Chorvatsko - Croatia

všeobecná diskusia o diaľniciach a RK v EÚ (okrem SR a ČR)

Moderátor: Moderátori

Re: Chorvatsko - Croatia

Odoslaťod Hugino » 19. Jan 2022 11:28

Práce na moste Pelješac budú ukončené do konca januára a prístupové cesty napredujú dobre, takže po moste sa bude dať jazdiť aj počas tohtoročnej turistickej sezóny, povedal v pondelok premiér Andrej Plenković po návšteve prác na most Pelješac. Práce na samotnom moste prešli do posledných desiatich dní a plné vyťaženie mosta je naplánované na koniec tohto mesiaca , po ktorom budú nasledovať technické kontroly, uviedol Plenković. „Podľa oznámenia bude výstavba mosta Pelješac dokončená do konca januára 2022,“ povedal Plenković. Dodal, že "dobre napreduje" aj druhá a tretia fáza - výstavba ciest, na ktorých pracuje rakúsky Strabag a grécky Avax, ako aj štvrtá fáza pri Stone. Podľa jeho slov sa predpokladá, že druhá a tretia etapa „budú ukončené v máji a júni“, pričom dokončenie štvrtej etapy by nasledovalo začiatkom jesene “. "To je momentálne dobré, ale znamená to, že túto turistickú sezónu bude doprava cez most Pelješac , a to znamená bez prekračovania hraníc a davov v Neume," povedal Plenković. Ako dodal, z celého Chorvátska sa tak stáva „pohyblivá samoúčelná destinácia, ktorá je v roku 2022 mimoriadne dôležitá“.

Zdroj gugleprekladu : https://www.vecernji.hr/vijesti/plenkovic-obisao-gradiliste-peljeskog-mosta-ove-sezone-ce-se-putovati-preko-njega-1554079
Hugino
návštevník
 
Príspevky: 11
Obrázky: 0
Založený: 30. Máj 2017 13:48

Re: Chorvatsko - Croatia

Odoslaťod reddevil » 19. Jan 2022 11:58

A co potom? Prejde sa cez most na Peljesac a tam je teda hotova cesta / dialnica? Lebo tie lokalne okresky su tam katastrofa... Co to su tie spominane etapy a budu to mat hotove do leta? Vdaka...
reddevil
návštevník
 
Príspevky: 28
Založený: 30. Nov 2020 15:08

Re: Chorvatsko - Croatia

Odoslaťod Hugino » 19. Jan 2022 14:19

Fázy:
Obrázok
https://povezanahrvatska.eu/vijesti/probijen-tunel-polakovica-kod-stona-kao-dio-pristupne-ceste-peljeskog-mosta/

Z iného článku: https://www.vecernji.hr/vijesti/strabag-ce-graditi-cvor-brijesta-na-pristupnoj-cesti-peljeskom-mostu-1493833
Strabag buduje prístupové cesty k mostu Pelješac, úsek Duboka - Sparagovići a Avax stavia obchvat Stonu, úsek Sparagovići - Prapratno - Doli.
Hugino
návštevník
 
Príspevky: 11
Obrázky: 0
Založený: 30. Máj 2017 13:48

Re: Chorvatsko - Croatia

Odoslaťod IDV » 20. Jan 2022 01:19

V juni otvaraju 4. fazu cize cele? podla toho clanku
IDV
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 542
Založený: 09. Sep 2021 21:16

Re: Chorvatsko - Croatia

Odoslaťod IDV » 20. Jan 2022 01:30

Naokolo blizsie Hrvatska verzija, inak tam boli velke cakacie doby? Co som pocul od znamych tak ten prejazd bol v pohode na hranici a je to len 9km
IDV
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 542
Založený: 09. Sep 2021 21:16

Re: Chorvatsko - Croatia

Odoslaťod Hugino » 20. Jan 2022 09:42

Čítaj pozornejšie: "pričom dokončenie štvrtej etapy by nasledovalo začiatkom jesene"

