Stránka 1 z 1

Diaľnice a ich súčasti

OdoslaťOdoslané: 21. Sep 2006 16:41
od Dialniciar
Diaľnice a ich súčasti

Obsahové vymedzenie:

Ukazovateľ zahŕňa diaľnice a ich súčasti. Diaľnice sú ucelené líniové stavby slúžiace k dopravnému spojeniu medzi dôležitými centrami vnútroštátneho a medzinárodného významu. Súčasťou diaľnic sú križovatky, odpočívadlá pre motorové vozidlá, mosty a tunely. Mosty a tunely sú budované ako smerovo rozdelené, s mimoúrovňovým krížením so všetkými ostatnými komunikáciami, s obmedzeným pripojením a prístupom, slúžiace pre prevádzku motorových vozidiel.

Križovatka je miesto, v ktorom sa pôdorysné priemetne pozemných komunikácií pretínajú alebo stýkajú.

Odpočívadlo je priestor oddelený od jazdného pása, určený na odstavenie vozidiel a na oddych cestujúcich.

Most je stavebný objekt, ktorý umožňuje viesť cestnú dopravu ponad vodné toky, údolia, cesty, železnice alebo iné prekážky. Za most sa považuje cestný objekt, ktorého kolmá svetlosť otvoru je 2, 01 m a viac (objekty s menším otvorom sú priepusty).

Tunel je podzemný objekt tvaru dlhej, zhruba vodorovnej chodby. Skladá sa zo vstupných objektov, vytvorených spravidla ako portály a z pozdĺžnej tunelovej rúry, ktorej konštrukciu tvorí obmurovka (okrem tunelov razených v horninách).

Skrátená definícia:

Diaľnice a ich súčasti sú ucelené líniové stavby slúžiace k dopravnému spojeniu medzi dôležitými centrami vnútroštátneho a medzinárodného významu. Súčasťou diaľnic sú križovatky, odpočívadlá, mosty a tunely.

Druhové členenie:

Ukazovateľ sa člení

podľa druhu povrchu diaľnic na:
betónový,
živičný,

podľa konštrukcie mostov na:
betónové,
železobetónové,
oceľové,
iné,

podľa účelu tunelov na:
dopravné,
hydrotechnické,

podľa stavby tunelov na:
razené,
hĺbené.

Merná jednotka:

Základná merná jednotka: diaľnice a ich súčasti, meter, štvorcový meter.
Používaná merná jednotka: diaľnice a ich súčasti, kilometer, štvorcový meter.

Konštrukcia ukazovateľa:

Dĺžka diaľnice sa uvádza v kilometroch na tri desatinné miesta.

Plocha diaľnice, križovatiek a odpočívadiel sa udáva v m2.

Celkovú dĺžku diaľníc dostaneme spočítaním jednotlivých diaľničných úsekov vrátane mostov a tunelov. Súčasti diaľníc dostaneme ich spočítaním v rámci druhového členenia.

Právne predpisy:

Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 161/1996 Z. z. o príprave a realizácii výstavby diaľníc na území SR.

Väzba na medzinárodné štandardy:

Ukazovateľ má väzbu na spoločný dotazník Európskej hospodárskej komisie, Európskej konferencie ministrov dopravy a Európskeho štatistického úradu, dotazník Medzinárodnej cestnej federácie.

Poznámky:

Pri stanovení materiálu nosnej konštrukcie mosta je rozhodujúca vrchná stavba (vodorovné nosníky) a nie opory.

Podľa spôsobu stavby rozlišujeme tunel razený a hĺbený a podľa účelu dopravný a hydrotechnický.

Zdrojom týchto informácií je: http://www.statistics.sk/webdata/slov/s ... ml3611.rtf

OdoslaťOdoslané: 14. Feb 2007 21:09
od Honda
Súčasťou dialnic a rýchlostných ciest je aj tzv. ochranné pásmo. To dovolí napríklad bez problémov rozšíriť D1 BA-TT bez toho, aby sa museli pre tento účel vykupovať pozemky. Tie sa budú musieť vykúpiť neskôr, aby aj nová rozšírená dialnica spĺňala všetky bezpečnostné opatrenia. :wink:

OdoslaťOdoslané: 20. Feb 2007 22:00
od Dialniciar
Honda napísal:Súčasťou dialnic a rýchlostných ciest je aj tzv. ochranné pásmo. To dovolí napríklad bez problémov rozšíriť D1 BA-TT bez toho, aby sa museli pre tento účel vykupovať pozemky. Tie sa budú musieť vykúpiť neskôr, aby aj nová rozšírená dialnica spĺňala všetky bezpečnostné opatrenia. :wink:


Ochranné pásmo neslúži pre rozšírenie diaľnice, ale pre to, aby sa v jej blízkosti nestavali žiadne objekty. Taktiež potom slúži na prípadne väčšie opravy či zásahy pri nehodách, čo je aj jeden z dôvodov ochranného pásma. Podobne sem spadá možnosť umiestnenia reklamy (megaboard najčastejšie), len v zastavaných oblastiach je reklama na iných stavbách, než je diaľnica a jej súčasti.

Je však pravdou, že ochranné pásmo pri D1 BA-TT je väčšieho rozsahu ako na niektorých iných častiach, takže dovolí rozšíriť diaľnicu bez väčších výkupov pozemkov, ak vôbec nejaké budú. Neviem, či sa bude ochranné pásmo znovu dávať do pôvodného stavu. Ono tu sa totiž rátalo za výstavby, že raz sa tento úsek bude rozširovať ako prvý.

OdoslaťOdoslané: 20. Feb 2007 23:27
od expwy
Dialniciar napísal:Je však pravdou, že ochranné pásmo pri D1 BA-TT je väčšieho rozsahu ako na niektorých iných častiach, takže dovolí rozšíriť diaľnicu bez väčších výkupov pozemkov, ak vôbec nejaké budú. Neviem, či sa bude ochranné pásmo znovu dávať do pôvodného stavu. Ono tu sa totiž rátalo za výstavby, že raz sa tento úsek bude rozširovať ako prvý.

Pozemky v ochrannom pasme nie su vykupene ziadne. Su to cudzie pozemky. Vykupene pozemky siahaju len par metrov od terajsej krajnice alebo nasypu dialnice. Takze na 3+3 pruhy to vide len tak tak, mozno niekde sa vykupy budu musiet realizovat...

OdoslaťOdoslané: 20. Feb 2007 23:31
od Dialniciar
MH napísal:
Dialniciar napísal:Je však pravdou, že ochranné pásmo pri D1 BA-TT je väčšieho rozsahu ako na niektorých iných častiach, takže dovolí rozšíriť diaľnicu bez väčších výkupov pozemkov, ak vôbec nejaké budú. Neviem, či sa bude ochranné pásmo znovu dávať do pôvodného stavu. Ono tu sa totiž rátalo za výstavby, že raz sa tento úsek bude rozširovať ako prvý.

Pozemky v ochrannom pasme nie su vykupene ziadne. Su to cudzie pozemky. Vykupene pozemky siahaju len par metrov od terajsej krajnice alebo nasypu dialnice. Takze na 3+3 pruhy to vide len tak tak, mozno niekde sa vykupy budu musiet realizovat...


No len tak tak + pár m2, to stačí. Sú štáty aj vyspelé, kde pozemky nie sú majetkom štátu ani diaľničnej spoločnosti, ale je na nich zákaz stavať a platí sa prenájom. To je ešte horšia varianta pre prípadné rozširovanie. Ale uznávam, bol som nepresný. :oops: