Stránka 1 z 1

Čo je to tunel ?

OdoslaťOdoslané: 19. Sep 2006 16:10
od Dialniciar
Som doslova bombardovaný, aby som zodpovedal aspoň to, čo je to tunel, keď už nemoderujem glosár. :arrow:

Za tunel považujeme podzemné dielo, ktoré slúži železničnej alebo cestnej doprave. Podľa odborníkov sa o tuneli hovorí vtedy, ak je priečny prierez tohoto podzemného diela väčší ako 16 m2 . Tvarom a podobou sú tunelom najbližšie banské chodby a štôlne.Väčšinou sú však menšie ako 16 m2.

Ako prvý reálne známy sa uvádza Eupalinos,tunel dlhý 1 050 m postavený na gréckom ostrove Samos v rokoch 540 –523 p.n.l.Tento tunel –štôlňa s prierezom iba 1,8 m2 slúžil ako privádzač pitnej vody z horského prameňa.

Dopravné tunely

Dopravné tunely sú mladšie a ich skutočný rozvoj nastal až v novoveku, aj keď prvý dopravný tunel je tiež spred nášho letopočtu. Cestný tunel pri Neapoli dlhý 900 m a široký 7,5 m postavili Rimania od roku 29 do 14 r. pred Kristom. Zaujímavé na tomto tuneli bolo, že sa jeho výška zvyšovala od jeho stredu na obidve strany, aby doňho vnikalo viac svetla. Pri portáloch bol až 23 m vysoký.

Novodobé stavby

Veľký skok v stavbe tunelov zaznamenali Japonci na podmorskom tuneli Seikan (1964 -1988)spájajúcom ostrovy Honšú a Hokaido. Jeho dĺžka 53,8 km je doteraz neprekonaná. Pri jeho razení sa zamestnávalo viac ako 3 000 robotníkov. Bohužiaľ, stavba si vyžiadala 34 životov pri viacerých haváriách (zátopy,závaly,iné nešťastné náhody). Prvý projekt bol spracovaný v roku 1950. Schválenie stavby urýchlila lodná katastrofa spôsobená tajfúnom v roku 1954, pri ktorej zahynulo 1400 ľudí. Pre Európanov je zatiaľ najvýznamnejšou stavbou takmer 50 m dlhý Eurotunel pod Lamanšským prieplavom, pozostávajúci z troch tunelových rúr. Dve slúžia nákladnej a osobnej železničnej doprave. Uprostred medzi dopravnými tunelmi je tretí, menší, ktorý slúži ako servisný a únikový. Tunel postavili konzorciá britských a francúzskych firiem v rokoch 1987 až 1991. Stavbu financovali britské a francúzske konzorciá bánk z privátnych prostriedkov (220 bánk a 500 000 akcionárov). Eurotunel je v prevádzke od mája 1994. O stavbe tunela La Manche, podobne ako o lete človeka na mesiac, snívalo niekoľko generácií fantastov aj inžinierov.

Autorom tohto skráteného textu je: Ing. Jozef Frankovský.

Tunel jednou vetou

OdoslaťOdoslané: 21. Sep 2006 10:09
od Dialniciar
Tunel je podzemný cestný alebo železničný priechod.

Re: Tunel jednou vetou

OdoslaťOdoslané: 21. Sep 2006 11:50
od Nevedko
Dy napísal:Tunel je podzemný cestný alebo železničný priechod.

Moze byt aj vodny;-)
Vo Velkej Britanii napriklad existuju na riecnych kanaloch aj tunely.

OdoslaťOdoslané: 21. Sep 2006 15:08
od magnus
a hydrotechnicke tunely su potom co?

OdoslaťOdoslané: 21. Sep 2006 16:05
od Dialniciar
magnus napísal:a hydrotechnicke tunely su potom co?


magnus,

veď kľudne sem pridaj svoje definície toho, čo je to tunel, vôbec nič ti nebráni. Ja nie som geológ, pri stavbe tunela som bol 2x v živote a môžem zodpovedne povedať, že sa v tomto vôbec nevyznám.

Sekcia Glosár tu existuje dosť dlho, otázok je tu dosť veľa, čo viem, napíšem a o tomto je fórum, aby sa tu diskutovalo.

Ja ten termín počujem 1. krát - čo je to hydrotechnický tunel :?:

Toto je oficiálna definícia diaľničného tunela v SR:

Tunel je podzemný objekt tvaru dlhej, zhruba vodorovnej chodby. Skladá sa zo vstupných objektov, vytvorených spravidla ako portály a z pozdĺžnej tunelovej rúry, ktorej konštrukciu tvorí obmurovka (okrem tunelov razených v horninách). Podľa spôsobu stavby rozlišujeme tunel razený a hĺbený a podľa účelu dopravný a hydrotechnický.

