Stránka 1 z 1

Čo je to diaľnica ?

OdoslaťOdoslané: 08. Nov 2005 17:18
od Caesar
Diaľnica vznikla v Nemecku za čias Adolfa Hitlera. Autobahn. Je to nemecké slovo, ktoré definuje rýchlostnú alebo vysokorýchlostnú cestu. A. Hitler dokonca vybudoval základnú diaľničnú sieť, poveril veľa ľudí, aby dohliadalo na výstavbu diaľnic v celej Nemeckej ríši. Ako 1. diaľnica-autobahn bola otvorená diaľnica spájajúca Frankfurt a Darmstadt v r. 1935. Dnes má Nemecko cca. 13 000 km diaľnic, kde je prakticky všade neobmedzená rýchlosť, t.j. skutočne na týchto diaľniciach nie je žiadne dopravné obmedzenie v podobe značiek STOP alebo svetelných križovatiek. Obmedzená rýchlosť je len na tých úsekoch, kde sú častejšie dopravné nehody, dlhšie kolóny alebo na miestach, kde prebieha rekonštrukcia.

Treba však povedať, že zároveň vznikol tento pojem - diaľnica - aj v USA. V USA sa skupina inžinierov/odborníkov dohodla na tom, čo približne má termín diaľnica obsahovať. Okrem slova diaľnica vznikli aj také termíny ako superdiaľnica. Definícia nebola nikdy úplne jednoduchá ani presná, vyznačovala to, že diaľnica/superdiaľnica/... je multi-cesta určená pre vysokorýchlostné cestovanie veľkými množstvami áut. Ďalej sa presne stanovilo, že pre každý smer jazdy musí byť viac ciest/pruhov a zároveň musia byť oba smery výrazne od seba oddelené, najlepšie vysokými zvodidlami - tu sa potom stanovovalo či betónové alebo plechové/železné/oceľové. Potom vznikali aj dohady o tom, či má byť takáto cesta spoplatnená alebo nie. A pre koho, ak ano. Zároveň sa stanovilo, že niektorí nebudú mať prístup na diaľnicu a tak sa musela postaviť aj paralelná cesta. Najviac to bolo poznať v Texase, kde sa vopred postavili cesty vo veľkom množstve a dnes, 10-tky rokov po, idú popri nich už aj diaľnice.

Nič to však nemení na tom, že 1. diaľnica bola v Nemecku v r. 1935 reálne otvorená presne na všetkych princípoch, ktoré sa stanovovali v USA a ešte mali niekoľko prvkov naviac. V USA sa 1. diaľnica otvorila v Kalifornii 30.12. r. 1940. Diaľnica spojila mestá Pasadena a Los Angeles. Dnes sa táto diaľnica volá Pasadena highway. 8)

OdoslaťOdoslané: 09. Dec 2005 20:59
od eucitizen
Pravda je ina, prva Dialnica bola postavena v Taliansku, a to v roku 1924 Milano-Laghi s dlzkou 84km. Teda ked bol u moci Mussolini.
Slovo "autostrada" vymyslel taliansky ing. Piero Puricelli, ako velka cesta rezervovana len pre rychlu automobilovu dopravu, s mytom.
Tieto dialnice sa vybudovali pred vojnou:

30.9.1924-3.9.1925 Milano-Laghi km 84,007
24.9.1927 Milano-Bergamo km 50,007
3.6.1929 Napoli-Pompei km 23,347
1931 Bergamo-Brescia km 47,647
1932 Torino-Milano km 127,000
1923 – cast Milano-Laghi
1933 Firenze-Mare km 81,333
1933 Padova-Mestre km 24,600

Tu je o tom link. Bohuzial je len v talianstine, ale su tam aj fotky:

http://www.cronologia.it/storia/a1950c.htm

OdoslaťOdoslané: 10. Dec 2005 15:44
od Adaios
Dialnica mohla byt postavena, ale nebol stanoveny standard, je to sporne eucitizen, ci mas pravdu v tom, ze to bola 1. dialnica na svete.

