im určite nevyhovovalo. Samé nemajú dnes rezervy a nemajú väčšie zakázky - lebo vláda škrtla. Spoliehajú sa ale na lepší výhľad po 2024 a naklonenosť Orbána tak ako doteraz na viacerých národných programoch.

Ministerstvo dopravy a výstavby už pripravuje komisiu, ktorá má zachytávať najväčšie problémy v stavebníctve a pomôcť ich riešiť. Na začiatok sa majú "sudcovsky rozhodovať" spory medzi dodávateľmi za nezaplatené faktúry k nejakej spokojnosti. Vláda totiž zrušila aj vysúťažené zakázky, ktoré sa mali začať v tomto roku a na tomto mechanizme boli podpísané iné zmluvy a zrelizované nákupy strojov..

Vláda pôvodne očakávala, že si s tým firmy poradia, ale faktom je, že firmy tieto nákupy uskutočňovali na úvery. Komerčné banky financovali stavebno-investičné a renovačné transakcie na vybavení firiem už s rastúcimi úrokmi. Tie úvery majú dvoujciferné úroky a to znamená, že vláda, ktorá ešte v 2021 a časti 2022 vyhlásila veľké súťaže a ohlásila ďalšie pripravené tendre takto nepriamo tie firmy v sektore poškodila. Firmy aj keby dnes vrátili nakúpené stroje, ak sa časť dá, pretože je na leasing, tak aj tak prerobili. Na leasing je ale menšina a stroje a iné vybavenie stoja nevyužité.

Akákoľvek regulácia procesov v stavebníctve z pozície ministerstva sa teda doteraz neosvedčila.

https://www.maeponline.hu/gazdasag/az-e ... toiparrol/
badger-FB
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 23
Založený: 27. Dec 2021 23:31

Re: Madarsko - Hungary

Odoslaťod zvR7 » 27. Mar 2023 11:50

zvR7 napísal:Aktuálne videjko z výstavby mosta na Dunaji pri Paks-Kalocsa
https://magyarepitok.hu/utepites/2023/0 ... nkalatokat


doplnenie - foto z výstavby
https://magyarepitok.hu/utepites/2023/0 ... unkalatait
zvR7
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 321
Obrázky: 0
Založený: 05. Máj 2013 15:13

Re: Madarsko - Hungary

Odoslaťod zvR7 » 27. Mar 2023 11:56

Niečo pre tunelárov...pekné foto z výstavby na M85
https://magyarepitok.hu/utepites/2023/0 ... zasa-soran
zvR7
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 321
Obrázky: 0
Založený: 05. Máj 2013 15:13

Re: Madarsko - Hungary

Odoslaťod zvR7 » 27. Mar 2023 12:34

Prehliadka nového strediska Správy a údržby + Dopravnej polície na M4 (Monor)
https://magyarepitok.hu/mi-epul/2023/02 ... ja-galeria
zvR7
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 321
Obrázky: 0
Založený: 05. Máj 2013 15:13

Re: Madarsko - Hungary

Odoslaťod Azir78 » 28. Mar 2023 18:32

Uz sa tesim na december madari maju otvorit aj posledny usek M6 po hranicu s HR :)
Azir78
diskutujúci
 
Príspevky: 183
Založený: 17. Dec 2020 10:29

Re: Madarsko - Hungary

Odoslaťod zvR7 » 29. Mar 2023 16:08

Tento rok sa plánuje v HU veľkoplošná oprava na D a R na 297 km (najväčšia v histórii HU) Začiatok od 12.4.
Vybrané úseky na M1, M15, M3, M30, M35, M4, M7, M8
Do roku 2025 sa má vyrovnať kvalita siete na všetkých úsekoch v správe MKIF.
Spolu sa má obnoviť 200 mostov a nadjazdov a 30 odpočívadiel
https://mkif.hu/magyarorszag-legnagyobb ... elujitasa/
zvR7
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 321
Obrázky: 0
Založený: 05. Máj 2013 15:13

