Železničné priecestia

sekcia venovaná železniciam

Moderátor: Moderátori

Odoslaťod Dialniciar » 07. Júl 2006 11:55

JoHnZ napísal:No ako čoho ... stav toho, po čom chodia autá má pod palcom traťová správa a stav zabezpečovacieho zariadenia majú na starosti na zabezpečovačke ...


Takže o celé železničné priecestie sa starajú železnice, je to tak :?:
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod jano.z » 07. Júl 2006 12:06

V podstate áno (a tak tam treba smerovať aj prípadné sťažnosti na ich stav) ...
jano.z
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 12. Dec 2005 19:03
Bydlisko: ďaaaaaleko ...

Odoslaťod Dialniciar » 07. Júl 2006 12:08

JoHnZ napísal:V podstate áno (a tak tam treba smerovať aj prípadné sťažnosti na ich stav) ...


Ako sa spozná, či fungovalo zabezpečovacie zariadenie v prípade, že sa stane nehoda :?:
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod jano.z » 07. Júl 2006 12:33

Buď vlak zabrzdil dostatočne na to, aby nevyšiel celý z priecestia a vtedy kontrola overí stav zariadenia na mieste (prípad Púchov - aj v TV bol vidieť blikač, ktorý aj hodinu po nehode dával výstražnú návesť, takže o stave priecestia nebolo diskusii) ...

Alebo ak už vlak prešiel, za účasti komisie sa prekontrolujú všetky ovládacie a indikačné obvody (káble, relátka, žiarovky,...) a cez priecestie sa 20x prejde s rovnakým druhom vozidla (resp. súpravou). Ak by čo i len v 1 prípade by PZZ neuviedlo priecestie do zabezpečeného stavu, automaticky sa to berie ako nehoda z viny železnice, začína sa veľké vyšetrovanie a hľadanie príčíny (... a padajú hlavy ...).

Ale ako som povedal, nehoda na priecestí z viny železnice sa za samostatnej SR ešte nestala.
jano.z
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 12. Dec 2005 19:03
Bydlisko: ďaaaaaleko ...

Odoslaťod Miro » 07. Júl 2006 13:25

JoHnZ napísal:Dy: Ja som hovoril niečo o tom, že tam závory nie sú? Závory (polovičné) tu plnia najmä informačnú úlohu o tom, že je zavreté, lebo tie plechy by si nemusel niekto všinmúť ... takisto si tam všimni aj blikač a výstražný zvonec ... ako aj kameru, ktorou sa údržba pozerá na to, či tie plechy nejaký borec nezaprel v otvorenej polohe ...


... a ešte patníky a betónové bloky, ktoré majú zabrániť obchádzaniu toho zátarasu :D a ako tak pozerám, ten borec v osobnom aute sa postavil rovno do protismeru, aby vyrazil, akonáhle tie hnusné zábrany padnú :)
Miro
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 5
Založený: 12. Jún 2005 19:47

Odoslaťod Jarda » 07. Júl 2006 15:13

Mají vůbec v dnešní době ještě závory smysl. Kdo vjíždí na přejezd na červená světla a zvonky, je hazardér, který, když ho na přejezdu nesrazí vlak, se pravděpodobně zabije někde jinde.
Jarda
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 24. Mar 2006 11:03
Bydlisko: ČR, Praha

Odoslaťod Koksolam » 07. Júl 2006 19:27

Jaroslav Štemberk napísal:Mají vůbec v dnešní době ještě závory smysl. Kdo vjíždí na přejezd na červená světla a zvonky, je hazardér, který, když ho na přejezdu nesrazí vlak, se pravděpodobně zabije někde jinde.


Urcite maju. Skor ale by som dal zavory vsade kde je to mozne, denne chodim cez jeden prechod kde je len svetelna signalizacia a mam z toho pekne bobky, bez hanby. :wink:
Obrázok používateľa
Koksolam
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 821
Obrázky: 2
Založený: 05. Dec 2005 01:43

Odoslaťod jano.z » 07. Júl 2006 22:14

Jaroslav Štemberk napísal:Mají vůbec v dnešní době ještě závory smysl. Kdo vjíždí na přejezd na červená světla a zvonky, je hazardér, který, když ho na přejezdu nesrazí vlak, se pravděpodobně zabije někde jinde.


To, že on je hazardér je jeho vec. Pre nás je podstatné, aby sme mali z konania tohoto haardéra čo najmenšie problémy ... predsalen zastavenie dopravy v rádoch desiatok minút až niekoľkých hodín je dosť nedobré ... obzvlášť v dnešnom "logistickom" svete, kde aj 5 minút môže byť veľa ...
jano.z
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 12. Dec 2005 19:03
Bydlisko: ďaaaaaleko ...

