Stránka 1 z 1

Pojmy: hĺbený tunel, NRTM

OdoslaťOdoslané: 19. Feb 2005 11:15
od Diaľničiar
Hĺbený tunel:

V niektorých prípadoch je vhodné navrhnúť tunel ako hĺbený z povrchu v celej jeho dĺžke. Obvykle ide o tzv. nadchod pre prírodu alebo biokoridor. Bezproblémový prechod pre zvieratá z jednej strany diaľnice na druhú zabezpečujú navádzacie ploty. V teréne je vyhĺbený zárez. V tomto záreze je vybetónováná železobetónová klenba tunela. Následne je takto vytvorený tunel zasypaný materiálom, ktorý sa nachádzal na mieste pôvodného biokoridoru.
Aj v prípade razeného tunela konfigurácia terénu zvyčajne neumožňuje zahájenie razenia tunela pred vytvorením zárezu a hĺbenej časti tunela v oblasti portálov, pretože nadložie nie je dostatočne pevné a samonosné. Zvyčajne má hĺbená časť tunela dĺžku niekoľko desiatok metrov, výnimočne aj stoviek metrov.


NRTM - Nová rakúska tunelovacia metóda:

Označuje sa aj ako metóda striekaného betónu. Tunel sa razí pomocou vrtnej a trhacej techniky. Na vŕtanie vrtov pre nálože sa používajú vŕtacie vozne s výkonnými hydraulickými vŕtacími kladivami. Vrty sa naplnia priemyselnou trhavinou. Po odstrelení sa rúbanina odvezie z tunela a štôlňa sa mechanicky (strojovo) tvarovo upraví na požadovaný tvar. Alebo sa može použiť strojné rozpojovanie hornín bez použitia trhacích prác (odťažovanie tunelovým bagrom alebo rozrušovanie napr. frézou). Na zabezpečenie výrubu sa zriadi tenké primárne ostenie s hrúbkou 5 - 20 cm. Hlavným nosným prvkom primárneho ostenia je striekaný betón - rýchlo tuhnúci betón. Striekaný betón sa vystužuje 1 až 2 vrstvami oceľových rohoží. Pri razení sa postupuje cyklicky po záberoch s dĺžkou 1,5 až 4,0 m v závislosti od kvality horniny.

Tento materiál pochádza zo stránky www.highways.sk

OdoslaťOdoslané: 08. Máj 2005 21:08
od Caesar
Toto sa mi na Diaľničiarových príspevkoch snáď pačilo najviac. Tá jeho snaha vzdelávať a vysvetľovať všetko, čo sa len dá. Aj keď len často prekopíroval celé texty, ale napriek tomu, aj to je istá snaha a vo viacerých príspevkoch písal len z jeho vedomostí. 8)

OdoslaťOdoslané: 29. Jún 2005 20:09
od Alexander Velky
Ano, toto je pravda, svätá pravda.

Diaľničiar dokázal opakovať to, čo povedal aj 1000 krát, ale nie ako ten feroslav, ale s novými a novými argumentami. Toto vedel asi najlepšie ... vysvetľovať aj to, čo už viackrát vysvetlil a vôbec sa pritom nehnevať. :lol:

OdoslaťOdoslané: 14. Okt 2005 11:36
od Adaios
Alexander Velky napísal:Diaľničiar dokázal opakovať to, čo povedal aj 1000 krát. Toto vedel asi najlepšie ... vysvetľovať aj to, čo už viackrát vysvetlil a vôbec sa pritom nehnevať. :lol:


Presne tak. To bola vlastnost, ktoru nema vela ludi - vysvetlovat stale to iste, az dokial dotycny nepochopi. A vo firme to bolo este lepsie, pretoze on sa takmer vobec nemusel nahnevat - stacilo jedno jeho slovo a uz sa aj robilo ako on chcel, pretoze on mal ten talent ze co povedal a na co myslel, to sa aj stalo na 99,99% a preto mal velmi dobru povest.

Ked sa Dialniciar nahneval, tak bolo velmi ale velmi zle - a to bolo hlavne doma, ale aj vo firme a prezradim, najviac vtedy, ked Alexander mal iny nazor - bol tam vekovy rozdiel a Dialniciar to boli tradicie, Alexander to boli zmeny. A fungovalo to takmer vzdy tak ako chcel Dialniciar, ale tak ze nakoniec nech uz islo o cokolvek zapracoval do svojho nazoru aj ten Alexandrov.

Takze pri predstave, ze Dialniciar bol na tomto fore a dal sem takyto prispevok - to je mozno vam jedno, pretoze prispevok ako prispevok - ale ked sa na tom clovek zamysli, tak Dialniciar tymto prispevkom len "vychovaval tych", co tomu nerozumeju.

No a som v minulosti aj ja. :wink:

OdoslaťOdoslané: 14. Sep 2006 23:47
od Jarda
NRTM se může různě modifikovat, např. při nestabilním nadloží, kde hrozí závaly, se používá vertikální členění výrubu, jak je to vidět na horní fotografii na stránce http://www.ita-aites.cz/showdoc.do?docid=1380 z výstavby tunelu Mrázovka v Praze.

OdoslaťOdoslané: 15. Sep 2006 10:09
od Jarda
Obvykle (tam, kde to geologické poměry umožňují) se nejprve razí kalota v horní části a stříkaným betonem se zajišťuje vrchní část klenby, pak se odtěžují a nastříkávají boky tunelu a nakonec se pod vybudovaným primárním ostěním dotěžuje jádro.