USA to neboli na 100%. Ale su v prvej trojke a Europa jednoducho vedie celkovo. :wink:

OdoslaťOdoslané: 10. Dec 2005 16:46
od eucitizen
Ked hovoris o trojke, ktora je ta tretia europska krajna?

Pozri sa ja som raz vydel jeden dokumentarny film o nemeckych dialnic, a tam sa hovoril ze prve velke cesty v Nemecku sa dokonca robili este v roku 1916, aj ked neviem ci to bola niaka dalnica, tak vsetko je sporne:)

OdoslaťOdoslané: 10. Dec 2005 17:06
od Adaios
USA, Nemecko, Taliansko - to su 3 staty, kde boli postavene dialnice, ale USA su na poslednom mieste z hladiska historie.

Prva dialnica bola zadefinovana az po tom co sa postavila v Nemecku. Americka dialnica sa definovala velmi dlho a az na zakladne nemeckej definicie bola aj americka upravena. Takto sa to uvadze vo vela zdrojoch a to Taliansko - to si ma prekvapil eucitizen. :o

Nakoniec je to mozne, ze aj Taliansko nejako do toho zapada. Neviem. :roll:

Hitler, Mussolini, ... :roll:

OdoslaťOdoslané: 11. Dec 2005 01:15
od eucitizen
PRekvapil?asi ano, vies vsetci davaju zasluhu Hitlerovi, ale Taliani tvrdia ze prve staval Mussolini a ako vids skorej nez Nemecko. Ale malo kto to vie. Co je zaujmave je fakt ze zacali stavat dialnice prave fasisti.. oni vtedy strasne dbali na modernizaciu krajin, patrilo k ich popularite atd.
Bolo by zaujmave vediet kedy sa zacali stavat dialnice v inich krajnach Europy.

Inac termin Dalnice vymyslel cesky ing. ktory sa podielal na prvich projektoch dialnic v CSR. Nepmamat si jeho meno, ale prave vymyslel ten termin aby sa nepouzival "zahranicny" termin autostrada.:)

OdoslaťOdoslané: 11. Dec 2005 11:08
od Andrej
eucitizen napísal:Inac termin Dalnice vymyslel cesky ing. ktory sa podielal na prvich projektoch dialnic v CSR. Nepmamat si jeho meno, ale prave vymyslel ten termin aby sa nepouzival "zahranicny" termin autostrada.:)


V 1.CSR dokonca zacali stavat dialnice (v normalnych parametroch) ako 2. stat na svete, po Nemecku. A ak by nevznikol Slovensky stat, mohlo sa stavat aj na Slovensku, plany na to boli... :(
Eucitizenom spominana dialnica v Taliansku este nemala potrebne parametre dialnice, preto sa oficialne udava, ze 1. dialnica na svete bola v Nemecku. :)

OdoslaťOdoslané: 12. Dec 2005 21:08
od Adaios
Takze je to tak: To co sa postavilo v Italy, tak to nemalo parametre dialnice.

1. je Nemecko, 2. je USA a az potom su dalsie staty. Definicia je vytvorena Nemeckom a v USA potom rozdelili dialnice na 2 kategorie. A maju skutocne zaujimavy system cislovania a znacenia.

Pre Talianov moze platit, ze maju 1. dialnicu, ale pre svet plati ze 1. dialnica bola postavena v Nemecku. :wink:

Jeden z vela zdrojov, ktory mi da za pravdu a takmer vo vasom jazyku:

http://www.dalnice.com/historie/prvni_d ... alnice.htm

OdoslaťOdoslané: 13. Dec 2005 00:20
od eucitizen
Adoas,
Nedalo ti to ze Taliani mohli mat prvu neoficialnu dialnicu. Musel si konat :D

OdoslaťOdoslané: 13. Dec 2005 10:38
od Adaios
eucitizen napísal:Adoas,
Nedalo ti to ze Taliani mohli mat prvu neoficialnu dialnicu. Musel si konat :D