Tu nejde o naokolo bližšie, tu ide o prepojenie "bosou nohou" dve časti jednej krajiny.
Postavenie mosta je pre Chorvátov, aspoň podľa článkov na nete veľká udalosť.
Bosna odmietala pozemné varianty, tak museli stavať most.
Napokon je to pre Bosnu asi najhoršie riešenie, lebo majú prístup prístavu limitovaný výškou mostu. (aj keď sa dodatočne dohodli na zvýšení)
Hugino
návštevník
 
Príspevky: 11
Obrázky: 0
Založený: 30. Máj 2017 13:48

Re: Chorvatsko - Croatia

Odoslaťod IDV » 20. Jan 2022 11:55

Myslel som ze tam je dialnica az po Dubrovnik ale vidim ze to je obycajna cesta
IDV
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 542
Založený: 09. Sep 2021 21:16

Re: Chorvatsko - Croatia

Odoslaťod Pacho » 20. Jan 2022 13:53

idv, zrejme si nebol v chorvátsku, na rozdiel od nás majú veľmi kvalitné dialnice, hodnotil by som ich ako lepšie ako nemci. Infraštruktúra je veľmi dobrá. Druhá vec sú dialničné poplatky, ktoré sú relatívna vysoké, ale určite nižšie ako v taliansku. ČO sa týka ciest mimo dialnic, tiež sa nedajú s našími ani porovnávať, aj ten Dubrovník ma elegantné prepojenie , hoc tam nie je dialnica. Konkrétne čo sa týka tohto mosta, asi jedine rozumné riešenie pre chorvátov. Väčšina chorvátov sa hlási k slovanom. Bosna je zasa bližšie k východnéj kultúre, nechcem byť rasista, ale tam človek nevie čo im rupne v "bedni" . Jeden čas bosniaci žiadali pas, nestačil OP.....dlhé čakania....a takto ich nemôžu vydierať. Ak CRO zavedie od 1.1. €, ako plánujú tak to bude ešte viac v pohode.
Pacho
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 119
Založený: 09. Máj 2006 07:19
Bydlisko: Lipt. Mikulas

Re: Chorvatsko - Croatia

Odoslaťod IDV » 20. Jan 2022 14:32

Bol som naposledy v 2009 v Chorvatsku, inak skor ine krajiny. Chcel som ist minuly rok, ale nevydalo, ale chystam sa, cital som, aj pocul som od inych ze vela dialnich maju novych
IDV
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 542
Založený: 09. Sep 2021 21:16

Re: Chorvatsko - Croatia

Odoslaťod svaco » 20. Jan 2022 16:15

Bosniaci su tiez Slovania a to Chorvati, Srbi a Bosniaci, co su v podstate z velkej vacsiny len pomoslimceny Slovania. Nieco ako u nas, ked prisli Rusi v 50tych rokoch a doniesli svoje pravoslavie a pod hrozbou mucenia prinutili mnohych grekokatolikov konvertovat na pravoslavie. Kym dovtedy na Slovensku pravoslavie prakticky neexistovalo, dnes tu mame podla dnesneho zverejnenia scitania obyvatelov cca 50 tisic.
Obrázok používateľa
svaco
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 788
Obrázky: 14
Založený: 29. Jan 2008 11:16
Bydlisko: Presov

Re: Chorvatsko - Croatia

Odoslaťod IDV » 20. Jan 2022 18:54

Je Bosna viac nebezpecna/divokejsia krajina nez Chorvatsko? Nieco ako Macedonsko, Albansko, ci asi menej?
IDV
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 542
Založený: 09. Sep 2021 21:16

Re: Chorvatsko - Croatia

Odoslaťod Hugino » 20. Jan 2022 19:56

Pred 20 rokmi som bol na Makarskej, cez Maďarsko sa neoplatilo isť nakoľko diaľnica začínala až pred Záhrebom a končila v Karlovaci. možno ešte kúsok šiel na Istriu. V Slovinsku bol taktiež iba kúsok diaľnice.
Makarská bola vlastne "nedostupná" oblasť, cesta vnútrozemím bola nekonečná. Po dostavení diaľnice po Šestanovac, sa tam už cez sezónu nedalo zohnať miesto.
Peliešac a Korčula v tej dobe bola už exotika.
Tu nájdeš termíny výstavby: https://sk.wikipedia.org/wiki/Dia%C4%BEnica_A1_(Chorv%C3%A1tsko)

Spojenie oboch častí bola nevyhnutnosť, len si predstav že Bratislavčan cestujúci od rodičov z Košíc sa po ceste domov musí podrobiť colnej prehliadke.
Domácu pálenku a klobásy musí niekam ukryť, aby mu ju colníci nezhabali.

EÚ na projekt prispela, lebo pri prejazde si prakticky vystúpil a vstúpil do EÚ.
Hugino
návštevník
 
Príspevky: 11
Obrázky: 0
Založený: 30. Máj 2017 13:48

Re: Chorvatsko - Croatia

Odoslaťod metelesku.blesku » 20. Jan 2022 21:34

Pacho napísal:na rozdiel od nás majú veľmi kvalitné dialnice, hodnotil by som ich ako lepšie ako nemci.

No, týmto by som si už tak istý nebol. Áno, diaľnice majú už prakticky všade, ale teda mne prišli dosť "vyjazdené". Poprepadávaný pravý pruh mi ako veľká kvalita neprišiel. A to nebola vec nejakého krátkeho úseku, ale vcelku dosť dlhých úsekov. Niečo porovnateľné s našou D2 severne od Malaciek pred poslednou výmenou asfaltu. A to boli (nielen) úseky postavené okolo roku 2004 južne od Zadaru, mnou prejdené v r. 2019, teda cca. 15 rokov staré. Možno to teraz počas covidových dvoch rokov opravili, ale mňa teda kvalita chorvátskych diaľnic vôbec neoslnila. Už len v porovnaní s našou 20+ ročnou D1 z Hornej Stredy na sever mi to prišlo, že degradujú omnoho rýchlejšie, ako by sa na relatívne novú diaľnicu patrilo. Asi šetrili na podkladových vrstvách.
To nemôže byť, lebo keď v Mýtnej bola dostatočná premávka, tak ja si myslím, že tá istá frekvencia je aj pri Pincinej.“ tvrdí starostka.
metelesku.blesku
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Založený: 27. Sep 2019 20:44

Re: Chorvatsko - Croatia

Odoslaťod IDV » 20. Jan 2022 22:55

Ja som zatial nevidel lepsie ako nemecke dialnice co sa tyka ako su rovne.. u nas spojnice mostov citit dost, v DE vobec alebo minimalne, aj ked zase mostov v juznom Nemecku je asi menej ako na D1
IDV
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 542
Založený: 09. Sep 2021 21:16

Re: Chorvatsko - Croatia

Odoslaťod IDV » 20. Jan 2022 22:56

A to jazdim vacsinou 170-200 v DE na tempomate ak nie je velka premavka
IDV
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 542
Založený: 09. Sep 2021 21:16

Re: Chorvatsko - Croatia

Odoslaťod badger-FB » 26. Jan 2022 17:31

IDV napísal:Naokolo blizsie Hrvatska verzija, inak tam boli velke cakacie doby? Co som pocul od znamych tak ten prejazd bol v pohode na hranici a je to len 9km


Projekt nesie meno "Cestovno povezivanje s Južnom Dalmacijom", teda cestné spojenie s južnou Dalmáciou. Je to naopak najkratšia vhodná trasa pri zohľadnení morských prúdov, ktorá spája čisto chorvátské územie bez cudzieho územia. Žiadne bližšie naokolo v rámci jedného územia to nie je. Tomu odpovedá aj samotný most aj trasa cesty realizovaná na polostrove, kde vzniká dosť mostov, viaduktov a tunelov.

