reagujem na predchádzajúci príspevok JoHnZ
Odoslané: 03. Aug 2006 22:47
Všeobecne je železničná doprava viac financovaná ako napríklad výstavba nových ciest a diaľnic. To len taký základný fakt. Železničné trate dokonca stoja, len ich treba modernizovať či už kvôli rýchlosti (koridory 160 km/h) alebo kvôli kapacitám (2 koľaje) či kvôli ochrane ŽP (elektrifikácia) a zároveň tým, že boli prakticky naraz postavené, tak sú aj rovnako zastaralé jednotlivé typy vagónov či rušňov a ďalších hnacích jednotiek. Podobne hlavne cesty III. triedy boli postavené prakticky naraz a dnes celkovo nevyhovujú. A chýbajú nové cesty I. triedy na niektorých ťahoch a samozrejme chýba diaľničná sieť (nie je ani západ-východ, ani sever-juh). To, že v akom stave sú niektoré autá, to sa týka niečoho iného.
Občan SR platí dane a dovolím si tvrdiť, že viac prispieva na cestnú ako na železničnú dopravu. V konečnom dôsledku sa však aj cestná doprava financuje väčšou sumou ako želežničná, pretože veľkú časť peňazí zhltne oprava a údržba na už existujúcej cestnej sieti a prípravné práce na pripravovanej hlavne diaľničnej sieti.
A keby sme mali pokračovať ešte ďalej, tak železničnej doprave priamo konkuruje autobusová doprava - ktorá využíva cestnú sieť. A tá je dotovaná podobne ako železničná.
Vyzerá to tak, že sa "motám v jednom kruhu", ale nie je tomu tak. ´
JoHnZ používa zvrat "na západ od nás", ja môžem povedať, že cestná sieť je v lepšej kvalite na Slovensku ako v ČR či nebodaj v Poľsku. A aj keď diaľničná sieť sa rýchlejšie vyvíja v ČR, treba tiež povedať, že je tam väčšia premávka napríklad D1 Praha-Brno absolútne nevyhovuje, je to jedna z najnebezpečnejších diaľnic v strednej Európe. A takisto ako JoHnZ poviem toľko, že občan SR by mal byť spokojný s tým, čo má, aj keď to nie je ani zďaleka vyhovujúce či na úrovni krajín starej EÚ alebo štátov G7+1. Ale ani nebolo, takže sa nedá očakávať, že tak skoro bude.
Občan si môže vybrať, ako chce cestovať:
Verejná doprava, zložená z vlakov a autobusov nie je na dostatočnej úrovni, je časovo náročná pre rôzne prestupy atď. a môže a aj často je značne nepohodlná.
Avšak cestovanie automobilom tiež nie je jednoduché. Základom je mať auto, to treba živiť (benzín, servis, poistky). Po ceste sa dá dostať na viac miest ako po železnici, či po trasách autobusov, ale nie vždy a všade sú cesty rovné a bezpečné. Teda nie vždy je to bezpečné, pohodlné a rýchle cestovanie.
Cestná infraštruktúra by potrebovala na tieto ciele min. 800 mld. SKK, z čoho 500 mld. SKK sú diaľnice, 150 mld. SKK cestné obchvaty, 100 mld. SKK opravy ciest I.-III. triedy a ich čiastočná prestavba, 50 mld. SKK investície do menších a väčších odpočívadiel, zlepšenia info-systémov, výstavbu nových ciest.
Želežničná infraštruktúra takto nie je vyčíslená. Ale len koridor BA-ZA-KE-hranice s Ukrajinou bude stáť viac ako 80 mld. SKK. Modernizácie najvýznamnejších a najhorších staníc by stáli viac ako 25 mld. SKK. Nový vagón stojí cca. 100 mil. SKK (záleží, že aký ale možno sa mýlim), elektrifikácia, zdvojkoľajnenie, ...
A verejná autobusová doprava ? Tak základ je mať dobré autobusy, rádovo miliardy. Veď len zámer zaviesť povinné zimné pneumatiky sa musel odložiť, lebo by to stálo 2 mld. SKK, samozrejme v tom nie je len SAD, ale aj MHD, avšak aj tá je dotovaná, lebo často je to majiteľ SAD.