Odoslaťod Dialniciar » 09. Júl 2006 19:19

Čo konkrétne znamená, keď svetelná signalizácia vôbec nefunguje, teda v praxi, keď nebliká - ani červené svetlo, ani biele svetlo :?:
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod jano.z » 09. Júl 2006 19:41

No v zásade by to malo znamenať vypálenú bielu žiarovku. Iba ak je to priecestie so závorami, potom často biele svetlo vôbec nie je prítomné. Takisto na niektorých druhoch priecestí (záleží najmä na spôsobe zisťovania polohy vlaku) biele svetlo zhasne chvíľu (10-20s) pred tým, ako sa začne dávať výstražná návesť.

Takýto stav by NEMAL signalizovať poruchu (tú signalizuje výstražná návesť, popr. svietenie všetkých svetiel, teda červených aj bieleho).
jano.z
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 12. Dec 2005 19:03
Bydlisko: ďaaaaaleko ...

Odoslaťod Dialniciar » 09. Júl 2006 19:54

JoHnZ napísal:No v zásade by to malo znamenať vypálenú bielu žiarovku. Iba ak je to priecestie so závorami, potom často biele svetlo vôbec nie je prítomné. Takisto na niektorých druhoch priecestí (záleží najmä na spôsobe zisťovania polohy vlaku) biele svetlo zhasne chvíľu (10-20s) pred tým, ako sa začne dávať výstražná návesť.

Takýto stav by NEMAL signalizovať poruchu (tú signalizuje výstražná návesť, popr. svietenie všetkých svetiel, teda červených aj bieleho).


Daný železničný prejazd disponuje závorami, červeným aj bielym výstražným svetlom a ako hovorím - závory neboli spustené, ale ani červené ani bielo svetlo neblikali, pričom vlak v danej chvíli nešiel. A ja sa pýtam, ako sa dá potom tejto signalizácii veriť :?: To sa totiž môžu pokaziť aj závory, môže sa pokaziť aj červené svetlo a výstražný zvukový signál za takéhoto stavu nemá šancu sám o sebe upozorniť motoristu, lebo ten môže počúvať rádio ... :idea:
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod jano.z » 09. Júl 2006 20:49

Neboj sa, nemáš sa čoho báť. Asi som sa len zle vyjadril. Priecestia sú najvychytanejšou časťou ZZ u nás. Na ten predminulý príspevok som mal pripravený celý elaborát o funkčnosti priecestí, no napokon som ho tam nedal a teraz toho trochu ľutujem. Takže tu je:

Samotné zariadenie je navrhnuté tak aby v prípade poruchy samo uviedlo priecestie do zabezpečeného stavu (teda ako keď ide vlak). Princíp zariadenia je taký, že celé priecestie je zdvihnuté ak sú všetky kontrolné obvody zopnuté (priecestie sa ovláda relátkami). Na to aby sa blikač vypol alebo závory zdvihli musí cez všetky relé prechádzať prúd. Ak je niektorý kontrolný okruh (sledovanie stavu zabezpečovacieho návestidla, sledovanie polohy vlaku a ručné ovládanie) poškodený či inak nefunkčný, v relé nejde prúd, to povolí a priecestie sa uvedie do zabezpečeného stavu.

V prípade výpadku elektriny na závorách (dtto roztrhnutia ovládacieho lanka či reťaze na mechanických závorách) je motorický systém konštruovaný tak, že vlastne drží závoru v hornej polohe. Takže pri poruche tu závory automaticky spadnú dole. Pri nových závorách je motorický systém spravený na voľnobežku (ako na bicykli), takže zaberá len hore. Potom drží závoru iba elektromagnetická poistka. Keď tá odpadne idú závory dole samospádom. Pri normálnom spustení ešte čiastočne proti nim zaberá motorika, takže padajú pomaly.

Ak závory nie sú, su spravidla v samotnom výstražíku vložené batérie, ktoré napájajú blikač a zvonec. Takisto je ešte k dispozícii snímač polohy závory, ktorý dohliada na to, či sa závora spustila úplne dole. Ak nie, berie sa to ako porucha.

Takisto ak dôjde k čousi takému, k vypínaciemu obvodu je pripojená indikácia stavu priecestia u výpravcov. Ak táto nefunguje, alebo signalizuje poruchový stav (opäť to funguje na princípe, že musí ísť prúd cez relé, čo istí aj prípad výpadku energie) to začne výpravcovi kdejako blikať a hučať a jeho povinnosťou je považovať takéto priecestie za nezabezpečené a vypraviť vlak s tzv. Op rozkazom, ktorým rušňovodiča upozorňuje na to, že priecestie nemusí fungovať a ten je povinný ísť cez priecestie najviac 10km/h, trúbiť a byť pripravený na prípadné zastavenie. Takisto musí čo najrýchlejšie zabezpečiť stráženie priecestia zamestnancom železníc a zohnať návestnú čatu, ktorá to pôjde opraviť. Ak je takýto vlak na ceste musí sa s ním spojiť rádiotelefónne, poprípade (kde to je zapojené) využiť tlačidlo GENERAL STOP a vlaky na diaľku zastaviť.