Časová úspora po dokončení bude 37 minút oproti terajšej trase cez Bosnu a to navzdory tomu, že bude dlhšia o 3 km. Trasa cez Bosnu vychádza totiž v tomto rozpoložení na 95 km, trasa s použitím nového cestného spojenia vyjde na 98 km. Ibaže táto dlhšia trasa zahŕňa pohodlných nových 32 km, čo sa síce môže javiť ako 3x dlhšie oproti jazde cez Neum, ale výsledok nepustí. Samotný most Pelješac totiž tvorí len časť z celkom 12 km tunelov a mostov.
badger-FB
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 23
Založený: 27. Dec 2021 23:31

Re: Chorvatsko - Croatia

Odoslaťod badger-FB » 26. Jan 2022 17:43

metelesku.blesku napísal:
Pacho napísal:na rozdiel od nás majú veľmi kvalitné dialnice, hodnotil by som ich ako lepšie ako nemci.

No, týmto by som si už tak istý nebol. Áno, diaľnice majú už prakticky všade, ale teda mne prišli dosť "vyjazdené". Poprepadávaný pravý pruh mi ako veľká kvalita neprišiel. A to nebola vec nejakého krátkeho úseku, ale vcelku dosť dlhých úsekov. Niečo porovnateľné s našou D2 severne od Malaciek pred poslednou výmenou asfaltu. A to boli (nielen) úseky postavené okolo roku 2004 južne od Zadaru, mnou prejdené v r. 2019, teda cca. 15 rokov staré. Možno to teraz počas covidových dvoch rokov opravili, ale mňa teda kvalita chorvátskych diaľnic vôbec neoslnila. Už len v porovnaní s našou 20+ ročnou D1 z Hornej Stredy na sever mi to prišlo, že degradujú omnoho rýchlejšie, ako by sa na relatívne novú diaľnicu patrilo. Asi šetrili na podkladových vrstvách.
Niektoré diaľnice majú naozaj nekvalitné. Napríklad aj A4. Lenže za 4,3 miliardy kún (asi 0,6 miliardy eur) postavili skoro 100 km diaľnice. Patrí k najlacnejším a stav tej vozovky je naozaj miestami veľmi zlý, maximálka znižovaná na 100 km/h. Ale stojí a priebežne ju opravujú. Aj A3, jedna z najstarších je vo veľkom opravovaná v dlhých úsekoch. Ale že by bola A1 v nejak horšom stave som nepostrehol. Životnosť asfaltu je na vozovke približne 15 rokov. Záhreb - Split sa dokončil (s tunelami Mala Kapela a Sveti rok v jednej rúre, aj keď vyrazili hneď obidve) v 2005, takže teraz je normálne, že to už nie je taká provtriedna jazda ako keď to bolo nové. Skoky na mostoch sú porovnateľné so Slovenskom. Parametre má Slovensko lepšie, ale v tom možno tkvie odpoveď, prečo Slovensko tie diaľnice nemá.
badger-FB
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 23
Založený: 27. Dec 2021 23:31

Re: Chorvatsko - Croatia

Odoslaťod devil » 26. Jan 2022 20:29

Parametre má Slovensko lepšie, ale v tom možno tkvie odpoveď, prečo Slovensko tie diaľnice nemá.
presne tak. zasadny ukazovatel je pocet kilometrov a nie velkost polomerov zakrut.
a kedze starostka v okoli dediny nevidela ziadne stavebne stroje pytala sa NDS co sa deje...
Obrázok používateľa
devil
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 135
Založený: 04. Feb 2005 07:32

Re: Chorvatsko - Croatia

Odoslaťod badger-FB » 28. Apr 2022 18:29

metelesku.blesku napísal:
IDV napísal:Cenovy strop na paliva 480ft (1,30€) ostava do 1. jula, Orban dakuje slovakom a cechom ze to zaplatia

Vrámci všeslovanskej vzájomnosti tam môžeš zaradiť aj chorvátov.
Chorváti znížili začiatkom marca viaceré dane vrátane na pohonné látky. Prijal balík pomoci pre ekonomiku vo výške 1% HDP. Pre tých, čo sa sem chystajú je to aj pozitívna správa, pretože aj keď sa zdražuje, tak tu sa zdražuje menej.