Z tohto vyplýva asi toľko, že občan napriek tomu, že platí dane, odvody, to isté robí zamestnávateľ, firmy, tak je to málo na riešenie dopravných problémov. Pomôže EÚ cez fondy, ale ani to nie je spasenie a zázrak. SR vstúpila do EÚ v r. 2004 a uvidíme, či za 20-30 rokov budú tie problémy, ktoré som popísal na 90% odstránené. Dá sa to, Španielsko, Írsko, Grécko a Portugalsko to dokázali a dokazujú.
Občan SR platí dane a dovolím si tvrdiť, že viac prispieva na cestnú ako na železničnú dopravu. V konečnom dôsledku sa však aj cestná doprava financuje väčšou sumou ako želežničná, pretože veľkú časť peňazí zhltne oprava a údržba na už existujúcej cestnej sieti a prípravné práce na pripravovanej hlavne diaľničnej sieti.
A keby sme mali pokračovať ešte ďalej, tak železničnej doprave priamo konkuruje autobusová doprava - ktorá využíva cestnú sieť. A tá je dotovaná podobne ako železničná.
Vyzerá to tak, že sa "motám v jednom kruhu", ale nie je tomu tak. ´
JoHnZ používa zvrat "na západ od nás", ja môžem povedať, že cestná sieť je v lepšej kvalite na Slovensku ako v ČR či nebodaj v Poľsku. A aj keď diaľničná sieť sa rýchlejšie vyvíja v ČR, treba tiež povedať, že je tam väčšia premávka napríklad D1 Praha-Brno absolútne nevyhovuje, je to jedna z najnebezpečnejších diaľnic v strednej Európe. A takisto ako JoHnZ poviem toľko, že občan SR by mal byť spokojný s tým, čo má, aj keď to nie je ani zďaleka vyhovujúce či na úrovni krajín starej EÚ alebo štátov G7+1. Ale ani nebolo, takže sa nedá očakávať, že tak skoro bude.
Občan si môže vybrať, ako chce cestovať:
Verejná doprava, zložená z vlakov a autobusov nie je na dostatočnej úrovni, je časovo náročná pre rôzne prestupy atď. a môže a aj často je značne nepohodlná.
Avšak cestovanie automobilom tiež nie je jednoduché. Základom je mať auto, to treba živiť (benzín, servis, poistky). Po ceste sa dá dostať na viac miest ako po železnici, či po trasách autobusov, ale nie vždy a všade sú cesty rovné a bezpečné. Teda nie vždy je to bezpečné, pohodlné a rýchle cestovanie.
Cestná infraštruktúra by potrebovala na tieto ciele min. 800 mld. SKK, z čoho 500 mld. SKK sú diaľnice, 150 mld. SKK cestné obchvaty, 100 mld. SKK opravy ciest I.-III. triedy a ich čiastočná prestavba, 50 mld. SKK investície do menších a väčších odpočívadiel, zlepšenia info-systémov, výstavbu nových ciest.
Želežničná infraštruktúra takto nie je vyčíslená. Ale len koridor BA-ZA-KE-hranice s Ukrajinou bude stáť viac ako 80 mld. SKK. Modernizácie najvýznamnejších a najhorších staníc by stáli viac ako 25 mld. SKK. Nový vagón stojí cca. 100 mil. SKK (záleží, že aký ale možno sa mýlim), elektrifikácia, zdvojkoľajnenie, ...
A verejná autobusová doprava ? Tak základ je mať dobré autobusy, rádovo miliardy. Veď len zámer zaviesť povinné zimné pneumatiky sa musel odložiť, lebo by to stálo 2 mld. SKK, samozrejme v tom nie je len SAD, ale aj MHD, avšak aj tá je dotovaná, lebo často je to majiteľ SAD.
Z tohto vyplýva asi toľko, že občan napriek tomu, že platí dane, odvody, to isté robí zamestnávateľ, firmy, tak je to málo na riešenie dopravných problémov. Pomôže EÚ cez fondy, ale ani to nie je spasenie a zázrak. SR vstúpila do EÚ v r. 2004 a uvidíme, či za 20-30 rokov budú tie problémy, ktoré som popísal na 90% odstránené. Dá sa to, Španielsko, Írsko, Grécko a Portugalsko to dokázali a dokazujú.