Okrem toho, na frekventovanejších cestách a neprehľadných miestach sa spravidla dopĺňa už spomenuté biele svetlo biele svetlo, signalizujúce bezpečnosť prejazdu. Tak ako je toto zapojené, je overené a dokázané, že ak toto bliká, neexistuje šanca, že by sa k priecestiu blížil vlak. Inak je vždy vhodné sa o voľnosti priecestia uistiť.
Naposledy upravil jano.z dňa 28. Feb 2008 23:41, celkovo upravené 1 krát.
jano.z
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 12. Dec 2005 19:03
Bydlisko: ďaaaaaleko ...

Odoslaťod Dialniciar » 09. Júl 2006 21:24

JoHnZ,

ďakujem za vyčerpávajúcu odpoveď, hneď som kľudnejší. :lol:
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod jano.z » 09. Júl 2006 21:49

Dy: Bezpečnosť = úloha prvoradá ... ale aj napriek tomu na priecestí opatrne ... lebo Murphyho zákony platia ... a aj šanca 1:1000000 na to, že sa to pokafre tak, že to ostane hore je šanca ...
jano.z
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 12. Dec 2005 19:03
Bydlisko: ďaaaaaleko ...

Odoslaťod Dialniciar » 09. Júl 2006 22:22

JoHnZ napísal:Dy: Bezpečnosť = úloha prvoradá ... ale aj napriek tomu na priecestí opatrne ... lebo Murphyho zákony platia ... a aj šanca 1:1000000 na to, že sa to pokafre tak, že to ostane hore je šanca ...


Ja na priecestie idem vždy s istou dávkou opatrnosti a predvídavosti. A naozaj som pripravený radšej z auta vyskočiť a odskočiť ako sa snažiť naštartovať/..., keď by nastal okamih, že sa na mňa rúti vlak a ja som zostal stáť priamo na koľajách.

Som však rád, že naozaj zabezpečovacie zariadenia sú "premakané". :lol:
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod jano.z » 09. Júl 2006 22:33

Priecestia sú na tom najlepšie, ale aj ostatné časti zabezpečovacieho zariadenia sú na tom konštrukčne veľmi dobre. Ani na tej starej elektromechanike, čo pamätá ešte cisára pána sa nedá postaviť len tak niečo. A to sa tie zariadenia všeliako došpekulovávali a rekonštruovali. Železničné zabezpečovacie zariadenia patrili vždy k vrcholom techniky u nás i v ČR. Od jednoduchého ale účinného reléového hradla zabezpečujúceho, že sa na jednokoľajke nemôžu čelne zraziť vlaky, cez autoblok, umožňujúci z každej trate vydolovať maximálnu prepravnú kapacitu až po plnoautomatický riadiaci systém AVV, prvej praktickej a spoľahlivo fungujúcej aplikácie automatického riadenia vlaku na normálne železnici na svete.
jano.z
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 12. Dec 2005 19:03
Bydlisko: ďaaaaaleko ...

Odoslaťod aquila » 12. Júl 2006 21:00

inak ked sme uz u tych zeleznicnych priecestiach, tak som zvedavy ako to dopadne na trati kuty - ba, lebo tam je tych priecesti najmenej 10 ...
Obrázok používateľa
aquila
administrátor
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 577
Založený: 03. Feb 2005 18:08
Bydlisko: doma :)

Odoslaťod Koksolam » 12. Júl 2006 21:05

aquila napísal:inak ked sme uz u tych zeleznicnych priecestiach, tak som zvedavy ako to dopadne na trati kuty - ba, lebo tam je tych priecesti najmenej 10 ...


To myslis iba so signalizaciou bez ramp? :?:
Obrázok používateľa
Koksolam
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 821
Obrázky: 2
Založený: 05. Dec 2005 01:43

Odoslaťod jano.z » 12. Júl 2006 22:05

No su tam rychlosti do 140, takze take hefty ako priecestie bez ramp by sa tam vyskytovat nemalo ... jemu sa asi jedna o to, ze az sa tam bude nedajboze korytarcit, kolko ich tam ostane ...
jano.z
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 12. Dec 2005 19:03
Bydlisko: ďaaaaaleko ...