OdoslaťOdoslané: 26. Sep 2006 21:54
od Jarda
Kdo se chce projít rozestavěnými tunely, v Praze bude mít tu možnost 30.9.2006:

Dne 30.9.2006 se koná den otevřených dveří stavby Nové spojení, a to od 9 do 15 hod. Vstup na stavbu od ulice Trocnovská dále k západnímu portálu Vítkovských tunelů a tunelem (střídavě jižním a severním - přes propojky) na východní portál. Odtud bude možno si prohlédnout východní část stavby. Tunelem návrat zpět na západní portál. Celková délka trasy je okolo 3000 metrů a je nutné si vzít sportovní, resp. turistickou obuv.

Re: Tunel jednou vetou

OdoslaťOdoslané: 26. Sep 2006 22:32
od Dialniciar
Nevedko napísal:
Dy napísal:Tunel je podzemný cestný alebo železničný priechod.

Moze byt aj vodny;-)
Vo Velkej Britanii napriklad existuju na riecnych kanaloch aj tunely.


Existujú aj tzv. podmorské tunely, Japonsko je príkladom. Ale aj USA. Nehovoriac o prepojení GB a F. :lol:

OdoslaťOdoslané: 26. Sep 2006 22:39
od Jarda
Vodní tunel (kterým by pluly lodě) je v ČR plánovaný u České Třebové (je zanesen v územním plánu Pardubicka), ale že by skutečně v dohledné době došlo na jeho výstavbu (kanál Labe - Dunaj), mi vůbec nepřipadá reálné.

OdoslaťOdoslané: 05. Okt 2006 16:57
od Dialniciar
Jarda napísal:Vodní tunel (kterým by pluly lodě) je v ČR plánovaný u České Třebové (je zanesen v územním plánu Pardubicka), ale že by skutečně v dohledné době došlo na jeho výstavbu (kanál Labe - Dunaj), mi vůbec nepřipadá reálné.


Vodný tunel nespadá do tejto témy a dovolím si tvrdiť, že ani na toto fórum. :lol:

OdoslaťOdoslané: 14. Feb 2007 18:23
od Honda
Pár definícií:

Tunel: líniový podzemný objekt s pozdĺžnym sklonom do 45° (100%) vrátane a plochou výrubu väčšou alebo rovnou ako 16 m2, rozlišuje sa jednorúrový, dvojrúrový resp. viacrúrový tunel; STN 73 75011)

Podzemný objekt: stavebný objekt, nad ktorým je vrstva pôvodnej horniny alebo zásypu; STN 73 7501

Razený tunel: tunel zhotovený bez odstránenia nadložia; STN 73 7501

Hĺbený tunel: tunel budovaný hĺbením, t.j. s dočasným odstránením nadložia nad tunelom alebo budovaný na povrchu, avšak neskôr zasypaný; STN 73 7507

Tunel pozemnej komunikácie: líniový podzemný objekt, ktorým je vedená pozemná komunikácia (ďalej len tunel); STN 73 75071)

Prieskumná štôlňa: štôlňa razená za účelom podrobného inžiniersko-geologického a hydrogeologického prieskumu

Úniková štôlňa: štôlňa, spravidla paralelná s tunelovou rúrou, budovaná ako objekt únikovej cesty prepojený s tunelovou rúrou priečnymi prepojeniami

OdoslaťOdoslané: 14. Feb 2007 18:46
od Honda
Priestorové usporiadanie tunelov a štôlní

Dĺžka tunela: vzdialenosť medzi vonkajšími lícami oboch tunelových portálov meraná v osi pozemnej komunikácie, prípadne v osi jazdného pása, prechádzajúceho tunelovou rúrou v úrovni nivelety; v prípade sklonených portálov je dĺžkou tunela vzdialenosť medzi rovinami vedenými kolmo na os komunikácie v mieste plného profilu tunela; v
tuneloch s niekoľkými tunelovými rúrami sa stanoví dĺžka tunela samostatne pre každú rúru; STN 73 7507

Svetlý prierez tunela: priečny obrys líca ostenia a horných hrán vozovky a núdzových chodníkov tunela stanovený s ohľadom na prípustné medzné odchýlky; STN 73 75071)

Priechodný prierez tunela: priečny obrys v rovine kolmej na os jazdného pása tunela pozemnej komunikácie, do ktorého nesmie zasahovať žiadna časť konštrukcie tunela a jeho vybavenia; STN 73 7507

Užitočný priestor tunela: priestor nad vozovkou a núdzovými chodníkmi, ohraničený svetlým prierezom tunela

Dopravný priestor tunela: priestor nad vozovkou a núdzovými chodníkmi pozostávajúci z priestoru ohraničeného priechodným prierezom tunela a z priestoru pre technologické vybavenie