Vidis tam nieco osobne? ... Ja by som to skor takto napisal - 1. prispevok je tu od Caesara a ja pochybujem, ze by sa prave v tomto mylil. :wink:

OdoslaťOdoslané: 13. Dec 2005 11:34
od eucitizen
Ale nie, ja som len zartoval. JA som chcel poukazat ze aj Taliansko dokaze prekvapit pozitivne :)

OdoslaťOdoslané: 13. Dec 2005 17:44
od Adaios
eucitizen napísal:Ale nie, ja som len zartoval. JA som chcel poukazat ze aj Taliansko dokaze prekvapit pozitivne :)


V Rimskej Rise boli stavane premyslene prve cesty. System ciest, aj s kanalizaciou. A po celej Rimskej Risi. Rimania vseobecne mali len jedno velke slabe miesto a tym bolo lodstvo ale to uz je uplne OT. :wink:

OdoslaťOdoslané: 06. Feb 2006 12:46
od Flintstone
Diaľnica, ktorá spĺňala všetky svetom stanovené štandardy bola ako 1. na svete postavená naozaj v Nemecku Adolfom Hitlerom, ktorý ako jediný na svete začal vo veľkom budovať obrovskú diaľničnú sieť po celom Nemecku, ale plány zasiahli aj do Poľska a Talianska. Prvá diaľnica na svete bola však postavená v Nemecku Adolfom Hitlerom. USA v tom čase stavali diaľnice, ale nie v takom rozsahu a nestihli postaviť pravú diaľnicu skôr ako Nemci. Môže to byť smutné, že práve Hitler sa radí do histórie výstavby diaľnic, ale je to tak a popierať to nemá význam. To, že sa diaľnice stavali v USA alebo v Taliansku atď. je možné, ale nespĺňali štandardy pre "postavenie" diaľnice ako sú šírka a dĺžka odstavných pruhov, pripájacích pruhov atď., výška mostov nad diaľnicami atď.

A už len doplním, že Hitler nestaval diaľnice pre nejakú potrebu z hľadiska vysokej motorizácie. Nemecko sa nachádzalo vo veľmi zlom hospodárskom stave, ekonomika bola na dne, bola vysoká nezamestnanosť, auto nemal skoro nikto. Ale tým, že sa začali stavať diaľnice, vodné diela atď., tak týmto krokom sa zamestnali obrovské davy ľudí a bol to aj vysoký psychologický efekt - ľudia si mysleli, že Nemecko pod vedením Hitlera sa stáva veľmi vyspelou krajinou atď. Aj keď Nemecko smerovalo do vojny a skutočný význam diaľnic sa ani poriadne nestihol vyskúšať z radov verejnosti.

Nemusí sa toto nikomu páčiť, ale história sa zmeniť nedá. A že sa tie diaľnice stavali vysoko kvalitne je dôkazom aj dnes, pretože dnešná sieť bola postavená na základe tej postavenej a nebola ani výrazne poškodená po vojne.

OdoslaťOdoslané: 07. Feb 2006 19:09
od Adaios
Flintstone,

nemyslim si ze by niekto poprel historiu. Sam Caesar jasne napisal co to je dialnica a ako toto slovo vzniklo vo svete - kedy a kym bola postavena 1. dialnica.

A ze stavali dialnice aj ine staty je dobre pre tieto staty. :wink:

OdoslaťOdoslané: 25. Apr 2006 19:32
od Lenny
Slovo dálnice se začalo používat 23. prosince 1938, kdy byl název "dálnice" úředně zaveden, který je odvozen od základů slova železnice a silnice, a zdůrazňuje dálný, dálkový charakter dopravy. Autorem je škpt.ING.Karel Chmel.

Diaľnica jednou vetou

OdoslaťOdoslané: 10. Sep 2006 22:51
od Dialniciar
Pozemní komunikace určená pro rychlou dálkovou a mezistátní dopravu silničními motorovými vozidly.