Na naftu a benzín na vybrané druhy palív sa zastropovali marže v krajine. Celková marža pre naftu a benzín je 75 líp za liter, pre modrú naftu platí 50 líp za liter. To bola 1. vyhláška a prijala sa aj 2. vyhláška novelou spotrebných daní: na naftu a benzín na obdobie 90 dní, teda do leta o 40 líp na liter benzínu a 20 líp na naftu. Bez týchto opatrení by boli palivá drahšie o 2 kuny na litri. Samozrejme, že sú aj tak drahé ...

Upravila sa aj DPH. Podnikatelia dostali priamu podporu vo výške 600 mil kún, dôchodcovia a najchudobnejší 800 mil. kún. Tá DPH sa odrazí aj na priaznivejšej letnej sezóne pre turistov. Celý balík je za skoro 5 miliárd kún, čo odpovedá tomu 1% HDP.

Daň na kúrenie aj vyhrievanie vody: 13% DPH. Bola vyše 20% a platí do konca roka.
Daň na plyn klesla na 5% (z 25%) a platí do konca marca 2023
Daň na brikety, palivové drevo, biomasu klesla na 13% z 25%
Daň v podobe DPH klesla aj na celý rad potravín na 5% ako mäso, ryby, vajcia, zelenina, oleje, tuky, ovocie, maslo. Klesla z 25%.
Daň znížili aj na hnojivá na 13% z 25%. Na túto úroveň znížili aj na osivá.
Daň je znížená aj na hygienické potreby pre ženy z 25% na 13%.
Daň znížili aj na kultúrne a športové akcie z 25% na 5%.

Jednorazová pomoc pre najchudobnejších pre spolu skoro 100 tisíc ľudí predstavuje 400 kún vo forme peňažnej poukážky na platby za elektrickú energiu, čo znamená, že im ich vláda o 100% zdvihla, lebo taká pomoc v Chorvátsku existovala aj predtým. Ešte tento rok dostanú ďalšiu a bude vo výške 800 kún a bude sa s ňou zaplatiť aj za plyn, čo je príprava na zimu.

Jednorazová pomoc smeruje aj pre 700 tisíc dôchodcov, čo odpovedá 60% dôchodcov, ktorý tiež dostanú mimoriadnych 400 kún až 1500 kún podľa výšky dôchodkov.

Vláda ale už pred voľbami sľúbila, že zníži DPH na všetky potraviny do konca svojho mandátu a už oznámila, že ich naspäť do rovnakej výšky určite nezdvihne a na potraviny zostanú opatrenia v platnosti dlhšie, než na tento rok.

V Rijeke sa dokončila rafinéria. Tiež sa dokončil terminál na plyn a zvyšujú sa kapacity rafinácie aj dopravy LNG. Tento rok pôjdu na 70-85% a v ďalšom naplno. Chorváti majú prázdne zásobniky na plyn, lebo behom zimy nechceli kupovať drahý plyn, tak čerpali zo zásob, ale tie tiež treba naplniť v kontexte vojny na Ukrajine. Vláda už dávnejšie zosilnila opatrenia INA-MOL, keď privatizáciou INA stratili hlavné kontrolné možnosti na firmu. Reakciou bola aj rafinéria v Rijeke. MOL chcel pritom obmedziť činnosť rafinérie v Sisaku, ale to tiež nebolo zrealizované, takže Chorvátsko má dobrú pozíciu, aj keď ešte pred krátkym obdobím ju nemali vôbec dobrú.

V Rijeke sa dnes stavia najdrahšia cesta v krajine, nová štátna cesta D-403, ktorá napojí prístav v Rijeke na diaľničnú sieť. Väčšina trasy ide tunelom a na viaduktoch.