OdoslaťOdoslané: 15. Sep 2006 12:12
od Saget
A vie mi niekto napísať - čo je to tunel? Možno som zle hladal, nenašiel som žiadnu presnú definíciu. Alebo teda aj napr. čo je to most, čo je to viadukt atď...

OdoslaťOdoslané: 21. Sep 2006 10:14
od Dialniciar
Saget napísal:A vie mi niekto napísať - čo je to tunel? Možno som zle hladal, nenašiel som žiadnu presnú definíciu. Alebo teda aj napr. čo je to most, čo je to viadukt atď...


Odpoveď máš aj v IS, aj v konkrétnych témach v sekcii glosár. :arrow:

http://www.dialnice.info/viewtopic.php?t=4890
http://www.dialnice.info/viewtopic.php?t=4938

OdoslaťOdoslané: 21. Sep 2006 10:18
od Jarda
Jaroslav Štemberk napísal:Obvykle (tam, kde to geologické poměry umožňují) se nejprve razí kalota v horní části a stříkaným betonem se zajišťuje vrchní část klenby, pak se odtěžují a nastříkávají boky tunelu a nakonec se pod vybudovaným primárním ostěním dotěžuje jádro.


Což kdosi na tomto fóru pojmenoval "metóda korytnačka". :)

OdoslaťOdoslané: 14. Feb 2007 21:01
od Honda
Jarda napísal:
Jaroslav Štemberk napísal:Obvykle (tam, kde to geologické poměry umožňují) se nejprve razí kalota v horní části a stříkaným betonem se zajišťuje vrchní část klenby, pak se odtěžují a nastříkávají boky tunelu a nakonec se pod vybudovaným primárním ostěním dotěžuje jádro.


Což kdosi na tomto fóru pojmenoval "metóda korytnačka". :)


Korytnačka je presne toto: klenbová konštrukcia zhotovená na dne výkopu upravenom v tvare obvodu kaloty, umožňujúca rýchly spätný zásyp, pod ktorou sa vykonáva razenie. :wink:

OdoslaťOdoslané: 14. Feb 2007 21:05
od Honda
Pár prekladov hĺbéneho tunela a NRTM (lepšie hladanie infos na internete):

hĺbený tunnel .. cut-and-cover tunnel .. der Tagbautunnel,
der Tunnel in offener Bauweise

Nová rakúska tunelovacia metóda (NRTM) .. New Austrian Tunneling Method (NATM) .. die Neue Österreichische Tunnelbauweise (NÖT)

Presná definícia toho, čo je hĺbený tunel: tunel budovaný hĺbením, t.j. s dočasným odstránením nadložia nad tunelom alebo budovaný na povrchu, avšak neskôr zasypaný; STN 73 7507

OdoslaťOdoslané: 14. Feb 2007 21:17
od konstrukt
Honda napísal:
Jarda napísal:
Jaroslav Štemberk napísal:Obvykle (tam, kde to geologické poměry umožňují) se nejprve razí kalota v horní části a stříkaným betonem se zajišťuje vrchní část klenby, pak se odtěžují a nastříkávají boky tunelu a nakonec se pod vybudovaným primárním ostěním dotěžuje jádro.


Což kdosi na tomto fóru pojmenoval "metóda korytnačka". :)


Korytnačka je presne toto: klenbová konštrukcia zhotovená na dne výkopu upravenom v tvare obvodu kaloty, umožňujúca rýchly spätný zásyp, pod ktorou sa vykonáva razenie. :wink:
Pomocou prefabrikovanej korytnačky sa začínal raziť Tunel Branisko z východného portálu. Na tejto stavbe sa to použilo prvý krát na Slovensku. Realizoval to Hydrostav,a.s.

OdoslaťOdoslané: 15. Feb 2007 16:57
od Honda
doprastavak napísal:Pomocou prefabrikovanej korytnačky sa začínal raziť Tunel Branisko z východného portálu. Na tejto stavbe sa to použilo prvý krát na Slovensku. Realizoval to Hydrostav,a.s.


A odvtedy sa to nepoužilo (Horelica, Sitina alebo nejaké prieskumné štôlne) :?:

OdoslaťOdoslané: 15. Feb 2007 17:02
od konstrukt
Honda napísal:
doprastavak napísal:Pomocou prefabrikovanej korytnačky sa začínal raziť Tunel Branisko z východného portálu. Na tejto stavbe sa to použilo prvý krát na Slovensku. Realizoval to Hydrostav,a.s.


A odvtedy sa to nepoužilo (Horelica, Sitina alebo nejaké prieskumné štôlne) :?:
Zdá sa mi,že na tunely Sitina sa to robilo a na tunely Horelica asi tiež, ale presne to neviem.

Re: Pojmy: hĺbený tunel, NRTM

OdoslaťOdoslané: 05. Jan 2019 01:35
od plš
Na internete na Youtube som našiel metódu na rýchle stavanie tunelov hĺbených z prefabrikovaných dielov. Možno takých menej náročných, ale metóda zaujímavá. No treba pozrieť: https://www.youtube.com/watch?v=LoRIztYmWjY .

Re: Pojmy: hĺbený tunel, NRTM

OdoslaťOdoslané: 05. Jan 2019 13:04
od Lorenc
To som videl zaujímavé na prepusty pod cestami 2 a 3 triedy ok.

Re: Pojmy: hĺbený tunel, NRTM

OdoslaťOdoslané: 05. Jan 2019 16:06
od vaclav
izolace je netrapi

Re: Pojmy: hĺbený tunel, NRTM

OdoslaťOdoslané: 06. Jan 2019 15:56
od lostrail
Mozno je izolacia integrovana v "samicej" ploche toho dielca, t.j. tam, kde su jamky.