OdoslaťOdoslané: 11. Sep 2006 10:12
od Jarda
:lol: V Čechách se říká, že dálnice se tak nazývá proto, že je to široká silnice, která končí někde v polích a dál nic. :lol:

OdoslaťOdoslané: 21. Sep 2006 10:20
od Dialniciar
Diaľnica je tiež iným slovom: autostráda.

Diaľnica sa dá dnes zadefinovať dvomi spôsobmi. Jeden spôsob je ten, že sa opíšu parametre v zmysle toho, že musia byť smerovo oddelené jazdné pruhy, ktorých počet musí byť min. 2, respektíve 4, len dosť často sa diaľnica hneď na takéto parametre nestavia a preto sa potom používa vysvetlenie vo forme jednej vety. Presné parametre (šírka atď.) sa používajú len v rámci danej krajiny, nakoľko neexistuje zhoda vo svete, čo je aj logické vzhľadom na rôzne potreby cestnej infraštruktúry v rámci rôznych krajín sveta.

OdoslaťOdoslané: 21. Sep 2006 10:34
od Jarda
České slovo "dálnice" vzniklo takto: http://www.ceskedalnice.cz/doplnky/h02b.jpg .
Přímým autorem byl prý podřízený gen. Ing. Noska - škpt. Ing. Karel Chmel.

OdoslaťOdoslané: 05. Okt 2006 18:09
od Dialniciar
Ešte by som rád upozornil na fakt (často som zahltený týmito otázkami cez IS), že aj keď sa po anglicky povie diaľnica "highway", tak nie vždy je highway aj skutočná diaľnica. Hlavne v krajinách ako USA alebo Kanada je často highway len normálna hlavná cesta, ktorá má dva jazdné pruhy smerovo neoddelené.

Podobne nájdete na mnohých mapách Afriky alebo Ázie údaje vo vysvetlivkách highway, ale chcem upozorniť, že znovu sú to len významné cesty, lebo väčšina krajín Afriky a veľa krajín Ázie nedisponuje diaľnicami vôbec a na týchto mapách cez mnohé krajiny "the highways" prechádzajú.

A ohľadom USA/Kanady sú rôzne názvy (pomenovania pre viacpruhové cesty: motorways, freeways, highways), špeciálne čísľovanie, ktoré hlavne pre "našinca" nie je vôbec ľahko pochopiteľné, ale k tomu by už viac mohol napísať MH. Kľudne aj v novej téme (kontakt cez IS pls.). Chcem ešte doplniť, že tieto čísľovania zložité nie sú, vychádzajú totiž z územno-správneho členenia krajiny. :lol:

OdoslaťOdoslané: 06. Jan 2007 21:19
od Jurislav
A kto vymyslel rýchlostnú cestu?

OdoslaťOdoslané: 10. Jan 2007 19:26
od Dialniciar
Jurislav napísal:A kto vymyslel rýchlostnú cestu?


1. Niečo k rozdielom medzi D a RC: http://www.dialnice.info/viewtopic.php?t=2989

2. Niečo k rozdeleniu cestnej siete v SR: http://www.dialnice.info/viewtopic.php?t=3622

Týmto nedávam odpoveď, ale návod k tomu, že keď chcem položiť otázku, tak do príslušnej témy, Jurislav, opakovane ťa žiadam, aby si sledoval témy na fóre a používal funkciu "hľadať": http://www.dialnice.info/search.php .

Pojem rýchlostná cesta nie je vo svete ustálený, t.j. nie všade tam, kde sú diaľnice, musia existovať aj rýchlostné cesty. Skôr je to tiež cesta pre motorové vozidlá, prípadne "national road", ale ako kde. Ja osobne neviem, kto tento termín vymyslel. Ani to nie je vhodné slovo, skôr sa to len pomenovalo, no nie je to podstatný údaj. Okrem toho rýchlostná cesta je súčasťou (nadradenej) diaľničnej siete.

OdoslaťOdoslané: 25. Apr 2009 14:27
od Dialniciar
Ako internet rastie, tu jeden z prvých (ak nie prvý) výkopov 1. diaľnice na svete z r. 1933. :arrow:

http://www.dialnice.info/album_page.php?pic_id=5925