Dĺžka novej cesty bude 3 km, z toho tunel Podmurvice meria 1,2 km. Tunel bol nedávno prerazený. Viac ako polovica trasy bude mať 2+1 pruhy, do stúpania z prístavu budú 2. Náklady na 1 km vyšli na 20 mil euro, čím to je najdrahšia cesta, nie diaľnica, v krajine. Stavia sa od júna 2020 do júla 2023. Odľahčí sa od tranzitu mestská sieť v Rijeke a zvýši kapacita nákladného prístavu aj cez železničné trate, aj cez túto cestu. Prístav sa rozširuje už teraz a aj v prístave sa stavajú ďalšie cesty, ktoré predĺžia napojenie južným smerom.

Chorváti majú ambíciu, že Rijeka bude najväčší nákladný prístav v Jadranskom mori, čo je dnes v Slovinsku Koper.

vizualizácia: https://www.youtube.com/watch?v=e7TFhIIbSmg
z výstavby z tohto roku: https://www.youtube.com/watch?v=l_2Eam-PthM

85% nákladov platia fondy EU.


A keď sme už pri Rijeke, tak kúsok ďalej sa stavia od tohto roku ďalší úsek diaľnice A7: obchvat Novi Vinodolski. V trase diaľnice meria 6,5 km, v trase D8 meria 3 km. Tiež cez EU fondy na 85%. Tento 10 km obchvat bude stáť skoro 600 mil kún (80 mil. eur). Je to 1. úsek južnej A7 v Chorvátsku, ktorý je vo výstavbe. Na tomto úseku bude aj 1km viadukt a 800m tunel.

Trasa obchvatu:
Obrázok
badger-FB
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 23
Založený: 27. Dec 2021 23:31

Re: Chorvatsko - Croatia

Odoslaťod Azir78 » 29. Apr 2022 10:18

1.jula by malo vstupit konecne HR do Schengenu mate niekto blizsie info ci sa konecne tak aj stane lebo uz par krat posunuli termin?
Azir78
diskutujúci
 
Príspevky: 183
Založený: 17. Dec 2020 10:29

Re: Chorvatsko - Croatia

Odoslaťod Pacho » 29. Apr 2022 17:53

tak to by bolo fajn. A nemá niekto info o novom moste Plešač, mal sa otvárať v máji?
Pacho
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 119
Založený: 09. Máj 2006 07:19
Bydlisko: Lipt. Mikulas

Re: Chorvatsko - Croatia

Odoslaťod pa3ck » 29. Apr 2022 19:04

Posledne, čo som čítal, tak aktuálny termín je polovica júla
pa3ck
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 947
Obrázky: 18
Založený: 30. Máj 2018 09:34
Bydlisko: VT/BA

Re: Chorvatsko - Croatia

Odoslaťod badger-FB » 29. Apr 2022 21:18

Ako sa vyjadril minister mora a dopravy, tak presný termín otvorenia neexistuje a každý kto ho v médiách dáva, tak netvrdí pravdu. :D

S mesiacom júl sa súhlasiť dá. Presný termín sa verejnosti včas oznámi. Bude to známe pre úradníkov po posúdeniach stavu v máji.

S mostom sa otvorí aj asi 1/3 prístupových ciest a napojenia tak, aby sa most dal používať a nekončil ľudovo povedané v poli. Obzvlášť úseky na východe polostrova Pelješac s mostom nad Stonským zálivom, s obchvatom Stonu a ďalšie na tejto trase západným smerom, ktoré sú v omeškaní sa otvoria neskôr, ale minister verí, že to bude do konca roka. Vyjadril sa, že aj keď to mešká a aj keby to meškalo aj do budúceho roku, tak je to tak veľmi prínosná stavba, že je to vlastne jedno. Omeškanie je z dôvodu spomaleného tendrovania na začiatku, potom pandémia, potom inflácia a medzitým problémy s geológiou, čo malo za následok riešenia so zosuvom. Podstatné je, že sa stále stavia.