Odoslaťod Koksolam » 12. Júl 2006 22:08

JoHnZ napísal:No su tam rychlosti do 140, takze take hefty ako priecestie bez ramp by sa tam vyskytovat nemalo ... jemu sa asi jedna o to, ze az sa tam bude nedajboze korytarcit, kolko ich tam ostane ...

Dakujem za vystiznu odpoved.
Obrázok používateľa
Koksolam
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 821
Obrázky: 2
Založený: 05. Dec 2005 01:43

Odoslaťod aquila » 12. Júl 2006 22:58

johnz pekne doplnil co som mal ja lepsie napisat :)

ak si pamatam dobre, tak tam fakt neni priecestie bez ramp. aj viem, ze na takej kvazi polnej ceste su tam rampy
Obrázok používateľa
aquila
administrátor
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 577
Založený: 03. Feb 2005 18:08
Bydlisko: doma :)

Po zrážke vlaku s autom 1 mŕtvy, 7 ďalších v nemocnici

Odoslaťod Dialniciar » 16. Júl 2006 13:00

http://www.sme.sk/clanok.asp?cl=2806248


Po raňajšej zrážke vlaku s autom sedem ľudí v nemocnici

BRATISLAVA 14. júla (SITA) - Po dnešnej raňajšej zrážke osobného vlaku so smetiarskym nákladným autom neďaleko Štúrova zostalo v nemocnici sedem ľudí. Agentúru SITA o tom informovala zástupkyňa nitrianskeho policajného hovorcu Renáta Čuháková. Šofér smetiarskeho auta sa zranil ťažko. Jeden pasažier z vlaku následkom zranení podľahol. Spolu sa pri zrážke zranilo 17 ľudí.

Policajný vyšetrovateľ už začal trestné stíhanie vo veci trestného činu všeobecného ohrozenia, za ktorý hrozí páchateľovi trest dva až päť rokov väzenia. K posúdeniu okolností nehody a zisteniu jej príčiny bol prizvaný aj znalec z odboru dopravy. Prítomnosť alkoholu v krvi vodiča odhalí laboratórne vyšetrenie krvi.


Copyright © SITA 2006, [14. 7. 2006 14:44:00]
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod Dialniciar » 26. Aug 2006 20:33

V týchto dňoch bola uskutočnená rozsiahla bezpečnostno-preventívna akcia na železničných priecestiách. Spolupráca bola medzi železnicami a dopravnou políciou. Kontrolovali sa tak zabezpečovacie zariadenia ako aj prejazd cez prejazdy, bolo zistených veľa priestupkov, zariadenia však fungovali všetky bez chýb. Myslím si, že takýchto akcií by malo byť viac, kľudne každý mesiac. Lebo naozaj sa väčšina tých, čo prechádzajú cez prejazd, keď nemajú, riadi heslom: "ja to ešte stihnem". :o
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod jano.z » 27. Aug 2006 03:24

Zariadenia nemajú dôvod nefungovať ... tento týždeň bol napr. v Kraľovanoch bordel ... len tak zo zábavy začala blikať porucha priecestia ... majstri síce hlásili normálnu činnosť PZZ, napriek tomu bola 10km/h, húkalo sa a bralo sa to, že PZZ nefunguje ... napokon zabezpečováci zistili, že výdatné zrážky zaplavilo potrubie s káblami a došlo k vyskratovaniu vedenia indikácie stavu priecestia, teda k veci, ktorá s činnosťou priecestia vlastne nič nemá ...

Nedávno som využil toho, že vlastním oprávnenie k pobytu na stanovišti rušňa a odviezol som sa z roboty domov v rušni. Pred Považskou Bystricou je rýchlosť 85 a taká poľná cesta. Tak na nej v rámci šetrenia je len nechránené priecestie (= blikač bez závor) ... už sme sa rútili z oblúka, keď nám tam nabehol traktorista, vyhli sme sa asi o 20 m ... ísť ten traktorista o sekundu (doslova) neskôr, asi pomáham majstrovi zotrieť jeho dobrodružnú povahu z čelného skla alebo krytu reflektora ...
jano.z
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 12. Dec 2005 19:03
Bydlisko: ďaaaaaleko ...

Odoslaťod aquila » 13. Sep 2006 16:08

http://dialnice.info/viewtopic.php?t=4795

preco inak nebolo pri sajbach postavene mimourovnove krizovanie, ale sa len rekonstruuje priecestie ?

vsak je to koridorova trat a docela vytazena
Obrázok používateľa
aquila
administrátor
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 577
Založený: 03. Feb 2005 18:08
Bydlisko: doma :)

PredchádzajúcaĎalšia

Naspäť na Železničná infraštruktúra

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 13 hostí.