Maďarsko - Magyarország M3

Odoslaťod KN.SK » 06. Apr 2023 11:37

Na severovýchode Maďarska dnes sneží... Na M3 sa stala nehoda.
48738 Aj inde v bližšom i v širšom okolí sú problémy so zjazdnosťou.
Aj v Rumunsku, dnes mi to povedal a aj ukázal na videu jeden Rumun, kamionista. 1864
Festina lente! Σπεῦδε βραδέως!
Sapienti sat.
Radšej budovať, než niečo ničiť.
Obrázok používateľa
KN.SK
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3839
Založený: 08. Máj 2014 11:56

Maďarsko - Magyarország M30

Odoslaťod KN.SK » 06. Apr 2023 11:57

Oprava, už neviem v pôvodnom článku opravovať. Problémy dnes boli aj na M30. Ospravedlňujem sa. Obrázok v obrázku je na nesprávnom "mieste". :oops: 1865
Festina lente! Σπεῦδε βραδέως!
Sapienti sat.
Radšej budovať, než niečo ničiť.
Obrázok používateľa
KN.SK
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3839
Založený: 08. Máj 2014 11:56

Re: Madarsko - Hungary

Odoslaťod badger-FB » 08. Apr 2023 09:11

Azir78 napísal:Uz sa tesim na december madari maju otvorit aj posledny usek M6 po hranicu s HR :)
Si si istý, lebo rozpočtový plán hovoril o 2024 a o tom, že tento rok neotvoria na diaľniciach vôbec nič.
badger-FB
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 23
Založený: 27. Dec 2021 23:31

Re: Madarsko - Hungary

Odoslaťod Azir78 » 08. Apr 2023 13:56

17.2 si pisal ty :)
- plánované dokončenie 20-kilometrového diaľničného úseku M6–Boly–Ivándárda v januári 2024 (ide o najväčšiu šancu, že bude dokončený ešte tento rok, premávka na ňom však môže začať až neskôr),
Horsie ze chorvati zacnu stavat az teraz v maji ten posledny 5 km usek az na hranicu :(
Azir78
diskutujúci
 
Príspevky: 183
Založený: 17. Dec 2020 10:29

Re: Madarsko - Hungary

Odoslaťod badger-FB » 08. Apr 2023 14:24

No, ale rozdiel medzi dokončiť a otvoriť je fantastický. ;) Prečo sa teda tešíš na december? Myslel som, že je nejaký info článok, že to bude v decembri.
Chorváti áno, plánujú teraz začínať respektíve tento rok a dokončiť v 2024. Tak tam 5 kilometrov preskočíš, ale vlani sprevádzkovali 25 kilometrov. ;) Teda z 89 km majú v prevádzke 84 km.
V princípe bude platiť, že s rozdielom do dvoch rokov sa otvoria v oboch štátoch navzájom.. vznikne tak 2. diaľničné súvislé medzištátne prepojenie medzi Maďarskom a Chorvátskom. My ho síce máme na Slovensku, ale u nás to východné Slovensko nie je súvisle prepojené so západom krajiny.

Je to tam inak super, len tam chýba zázemie pre vodičov, menej púmp..
badger-FB
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 23
Založený: 27. Dec 2021 23:31

Re: Madarsko - Hungary

Odoslaťod Azir78 » 08. Apr 2023 15:37

Bolo by super keby aj Chorvati dokončili ten posledny 5 km usek tak ako pises v decembri 2024 a tym padom by otvorili aj novy dialnicny hranicny priechod.
Tym padom určite pojem cez leto 2025 do Chorvatska uz novou trasou cez Bosnu(Budapest,Osijek,Doboj,Zenica,Sarajevo,Mostar,Ploce)
Bosna do vtedy bude mat celkom pekny kus dialnice uz hotovy :)
Azir78
diskutujúci
 
Príspevky: 183
Založený: 17. Dec 2020 10:29

PredchádzajúcaĎalšia

Naspäť na Diaľnice a RK v EÚ

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 13 hostí.