A nielen Schengen, ale od januára 2023 budú mať aj Chorváti euro menu.
badger-FB
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 23
Založený: 27. Dec 2021 23:31

Re: Chorvatsko - Croatia

Odoslaťod devil » 30. Apr 2022 09:24

znizenie dph nie je dobre riesenie. stat teraz musi pomahat a ma mat z coho pomahat. ked mame krizu tak treba hladat zdroje tam kde su a ked rafineria zhodou okolnosti zaraba tak je vhodne aby sa podelila so ziskami. v usa za roosevelta pocas velkej krizy sa vyberali velke dane. mimochodom chorvatsku extremne rastla zadlzenost uz pred koronou a teraz su okolo 80 percent.
a kedze starostka v okoli dediny nevidela ziadne stavebne stroje pytala sa NDS co sa deje...
Obrázok používateľa
devil
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 135
Založený: 04. Feb 2005 07:32

Re: Chorvatsko - Croatia

Odoslaťod badger-FB » 30. Apr 2022 21:58

Práveže v Chorvátsku pred koronou dlh klesal. V 2015 asi 85%, v 2019 len 73%. V pandemickom roku, v ktorom narástol dlh snáď na celom svete pre výpadky príjmov, vysoký deficit a zníženie ekonomiky dosiahli oni 88%. V minulom roku ich ekonomika vzrástla o viac ako 10% a dlh klesol na 82% HDP. Zaujímavé je, že aj dlh Slovinska prekročil 80% HDP, Maďarsko sa blíži k 80% HDP, takže sa Chorvátsko regionálne nevymyká priemeru. Akurát, že chorvátske HDP sa prudko prepadlo vo vojne v 1992 o -20% a od vtedy ich ekonomika zažila ešte 2 prepady, 2009 a 2020 a nedosiahla pôvodnú výšku pred získaním nezávislosti, takže s nimi sa dlh tiahne od vzniku. Vymenili menu, nespravili ale iné operácie a boria sa s dlhmi. Tento rok majú mať deficit 9 miliárd kún, vlani to bolo raz toľko. Na rok 2024 predpokladajú prebytok.

K tým príjmom a daniam. Chorváti získajú veľké peniaze z fondov. Fond obnovy, Bežné fondy 21-27 a extra pomoc do Petrinje-Sisaku, kde bolo silné zemetrasenie. Len do dopravy to bude do roku 2027 až 45 miliárd kún. To je pomaly 1 miliarda eur ročne;
- železnice 22 miliárd
- cesty a diaľnice 15
- prístavy 3
- zbytok ostatné

Chorváti majú 2x viac vyjednaných peňazí oproti doterajšiemu balíku, práve pre ten pokles ekonomiky závislej na cestovnom ruchu. Cez 22 miliárd eur dohromady. Ak prepočítame dlh tak tie fondy sú asi polovica ich dlhu. Takže oni investujú z fondov, ich štát pri pohľade na rozpočet zabezpečuje skromne základný sociálny štandard. Inak sa spolieha na príjmy z turizmu. Keďže ľudia z minulého roku a predtým roku majú nižšie príjmy, ale majú dlhy na bývaní, tak im chce uľahčiť život. A tam sú zaujímavé tie pôvodné výšky DPH, ktorá bola v mnohých prípadoch 25%. Tu keby mala byť daň 25% ... Neviem či je vhodné zrovnávať vyspelú ekonomiku. Ja keby som zarábal tak, že by som si mohol dovoliť na naše pomery byť vo vhej triede tak ako v USA väčšina pracujúcich voči našim životom na tom je, tak by som kľudne platil väčšie dane. Z toho mála platiť väčšie dane ... stačí nerozhadzovať na hlúpe celonárodné kampane.
badger-FB
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 23
Založený: 27. Dec 2021 23:31

PredchádzajúcaĎalšia

Naspäť na Diaľnice a RK v EÚ

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 12 hostí.