Autem do Polska
Český řidič, který jede do Polska, by si měl uvědomit značné odlišnosti od provozu na našich cestách. Stav polských silnic se sice za poslední roky zlepšil, ale ve srovnání s českými jsou cesty celkově horší, především pak menší spojnice. Na druhé straně vzhledem ke značným investicím a finanční pomoci Evropské unie probíhá v Polsku bouřlivá výstavba silnic a dálniční sítě, což řidičům přináší značné komplikace. Pokud například vyjedete z Českého Těšína do Krakova přes Bialsko-Biala, počítejte se značným zdržením. Překvapení se lze dočkat i na cestě z Českého Těšína do Varšavy. Na čtyřproudé vozovce, která je hlavním mezinárodním tahem, můžete potkat povoz tažený koňmi, mimoúrovňových křižovatek je málo. Na dálnicích jsou desítky přechodů pro chodce, připravte se na nutnost nečekaného šlápnutí na brzdu.
Zcela nevyhovující jsou silniční ukazatele. Je jich málo a nezřídka jsou matoucí a protichůdné. Doporučuje se vzít si velmi podrobnou mapu. I tak se může stát, že nejen ve velkých městech, ale i v menších obcích a na křižovatkách zabloudíte. Místní vám však velmi ochotně poradí, jakým směrem se máte ubírat.
Rychlost
Především v neděli a o svátcích se řidiči může stát, že kvůli náboženským oslavám bude odkloněna doprava, nebo vám chodci znemožní průjezd. V těchto dnech je lepší užít, pokud je to možné, rychlostní komunikaci. Nejvyšší povolená rychlost pro jízdu v uzavřené obci je v Polsku 50 km/h, na silnici mimo obec je to 90 km/h a na dálnici 110 km/h. V Polsku se navíc rozlišují jednoproudé rychlostní silnice, kde je omezení na 100 km/h a dvouproudé rychlostní silnice, kde je povolená rychlost 110 km/h. Obhejně polští řidiči rychlost nedodržují. Policisté jsou často vidět, jak měří ve vesnicích dodržování šedesátikilometrové rychlosti. Poláci jsou zvyklí se upozorňovat na přítomnost policie probliknutím dálkovými světly. Policie přitom používá ruční radary a vlastně k místu kontroly přijedete, u nás většinou můžete radar zaregistrovat, až potom vás zastaví. Snadno vás změří i v noci. Ve městech špatně zaparkované vozidlo policie rovnou odtahuje, botičky se nepoužívají. Policisté smějí na místě uložit pokutu od 50 do 500 PLN, podle typu přestupku.
Od 1. října je nutné mít rozsvícená světla i přes den, volání mobilním telefonem v autě je zakázáno. Povolena je hranice alkoholu 0,2 promile.
Bezpečnost
Přestože se policie snaží snížit počet krádeží aut, na která média občas přehnaně poukazují, je třeba si dát pozor především na organizované skupiny zlodějů. V okolí Varšavy se již staly případy, kdy u čerpací stanice vloží kovové předměty (šrouby) do kola vozidla. Po rozjezdu řidiče vyděsí nepříjemný zvuk a sledován jiným vozidlem zakrátko zastaví. Dostane se tak z dosahu bezpečí benzínové pumpy, je přepaden a přichází o vše včetně vozidla. Do několika hodin vůz neexistuje nebo již opustil Polsko. Při parkování se také doporučuje využívat hlídaných parkovišť. V centru velkých měst jsou placená parkoviště, uniformovaným hlídačům nebo v automatech zaplatíte dva až čtyři zloté za hodinu.
Čerpací stanice
Síť polských i mezinárodních čerpacích stanic je rozsáhlá, na hlavních tazích a ve velkých městech jsou otevřeny 24 hodin denně. V Polsku je také řada pump na plyn, od loňského roku se čepuje biodiesel. Mezi pozitivní věci patří, že při jízdě ve městech, kde je provoz řízen světelnými signály, je na světelném zařízení umístěna tabulka se zelenou šipkou ukazující vpravo. To znamená, že řidič i na červenou může při dodržení přednosti odbočit doprava. Polští řidiči jsou vůči českým řidičům zpravidla tolerantní.
Zdroj:
http://www.businessinfo.cz/cz/clanky/po ... 792/36785/