mikeBoss napísal:Co sa mi paci je, ze okolo Dublinu ide dialnica. Isiel som po nej parkrat a vacsinou bola poloprazdna. Zazil som aj zapchu mensiu- dovodom bolo cudne soferovanie Irov, ktore som nepochopil. Namiesto toto, aby pomale auta isla v jednom pruhu a rychle v druhom isiel kazdy ako ho napadlo- niekto 120 iny zasa 80. No bolo to zaujimave.
Cestou na zapadne pobrezie Irska smer Galway su dialnice ale aj uzke cesty 1.triedy ktore sa mi nezdali bezpecne hlavne ked sofer isiel ako Schumacher. Ale inac pekna sceneria tie domy a pasienky
Inac sranda zmatok ist prvy krat autom v Irsku po lavej strane.
Jedine co mi vadilo su tie spomalovace v Dubline v obytnej zone kadial prechadza autobusova linka 29A. Strasne to hadzalo vzdy ludi a myslim, ze taky autobus dlho nevydrzi jazdit a opotrebuje sa mu podvozok. Ale inac super to maju vyriesene- pruhy vyznacene len pre autobus. To by mali zaviest aj u nas
Mike Boss kolko si v Irsku? Vyjadrujes sa relativne optimisticky o cestnej siety , no dovol mi oponovat ti. Ono realita je katastrofalna… M50 (t.j okruh okolo Dublinu) je v rannych spickach non-stop zapchaty, hoci maju pripravenu alternativu a aj priestor na 3+3, momentalne su tam legislativne prietahy a nic sa nedeje, skutocnost je ale taka ze okruh tu vybudovany maju, druha vec je ze pristup do mesta ta vyvedie priamo do centra k brehom Liffey, kde v spicke zostanes doslova stat.. Doprava v Dubline je hroza, toto mesto nebolo nikdy planovane na take mnozstvo dopravy aku ma teraz takze to nezvlada. Auto tu ma uplne kazdy a nie je problem si ho zabezpecit. Druha vec je ho uz uzivit. Cesty nemaju ani velmi kam rozsirovat, pozemky su neuveritelne drahe a konania by boli prilis komplikovane. Vedel si ze povodne chceli “hnat” dialnicu cez Temple Bar?(nieco ako keby Einsteinovu v BA cez stare mesto…), samozrejme to nepreslo, aj kvoli cene projektu a protestom obcanov.
K mhd komentovat ani velmi netreba. Flotila autobusov je na relativne vysokej urovni, busy su novesie, trasovanie ujde, no ci chces ci nie ak smerujes do centra vzdy zostanes zaseknuty… Toto nevyriesi ani nizkopodlazna elektricka – LUAS, ktorej trasy sa az komicky nepretinaju a je to urobene nenormalne amatersky. Predstavte si situaciu v BA ze mate elektricku z dubravky pod Novy most a potom od Tesca do Race. Ziadne prepojenie.Bude, ale zatial je len na papiery. Aj Ir ti povie ze Guinness asi urobil svoje ked to planovali, hehe. Najlepsie je momentalne primestska vlakova doprava, raz dufam aj u nas bude nieco take. Je to ryxle, cenovo porovnatelne s busom, no hlavne komfortnejsie a rychlejsie ako bus. Plany metra su vyborne, momentalne sa deje EIA, a po dokonceny za ca. 8-10 rokov urobi z Dublinu skutocne moderne mesto. Citit ze mesto ma peniaze.
Celkove budovanie dialnicnej siete je ale relativne pomale a nic moc aj ked momentalne napreduje slusnou ryxlostou a nove projekty sa deju. Iri nie su mimo Dublinu az taki progresivni a stale citit tak troxu “zaostalost” z davnejsich casov. Extra problemy maju myslim s M3, kde su protesty kvoli smerovaniu cez historicke uzemie (Tara Hill). Cesty 1. triedy su na tom ale dobre, aj cestovanie v noci je slusne. Macacie oci a dobre znacenie je uz takmer samozrejmosotu. Spytaj sa irov ake to bolo pred 10 rokmi. Hroza. Lokalne cesty nic moc, porovnatelne s nasimi.
Celkovo mozno povedat ze peniaze robia rozdiel no zalezi aj od mentality a sikovnosti naroda.. Iri by ma zabili, ale dovolim si povedat, ze slovaci by s takymito fincnymi balikmi vedeli zaobstarat sofistikovanejsi a kvaitnejsi dopravny system, vratane dopravnych prostriedkov ako su vlaky, busy, atd. Zial v plneni projektov su zatial sikovnejsi prave iri. EU vycucali na 110%…
Snad to nie je az take dlhe