Aké povrchy vozoviek sú použité na našich diaľniciach?
Odoslané: 09. Dec 2005 12:44
Aké povrchy vozoviek sú použité na našich diaľniciach a rýchlostných cestách?
Na Slovensku bola tradičná výroba asfaltu (Slovnaft). Všetky stavebné firmy boli vybavené na pokládku práve takýchto typov, tzv. živičných vozoviek. Prvá snaha zaviesť betónové vozovky sa objavila stavbe diaľničného ťahu D2 BA, Viedenská cesta – štátna hranica SR/MR a SR/RR v roku 1985. Nebola však odsúhlasená z dôvodu vysokej hlučnosti a existencie priečnych dilatačných škár. V tom období bola výstavba aj údržba cementového povrchu drahšia a jeho údržba a prevádzka nebola na Slovensku technologicky zvládnutá. Jediným pozitívom bola dlhšia životnosť.
Zavedením nových technológií vo výstavbe betónových vozoviek sa mnohé nedostatky odstránili. Znížila sa predovšetkým hlučnosť, čiastočným vystužením dosiek sa odstránili priečne nerovnosti. Vozovky sú stabilnejšie a údržba a prevádzka je porovnateľná s parametrami živicovej vrstvy – teda asfaltu.
Negatívom je výmena existujúcej asfaltovej vrstvy za cementovú, ktorá je ekonomicky mimoriadne náročná, nakoľko by bolo nutné zasiahnuť do samotného telesa komunikácie. Problémom je aj budovanie cementobetónových vozoviek na mostných estakádach, ktoré menia parametre celej stavby.
Na území Slovenska sú betónové vozovky na diaľniciach a rýchlostných cestách zatiaľ len v tuneloch (Branisko, Horelica a Sitiny). Na bratislavskom úseku Lamačská cesta – Staré grunty sa buduje cementobetónový povrch aj mimo tunela Sitina.
V rámci budovania nových úsekov diaľnic a rýchlostných ciest je možnosť budovať cementobetónový povrch zahrnutá aj v posudzovaných tendrových podmienkach.
Povrchy vozoviek:
Živica (asfalt)
Väčšina existujúcich povrchov v SR
Drenážna živica (drenážny asfalt)
D1 BA, Prístavný most – BA, Viedenská cesta
Cementobetón
D1 Tunel Branisko (Behárovce)
D3 Tunel Horelica (Čadca)
D2 Tunel Sitina (Bratislava)
D2 BA, Lamačská cesta – BA, Staré grunty
Zdroj: Narodna Dialnicna Spolocnost, a.s. , http://www.ndsas.sk/index/index.php?ids=171&lang=sk
Na Slovensku bola tradičná výroba asfaltu (Slovnaft). Všetky stavebné firmy boli vybavené na pokládku práve takýchto typov, tzv. živičných vozoviek. Prvá snaha zaviesť betónové vozovky sa objavila stavbe diaľničného ťahu D2 BA, Viedenská cesta – štátna hranica SR/MR a SR/RR v roku 1985. Nebola však odsúhlasená z dôvodu vysokej hlučnosti a existencie priečnych dilatačných škár. V tom období bola výstavba aj údržba cementového povrchu drahšia a jeho údržba a prevádzka nebola na Slovensku technologicky zvládnutá. Jediným pozitívom bola dlhšia životnosť.
Zavedením nových technológií vo výstavbe betónových vozoviek sa mnohé nedostatky odstránili. Znížila sa predovšetkým hlučnosť, čiastočným vystužením dosiek sa odstránili priečne nerovnosti. Vozovky sú stabilnejšie a údržba a prevádzka je porovnateľná s parametrami živicovej vrstvy – teda asfaltu.
Negatívom je výmena existujúcej asfaltovej vrstvy za cementovú, ktorá je ekonomicky mimoriadne náročná, nakoľko by bolo nutné zasiahnuť do samotného telesa komunikácie. Problémom je aj budovanie cementobetónových vozoviek na mostných estakádach, ktoré menia parametre celej stavby.
Na území Slovenska sú betónové vozovky na diaľniciach a rýchlostných cestách zatiaľ len v tuneloch (Branisko, Horelica a Sitiny). Na bratislavskom úseku Lamačská cesta – Staré grunty sa buduje cementobetónový povrch aj mimo tunela Sitina.
V rámci budovania nových úsekov diaľnic a rýchlostných ciest je možnosť budovať cementobetónový povrch zahrnutá aj v posudzovaných tendrových podmienkach.
Povrchy vozoviek:
Živica (asfalt)
Väčšina existujúcich povrchov v SR
Drenážna živica (drenážny asfalt)
D1 BA, Prístavný most – BA, Viedenská cesta
Cementobetón
D1 Tunel Branisko (Behárovce)
D3 Tunel Horelica (Čadca)
D2 Tunel Sitina (Bratislava)
D2 BA, Lamačská cesta – BA, Staré grunty
Zdroj: Narodna Dialnicna Spolocnost, a.s. , http://www.ndsas.sk/index/index.php?ids=171&lang=sk