Vetrací kanál: samostatný oddelený priestor v tunelovej rúre určený na prívod alebo odvod vzduchu

Vzorový priečny rez: typický prierez s údajmi o primárnom ostení, hydroizolácii, odvodnení, sekundárnom ostení, vnútorných konštrukciách, priečnom usporiadaní a technologickom vybavení tunela; SIA 197

Núdzový pruh: pridružený pruh v tuneli, ktorý umožňuje plné alebo čiastočné núdzové odstavenie vozidiel po celej dĺžke tunela; STN 73 7507

Núdzový chodník: chodník po stranách vozovky slúžiaca pre užívateľov tunela v krízových situáciách alebo pre personál údržby

Bezpečnostné stavebné prvky: stavebné prvky tunela, ktoré slúžia na zaistenie bezpečnosti užívateľov tunela; patria k nim: výklenky, núdzové zálivy, objekty únikových ciest

Núdzový záliv: priestor na núdzové odstavenie vozidiel, ktorý sa zriaďuje v tuneli v určitých vzdialenostiach vyplývajúcich z dĺžky tunela; STN 73 7507

Úniková cesta: trvalo voľná komunikácia alebor priestor v podzemnej stavbe alebo na nej, ktorá umožňuje bezpečnú evakuáciu osôb zo stavby alebo z požiarneho úseku ohrozeného požiarom na voľné priestranstvo alebo do priestoru, ktorý nie je ohrozený požiarom; STN 92 01011)

OdoslaťOdoslané: 14. Feb 2007 22:01
od konstrukt
Doplním, že tunely napr: pre kanalizačnú sieť alebo prechody kanálov a iných inž. sietí popod vodné toky, železnice,diaľnice... sa môžu raziť pomocou chráničky. Tj. ocelová rúra rôznych rozmerov sa pomocou tlačného zariadenia zatlačí pod danú prekážku a keď ocelová rúra prešla popod prekážku, nahromadená hornina sa z tejto rúry vytlačí a zostane takto vystužený tunel /chránička/do ktorého sa môžu umiestniť inžinierske stete ako potrubia,plynovody,kanále... Nejaké foto z tejto činnost www.hydrotunel.sk

OdoslaťOdoslané: 14. Feb 2007 23:47
od konstrukt
doprastavak napísal:Doplním, že tunely napr: pre kanalizačnú sieť alebo prechody kanálov a iných inž. sietí popod vodné toky, železnice,diaľnice... sa môžu raziť pomocou chráničky. Tj. ocelová rúra rôznych rozmerov sa pomocou tlačného zariadenia zatlačí pod danú prekážku a keď ocelová rúra prešla popod prekážku, nahromadená hornina sa z tejto rúry vytlačí a zostane takto vystužený tunel /chránička/do ktorého sa môžu umiestniť inžinierske stete ako potrubia,plynovody,kanále... Nejaké foto z tejto činnost www.hydrotunel.sk
Dopĺňam ešte stránku firmy Doryt SK,s.r.o. www.doryt.sk je tam množstvo fotografii k tejto horespomenutej činnosti a iných tunelárskych technologii.

OdoslaťOdoslané: 15. Feb 2007 16:42
od Honda
Dialniciar napísal:
Jarda napísal:Vodní tunel (kterým by pluly lodě) je v ČR plánovaný u České Třebové (je zanesen v územním plánu Pardubicka), ale že by skutečně v dohledné době došlo na jeho výstavbu (kanál Labe - Dunaj), mi vůbec nepřipadá reálné.


Vodný tunel nespadá do tejto témy a dovolím si tvrdiť, že ani na toto fórum. :lol:


Si myslím, že ked sem spadajú cestné, železničné a podmorské tunely, tak by sem podla názvu témy mali byť všetky stavby, ktoré tvoria "tune". Definícia na slovo tunel nie je len jedna. :wink:

OdoslaťOdoslané: 20. Feb 2007 21:49
od Dialniciar
Honda napísal:
Dialniciar napísal:
Jarda napísal:Vodní tunel (kterým by pluly lodě) je v ČR plánovaný u České Třebové (je zanesen v územním plánu Pardubicka), ale že by skutečně v dohledné době došlo na jeho výstavbu (kanál Labe - Dunaj), mi vůbec nepřipadá reálné.


Vodný tunel nespadá do tejto témy a dovolím si tvrdiť, že ani na toto fórum. :lol:


Si myslím, že ked sem spadajú cestné, železničné a podmorské tunely, tak by sem podla názvu témy mali byť všetky stavby, ktoré tvoria "tune". Definícia na slovo tunel nie je len jedna. :wink:


No keď si to teda myslíš, tak teda dobre. :wink: