KVC už skončilo ... To že sa na konkrétnej pokladni tak stalo ste si (ak ste pravda šli vlakom) mohli všimnúť napr. podľa toho, že lístky nám nejako podrástli (a stenčili sa, kvôli výrobným nákladom) ...
Najnovšie máme iKVC, čo je graficky viac na úrovni, ergonomicky miestami trocha už menej na úrovni nová verzia tohoto systému. Celé to fachčí pod X-konzolou na Linuxe (majú na to vyrobenú celú vlastnú Linuxovú distribúciu, aj so softvérom KVC a zaheslovanou inštaláciou).
Aké to má výhody:
Väčšinou sú to interné výhody, ktoré zákazník pocíti len nepriamo, zvýšením rýchlosti, či kvality odbavenia , napr. epšia spolupráca s hardvérom, plnohodnotné využitie prenosových kapacít /vyskúšané známym - komunikácia pokladne v ZC v Humennom s rezervačným strediskom v BA a servermi UIC pri rezervovaní lôžka z Hamburgu do Lyonu = 5 sekúnd/, takisto možnosť priamo cez sieť zmeniť veľké množstvo častí a funkcii programu /vysoko vhodné pri rôznych tarifných akciách, na tarifnom pripravia nový modul, informatici ho nahrajú na server a pri najbližšej zmene služby na pokladni sa tento automaticky do všetkých nahrá, bez toho aby bolo kamkoľvek treba poslať technikov - to šlo aj doteraz, ale len v obmedzenej miere, a občas to robilo problémy/, kratšia odozva samotného programu /niekedy na KVC bolo zaujímavé sledovať ten echt dlhý obnovovací interval programu/. Takisto je k dispozícii rozšírená možnosť makier a podobných fintičiek (napr. ak obsluha zadá typ cestujúceho ako žiak / študent, vyskočí jej tam 10 miest kam sa to dá najviac čakať /okolité mestá + mestá univerzitné/, čiže obsluha fronty študentov v pondelok ráno je podstatne ľahšia i rýchlejšia.
Čo si všimnete je hlavne to, že to dokáže vydať viac vecí na jeden papier, napr. miestenku, či lôžko/ležadlo. Takisto umožňuje na jeden papier vydať viac lístkov (len to by tety museli opustiť zvyklosti z KVC, ale napr. v ZA tí dvaja páni, čo tam sú už takto vydávať vedia) tzn. na jeden papier pre viac osôb i na rôzne tarifné typy /teda napr. 2 ludia s juniorom, jeden normál a jeden na klasik railplus, naráz to vie dať myslím 3 rôzne typy/ (iKVC vie, teda, mne tvrdili, že vie, automaticky prepočítať, či nie je aj pri zvolenej kombinácii výhodnejšia skupinová zľava a ak tak ponúknuť tú)
Nevýhody:
Zadávacie rozhranie občas vyžaduje určitú, nie veľkú, ale predsa dávku inteligencie zo strany pokladníka. Treba tam totiž napr. zvoliť ručne niekoľko parametrov (aby softvér dokázal automaticky nájsť najvýhodnejšiu tarifu - treba systém najprv nakŕmiť tým, na čo má ten cestujúci vlastne nárok), a toho najmä staršia generácia pracovníčok je občas schopná len obtiažne. Mal som možnosť vidieť, že kombinácia neskúsená obsluha + iKVC + lístok do Čiech na Junior = 5 minútový boj so strojom, zlá výsledná cena, načo pokladníčka začala tvrdiť, že zdraželo ... kor som tam nabehol a zjednal namieste, keby toto povedala viacerým, to by bolo sexu ...
Odporúčam, ak častejšie používate nejaký typ lístka (tarifný, nie konkrétnu trasu, najmä medzinárodne) a mate podobné "rýchlostné" skúsenosti s obsluhou, nakúkať cez okienko, zapamätať si jednotlivé parametre a nadiktovať potom obsluhe priamo tie, môžete rádovo ušetriť. Dá sa ale predpokladať, že si časom obsluha zvykne a bude to frčať (typický príklad - pri zadávaní väčšiny zľavnených medzinárodných lístkov na jednu cestu treba prehodiť platnosť na 2 dni, pričom to obsluha jaksi neurobí - KVC to nepotrebovalo, len tam potom boli iné problémy, napr. s neodôvodnenými reklamáciami - a tak, aj keď zadá typ cestujúceho správne, iKVC vypľuje plnú cenu s lakonickou poznámkou o tom, že tá zľava takto neplatí) ... momentálne sa pripravujú aj mnohé drobné úpravy iKVC, ktoré vyplynuli z overovacej prevádzky, tak sa čo to bude ešte meniť.
A ostatne, aj pri zavádzaní KVC to bolo veselo a veľmi ...
A tramp mohol uviesť aj zdroj, je to z tlačovej správy ZSSK ...
http://www.slovakrail.sk/generate_page.php?page_id=1380